Van 150 kV naar 380 kV

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door elo » 02 apr 2012 22:52

Hoi, dit is mijn eerste bericht.

Momentaal gebeurt er rond Den Haag heel wat in verband met de constructie van de nieuwe 380 kV Zuidring. Ik woon in de buurt van de nieuwe 380 kV station Wateringen dus ik kan de werksamheiden een beetje volgen.

De huidige 4 circuit 150 kV lijn tussen Westerlee en Wateringen wordt omgebouwd tot twee 380 kV circuits. De twee-even masten worden gewoon in een donau configuratie hergebruikt. De zuidelijke helft is eerst aan de beurt. Hier wat plaatjes van deze operatie bij Wateringseveld.

Afbeelding
Zo zag het in januari uit. Nog niets aan de hand.

Afbeelding
En op 17 maart. Ze zijn druk bezig om de nieuwe isolatoren op te hangen, doodleuk tussen een nog hangend 150 kV circuit.

Afbeelding
De situatie gisteren. De 150 kV geleiders zijn weg en alle nieuwe 380 kV geleiders liggen op katrollen. Vreemd genoeg komt er maar drie geleiders per fasedraad terwijl de rest van de Zuidring er vier krijgt (Maasvlakte-Westerlee en de wintracklijn tussen Wateringen-Bleiswijk).

Afbeelding
De bijzondere blauwe eindmast bij station Wateringen. In de achtergrond rechts is ook de andere "buis-lattenmast" (van de hoofdpagina) te zien. Links is de oude unieke zesmasten "portal" te zien. Die is straks helemaal overbodig en gaat de "sloopdood" tegemoet.

Afbeelding
Een betere foto van de "portal".

Afbeelding
De korte 150 kV lijn van vier donaumasten van Wateringen naar Rijswijk is in de tussentijd gesloopt. Twee weken geleden waren de draden en isolatoren al weggehaald.

Afbeelding
En gisteren was dat alles wat er nog over is!

To be continued..

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Max » 02 apr 2012 23:04

krijg nou de ratsmodee!

ik woon daar echt geen 8 km vandaan en ik had gewoon niet door dat dr zoveel veranderd is!

Komt waarschijnlijk omdat ik interne leerling ben!
ga van het weekend eens kijken hoe het erbij staat!
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Peter » 03 apr 2012 10:22

Interessante bijdrage elo!

Ik was al benieuwd wanneer men zou gaan starten met de ombouw van de 4-circuit 150kV lijn Westerlee - Wateringen, maar dat is nu dus in volle gang. Vorig jaar november ben ik hier nog in de buurt geweest en het viel me toen tegen dat er nog niets te zien was aan deze lijn en er stond ook nog geen enkele wintrack bij de A4.

Nu is het mooi te zien dat de masten van de 4-circuits 150kV verbinding al bij voorbaat ontworpen waren op 2-circuits 380kV. Als ik zo kijk worden de masten zelf ook verzwaard en voorzien van een railing om aan de huidige veiligheidseisen te voldoen. Het verbaast mij ook dat er maar 3 geleiders per fasedraad worden toegepast i.p.v. 4 zoals bij de wintrack masten. Verder zie ik dat de 380kV lijn kunststof isolatoren krijgt, dat begint nu toch aardig standaard te worden.

Mooi dat je ook nog de oude portaalmasten hebt gefotografeerd, dat was altijd een kenmerkend punt bij Wateringen. Nogmaals prachtig om de ombouw op deze manier te kunnen volgen aangezien ik zelf er nogal een eind vanaf woon

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Mark » 03 apr 2012 11:17

Jeetje. Je komt een tijdje niet in de buurt van Wateringen en gelijk is alles veranderd! Als ik dit geweten had... Gelukkig hebben we iemand die wel foto's heeft, bedankt elo!

De opruiming van de oude lijn naar Rijswijk is ook nogal plotseling. Vond dat altijd wel een leuk lijntje, jammer dat tie al weg is. Al met al wordt er nu echt flink doorgewerkt.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Peter » 03 apr 2012 11:20

Die masten zijn altijd al zo gebouwd met het oog op ombouw naar twee circuits 380kV. Nu vraag ik me alleen af wat men met de hoekmasten gaat doen, krijgen die nog kattenoren of krijgen we hier ook kattenoorloze hoekmasten net als Zwolle - Meeden?

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Mark » 03 apr 2012 11:52

Ik had serieus nog nooit in de gaten dat je hier heel makkelijk een 380kV mast in kon zien . Iets met het licht zien op dit moment.

Wat betreft de geleiders. Misschien dat ze dikkere geleiders gebruiken zodat ze afkunnen met 3 in plaats van 4?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Hans » 03 apr 2012 14:33

In het KCP kan je eenvoudig zien dat 380 kV-circuits met drie geleiders per fase doorgaans ongeveer 1635 MW voeren, terwijl hun evenbeelden met vier geleiders per fase 2635 MW afkunnen. Daar zit geen factor drie-staat-tot-vier in verborgen en aangezien de spanning ook gelijk blijft, zal er een grotere stroomsterkte nodig zijn. Het gevolg laat zich raden: in de verbindingen met vier geleiders per fasedraad zijn de individuele geleiders dus ook dikker.

Overigens is dat niet het hele verhaal. In normale, moderne luchtlijnen mogen de fasedraden een indrukwekkende negentig graden worden. Maar bijvoorbeeld in de net opgewaardeerde verbinding Hessenweg-Zeyerveen (die met die fraaie Duitse masten ) is men bezig met een experiment. De fasedraden aldaar zijn van ander materiaal gemaakt waardoor ze zelfs tegen de 180 graden mogen worden op piekbelasting. Op deze manier zijn ze erin geslaagd om op 220 kV zo'n 950 MW weg te stouwen over fasedraden van slechts twee geleiders! Dat is niet mis.
Stel dat men dergelijke metaallegeringen nu ook toepast in Wateringen-Westerlee, dan kan het best zijn dat ze een paar honderd MW extra aankunnen met drie geleiders per fase.

In hetzelfde KCP kan je de loadflow-berekeningen vinden voor geprojecteerde verbindingen die in de toekomst worden opgeleverd. Nu vereist het een hoop graafwerk om de loadflow voor een geprojecteerde verbinding uit alle vier scenario's op te lepelen, maar in geen van de vier scenario's lijkt de verbinding een 'zware jongen' te worden. Eerder lijkt het erop dat deze netverzwaring nodig is om een ringvorm te sluiten en om in geval van nood of onderhoud een backup te vormen voor de andere verbinding (Maasvlakte-Simonshaven-Geertruidenberg).
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door Max » 03 apr 2012 15:13

Elo mooi plaatje heb je trouwens
waar staat dat type?

OT:
wat ik me afvraag is of de hoekmasten ook nog aangepast gaan worden want de hoekmasten van het oude 150kV type was het zelfde als de normale draagmast maar dan wat versterkt. ben benieuwd of die het zelfde blijven zou opzich wel mooie variatie geven
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door elo » 03 apr 2012 19:32

Max schreef:Elo mooi plaatje heb je trouwens
waar staat dat type?
Dat is geen nederlandse mast maar een 400 kV mast in mijn thuisland, Denemarken. Die eencircuit deltamast (?) wordt in Jutland en Funen veel gebruikt. Misschien moet ik een topic over deense hoogspanningsmasten starten, er zijn meer unieke masten daar. Maar ik wil graag eerst wat meer foto's maken (bijvoorbeld van een buizen deltamast!), ga eind april naar Denemarken.
Max schreef:OT:
wat ik me afvraag is of de hoekmasten ook nog aangepast gaan worden want de hoekmasten van het oude 150kV type was het zelfde als de normale draagmast maar dan wat versterkt. ben benieuwd of die het zelfde blijven zou opzich wel mooie variatie geven
Ik heb de einige hoekmast op die lijn niet bekijken, maar volgens mij wordt ie gewoon omgebouwd zoals de andere masten. Een afspanmast bij Lange Watering is al aan de zuidkant omgebouwd.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Van 150 kV naar 380 kV

Bericht door elo » 03 apr 2012 23:36

Peter schreef: Nu is het mooi te zien dat de masten van de 4-circuits 150kV verbinding al bij voorbaat ontworpen waren op 2-circuits 380kV. Als ik zo kijk worden de masten zelf ook verzwaard en voorzien van een railing om aan de huidige veiligheidseisen te voldoen. Het verbaast mij ook dat er maar 3 geleiders per fasedraad worden toegepast i.p.v. 4 zoals bij de wintrack masten. Verder zie ik dat de 380kV lijn kunststof isolatoren krijgt, dat begint nu toch aardig standaard te worden.
Volgens mij zijn dat wel glazen isolatoren! Zie foto van zondag hieronder.

Afbeelding

Plaats reactie