Tihange-Gramme

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Tihange

Bericht door BaDu » 14 okt 2015 17:57

Shrek schreef:...
Ook het toekomstige station Rilland wordt als het helemaal klaar is een hele grote met tenminste 12 velden.
Station Rilland wordt gebouwd op 15 velden:
- 2 lijnvelden voor de bestaande lijnen vanuit Borssele
- 2 lijnvelden voor de bestaande lijnen vanuit Geertruidenberg
- 2 lijnvelden voor de bestaande lijnen naar Zandvliet
- 3 dwars koppelvelden met twee dwars koppelschakelaars (Rail A/B en Rail B/C)
- 2 lijnvelden voor de nieuwe lijnen vanuit Borssele
- 2 lijnvelden voor de nieuwe lijnen naar Tilburg
- 2 toekomstige trafo velden
Verder wordt Rilland gebouwd met een 3 rails systeem (ipv het gebruikelijke 2 railssysteem) in N-2 configuratie.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Tihange-Gramme

Bericht door Peter » 14 okt 2015 18:11

Ik dacht altijd dat Mercator het grootste hoogspanningsstation in België was maar Gramme is ook gigantisch groot! Ik meende al op één van de eerste foto's te zien dat er nieuwe 380kV geleiders waren getrokken. Ze glanzen in de zon en steken mooi af aan de blauwe hemel Het 150kV "mini-Beaubourgje" ziet er ook grappig uit Donaumasten zijn inderdaad ongebruikelijk in België maar komen her en der wel voor. Schitterende fotoserie!

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Tihange-Gramme

Bericht door Tom » 14 okt 2015 20:12

Heel mooie reportage! Dit punt staat nog altijd ook op mijn lijstje, ik ben er echter alleen tot nu toe "virtueel" langsgekomen. Maar deze foto's zijn wel even wat beter. dat van die enkelcircuitlijn naar Frankrijk heb ik me ook deze zomer afgevraagd, bij Chooz passeerde ik het Franse deel van de lijn. De lijn naar Brume laat zich toch goed herkennen aan de wat slankere masten, met name de hoekmasten dan.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tihange-Gramme

Bericht door Shrek » 14 okt 2015 21:08

Hans schreef:31 masten, portalen op het station niet meegerekend.
Buismasten meegeteld?
Hans schreef:Wat is trouwens de overweging geweest om de verbinding naar Achêne uit te voeren met driehoeksmasten die zich met geen mogelijkheid laten uitbreiden naar een dubbelcircuit? Het lijkt me een besluit waar Elia afgelopen winter stevig van moet hebben gebaald, aangezien een dubbelcircuitlijn naar Chooz in standje overbelsting toch snel een halve gigawatt meer het land in had kunnen brengen.
Een halve GW? De lijn met driehoeksmasten krijgt 1300MVA de grens over gezet, bij een verdubbeling daarvan kom je toch wat hoger uit dan een halve GW.
Vroeger was er helemaal geen nood aan zoveel vermogen internationaal. De frequentie gelijk houden en een eventuele backup in geval van grote calamiteiten was voldoende. De lijnen werden daar dan ook op berekend. Voor Achêne komt daar ook nog de voeding van het lokale net bij, maar de 220MVA 380-70 transfo vereist zeker geen 2 draadstellen.
Toen was er geen nood aan, dus hebben ze ook de kosten niet gedaan. 2 decennia lang ging het ook prima met slechts 2 draadstellen die de grens over gingen (één bij Avelgem en één bij Achêne). Vandaag is de situatie uiteraard helemaal omgeslagen en is het enkele draadstel inderdaad een bottleneck. In het lange termijn investeringsplan spreekt Elia dan ook over het upgraden van de lijn.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Tihange-Gramme

Bericht door Hans » 14 okt 2015 21:35

Shrek schreef:Buismasten meegeteld?
Tellen die dan?
Hans schreef:Een halve GW? De lijn met driehoeksmasten krijgt 1300MVA de grens over gezet, bij een verdubbeling daarvan kom je toch wat hoger uit dan een halve GW.
Dank voor de uitleg omtrent de historische keuze.
Maar wat betreft die halve gigawatt... ik denk dat we dan van twee verschillende uitgangspunten zijn uitgegaan. Inderdaad verdubbelt de theoretische capaciteit, maar in de praktijk weet ik dat nog maar zo niet. Enkelcircuit kan de lijn 1300 MVA doen, en als je hem flink op de staart trapt misschien 1500 MVA. Verdubbelen we hem, dan verdubbelt de theoretische maximumcapaciteit, maar bij redundant gebruik kan er dan nog steeds 'slechts' nominaal 1300 MVA overheen. Op standje plankgas kan je de redundantie echter een stukje overrijden en misschien wel tijdelijk doortrappen naar 2000 MVA als optelsom van beide circuits. Je wint dan een halve gigawatt transportcapaciteit zonder de netstabiliteit in groot gevaar te brengen, maar de volle nieuwe 1300 MVA zal alleen lukken met de nodige risico's en verschakelingen op de stations. Ik vraag me daardoor af of dat realistisch is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tihange-Gramme

Bericht door Shrek » 14 okt 2015 21:52

Hans schreef:Dank voor de uitleg omtrent de historische keuze.
Maar wat betreft die halve gigawatt... ik denk dat we dan van twee verschillende uitgangspunten zijn uitgegaan. Inderdaad verdubbelt de theoretische capaciteit, maar in de praktijk weet ik dat nog maar zo niet. Enkelcircuit kan de lijn 1300 MVA doen, en als je hem flink op de staart trapt misschien 1500 MVA. Verdubbelen we hem, dan verdubbelt de theoretische maximumcapaciteit, maar bij redundant gebruik kan er dan nog steeds 'slechts' nominaal 1300 MVA overheen. Op standje plankgas kan je de redundantie echter een stukje overrijden en misschien wel tijdelijk doortrappen naar 2000 MVA als optelsom van beide circuits. Je wint dan een halve gigawatt transportcapaciteit zonder de netstabiliteit in groot gevaar te brengen, maar de volle nieuwe 1300 MVA zal alleen lukken met de nodige risico's en verschakelingen op de stations. Ik vraag me daardoor af of dat realistisch is.
Redundantie gaat veel verder dan de lijn zelf. België heeft 3 draadstellen 380kV naar Frankrijk (2 vanuit Avelgem en 1 uit Achêne). Eén van die 3 mag uitvallen, de 2 andere nemen het dan over. Wanneer er 4 draadstellen zijn, moeten er steeds 3 van de 4 werken. 1 bijplaatsen levert dan meteen 1300MVA winst.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Tihange-Gramme

Bericht door Hans » 14 okt 2015 22:41

Aha, complexe netberekeningen. Als de berekeningen over redundantie en netstabiliteit op een vermaasd net worden toegepast wordt het erg ingewikkeld, maar je hebt gelijk dat N-1 redundantie per verbinding dan te simpel is gesteld. Hoewel ik me blijf afvragen hoe ver men werkelijk durft te gaan in de controlekamer wanneer her erop aankomt tijdens een koude winterdag.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Tihange-Gramme

Bericht door BaDu » 15 okt 2015 08:36

Hans schreef:Aha, complexe netberekeningen. Als de berekeningen over redundantie en netstabiliteit op een vermaasd net worden toegepast wordt het erg ingewikkeld, maar je hebt gelijk dat N-1 redundantie per verbinding dan te simpel is gesteld. Hoewel ik me blijf afvragen hoe ver men werkelijk durft te gaan in de controlekamer wanneer her erop aankomt tijdens een koude winterdag.
Natuurlijk zal er als de keuze gaat tussen 1) afschakelen van verbruikers of 2) redundantie opgeven, zeker als er al een schakelplan beschikbaar is als snel vallen op 2.
Je kan dan bij uitval altijd nog terug naar 1).
Als ik de architectuur van het toekomstige station Rilland goed begrijp zou het straks mogelijk moeten zijn om de beide circuits Rilland-Zandvliet te gaan gebruiken in niet redundante configuratie (mits er dan ook weer twee phase-shifter trafo's staan). Zodat de importcapaciteit van uit NL in een noodgeval flink omhoog kan.
KML-generator generator

Plaats reactie