ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door BasH » 31 dec 2015 12:22

michel schreef::love de ET-masten.Mooie fotos van de o.a. crossing.Je fotos zien er goed 'zacht' uit en ademen echt een lenteachtige sfeer uit.
Ik heb deze masten ter hoogte van Boxmeer ook gefotografeerd,met zon lekkere felle opklaring.
Ik heb een leuke collage gemaakt van bijna alle soorten ET-masten,waaronder jou fotos en van Mark.
Inderdaad een mooie collage. En inmiddels hebben de ET-donaumasten ook mijn hart veroverd, hoewel de deltamasten uit dezelfde periode mijn favoriet blijven. Ik mis alleen een vertegenwoordiger van Velsen - Vijfhuizen

@ Ruben: Prachtige reportage.

Vriendelijke groeten,
Bas

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door ElektroThriller » 31 dec 2015 12:33

Ik ga geeneens op jouw laatste deel wachten met het geven van mijn complimenten voor deze serie. En al helemaal met die ET-masten waarvan mijn hart harder gaat kloppen. Met andere fotografen ken ik de plussen en minnen van werken in het veld. Dus hulde voor jou, anderen (en ook een beetje voor mijzelf). Hopelijk gaat 2016 voor jou zonder fysieke ongemakken gepaard.
Met welk fototoestel werk je trouwens?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door Ruben » 31 dec 2015 13:34

Dank je wel Michel, Bas en ET!

@Michel: Zeer leuke collage, overigens ook leuk dat je twee foto's van mij hebt gebruikt. (De mast bij Cuijk en Goes).

@Bas: Langzaam beginnen de ET-masten ook mijn hart te veroveren maar de denneboommasten blijven ook mijn favoriet.

@ET: Dank je wel ET voor het compliment! Zelf hoop ik van harte dat 2016 een goed fotojaar wordt ook voor de masten, en dat ik geen fysieke ongemakken meer krijg zoals van de zomer... Zelf fotografeer ik nu sinds juli met een Nikon D3200. Voorheen fotografeerde ik met een Canon 1100D.

En dan last but not least het laatste deel van Boxmeer naar Venray.
DSC_3619.jpg
DSC_3619.jpg (313.63 KiB) 7062 keer bekeken
We zien hier mast 105. Die hier een N-weg oversteek. Helaas wel voorzien van GSM-antennes, zelf in het topstuk.
DSC_3620.jpg
DSC_3620.jpg (377.94 KiB) 7062 keer bekeken
Toch nog even een blik op het station van Boxmeer. Michel heeft dit station beter bekeken.
DSC_3621.jpg
DSC_3621.jpg (251.94 KiB) 7062 keer bekeken
We nemen afscheid van Boxmeer om de laatste 14 km naar Venray te rijden.
DSC_3623.jpg
DSC_3623.jpg (304.86 KiB) 7062 keer bekeken
De lijn is nu goed te volgen ook vanaf de A73. De lijn loopt hier bijna kaarsrecht naar Venray.
DSC_3624.jpg
Op
DSC_3624.jpg (511.97 KiB) 7062 keer bekeken
Bij mast 114 maakt de lijn een klein bochtje naar rechts om de boerderij te passeren. Ook hier heeft de GSM-antenne toegeslagen.
DSC_3625.jpg
DSC_3625.jpg (250.06 KiB) 7062 keer bekeken
Op de voorgrond mast 116 met een rij masten tot mast 127 net buiten het bos.
DSC_3629.jpg
DSC_3629.jpg (267.09 KiB) 7062 keer bekeken
Mast 124 staat midden in het bos vlakbij het dorpje Stevensbeek.
DSC_3630.jpg
DSC_3630.jpg (344.83 KiB) 7062 keer bekeken
En dan hebben we weer een open vlakte met links hoekmast 126.
DSC_3637.jpg
DSC_3637.jpg (273.73 KiB) 7062 keer bekeken
Langzaam begint de schemer te komen zodat de zon nog steeds mooi op de masten schijnt. Op de voorgrond mast 127.
DSC_3639.jpg
DSC_3639.jpg (233.39 KiB) 7062 keer bekeken
Een rustige loop van de lijn door het Brabantse landschap. De duif bovenin trekt zich niks aan van de fotograaf en vliegt rustig door.
DSC_3641.jpg
DSC_3641.jpg (326.75 KiB) 7062 keer bekeken
Mast 136 staat nu in het bos vlak voor Venray. Ook hier in het bos zijn verschillende isolatorophangingen te zien.
DSC_3642.jpg
DSC_3642.jpg (716.23 KiB) 7062 keer bekeken
Mast 137 is de laatste mast in Noord-Brabant voordat de lijn Limburg binnen gaat.
DSC_3643.jpg
DSC_3643.jpg (345.27 KiB) 7062 keer bekeken
Het deel in Limburg mast steunmasten 138 en 139. Op de achtergrond hoekmast 140, een typische PLEM hoekmast die we ook zagen als mast 87 bij Haps. Daar begint ook de omleiding om bij het station van Venray uit te komen.
DSC_3646.jpg
DSC_3646.jpg (270.33 KiB) 7062 keer bekeken
Duidelijk de overgang te zien vanuit deze hoek. Links hoekmast 137 die het einde van Brabant aangeeft en steunmast 138 het begin van Limburg.
DSC_3648.jpg
DSC_3648.jpg (258.06 KiB) 7062 keer bekeken
Mast 141 is typisch PLEM voor de lijnen die een ombouw hebben gehad. Deze is ook veelvoudig te zien in Zuid-Limburg. Duidelijk het verschil te zien tussen de originele masten en de nieuwere masten.
DSC_3651.jpg
DSC_3651.jpg (258.4 KiB) 7062 keer bekeken
Mast 141 en 140 net vanuit een andere hoek. Goed te zien is dat mast 141 ook de oude borden heeft gekregen.
DSC_3653.jpg
DSC_3653.jpg (332.97 KiB) 7062 keer bekeken
En dan staan we eindelijk in Venray. Mast 146 heeft ook weer GSM-antennes gekregen in de loop der jaren. Mast 147 op de achtergrond is de eindmast voor het deel vanuit Boxmeer.
DSC_3657.jpg
DSC_3657.jpg (331.39 KiB) 7062 keer bekeken
En daar hebben we ons eindpunt, Station Venray. Rechts mast 147 vanuit Boxmeer/Haps, een typische mast die in de omleiding drie keer voorkomt. Links de eindmast met kattenoren voor het vervolg naar Blerick.
DSC_3659.jpg
DSC_3659.jpg (378.46 KiB) 7062 keer bekeken
Gauw even een foto gemaakt van het station. Duidelijk is te zien dat dit station wat nieuwer is. Het station is namelijk voorzien van allerlei rails zoals we dat zagen bij Teersdijk.
DSC_3664.jpg
DSC_3664.jpg (346.96 KiB) 7062 keer bekeken
En een laatste blik op het station voordat er naar het treinstation van Venray wordt gereden. Duisternis slaat toe en met aankomst bij station Venray 10 minuten later is het ook al pikke donker.

En dit was het laatste deel van een lange tocht van Nijmegen naar Venray.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door Peter » 01 jan 2016 10:04

Fraai dat laatste stuk, het kon nog net het met licht en dat geeft het laatste deel bij Venray alleen maar wat extra's. Inderdaad opvallend, de overgang van Brabant naar Limburg met een iets ander mastontwerp. Die overgang is vanaf de A73 bijna niet te zien, dus mooi dat je die hebt vastgelegd!

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door Tom » 01 jan 2016 19:48

Ik verbaas me wel een beetje over de overgang, want deze lijn heeft dus eigenlijk drie verschillende masttypen. Ik dacht altijd dat het hele stuk zuidelijk van de maaskruising van de PLEM was, en dus ook met de masten ervan. Maar blijkbaar wisselt het masttype pas bij Venray na de kruising van de provinciegrens. Maar het opschrift is al wel PLEM vanaf Cuijk. Knap dat je de hele lijn in een dag hebt gedaan. Het is best een lang stuk.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door Ruben » 01 jan 2016 21:21

Het masttype was in de originele lijn helemaal tot vlak voor het station in Blerick hetzelfde. Bij de kruising met de spoorlijn Eindhoven-Venlo wisselt het masttype pas toen de lijn gebouwd werd. Tussen station Boekend en het spoor staan nog vier originele PGEM-masten.

De masten 140-147 zijn aangelegd toen de omleiding werd aangelegd vanwege het industrieterrein van Venray. De opschriften wisselen inderdaad vanaf Cuijk. Vanaf mast 61 t/m 147 hangen de PLEM borden en van mast 4 t/m 60 de PGEM borden.

@Tom: Het is inderdaad een best lang stuk, de rit van mast 4 tot mast 147 was al zo'n 55 km. Had de route geheel uit gestipt in Google Maps. In totaal heb ik er zo'n 5 en een half uur over gereden. (Met de vele stops ertussendoor en een half uur om in Cuijk inkopen te toen.)

@Peter: Toen ik zo'n 4 km voor Venray was begon het al snel te schemeren. Zelf vind ik de plaatjes rond Venray zelf ook wat hebben met de schemer, vooral bij het station. De overgang is inderdaad slecht te zien vanaf de A73 vanwege de bossen die net tussen de lijn en de snelweg liggen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door Tom » 01 jan 2016 21:48

Ok, nu snap ik de wisseling van het masttype, dank voor de toevoeging.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door Hans » 01 jan 2016 23:10

Mooi dagje uit Ruben. Blijkbaar houden Tom en jij er dezelfde manier op na: de fiets.
Met een fiets langs het lijntje gaan is een stuk efficiënter dan met een auto. Je kan gemakkelijker stilstaan, kan op meer plekken komen, bent op een of andere manier ook veel opmerkzamer en het levert veel minder stress op omdat je niet telkens loopt te loeren naar een of andere stopplek. Hoewel een en ander een beetje afhangt van de situatie (of je er apart op uitgaat of eigenlijk alleen aan bijvangst doet tijdens andere bezigheden) zou ik het eigenlijk ook eens wat meer moeten doen. Zeker nu "winter" geen enkele belemmerende factor meer lijkt te zijn voor hoogspanningsfoto's.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door michel » 01 jan 2016 23:12

BasH schreef:
michel schreef::love de ET-masten.Mooie fotos van de o.a. crossing.Je fotos zien er goed 'zacht' uit en ademen echt een lenteachtige sfeer uit.
Ik heb deze masten ter hoogte van Boxmeer ook gefotografeerd,met zon lekkere felle opklaring.
Ik heb een leuke collage gemaakt van bijna alle soorten ET-masten,waaronder jou fotos en van Mark.
Inderdaad een mooie collage. En inmiddels hebben de ET-donaumasten ook mijn hart veroverd, hoewel de deltamasten uit dezelfde periode mijn favoriet blijven. Ik mis alleen een vertegenwoordiger van Velsen - Vijfhuizen

@ Ruben: Prachtige reportage.

Vriendelijke groeten,
Bas
De vertegenwoordiger van Velsen-Vijfhuizen is in de planning.
Ik ben van plan om deze topic:http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... f=12&t=809 aan te vullen met o.a Voorburg-Leiden-Sassenheim-Haarlemmermeer.Maar dat is momenteel een planning,gezien ik momenteel ook tijd ga insteken voor andere hobbys.Maar wees gerust ik hou woord.
@Ruben,waardige afsluiting van je mooie reportage.Het is inderdaad opvallend dat de masttype veranderd.Vooral het topstuk en lattenwerk veranderen opvallend.
Nogmaals,top dat jij en Tom veelal alles op de fiets doen.Ik ben wel in een bezit van een vouwfiets,maar geen 55 kilometer voor mij.Klasse.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: ET-lijn Nijmegen-Teersdijk-Cuijk-Haps-Boxmeer-Venray

Bericht door Ruben » 03 jan 2016 00:46

Dank je wel Hans en Michel!

@Hans: Het was zeker een mooi dagje uit! De fiets vind ik persoonlijk voor zulke reportage echt handig. Je stipt een route uit en gaan. Af en toe even improviseren, want dan zijn de satellietbeelden oud en dan kunnen er dingen veranderd zijn. Maar nu heb ik toch zo'n 90% van de geplande route gevolgd.

@Michel: Duidelijk te zien is dat het net zoals bij Nijmegen een omleiding is. Vooral ook aan de masten te zien. Op de kaarten komt de omleiding bij Venray eind jaren '70 in beeld, onderhand dezelfde periode toen de lijn in Nijmegen werd omgeleid. Masten 138 en 139 zijn nog de originele masten uit de jaren '50 en dan bij mast 140 veranderd het. De 55 kilometer was voor mij ook even wennen weer. Na aankomst in Venray rustig kunnen uitrusten voordat ik verder met de trein richting huis ging.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie