Hoogspanningslijnen in Denemarken

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Hans » 27 apr 2012 18:02

Bij nader inzien blijken de 380 kV-draagmasten aan de Nederlandse zijde van de verbinding Meeden-Diele ook een recht deel te hebben. Inderdaad Jacob, ze bestaan dus toch ook in Nederland meer dan ik dacht.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door bas380 » 27 apr 2012 18:28

het was ff goed doorkijken maar ik denk dat Hans wel gelijk heeft over de draagmasten naar Diele.
Het ziet er wel minder plomp uit dan de masten die we ervoor zagen in noord- en Zuid-holland.

om even terug te komen op de deense masten.
ik had ook gezien dat er een-evenmasten zijn van mijn favoriete type.
zie bijvoorbeeld de 220kv-mast naar duitsland.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Hans » 27 apr 2012 18:30

bas380 schreef:het was ff goed doorkijken maar ik denk dat Hans wel gelijk heeft over de draagmasten naar Diele.
Ik weet het wel zeker. Vorige week zaterdag was ik toch in Meeden vanwege een alpacashow en toen heb ik het trafostation na afloop nog even opgezocht. Maar we zullen het Deense topic niet verder vervuilen met recht omhoog lopende masten, anders maken we er een apart topic van.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 27 apr 2012 22:19

bas380 schreef:om even terug te komen op de deense masten.
ik had ook gezien dat er een-evenmasten zijn van mijn favoriete type.
zie bijvoorbeeld de 220kv-mast naar duitsland.
Je bedoel deze mast?
Afbeelding
(vandaag gespot in Kliplev bij Aabenraa)

Ik heb ook de eerste fotos van de Eagle masten Komen later
Laatst gewijzigd door elo op 27 apr 2012 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door bas380 » 27 apr 2012 22:31

dit is inderdaad de soort mast wat ik bedoelde

ik ben persoonlijk met deze soort mast opgegroeit (die van lathen-musselkanaal)
maar de eerste mast die ik toen gezien had als kleine jongen was die van de 150Kv-lijn bij amersfoort
waarvan ook een riviercrossing bestaat:
Bijlagen
mast1.jpg
mast1.jpg (13.58 KiB) 10317 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Max » 28 apr 2012 13:14

vind die gaffelmasten echt prachtig.
had die lijn al verder gevolgd via Google earth dus ik was al op de hoogte van de Crossing. de hoekmasten vind ik ook erg mooi.
Spijtig dat t verkabeld gaat worden
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 28 apr 2012 16:34

En voila,
de eerste echte Eagle masten
Afbeelding
Gespot iets ten noorden van trafostation Kassø. Rechts zie je de oude 400kV lijn met portaalmasten, die door de nieuwe Eagle lijn wordt vervangen.

Een paar interessante details:
Afbeelding
De isolatoren zijn absuurd dun, de geleiders lijken dikker dan de isolatoren!

Afbeelding
Hier de "flauwe hoek" mast, ook erg bijzonder met die stijve isolatoren. Zoals eerder vermeld word er in Denemarken meestal pas bij redelijk scherpe hoeken afspanmasten gebruikt. Ik kwam geen afspanversies van de Eagle tegen, dus dat moet wachten tot een andere keer. De afspanmasten moeten om de 5 km staan.

Afbeelding
De portaalmast van dichterbij.

Afbeelding
De hoekmast van de X-mast. Lijkt sterk op die van de Y-mast, alleen met twee poten. Trafostation Kassø bij Aabenraa is bijzonder omdat vier verschillende designs van 400 kV masten hier beginnen. Hieronder de ontbrekende Donaumast

Afbeelding
Deze twee-circuit lijn gaat naar Duitsland en vormt de belangrijkste verbinding met het duitse net. Twee 220kV circuits (foto van gisteren) gaan ook naar Duitsland, de ene begint in Kassø, de andere bij krachtcentrale Ensted in Aabenraa.

Afbeelding
De hoekmast met "bovenverdieping" voor de bliksemdraden.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door bas380 » 28 apr 2012 16:49

WOW!
de eagle-masten en die X-hoekmast (of hoe ik het zeg: 'wasknijpmasten':P) zien er mooi uit!

het is alleen spijtig dat die andere 400kv-masten weggaan want die zien er ook bijzonder uit

over het algemeen zien die eagle-masten naar mijn mening beter uit dan onze wintrack-masten.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door Peter » 28 apr 2012 18:59

Schitterende fotoserie! Denemarken is echt een bijzonder land, zeker ook met de Eagle-masten. De Eagle-masten kunnen we in elk geval classificeren als donaumasten en zo te zien maken ze zich daar nog niet zo druk om magneetveldzone's en weten de Denen hoe ze hoogspanningsmasten er fraai uit kunnen laten zien. Hetzelfde geld voor de X-masten.

De oude 400kV donaumasten zien er wel erg simpel uit en dat lijkt mij een al wat ouder ontwerp.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Hoogspanningslijnen in Denemarken

Bericht door elo » 28 apr 2012 19:53

Peter schreef:Schitterende fotoserie! Denemarken is echt een bijzonder land, zeker ook met de Eagle-masten. De Eagle-masten kunnen we in elk geval classificeren als donaumasten en zo te zien maken ze zich daar nog niet zo druk om magneetveldzone's en weten de Denen hoe ze hoogspanningsmasten er fraai uit kunnen laten zien. Hetzelfde geld voor de X-masten.
De oude 400kV donaumasten zien er wel erg simpel uit en dat lijkt mij een al wat ouder ontwerp.
Magneetvelden zijn inderdaad een kleiner probleem omdat die masten doorgaans in dunbevolkte gebieden staan. Een kleine aantal panden binnen 50-100 meter van de lijn worden opgekocht als de eigenaar dat wil of er worden ruime vergoedingen voor waardevermindering betaald. En omdat de oude lijn wordt ontmanteld wordt de hinder voor vele bewoners en boeren juist kleiner.

Ik weet de bouwjaar van de donaumasten niet, waarschijnlijk de 70er jaren. De portaalmasten zijn voor 1970 gebouwd denk ik, dus ze naarderen hun uiterste houdbaarheidsdatum en de transportcapaciteit is te klein en met onvoldoende redundantie, zeker als de 4de gelijkstroomsverbinding naar Noorwegen in 2014 klaar is.

Plaats reactie