Pagina 1 van 2
150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
Geplaatst: 12 jun 2016 14:09
door Ruben
De meeste kennen deze lijn die bestaat uit tonmasten met de korte bliksemtraversen.
Origineel werd de lijn gebouwd als Nijmegen - Doetinchem die gereed kwam in 1954. Dit was de eerste 150kV die uitgevoerd werd met tonmasten, een jaar later gevolgd door Dodewaard - Ede, welke ook uitgevoerd werd met dezelfde masten. De lijn is zo'n 32 km lang en het landschap varieert als de lijn zijn weg baant vanaf Nijmegen naar Doetinchem. Vroeger bestond de lijn uit 106 masten. In de jaren '70 werd de lijn voor het eerst aangepast toen het verdeelstation van Zevenaar werd gebouwd. Mast 65 werd vervangen door een splitsingmast en bij het station kwam een eindmast te staan. Toen werd door de circuits aangepast, toen had je de circuits Nijmegen - Doetinchem, Nijmegen - Zevenaar en Zevenaar - Doetinchem.
In de jaren '90 met de bouw van de Oostring bij Doetinchem, werd het station Langerak gebouwd. Doetinchem - Zutphen werd aldaar onderbroken en Nijmegen - Doetinchem werd verlegd van Doetinchem naar Langerak. De masten 97 - 106 werden afgebroken en werden er nieuwe masten gebouwd met de nummers 97 - 105 om de wijk De Huet heen. In 2008 werden de masten 63 - 66 en de eindmast bij verdeelstation Zevenaar afgebroken vanwege de aanleg van een nieuwe woonwijk bij Zevenaar. Mast 67 werd vervangen door een portaal voor het begin van de verkabeling. Mast 62 werd verbouwd tot een opstijgpunt. In 2010 werd bij de Waalsprong bij Lent de masten 6 - 12 gesloopt door de aanleg van ook een nieuwe woonwijk. Masten 3 - 5 werden vervangen door de niet passende donaumasten die bij de Waalportalen staan. Mast 13 werd vervangen door een donaumast als opstijgpunt.
Nu worden bij Doetinchem de masten 94 - 105 afgebroken door de bouw van Doetinchem - Wesel, hierdoor verdwijnt ook de masten die in de jaren '90 zijn aangelegd voor de omleiding rondom De Huet.
Afgelopen donderdag en vrijdag heb ik de laatste masten op de foto gezet die ik nog moest, nu is de gehele lijn op foto door mij.
- De lijn naar Doetinchem begint zij aan zij met de lijnen naar Arnhem en Dodewaard. De lijn naar Arnhem is het oudste die stamt uit 1949, de lijn naar Dodewaard stamt uit 1952. De Waalportalen blijven een icoon voor Nijmegen.
- 101_1640.jpg (332.98 KiB) 9610 keer bekeken
- Elk portaal is zo'n 73 meter hoog, na portaalmast 2 gaat de lijn nu over op de donaumast 3, de eigenlijk totaal niet past bij de andere masten.
- 101_1609.jpg (318.54 KiB) 9610 keer bekeken
- Aan de andere kant van de dijk zijn masten 5 te zien van de lijn naar Arnhem en Doetinchem, Beide masten zijn ongeveer in 2005 gebouwd, toen de lijn naar Arnhem hier verkabeld werd. Ook werd mast 5 voor naar Zevenaar gebouwd die ongebruikt stond in de periode 2005-2010/
- 101_1288.jpg (543.01 KiB) 9610 keer bekeken
- In 2010 kwam ik terug uit Middelburg en mocht ik de camera van mijn oma gebruiken, toen kon ik bij Nijmegen historische foto's maken. De linkermast was de originele afspanmast voor de lijn naar Zevenaar. Hier ging de configuratie over van denneboom naar tonmast.
- IMG_0095.jpg (210.37 KiB) 9610 keer bekeken
- Hier is duidelijk de overgang te zien van de afspanmast naar mast 4 de eerste tonmast in de lijn. Helaas is deze speciale mast in 2011 afgebroken...
- IMG_0096.jpg (213.63 KiB) 9610 keer bekeken
- Hier zijn masten 1 t/m 8 zichtbaar. De overgang was toch altijd een bijzonder punt in de lijn.
- IMG_0097.jpg (263.8 KiB) 9610 keer bekeken
- Aan de andere kant van de verkabeling is mast 13 zichtbaar wat een echt opstijgpunt is.
- IMG_1058.jpg (561.96 KiB) 9610 keer bekeken
- Vanaf mast 14 begint dan eindelijk de tonmasten weer, die eerst langs Bemmel opgaat.
- IMG_4654.jpg (308.81 KiB) 9610 keer bekeken
- Op de voorgrond is mast 12 zichtbaar van Nijmegen - Bemmel, tenminste wat er nog van over is... Op de achtergrond is de hoge steunmast 15 zichtbaar. Tussen de twee lijnen zit toch al 19 jaar.
- IMG_4671.jpg (430.99 KiB) 9610 keer bekeken
- Mast 17 is ook een hoge vanwege de overspanning van de Waaldijk. Helaas begint hier al de afspanverhogingen die deze lijn toch veel heeft.
- IMG_4701.jpg (594.12 KiB) 9610 keer bekeken
- Terugkijkend op masten 16 t/m 14.
- IMG_4705.jpg (541.21 KiB) 9610 keer bekeken
- Hoekmast 18 staat in de uiterwaarden van de Waal en staat op een typerende stiep. In het topstuk zit een nest verwerkt wat we later gaan zien bij het Pannerdensch Kanaal.
- IMG_4710.jpg (537.5 KiB) 9610 keer bekeken
- Steunmast 24 van het type S+0, deze is dus zo'n 35 m hoog. Ook heeft deze mast de typerende dubbele isolatorkettingen voor het oversteken van een N-weg.
- IMG_4726.jpg (481.28 KiB) 9610 keer bekeken
- Dan verlaten we Bemmel om koers te zetten richting het kanaal. Bij hoekmast 27 maakt de lijn een bocht om een stukje parallel te lopen aan de 380kV-lijn Dodewaard - Doetinchem.
- IMG_4747.jpg (223.8 KiB) 9610 keer bekeken
- Hoekmast 27 van dichterbij gezien. Op de mast zijn duidelijk de circuitkleuren zichtbaar. Circuit groen is Nijmegen - Zevenaar en circuit paars is Nijmegen - Langerak.
- IMG_4765.jpg (612.69 KiB) 9610 keer bekeken
- Met sprongen van zo'n 350 m baant de lijn zich een weg richting het kanaal.
- IMG_4767.jpg (332.11 KiB) 9610 keer bekeken
- Bij mast 35 komen we de eerste wisselmast tegen in de lijn. De traversen staan hier verder uit mekaar dan bij gewone hoekmasten.
- IMG_4779.jpg (476.42 KiB) 9610 keer bekeken
- Dan komen we bij de crossing over het Pannerdensch Kanaal. Deze crossing is niet meer origineel, de ophanging is in 2013 aangepast. Vroeger hadden de crossingmasten dubbele isolatorkettingen zoals dat hedendaags bij Wageningen te zien is.
- IMG_4788.jpg (236.25 KiB) 9610 keer bekeken
- Hoekmast 40 met vier ruiten zorgt ervoor dat de geleiders op hoogte worden gebracht om naar crossingmast 41 te te gaan.
- IMG_4793.jpg (560.75 KiB) 9610 keer bekeken
- Een staatsie portret van mast 41. Het fundament is pas geverfd, in tegenstelling tot aan de andere kant van het kanaal is deze mooi wit.
- IMG_4808.jpg (469.92 KiB) 9610 keer bekeken
Dit was deel 1 van de reportage van de lijn. In het volgende deel het vervolg richting Zevenaar.
Cheers Ruben.
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
Geplaatst: 12 jun 2016 14:28
door Peter
Mooie fotoserie van deze fraaie tonmasten! Jammer dat er al diverse stukken van de lijn zijn afgebroken en dat er bij Doetinchem nog een deel gaat verdwijnen
Overigens, even een vraag tussendoor. Is er al iets te zien van de aanpassingen aan de 380kV verbinding bij Angeren? Dat zou in het tweede kwartaal van 2016 moeten gebeuren las ik op de site van TenneT.
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
Geplaatst: 12 jun 2016 17:59
door Ruben
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
Geplaatst: 12 jun 2016 20:13
door Ruben
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
Geplaatst: 12 jun 2016 20:21
door Tom
Mooi licht had je tijdens die serie bij Pannerden! Ik vind de masten op de betonconstructie met vier kolommen erg mooi daar, natuurlijk veel beter passend dan de lompe eenpaals-constructies bij Hattem.
De crossing foto 2377 is erg mooi, de hoekmast 43 staat er goed op, ook mast 55 met de hoekmast op de achtergrond is fraai. Kleine tip: volgens mij moet je wel in de nabewerking letten op je zwartpunt, want sommige schaduwvlakken zijn wat "vaal".
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
Geplaatst: 12 jun 2016 20:31
door Hans
Dank voor het vastleggen Ruben. Deze verbinding ken ik eigenlijk amper en zo te zien is dat jammer. Tonlijnen staan altijd wel goed, het maakt niet uit in wat voor landschap je ze neerzet. Maar dat zal een kwestie van persoonlijke smaak zijn, ik hou nu eenmaal van sterk verticale mastontwerpen.
Ik ben ook benieuwd naar die tussenfase-afstandhouders tussen mast 79 en mast 80 in, een poosje terug al
hier genoemd. Als je de hele verbinding hebt gehad ben je ze ongetwijfeld tegengekomen.
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
Geplaatst: 12 jun 2016 21:15
door Ruben
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
Geplaatst: 12 jun 2016 22:17
door maurice
Toen ik bij mast 82 kwam draaide de wereld even op z'n kop. De bretels waren doorgeknipt wat resulteerde dat de lijn vanaf Zevenaar nog altijd spanningsloos was.
Ik denk dat je bedoelt: vanaf Langerak. Bij mast 94 wordt de nieuwe eindmast in elkaar gezet en daar hangen nu de aardstokken in de mast.
Bij mast 82 zijn de bretels inderdaad losgenomen en het deel richting Langerak is geaard.
Het deel richting Zevenaar/Nijmegen staat onder spanning en ergens tussen 76 en 82 (precieze mastnummer weet ik niet, maar als je op de A18 richting Oud-Dijk rijdt is het goed te zien) zijn de beide circuits met elkaar doorverbonden. Zevenaar wordt nu dus tijdelijk met twee circuits vanuit Nijmegen gevoed: één circuit zoals normaal, het andere circuit met een kleine omweg.
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
Geplaatst: 12 jun 2016 22:34
door Ruben
Re: 150kV Nijmegen - Zevenaar - Langerak
Geplaatst: 13 jun 2016 00:30
door Ruben