220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Prachtige kans heb je daar mogen benutten Bram. Op een schakeltuin die op dat moment in functie is kom je niet zo gauw. Oostzaan en Dordrecht zijn de enige twee geweest waarbij daadwerkelijk vermogen op de componenten stond toen we er een blik mochten werpen. Een leuk initiatief ook voor de omwonenden om de deur een keer open te zetten en zo te laten zien wat daar eigenlijk dag in dag uit staat te brommen in dienst van iedereen. Of, iets minder hard brommen natuurlijk wanneer de oude trafo met pensioen gaat en er een nieuwer stiller exemplaar voor 370 MVA in komt.
Je hebt geen isolator mee mogen nemen voor op de vensterbank?
Je hebt geen isolator mee mogen nemen voor op de vensterbank?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Mooie repo! Wel veel tijdelijke maatregelen om de zaak om te kunnen bouwen. Kijkje in zo'n mobiele E-house van Enexis is ook leuk.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Beste wensen allemaal. Vanuit de omgeving Zuidwolde - Hoogeveen op nieuwjaarsdag een aantal plaatjes van deze hoogspanningslijn.
Sinds de omnummering in 2010 (de richting draaide ook om) ben ik de tel kwijt, dit is mast 226 bij Zuidwolde die vanaf de jaren negentig al royaal was voorzien van antennes, maar nu dus niet meer. De poeren waren voorzien van nieuwe stalen aardstrips. Niet van koper, dat zal wel te diefstalgevoelig zijn. Vanaf de weg richting Echten ziet het er in zuidelijke richting zo uit: In noordelijke richting met de A28-kruising. Dit masttype had alleen circa 10 m verhoogde versies, misschien wat overkill deze verhogingen . Bij Echten staat de imposante verhoogde hoekmast 212 (oude nummer 111) met scherpe lijnhoek voor de overspanning van de spoorlijn.
Een stukje lopen langs een houtwal was nodig voor dit standpunt. En met de trein erbij, een koploper natuurlijk. Wat verderop is vanuit Fluitenberg via wat nieuwe natuur de westkant van de A28 te bereiken, waar steunmast 203 met halfverankering te zien is. Hier zijn geen verhoogde masten gebouwd vanwege de snelweg. We zien een van de weinige nog bestaande Donau-steunmastjes van 110 kV Zwolle - Hoogeveen, tegenwoordig onderdeel van de 110 kV-lijn vanuit Hardenberg. Hoogeveen heeft sinds een tijd alweer geen 220 kV-station meer. Het voormalige station uit 1976 fungeert voor twee van de drie fasen als een tussensteunpunt in de overgang vanuit de Zeyerveen-lijn. De bijzondere verlaagde eindmast nummer 200, voorheen 123.
Sinds de omnummering in 2010 (de richting draaide ook om) ben ik de tel kwijt, dit is mast 226 bij Zuidwolde die vanaf de jaren negentig al royaal was voorzien van antennes, maar nu dus niet meer. De poeren waren voorzien van nieuwe stalen aardstrips. Niet van koper, dat zal wel te diefstalgevoelig zijn. Vanaf de weg richting Echten ziet het er in zuidelijke richting zo uit: In noordelijke richting met de A28-kruising. Dit masttype had alleen circa 10 m verhoogde versies, misschien wat overkill deze verhogingen . Bij Echten staat de imposante verhoogde hoekmast 212 (oude nummer 111) met scherpe lijnhoek voor de overspanning van de spoorlijn.
Een stukje lopen langs een houtwal was nodig voor dit standpunt. En met de trein erbij, een koploper natuurlijk. Wat verderop is vanuit Fluitenberg via wat nieuwe natuur de westkant van de A28 te bereiken, waar steunmast 203 met halfverankering te zien is. Hier zijn geen verhoogde masten gebouwd vanwege de snelweg. We zien een van de weinige nog bestaande Donau-steunmastjes van 110 kV Zwolle - Hoogeveen, tegenwoordig onderdeel van de 110 kV-lijn vanuit Hardenberg. Hoogeveen heeft sinds een tijd alweer geen 220 kV-station meer. Het voormalige station uit 1976 fungeert voor twee van de drie fasen als een tussensteunpunt in de overgang vanuit de Zeyerveen-lijn. De bijzondere verlaagde eindmast nummer 200, voorheen 123.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Nog een toegiftje vanuit de omgeving Balkbrug / Nieuwleusen / Staphorst. Hier komt de 220 kV-lijn vanuit het noorden door een open landschap aan om na de zandrug van Kievitshaar een bocht in westelijke richting te maken.
Mast 254 is na de ombouw voorzien van hangende afspanning op de onderfase, vanwege het glooiende terrein. Mast 257 (voorheen 66) is de indrukwekkende brede versie van de hoekmasten in deze lijn.
Het is een kwestie van smaak, maar de lage bretelletjes van na de ombouw hebben me nooit kunnen overtuigen. Het was hier wanhopig wachten op een klein beetje zonlicht. Tijd genoeg om de bloembak onder de mast te bekijken, extra ballast voor de grotere trekkrachten na de ombouw . Gelukkig zijn ingrijpendere maatregelen destijds niet nodig geweest bij deze mast. Nadat toch nog een beetje zon doorkwam was dit de laatste foto van de dag.
Mast 254 is na de ombouw voorzien van hangende afspanning op de onderfase, vanwege het glooiende terrein. Mast 257 (voorheen 66) is de indrukwekkende brede versie van de hoekmasten in deze lijn.
Het is een kwestie van smaak, maar de lage bretelletjes van na de ombouw hebben me nooit kunnen overtuigen. Het was hier wanhopig wachten op een klein beetje zonlicht. Tijd genoeg om de bloembak onder de mast te bekijken, extra ballast voor de grotere trekkrachten na de ombouw . Gelukkig zijn ingrijpendere maatregelen destijds niet nodig geweest bij deze mast. Nadat toch nog een beetje zon doorkwam was dit de laatste foto van de dag.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Op DSCN5873-b1 staan twee dennenmoommasten over de snelweg A28 voor 2010 hadden beide masten één kant op de tweede verdieping een v-ophanging kon ik nog herinneren en natuurlijk nog de 110kV donaumast ernaast.
Ik kan als klein kind nog herinneren toen ik op een speciale kleuterschool in Hoogeveen zat en we hadden wel eens uitjes en we reden wel langs die dennenmoommasten en donaumasten naast elkaar en die donaumasten hadden een gekke dubbele ophanging dacht eerst een halfverankering had.
Edit: Die lijn van Hoogeveen-Hardenberg 110kV had oorspronkelijke mast 3 had keramische isolatoren ipv glaskap kon ik nog herinneren.
Ik kan als klein kind nog herinneren toen ik op een speciale kleuterschool in Hoogeveen zat en we hadden wel eens uitjes en we reden wel langs die dennenmoommasten en donaumasten naast elkaar en die donaumasten hadden een gekke dubbele ophanging dacht eerst een halfverankering had.
Edit: Die lijn van Hoogeveen-Hardenberg 110kV had oorspronkelijke mast 3 had keramische isolatoren ipv glaskap kon ik nog herinneren.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Klasse foto's weer Tom! Vooral de foto's van mast 212, de oude 111 knallen eruit! Wat een fraaie mast om te zien!
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Yes, dat is wel een echte eindbaas mast.
@Jarno, dat was inderdaad een bijzondere kruising waarbij de masten in tegenstelling tot de rest van het vak niet precies in lijn stonden.
In de jaren negentig werd de ophanging van de 220 kV mast veranderd omdat de draden te dichtbij de 110 kV draden kwamen bij hevige wind.
Hieronder is nog een foto daarvan te zien, kort voor afbraak van de 110 kV-lijn.
@Jarno, dat was inderdaad een bijzondere kruising waarbij de masten in tegenstelling tot de rest van het vak niet precies in lijn stonden.
In de jaren negentig werd de ophanging van de 220 kV mast veranderd omdat de draden te dichtbij de 110 kV draden kwamen bij hevige wind.
Hieronder is nog een foto daarvan te zien, kort voor afbraak van de 110 kV-lijn.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Fraaie plaatjes van 220 kV Zwolle Zeijerveen Tom !
Ik ben benieuwd hoe de situatie erover een paar jaar uitziet als het nieuwe 220 kV station Hoogeveen er staat.
Ik ben benieuwd hoe de situatie erover een paar jaar uitziet als het nieuwe 220 kV station Hoogeveen er staat.
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Hierbij een foto uit de oude doos.
Najaar 2010 tijdens de verzwaring van 220kV verbinding Vierverlaten Zeijerveen:
Najaar 2010 tijdens de verzwaring van 220kV verbinding Vierverlaten Zeijerveen:
Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten
Afgelopen Paasweekend verbleef ik weer in Norg en het weer werkte meer dan mee, dus de gelegenheid benut om veel foto's te maken van de 220 kV-lijn Vierverlaten - Zeyerveen. Ook nog een uitstapje naar Gasselte gemaakt, daarover zal ik in een ander topic berichten.
Op zaterdagmiddag in de buurt van Peest, waar hoekmast 61 de laatste rechtstand inzet naar Zeyerveen, dit is echter kijkrichting noord. Hoekmast 56 staat net buiten Peest op een lichte glooiing. Zicht vanaf het kleine weggetje richting Norg. Op zondagochtend vroeg voor de drukte uit bezocht ik het natuurgebied ten oosten van Norg, waar de hoogspanningslijn door een drassig gebied loopt.
Hier staat mast 50, een hoekmast die niet kan ontkennen dat deze vroeger de rol had van wisselmast. De zon stond bijna haaks op de lijnrichting, lastig voor de fotograaf, een beetje stijklicht is prima, maar dit is net te scherp . Het levert dan wel leuke plaatjes op. Het was zeer heldere lucht. Zicht richting mast 51. Mast 51 ook bezocht. En nog een liggende versie met het beekje erbij. Op zaterdagmiddag nog even bij Peest wezen kijken, het licht stond gunstig.
Mast 55 was een telecommast, maar alle bekabeling is weg, alleen de topantenne is nog te zien. Mast 56 met kijkrichting zuid naar hoekmast 61.
Op zaterdagmiddag in de buurt van Peest, waar hoekmast 61 de laatste rechtstand inzet naar Zeyerveen, dit is echter kijkrichting noord. Hoekmast 56 staat net buiten Peest op een lichte glooiing. Zicht vanaf het kleine weggetje richting Norg. Op zondagochtend vroeg voor de drukte uit bezocht ik het natuurgebied ten oosten van Norg, waar de hoogspanningslijn door een drassig gebied loopt.
Hier staat mast 50, een hoekmast die niet kan ontkennen dat deze vroeger de rol had van wisselmast. De zon stond bijna haaks op de lijnrichting, lastig voor de fotograaf, een beetje stijklicht is prima, maar dit is net te scherp . Het levert dan wel leuke plaatjes op. Het was zeer heldere lucht. Zicht richting mast 51. Mast 51 ook bezocht. En nog een liggende versie met het beekje erbij. Op zaterdagmiddag nog even bij Peest wezen kijken, het licht stond gunstig.
Mast 55 was een telecommast, maar alle bekabeling is weg, alleen de topantenne is nog te zien. Mast 56 met kijkrichting zuid naar hoekmast 61.
Laatst gewijzigd door Tom op 20 apr 2022 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.