Hoogspanningsmasten in Overijssel

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Hoogspanningsmasten in Overijssel

Bericht door Peter » 10 jun 2014 22:12

Omdat Overijssel groter is dan alleen Twente heb ik maar even een apart fototopic aangemaakt voor foto's uit de rest van Overijssel.

Vrijdagmorgen ben ik even naar Staphorst gereden om de lege dolimetrein te fotograferen, nu deze door een fraai bestickerde loc van RF (Rail Feeding) wordt gereden. Hier is de foto voor de liefhebbers Op de terugweg ben ik nog even bij een paar hoogspanningslijnen gestopt.

Afbeelding
Als eerste kwam ik bij Rollecate langs de opgewaardeerde 220kV verbinding naar Hoogeveen. Toen ik vlak onder de lijn stond viel het me pas echt op hoe dik de nieuwe geleiders nog zijn. De lijn is misschien een deel van de oude charme kwijt, maar de lijn is er gelukkig nog.
HSW-HGV-220-269.jpg
HSW-HGV-220-269.jpg (286.04 KiB) 4494 keer bekeken
De hoekmast van wat dichterbij. Wat me opvalt is dat de nieuwe bretels een stuk strakker staan en daarmee bijna Duits aan doen. Verder blijft het een mooi mastontwerp.

Afbeelding
Uiteraard mag een zomers plaatje van Zwolle - Meeden ook niet ontbreken. Ook dit mastontwerp vind ik erg geslaagd, vooral ook hoe ze zo'n zware verbinding toch een vriendelijke uitstraling hebben weten te geven. Dit past perfect bij het rustige vlakke landschap van Noord-Nederland.
ZL-MEE-380-11.jpg
ZL-MEE-380-11.jpg (320.95 KiB) 4494 keer bekeken
Zl-Mee mast 11 in de buurt van Dalfsen, een S+2.
ZL-HGL-380-60.jpg
ZL-HGL-380-60.jpg (357.28 KiB) 4494 keer bekeken
Tot slot ben ik langs Lemelerveld gereden waar de enige "Groningse" mast in de oostring te vinden is, een overblijfsel van de eerste vier 380kV masten die vooruitlopend op de bouw van de oostring zijn gebouwd vanwege de omleiding van de 220kV verbinding Harculo - Hengelo. Blijkbaar is voor de rest van de oostring dit slanke ontwerp het toch niet geworden. De andere masten waren wat lastig te bereiken en daar ben ik verder niet geweest maar de afwijkende mast 61 heb ik nu ook gezien.
Laatst gewijzigd door Peter op 02 apr 2019 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Overijssel

Bericht door Hans » 10 jun 2014 23:42

Ah, de nieuwe hogetemperatuurgeleiders in Zwolle-Vierverlaten. Mooie foto's, Peter.
De blauwe lucht en groene velden laten een heel ander weerbeeld zien dan dat waar ik in mijn onweerchasende hobbyleven in heb rondgehangen de laatste dagen.

Toen de hogetemperatuurgeleiders in de masten werden gelierd (winter 2010) heb ik een stuk in mijn handen gehad na een praatje met een van de werklieden bij de trommelwagens. Ze waren beduidend dikker dan de draad die op de mainsite op de foto staat. Voor mijn gevoel waren ze ongeveer even dik als de AMS640 in Zwolle-Meeden die ik ook in het echt gevoeld heb. (Maar die vergelijking kan ik niet objectief maken omdat ik in 1995 nog een jochie met kleine kinderhandjes was waarmee ik nauwelijks om de draad heen kon pakken. Dan lijkt in herinnering alles veel groter dan het werkelijk is, dus misschien zijn deze hogetemperatuurgeleiders nog wel dikker.)
In ieder geval, 935 MVA nominaal bij 220 kV, door tweebundels heen jagen. Dat vraagt het uiterste van de geleiders en het gevolg daarvan zien we in de dikte en hogetemperatuur-aard ervan. Die laatste is eigenlijk een noodgreep, want het netverlies in geleiders die meer dan 200 graden mogen worden is natuurlijk aanzienlijk.
Peter schreef:Uiteraard mag een zomers plaatje van Zwolle - Meeden ook niet ontbreken. Ook dit mastontwerp vind ik erg geslaagd, vooral ook hoe ze zo'n zware verbinding toch een vriendelijke uitstraling hebben weten te geven. Dit past perfect bij het rustige vlakke landschap van Noord-Nederland.
Het mastbeeld van Zwolle-Meeden is inderdaad vrij ingetogen voor een verbinding van deze zwaarte, maar over één ding blijven wij waarschijnlijk altijd van mening verschillen en je weet wel wat.
De combinatiemasten van het Oostringtype ogen wat onhandiger met hun vierkantere lijnenspel, hun lange armen en dunne uitsteeksels. In een ander topic heb ik het ooit omschreven als een enigszins 'puberaal uiterlijk dat zich lastig raad lijkt te weten met zijn lange ledematen'. Zwolle-Meeden mist deze leuke combinatie tussen vriendelijkheid en klunzigheid: de stompe traversetoppen en het gestroomlijnde, goed geproportioneerde uiterlijk wekt de indruk van een professionele mast die verhipte goed weet waar hij mee bezig is en die zich daardoor alleen met een serieuze blik laat bekijken. Er is geen ruimte meer voor grappen.

Niet erg natuurlijk, want smaken verschillen en zoals je al zegt is dit type gebiedseigen geworden voor de lange afstand naar de Eemshaven. Had ik willen ruilen? Nee. Maar de observatie an sich blijft bij mij overeind. Ze missen het open, haast wat vrije gevoel dat de Oostringcombinatie geeft. En zelfs schaalmodellen van deze masten hebben dat. Daar staat ie dan serieus te loeren in de hoek van de kamer.
Mastenkijken is een zeer gepersonaliseerd aspect van hoogspanning als hobby.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Hoogspanningsmasten in Overijssel

Bericht door ElektroThriller » 11 jun 2014 08:07

Alweer het betere fotowerk. En dat van situaties die al weer een tijdje zijn zoals ze zijn. Overijssel is qua masten interessanter dan alle omliggende provincies. Vooral die hoekmast met dat hoge puntstuk is indrukwekkend. Verder opvallend hoe groen alles is. Recent, in Groningen, zag ik dat overal het graan al flink hoog staat, om ooit ergens in augustus te worden geoogst. Dat heeft toch zijn charme, vind ik.
@treinfoto's bij Staphorst. Ik neem aan dat de dienstregeling van goederentreinen bekend is en dat je een tijdje vooraf met de camera in de klaar-of-ik-schietstand staat?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Overijssel

Bericht door Peter » 11 jun 2014 09:38

@Hans: De blauwe lucht en de groene natuur zijn nou eenmaal mijn favoriete omstandigheden, misschien ook wel omdat die combinatie in Nederland niet al te vaak voorkomt en er op veel dagen toch wel aardig wat bewolking is. Ik neem aan dat jij genoeg onweersbuien hebt gezien de afgelopen dagen? Het waren interessante situaties

Ik dacht zelf ook dat de geleiders in Zwolle Hessenweg - Vierverlaten wel eens net zo dik kunnen zijn als de AMS620 geleiders van Zwolle - Meeden, alleen deze zullen dan een andere samenstelling hebben zodat ze een hogere temperatuur aan kunnen. Bij de 220kV verbinding hangen de onderste geleiders ook flink lager waardoor ze er dikker uitzien.

Ik kan me helemaal voorstellen hoe je over Zl-Mee denkt en het zal er ook mee te maken hebben dat je deze verbinding (te) vaak ziet. Ik vind persoonlijk de combinatiemasten van Zl-Mee net even wat mooier afgewerkt. De railing is netjes weggewerkt in de stompe traverse waardoor het geheel een stuk rustiger oogt. Het enige minpunt zijn de kattenoorloze hoekmasten waardoor de lijn wel erg tam wordt.

Ik heb hetzelfde met de oostring masten die ik dan weer dagelijks zie. Ik vind het een mooie lijn, daar niet van maar van mij hadden de railings niet gehoeven en op de plaatsen van de dubbele draagketting had ik liever een half-verankering gezien. Met de hoge kattenoren ben ik wel weer erg blij

@ElektroThriller: Overijssel heeft op mastengebied zeker genoeg te bieden. De IJsselmij heeft in het verleden fraaie masten gebouwd. Alles is momenteel inderdaad erg groen door de overvloedige regenval van de laatste tijd.

De dienstregeling van die goederentrein was mij inderdaad bekend en deze trein rijdt 3x per week in beide richtingen en vooral de lege trein richting het zuiden rijdt redelijk klokvast. Langs het spoor stel ik mijn camera in en dan fotografeer ik alles wat langs komt

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Hoogspanningsmasten in Overijssel

Bericht door Tom » 11 jun 2014 20:39

Leuk, die opnames uit bekend gebied. Je legt de vinger wel op de zere plek: de ombouw naar de huidige situatie heeft tot gevolg gehad dat de isolatorkettingen een stuk korter zijn geworden, wat het mastbeeld ook in mijn ogen niet ten goede is gekomen. Nu is het nog niet zo erg als bij Zwolle hessenweg, waar de V-ophangen zijn toegepast, maar de strakkere bretels gecombineerd met de saaie grijze isolatoren vind ik allerminst fraai. Maar ok, de lijn is dan wel weer behouden en zelfs zonder railingen.

Volgende keer wel even zonder tegenlicht graag en ook niet met zo'n hoge zonnestand
maar over één ding blijven wij waarschijnlijk altijd van mening verschillen en je weet wel wat.
Dit gaat over de stompe traverses? Ik moet zeggen dat manier waarop de railing bij Zwolle-Meeden verdwijnt in de "einddriehoek" ook wel netjes gedaan is.

Hoewel ik de oostringmast ook zeer waardeer, is hier bij Zwolle-Meeden een fantastisch gracieus ontwerp neergezet dat inderdaad perfect past in het rechtlijnige landschap waar hij passeert. Alleen die hoekmasten, ja dat blijft een beetje een plomp ontwerp door de missende knik bij het onderstuk, eems-mee heeft dat wel. De kattenoren mis ik dan misschien nog niet eens zo.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Overijssel

Bericht door Hans » 11 jun 2014 22:01

TomBorger schreef:Dit gaat over de stompe traverses? Ik moet zeggen dat manier waarop de railing bij Zwolle-Meeden verdwijnt in de "einddriehoek" ook wel netjes gedaan is.
Het ging niet over de stompheid van traversetoppen alleen. Eerder over de algemene indruk die een mast in zijn geheel wekt, zo groot als hij is. Elders in een ander topic hebben Peter en ik het ooit eens gehad over de 'vriendelijkheid' van een mastmodel. De conclusie was dat Peter de Oostringcombimasten een iets stekeliger indruk vond wekken dan het gestroomlijndere ontwerp van Zwolle-Meeden-Eemshaven, terwijl ik het andersom vond en (zoals beschreven) juist ZL-MEE een licht stuurse, gesloten indruk vond wekken vergeleken met de ietwat stakerig ogende hoekige Oostringcombi's.
Overigens staat dat geheel los van gracieusheid, waarin ik het volledig met je eens ben m.b.t. het veldbeeld van Zwolle-Meeden.

@Peter: heb je per ongeluk (of expres) ook nog een foto weten te maken waarin de enige afwijkende 'Groningse slanke' te zien is samen met een paar andere normale Oostringtypes?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Overijssel

Bericht door Peter » 11 jun 2014 23:33

@Tom: Zwolle - Hoogeveen heb ik bewust tegen de zon ingedaan omdat de andere kant op de masten voorzien waren van GSM-ontvangers. Verder hangt het natuurlijk heel erg van het tijdstip af.

@Hans: Lemelerveld moet ik t.z.t. nog eens uitgebreider bekijken, ik zat een beetje in tijdnood omdat ik nog andere plannen had die middag. Toch zie je op de achtergrond een deel van de Lemelerberg, in Groningen is het landschap waar Meeden - Diele doorloopt helemaal vlak

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Overijssel

Bericht door Peter » 27 aug 2016 19:07

Omdat het ten westen van de Sallandse Heuvelrug geen Twente meer is plaats ik ze hier maar Vandaag was ik met een kameraad op weg naar Kampen toen ik vlak voor Mariënheem zag dat men nu bezig was met de hoogspanningslijn Raalte - Nijverdal ter hoogte van de spoorlijn Zwolle - Wierden. Ik had hem gevraagd of we heel even konden stoppen.

Men had de masten al verzwaard en nu is men bezig met het strakker trekken van de geleiders zodat de zeeg verkleind wordt en er meer ruimte komt tussen de hoogspanningsverbinding en de nieuwe bovenleiding van de spoorlijn. Dit is de enige plek van de spoorlijn Zwolle - Wierden die nog draadloos is. De bovenleidingsmasten staan er al wel een aantal maanden.

Op de eerste foto is goed te zien dat er tussen de beide hoekmasten nog een flinke zeeg aanwezig is. Men was aan het werk in circuit wit en in de masten 19 en 22 was circuit wit geaard. Circuit zwart was waarschijnlijk in bedrijf. Ook werd er gewoon door de NS gereden op de spoorlijn. Op de tweede foto is goed te zien dat mast 20 verzwaard is en ook verstevigde poeren heeft gekregen. Ook mast 21 is verzwaard. Tussen mast 20 en 21 worden voor zover ik het kon zien de geleiders en isolatorkettingen vervangen. De nieuwe isolatorkettingen zijn duidelijk te herkennen aan de lichtere kleur van het glas maar dat was op de terugweg eigenlijk pas goed te zien.
Bijlagen
RT-NVD-110-20a.jpg
De zeeg tussen mast 20 en 21 is nog behoorlijk en de geleiders komen te dicht bij de nog te installeren bovenleiding van de spoorlijn tussen Raalte en Nijverdal.
RT-NVD-110-20a.jpg (212.71 KiB) 7196 keer bekeken
RT-NVD-110-20b.jpg
Mast 20 heeft nu verzwaarde randstaven en verstevigde poeren.
RT-NVD-110-20b.jpg (237.01 KiB) 7196 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Hoogspanningsmasten in Overijssel

Bericht door Shrek » 27 aug 2016 21:41

Mooi vastgelegd. Het is duidelijk te zien dat die ene kabel al eens tuk strakker hangt dan de anderen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Overijssel

Bericht door Peter » 15 sep 2016 21:34

Inmiddels zijn tussen deze twee masten alle geleiders strakker getrokken en is de rest van de bovenleiding boven de spoorlijn nu ook aangebracht. De masten zijn nog wel geschoord, maar dat zal binnenkort wel verdwijnen.

Vandaag was ik in de buurt van Zwolle en tussen Herxen en Liederholthuis reed ik langs de verzwaarde hamerkoppenlijn Harculo - Deventer Platvoet en kon ik het niet laten om er een foto van te maken Ik ben dol op het zware 380kV geweld maar voor deze fraaie IJsselmij hamerkoppen heb ik ook een zwak...
Bijlagen
ZLS-OLM-110-29.jpg
Harculo - Olst - Deventer mast 29, type SA tussen Herxen en Lierderholthuis gezien vanaf de Bremmelerstraat. Op de achtergrond is wisselmast 28 te zien.
ZLS-OLM-110-29.jpg (255.34 KiB) 7085 keer bekeken

Plaats reactie