Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Hans » 13 mar 2016 14:46

Ha! Het ligt dus niet aan mij dat unity player een computer op buitengewoon on-2016 achtige wijze aan de grond kan zetten.
Enige tijd terug heb ik dezelfde tool geprobeerd voor een animatie van Tennet aan het andere uiteinde van het project (bij Bleiswijk) en daar heb ik toen een universiteitscomputer van de GIS-vakgroep zo vast als een booreiland mee laten lopen. En van die machines, waar grafische kaarten in liggen waar menig gamer van gaat watertanden, zou je verwachten dat ie probleemloos dit soort dingen kan draaien. Blijkbaar zit het echt in de player en niet in de hardware.

Maar als men de wintracks een obstructieschildering geeft (hetgeen +1 is als het aan mij ligt ), waarom dan maar aan één zijde? Dat gaat waarschijnlijk op een vreemde manier de aandacht trekken omdat het op storende wijze de twee-eenheid van de witte palen verstoort.

Jaren geleden heb ik me eens uitgeleefd met de computer om te kijken hoe het zou gaan lijken. Dat draaide toen uit op deze 'foto', die eerder in dit topic stond.

Afbeelding

Daarbij zijn de kleurbanden wat groter gemaakt om een slagboomgevoel te voorkomen, hoewel dat slechts ten dele lukt. De manier met een roodwitte top in plaats van een roodwitte mast (zie de animatie van Tennet) is subtieler.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door BasH » 13 mar 2016 15:48

Hans schreef:Ha! Het ligt dus niet aan mij dat unity player een computer op buitengewoon on-2016 achtige wijze aan de grond kan zetten.
Enige tijd terug heb ik dezelfde tool geprobeerd voor een animatie van Tennet aan het andere uiteinde van het project (bij Bleiswijk) en daar heb ik toen een universiteitscomputer van de GIS-vakgroep zo vast als een booreiland mee laten lopen. En van die machines, waar grafische kaarten in liggen waar menig gamer van gaat watertanden, zou je verwachten dat ie probleemloos dit soort dingen kan draaien. Blijkbaar zit het echt in de player en niet in de hardware.
Nu nog mooier: Ik bekeek de hele virtuele presentatie gisteravond op een eenvoudige Asus T100 (Een Windows 8.1 2 in 1 netbook/tablet met bescheiden specificaties, en al grote moeite heeft met Google Earth...) geen enkel probleem
Maar als men de wintracks een obstructieschildering geeft (hetgeen +1 is als het aan mij ligt ), waarom dan maar aan één zijde? Dat gaat waarschijnlijk op een vreemde manier de aandacht trekken omdat het op storende wijze de twee-eenheid van de witte palen verstoort.
Daar ben ik het helemaal mee eens en mijn veronderstelling is dat TenneT dit puur om financiële redenen doet om aan de minimumeisen te voldoen. Het spaart immers flink in onderhoud door maar de helft van de mastparen rood-wit te schilderen.
Jaren geleden heb ik me eens uitgeleefd met de computer om te kijken hoe het zou gaan lijken. Dat draaide toen uit op deze 'foto', die eerder in dit topic stond.

Afbeelding

Daarbij zijn de kleurbanden wat groter gemaakt om een slagboomgevoel te voorkomen, hoewel dat slechts ten dele lukt. De manier met een roodwitte top in plaats van een roodwitte mast (zie de animatie van Tennet) is subtieler.
Dat plaatje kan ik me herinneren, maar het bijbehorende topic kon ik niet meer terugvinden. Wat mij betreft maakt het niet zo uit, een rood witte top of een rood witte mast, als beide masten maar rood wit zijn beschilderd. Die grote kleurbanden doen mij denken aan de manier waarop veel zendmasten in het buitenland worden beschilderd.

Vriendelijke groeten,
Bas

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Knarvel » 13 mar 2016 22:43

In het omgevingsvergunningsdokumrnt A10_GHS OMGV lijn compleetv2-Haarlemmerliede.pdf (708 pag), staat vanaf pag 702 deze mast met obstruktiebeschildering gespecificeerd. Ook een brief van de ILT (opvolger RLD?) zit erbij. Nu heb ik zo'n vermoeden dat n.a.v. de laatste traceewijziging (Lijn bij schiphol ondergronds, westelijk tracee om Hoofddorp), we deze masten daar helemaall niet zullen gaan zien... Wachten we het af.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Peter » 14 mar 2016 17:57

Toch wel grappig dat men bijna het voorbeeld van Hans van een paar jaar geleden heeft overgenomen. Ik ben het ook met Hans eens dat TenneT het met beide kanten moet gaan doen want zo wordt het alsnog niet fraai. Ik zag in de animatie dat wel beide bliksemdraden voorzien worden van rode en witte markeringsballen, dus dat wel. De rood/witte obstructiebeschildering geeft de masten een industrieel uiterlijk. Als ik verder naar de animatie kijk gaan we ze dus al over niet al te lange tijd zien als men met het bouwen van de masten in de buurt van Vijfhuizen komt.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Knarvel » 22 mar 2016 19:25

De provisoria aan de 150kV lijn Vlm-Vhz zijn intussen voltooid. Om het eea ook op de netkaart zichtbaar te maken, kan je navolgende .kmz installeren. Je moet dan wel de originele lijn in de netkaart uitschakelen om geen dubbele lijnen te krijgen.

Ik heb een iets andere manier voor de naamgeving van de bovengrond/ondergronds wisselende lijnstukken gebruikt, naar mijn gevoel is dit duidelijker dan namen van tussenliggende plekken gebruiken die ten dele weinigzeggend zijn (sorry!) en dus geen info geven over de lijn waar ze bij horen...

Volgens de aanvrage blijven deze tijdelijke masten max 2 jaar en 3 maanden staan. Dat geldt dan ook voor de donaumasten 1 t/m 5 en 14 t/m 29. De rest is al geveld of volgt spoedig. Mogelijk blijft mast 6 behouden, zonder traversen, als GSM-drager...
Annex-Velsen-Vijfh.kmz
De provisorische lijnen die ruim baan maken voor de bouw van wintracks...
(5.98 KiB) 362 keer gedownload

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Mark » 25 apr 2016 13:16

Het lijkt erop dat de masten met obstructieschildering eraan komen.

https://www.facebook.com/RandstadNoordr ... 6101268292

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Peter » 25 apr 2016 18:15

Het schiet al aardig op. Staan trouwens mooie foto's op die Facebook pagina!

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door BasH » 26 apr 2016 22:26

Peter schreef:Het schiet al aardig op. Staan trouwens mooie foto's op die Facebook pagina!
Inderdaad,

Maar gelukkig blijft er nog genoeg te fotograferen over. Hopelijk kan ik morgen nog tussen de buien door een paar plaatjes schieten van de nieuwe verbinding nu de geleiders zijn ingehangen. De crossing over Zijkanaal C is inmiddels ook gereed.

Met vriendelijke groeten,
Bas

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door BasH » 27 apr 2016 21:14

Deel 12: update Haarlemmerliede

Een goedenavond op deze bijna winterse Koningsdag... Massale festiviteiten zoals vandaag zijn aan mij niet besteed, dus ging ik maar weer eens de weilanden in om de vorderingen rondom Randstad 380 Noord vast te leggen. TenneT heeft al enige tijd een facebook pagina die al veel mooie plaatjes bevat, maar ik wilde het zaakje nog vanuit een andere positie fotograferen. Op de facebookpagina was te lezen dat eerder deze maand een begin is gemaakt met het installeren van de geleiders in het lijndeel ten zuiden van het Noordzeekanaal.

Hier zien we het de nieuwe lijn met links mastpaar 23; de geleiders houden op bij mast 20. Direct daarachter kunnen we masten 21, 20 en wisselmast 19 van de oude 150 kV verbinding zien. De lijnen maken bij mast 19 een knik om Zijkanaal C haaks te kunnen oversteken.
Velsen-Vijfhuizen 20150427-0001.jpg
Velsen-Vijfhuizen 20150427-0001.jpg (874.73 KiB) 7133 keer bekeken
Een beetje inzoomen op Wintrack mastpaar 22...
Velsen-Vijfhuizen 20150427-0003.jpg
Velsen-Vijfhuizen 20150427-0003.jpg (804.94 KiB) 7133 keer bekeken
Een kijkje tussen de dikke asperges van mastpaar 25. Hier eindigen de geleiders voorlopig. Links de oude mast 23.
Velsen-Vijfhuizen 20150427-0006.jpg
Velsen-Vijfhuizen 20150427-0006.jpg (730.9 KiB) 7133 keer bekeken
Tot slot nog een opsomming van de vorderingen waarvan ik geen foto's heb genomen. Het weer was niet meer geschikt voor fotograferen:
  • - Mast 6 t/m 13 hebben nu de status 'onttakeld'.
    - De Wintrackmasten in recreatiepark Spaarnwoude en even voorbij Zijkanaal C zijn nog niet voorzien van geleiders.
    - De rood-witte Wintrackmasten zijn inmiddels aangeleverd, maar nog niet geplaatst.
Met vriendelijke groeten,
Bas

Edit1: Correctie Wintrack mastnummers
Laatst gewijzigd door BasH op 27 apr 2016 22:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Bouw 380kV Beverwijk - Vijfhuizen

Bericht door Hans » 27 apr 2016 21:54

Mooie update, waarvoor dank.
En nu zien we ook de nieuwe stijl V-braces eens voor het eerst in actie. Oei, persoonlijk word ik hier niet zo blij van. Ze zien er een stuk minder vlot uit dan de symmetrische V-braces in de Randstad Zuidring. Juist een van de eigenschappen die ik dan nog wel kan waarderen aan wintracks, dat hele spitse puntige, krijg nu een iets meer euh.. uitgelubberde vorm. Alsof ze die draden bijna niet meer kunnen dragen.
Gelukkig is het allemaal een kwestie van smaak, maar wie vindt dit nog meer?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie