220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Tom » 15 mar 2016 20:45

Nogmaals een vergelijking tussen de oude en nieuwe masten.
Vergelijking mast 72 2001 en 2016 l;.jpg
Vergelijking mast 72 2001 en 2016 l;.jpg (184.21 KiB) 9424 keer bekeken
De oude hadden een veel geprononceerdere aanblik door de dikke isolatorkettingen. Ook de verbindingsbogen hingen meer door, zoals het "hoort": halverwege de afstand tussen de traverses. er ontstaat daardoor de indruk van een "booskijkend" oog. Iets wat de aanblik van de hoekmast zijn stoere aanzien geeft. Bij de nieuwe situatie is dat niet meer aanwezig. Je kijkt er als het ware doorheen en de verbindingsboog zit niet meer tussen de traverses. Een beetje valse blik blijft over, niet prettig om naar te kijken .

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Ruben » 15 mar 2016 20:50

Daarmee kunnen wij mekaar de schudden Tom! De isolatoren waren mooier en de grotere boog onder de traversen vind ik zelf ook véél mooier staan dan bij de huidige situatie! Het lijkt dan inderdaad of de mast een stuk bozer kijkt met de kortere bogen!

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Ruben » 15 mar 2016 21:30

En hierbij gaan we verder met deel 4.
DSC_6825.jpg
Hier zien we mast 225 van de zijkant. Op de achtergrond niet ver van de 220kV-lijn af, liep vroeger de 110kV-lijn met ET-masten.
DSC_6825.jpg (215.02 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6827.jpg
Dan het lange rechte stuk van steunmast 223 tot hoekmast 212. Rechts van de masten stonden mooi in lijn de ET-masten.
DSC_6827.jpg (205.04 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6833.jpg
Ook door mij werd wel het 110kV-broertje gemist hier nadat ik de oude foto's van Tom gezien heb...
DSC_6833.jpg (256.11 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6835.jpg
Er staan vier verhoogde masten in dit rijtje, doordat de A28 overspannen moet worden en een kanaal.
DSC_6835.jpg (304.17 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6836.jpg
Terugkijkend naar hoekmast 224 zien we dat masten: 223 t/m 221 allemaal dubbele kettingen hebben, dat komt doordat er geen weg of bos gekruist hoeft te worden.
DSC_6836.jpg (220.62 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6850.jpg
De 220kV-lijn overbrugd met twee hoge masten het kanaal. Rechts zijn afspanmast 213 (110) en hoekmast 212 (111) zichtbaar.
DSC_6850.jpg (336.49 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6852.jpg
Mast 214 markeert de laatste steunmast "zonder" een extra bliksemtraversen.
DSC_6852.jpg (285.51 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6854.jpg
Tussen mast 213 en 212 wordt de spoorlijn Meppel-Groningen overspannen, bij deze spoorkruising wordt wordt net als bij de PGEM gebruikt gemaakt van een afspan- of hoekmast.
DSC_6854.jpg (474.57 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6857.jpg
Links mast 208 met half-verankering. Ver op de achtergrond zijn ook al de EGD-masten voor het vervolg naar Zeyerveen zichtbaar.
DSC_6857.jpg (266.57 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6859.jpg
Na mast 212 zijn alle masten voorzien van een vierde traversen, wat betekend dat we Hoogeveen naderen.
DSC_6859.jpg (230.71 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6860.jpg
Mast 212 heeft veel weg van zijn broer bij Weideweg maar deze is lager en zwaarder.
DSC_6860.jpg (518.51 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6869.jpg
De laatste lijnstuk van de masten van de IJsselcentrale, masten 206-200. Mast 200 is een kleine maar zéér zware mast! Ook de overgebleven ET-masten zijn zichtbaar.
DSC_6869.jpg (249.29 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6872.jpg
Hoekmast 206 is nog de enige in zijn soort zonder de V-ophanging, hetzelfde geldt ook voor mast 212. Hier staan we op het oorspronkelijke tracé van de 110kV-lijn.
DSC_6872.jpg (225.47 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6874.jpg
Een staatsieportret van mast 206. De masten die een bliksemtraverse hebben vind ik ook geslaagd!
DSC_6874.jpg (466.4 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6878.jpg
De 220kV-lijn loopt hier door een prachtig stukje natuur heen!
DSC_6878.jpg (231.08 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6883.jpg
De masten worden hier gelukkig niet bedreigd doordat de bebouwing van Hoogeveen achter de spoorlijn ligt.
DSC_6883.jpg (229.29 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6885.jpg
Een laatste blik op de masten 209-212 voordat we richting het station vertrekken.
DSC_6885.jpg (202.94 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6891.jpg
Op de brug over de A28 wordt even gestopt om deze foto te maken. De 110kV-lijn naar Hardenberg kent in Hoogeveen veel verschillende masttypes. We zien hier een ET-hoekmast die oorspronkelijk in de lijn naar Zwolle stond en het nummer 49 had, teven was dit ook de aftakmast voor de lijn naar Ommen.
DSC_6891.jpg (194.09 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6896.jpg
Et-eindmast 106 wordt nu gebruikt voor de lijn naar Hardenberg en draagt nu nummer 1. Zulke kleine ET-mastjes zien we nog wel op een aantal plekken in Overijssel en Drenthe.
DSC_6896.jpg (648.98 KiB) 9417 keer bekeken
DSC_6900.jpg
Als slot foto, de ET-masten naast de denneboommasten, jaren zo gestaan ook helemaal tot aan Zuidwolde. Zo'n beeld was ook te zien in Twente bij de 110kV- en 220kV-lijn Almelo-Hengelo en bij de 110kV- en 220kV-lijn Hengelo-Enschede.
DSC_6900.jpg (333.25 KiB) 9417 keer bekeken
Dit was het laatste deel van Hessenweg-Hoogeveen. Het volgende gedeelte van Hoogeveen via Zeyerveen naar Vierverlaten wordt nu uit gestipt en gepland!

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Ruben » 27 mar 2016 16:10

Na mijn eerste deel van Zwolle naar Hoogeveen die ik voor twee weken terug heb gedaan, ben ik gisteren weer op de fiets gestapt en heb ik het vervolg gefietst van Hoogeveen via Zeyerveen naar Vierverlaten om de EGD-masten allemaal op de foto te zetten.

Gisteren was het schitterend weer ervoor en heb ik mooie plaatjes kunnen schieten. Hierbij alvast een kleine preview:
DSC_7460_1.jpg
Het station Zeyerveen. Hier komen de 220kV-lijnen vanuit Vierverlaten en Hoogeveen binnen. Tevens de 110kV-lijnen vanuit Beilen en Assen Marsdijk. Op de voorgrond mast 1 naar Hoogeveen en op de achtergrond mast 74 vanuit Vierverlaten. Ze hebben flink gekapt bij het station, het was héél goed zichtbaar.
DSC_7460_1.jpg (369.02 KiB) 9362 keer bekeken
Cheers Ruben
Laatst gewijzigd door Ruben op 27 mar 2016 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Peter » 27 mar 2016 16:18

Mooie foto's uit Hoogeveen en omgeving! Gelukkig zijn daar nog enkele ET-masten bewaard gebleven zodat het beeld daar inderdaad nog een beetje doet denken aan de oude situatie in Twente.

De foto van Zeyerveen is ook mooi gelukt met de beide eindmasten. Zo mooi heb ik ze nog niet eerder gezien

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Ruben » 27 mar 2016 16:22

Dank je wel Peter!

Dat er nog een paar Et-masten staan bij Hoogeveen ben ik zelf ook blij mee, zo kun je nog een beetje zien hoe het vroeger zou moeten zijn geweest, Tom weet dat precies.

Bij Zeyerveen ben ik nog dichter bij mast 74 gekomen! Dat ding is echt klein als je ze vergelijkt met de normale hoekmasten in deze twee lijnen! Die foto's komen uiteraard ook aan bod.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Hans » 27 mar 2016 18:21

Gisteren had je er best mooi weer bij. En de rijrichting van Hoogeveen noordwaarts was ook niet verkeerd gekozen: de wind kromp gedurende de dag van zuidwest naar licht zuidoost terwijl de cirrus vanaf de middag optrok en de luchtdruk gestadig daalde. Een klassieke depressienadering na een trekrug.
We zijn benieuwd naar de foto's. En ook of de kromgetrokken hoekmasten niet nog verder zijn gezakt.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door michel » 27 mar 2016 19:20

Geweldig die 220kv masten,en die 110kv ET-masten bij Hoogeveen .
Eind vorig jaar toen ET en ik bij sekdoorn(die ex-220kv-ers) waren,hebben deze type masten een geweldig goede indruk achtergelaten.En al helemaal top dat je de gehele lijn per fiets aan het fotograferen ben.Ik ben momenteel stukje bij beetje de gehele Zuid-Hollandse 380kv ring aan het doen,dus ik weet dat er aardig wat tijd in zit om de verbindingen compleet op kaart te brengen.Per fiets,voet en met de auto in mijn geval.Ik ben zeer benieuwd naar je vervolg.
Bijlagen
Zuidholland380,150kvdeel8 311 (2400x1600).jpg
Zuidholland380,150kvdeel8 311 (2400x1600).jpg (493.52 KiB) 9347 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door Ruben » 28 mar 2016 16:37

Hierbij deel 1 van het vervolg van Hoogeveen naar Vierverlaten!
DSC_7258.jpg
We beginnen waar we de vorige keer gebleven waren, in Hoogeveen. Daar veranderd namelijk de mast-type. Het rode gebouw is het 220kV-station wat buiten dienst is maar niet is afgebroken. Rechts zien we mast 200 (ex 123). Links zien we de eerste EGD-mast nummer 100. Deze heeft afwijkende bliksemtraversen.
DSC_7258.jpg (443.08 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7263.jpg
We hebben Hoogeveen verlaten om nog eens terug te kijken naar de overgang.
DSC_7263.jpg (481.51 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7270.jpg
Staatsieportret van mast 94. Dit is een gewone normale steunmast, maar deze heeft wel een tetraëder-ophanging aan de onderste twee geleiders.
DSC_7270.jpg (587.98 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7275.jpg
Weer terugkijkend naar Hoogeveen. Vroeger tussen 1966 en 1976 was de situatie daar anders voordat het 220kV-station werd gebouwd.
DSC_7275.jpg (283.69 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7277.jpg
Mast 91 op de voorgrond. De lijn loopt hier door verschillende landschappen heen.
DSC_7277.jpg (277.51 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7280.jpg
Tussen Wijster en Hoogeveen wordt de VAM-lijn gekruist. Dit gebeurd d.m.v. twee S+4 masten 88 en 87.
DSC_7280.jpg (333.61 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7281.jpg
Staatsieportret van afspanmast 89. Om de 10 masten is er een afspanmast geplaatst. De hoek-/afspanmasten hebben tijdens de opwaardering flinke fundamenten gekregen tijdens de verzwaring.
DSC_7281.jpg (738.29 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7283.jpg
Hier is duidelijk het verschil te zien tussen mast 89 en 90.
DSC_7283.jpg (287.43 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7294.jpg
Vlakbij de VAM bij Wijster staat er een vreemde eend in de lijn. Mast 81 is ook een 220kV-mast maar komt uit een andere lijn.
DSC_7294.jpg (271.48 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7296.jpg
Mast 82, met de V-ophangingen. Dit heeft wel enige afbreuk gedaan aan de masten. Het ontwerp is wel typisch EGD, de masten hebben een flink broekstuk.
DSC_7296.jpg (558.96 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7300.jpg
Bij de broekstukken van de steunmasten zijn blokken om de poten geplaatst. Geen idee waar dat moet voor dienen, terwijl de hoekmasten dat niet hebben.
DSC_7300.jpg (343.97 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7301.jpg
Rechts mast 81, deze mast komt uit de oude 220kV-lijn Harculo-Almelo en stond bij de tijdelijke omleiding bij Lemelerveld waar de 220kV-lijn en 380kV-lijn elkaar kruisten. Dit is geen mast uit 1957 maar eentje uit 1988.
DSC_7301.jpg (304.93 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7302.jpg
Deze mast is in eind jaren '90 geplaatst toen de VAM aansluiting kreeg op het hoogspanningsnet. Een circuit werd hiervoor teruggebracht naar 110kV. Bij de rechter randstaaf zijn nog de grote knoopplaten aanwezig waar de constructie opzat voor de aansluiting.
DSC_7302.jpg (682.9 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7303.jpg
Duidelijk is te zien dat dit een typisch IJsselcentrale-ontwerp was, ze komen overeen met de hoekmasten die tussen Hessenweg en Hoogeveen staan. Bij de bovenste traversen is een stukje bij aan gebouwd om de V-ophanging te kunnen maken.
DSC_7303.jpg (299.55 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7308.jpg
Dan gaat de lijn verder richting Wijster met op de voorgrond mast 80.
DSC_7308.jpg (268.97 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7309.jpg
De lijn is hier goed te volgen vanaf de spoorlijn Meppel-Groningen. Tussen de masten zit zo'n 320 meter.
DSC_7309.jpg (306.99 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7318.jpg
Iedereen die de naam Wijster hoort denkt natuurlijk aan de treinkaping in december 1975. Maar de VAM in Wijster kennen natuurlijk ook veel mensen. Hier loopt de 220kV-lijn pal langs de VAM en loopt ook door Wijster heen. Op de voorgrond mast 74.
DSC_7318.jpg (260.15 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7319.jpg
Nadat de lijn Wijster gepasseerd is gaat het rustig zijn gang om later Beilen te naderen.
DSC_7319.jpg (287.85 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7321.jpg
Vlak voor Beilen wordt het Linthorst Homankanaal gepasseerd door twee hoge steunmasten. Een S+4 mast 63 en een S+10 mast 62.
DSC_7321.jpg (376.03 KiB) 9310 keer bekeken
DSC_7322.jpg
Hier staan we bij het broekstuk van ex-wisselmast 64. De hoek-/ en afspanmasten hebben behoorlijke zware randstaven en flinke fundamenten. Ook hebben we hier een mooi doorkijkje naar mast 65 en verder richting Wijster.
DSC_7322.jpg (294.01 KiB) 9310 keer bekeken
Dit was deel 1 van de reportage!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: 220kV Hessenweg-Hoogeveen-Zeyerveen-Vierverlaten

Bericht door maurice » 28 mar 2016 19:46

Met betrekking tot die betonblokken bij de poten: bij de lijnverzwaring zijn de funderingen van alle masten behoorlijk verzwaard, maar dat is voor de steunmasten anders gedaan dan voor de trek- en hoekmasten.

Bij de steunmasten zijn twee buispalen naast de bestaande funderingspaal geboord en is er ondergronds een korte betonbalk gestort om 'oud' en 'nieuw' met elkaar te verbinden. Die nieuwe palen (en dus ook de balk) steken een beetje uit buiten de poten.
Om te voorkomen dat ze bij het ploegen geraakt worden, zijn er markeringsblokken geplaatst op de uiteinden van de balk.

Bij de hoekmasten zijn er ook extra palen en (veel grotere) betonnen balken gestort, maar doordat er daar in het broekstuk veel meer ruimte is, zijn de palen geplaatst tussen de poten, waardoor ze minder snel beschadigd raken. Zou ook kunnen dat ze daar dieper onder maaiveld liggen, maar dat weet ik niet meer zeker.

Plaats reactie