Schakelstation Simonshaven

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Schakelstation Simonshaven

Bericht door Mark » 19 mar 2012 15:36

Om ook eens wat foto's uit de oude doos te halen, het volgende verslag .

In 2008 en 2009 is in de polders buiten Spijkenisse, bij het dorpje Simonshaven, een 380kV station gebouwd met als doel een nieuwe koppel te bieden met het onderliggende 150kV net wegens de havens hier om de hoek. Het schakelstation kwam er niet zonder slag of stoot, de bouw riep nog wel wat verzet op van omwonende omdat het het uitzicht zou verstoren. Enfin, in april 2008 is men begonnen met de bouw van het schakelstation.

Ergens eind april/begin mei zag ik eens vanuit een flinke afstand toen ik in de auto zat dat er activiteit was in de polder bij een zeker punt in de 380kV lijn. Al van kinds af aan ben ik het uitzicht van hoogspanningsmasten gewend. In de flat waar ik vroeger woonde kon je de 150kV (Geervliet - Waalhaven) en de 380kV (Maasvlakte - Crayesteijn) goed zien, zeker de overspanning over de rivier 't Spui. Op een mooie zonnige dag was het dan ook altijd leuk fietsen in de polder, genietend van deze infrastructuur. Echter was er niemand die dezelfde interesse deelde in hoogspanningsmasten in mijn omgeving toen der tijd en hield me er verder ook niet zoveel mee bezig.

Goed, ik dwaal af . Ik zag dus op die dag een eigenaardigheid in de polder bij de 380kV lijn, op de plek waar nu het schakelstation is. Ik meende namelijk 1 tijdelijke mast te zien. Geprikkeld door dit nieuwtje besloot ik op een later moment nog eens naar die plek te fietsen. Opvallend genoeg was er nauwelijks in de lokale media gecommuniceerd over de bouw van dit station, mede door het feit dat het station in de gemeente Bernisse staat en ikzelf woon in de gemeente Spijkenisse.

Op 11 mei 2008 heb ik wat foto's gemaakt. Ik hield mij toen nog niet zo bezig met fotografie als nu + het was een oud modelletje dus excuses voor de wat mindere kwaliteit (ondanks wat restaureerwerk in Photoshop).

Afbeelding
01. We staan hier in de polder eventjes fietsen vanaf Spijkenisse met de neus naar het oosten. Links zien we de 150kV lijn Geervliet - Waalhaven die enigszins om Spijkenisse is heengelegd maar nog altijd deels door de woonwijken loopt. Rechts de veel zwaardere 380kV lijn Maasvlakte - Crayesteijn. Vaag in de verte zijn de hogere masten van de Spui overspanning. Daar heb ik ook nog wat (recentere) foto's van, zal ik een ander topic eens posten).

Afbeelding
02. Een 380kV mast in wat meer close-up.

Afbeelding
03. Het 380kV station was (ten tijde voor het schakelstation) niet echt goed bereikbaar met de auto (het was immers een doodgewone polder). Sowieso had ik toen nog geen rijbewijs dus was toch aan de fiets overgeleverd . In ieder geval kijken we hier tegen de locatie aan en zijn ook vaag 2-3 streepjes van tijdelijke masten te herkennen. Het is jammer dat de kwaliteit van het oude cameraatje niet hoger was, zulke details vallen dus wat weg .

Afbeelding
04. 1 Tijdelijke mast is al opgetuigd en goed vastgezet. Aan de isolatoren hangen katrollen waaraan ookal (neem ik aan) kabels voor de elektriciteit waren aangebracht (niet zo goed te zien). Deze waren uiteraard nog niet aangesloten.

Afbeelding
05. Terwijl een schaap lekker aan het grazen is, zien we een tijdelijke mast op de grond liggen en op de andere kant 2 al opgetuigd.

Afbeelding
06. De mast van 04 van andere positie. We zien hier wat beter dat er kabels aan de katrollen hangen.

Afbeelding
07. Het belang van dit betonblok zal tijdens het volgende bezoek duidelijk worden (al zullen jullie het vermoedelijk al kunnen raden).

Afbeelding
08. Het bouwterrein grotendeels in overzicht. We zien hier een hoekmast in de 380kV lijn met op de voorgrond de zandbak waar het schakelstation zou moeten verrijzen. Het bouwproces hield onder andere in dat er een nieuwe afspanmast zou komen op de plek waar nu nog een tijdelijke mast ligt & de aggregraten staan op de foto. De kabels werden via 3 tijdelijke masten links- en rechtsom de bouwplaats heengeleid zodat er genoeg ruimte was om het station en de nieuwe mast te bouwen.

Afbeelding
09. Veel is er verder nog niet te zien.

Afbeelding
10. Tijdelijke mast nog op de grond, een stukje erachter komt (cq staat nu ) een nieuwe mast.

Afbeelding
11.

Afbeelding
12. De dijkweggetjes zijn lang niet allemaal geschikt voor zwaar bouwverkeer. Voor Tennet had het waterschap dan ook diverse routes uitgezet voor het bouwverkeer waar ze wel konden rijden.

Afbeelding
13. De bouwplaats vanuit andere hoek, neus naar het zuiden.

Afbeelding
14. Deze hoekmast moet voor het schakelstation flink verbouwd worden, aangezien de kabels afgespannen worden naar beneden. Linksonder zien we dan ook een tijdelijke mast om de kabels om te leiden. Aan de andere kant ligt er ook nog 1 klaar.

Afbeelding
15. Wat meer in detail.

Afbeelding
16. De bouwplaats gezien met de neus richting het oosten.

Dat was het dan voor serie 1. Helaas heb ik maar 4 series gemaakt van de bouw. Zoals ik zei kende ik toch niet echt iemand om de foto's mee te delen en in 2009 kwamen ook nog eens de eindexamens eraan. Achteraf gezien heb ik wel spijt van dat ik niet meer foto's heb van dit toch wel voor mij bijzondere project. Binnenkort wil ik nog wel weer langsgaan om te zien hoe het er anno 2012, een paar jaar na oplevering, eruit ziet. Foto's zullen dan ook uiteraard weer verschijnen hier .

Spoedig volgt deel 2!
Laatst gewijzigd door Mark op 09 jul 2013 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Bericht door Peter » 19 mar 2012 22:30

Leuk dat je toen foto's hebt gemaakt van dit project en ondanks de oudere camera valt me de kwaliteit niet tegen. Simonshaven is voor mij nogal uit de buurt dus het is leuk om het op deze manier te kunnen zien. Ik ben benieuwd naar het vervolg

Jacob K
50 kV
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 dec 2011 23:47

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Bericht door Jacob K » 19 mar 2012 23:03

Daar wil ik me graag bij aansluiten. Simonshaven is een bijzonder station omdat de tot op heden langste 380 kB-grondkabel erop aansluit.
MarkNL schreef:Echter was er niemand die dezelfde interesse deelde in hoogspanningsmasten in mijn omgeving toen der tijd en hield me er verder ook niet zoveel mee bezig.
Dat hebben Hans en ik ook ondervonden. Zo zijn we elkaar ooit ook tegengekomen, heel lang geleden. We hebben meer dan tien jaar de interesse samen gedeeld, hoofdschuddende en afkeurende mensen negerend. Het was met zijn tweeën een mooie hobby, maar de frustratie bleef sluimeren over het feit dat er buiten ons twee geen lotgenoten leken te zijn. (Okay dan, sorry Ot, jij bent er ook al wel even. ) Alleen in Engeland hebben de liefhebbers zich georganiseerd. Maar ja, dat is een heel ander land.

De frustratie liep heel langzaam op en op een avond in september 2010 barstte de bom.
Er moesten meer mensen zijn met deze interesse, maar blijkbaar wisten ze elkaar niet te vinden omdat een platform ontbrak. Omdat niemand anders het eerder had geprobeerd om dat platform te creëren hebben we toen besloten om het zelf te gaan doen. Met de huidige site en dit forum tot gevolg. Tot zover Hoogspanningsnet.com in a nutshell.

Moraal van het verhaal: dat er nooit meer reportages niet gemaakt worden omdat er niemand is met wie ze te delen vallen.
Oud-sitebeheerder. Mothballing sinds 2013.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Bericht door Max » 21 mar 2012 12:31

ik heb dit station ook de grond uit zien komen.
ik reed erg vaak met de brommer langs. helaas wist ik niet hoe ik dichterbij moest komen want ik vond t altijd een bijzonder zicht.
die tijd had ik ook nog geen goede telefoon om foto's te maken.
Leuk om deze post te zien het brengt veel herinneringen om hoog.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Bericht door Mark » 01 apr 2012 23:52

Bedankt voor de leuke reacties!
Jacob K schreef:Dat hebben Hans en ik ook ondervonden. Zo zijn we elkaar ooit ook tegengekomen, heel lang geleden. We hebben meer dan tien jaar de interesse samen gedeeld, hoofdschuddende en afkeurende mensen negerend. Het was met zijn tweeën een mooie hobby, maar de frustratie bleef sluimeren over het feit dat er buiten ons twee geen lotgenoten leken te zijn. (Okay dan, sorry Ot, jij bent er ook al wel even. ) Alleen in Engeland hebben de liefhebbers zich georganiseerd. Maar ja, dat is een heel ander land.

De frustratie liep heel langzaam op en op een avond in september 2010 barstte de bom.
Er moesten meer mensen zijn met deze interesse, maar blijkbaar wisten ze elkaar niet te vinden omdat een platform ontbrak. Omdat niemand anders het eerder had geprobeerd om dat platform te creëren hebben we toen besloten om het zelf te gaan doen. Met de huidige site en dit forum tot gevolg. Tot zover Hoogspanningsnet.com in a nutshell.

Moraal van het verhaal: dat er nooit meer reportages niet gemaakt worden omdat er niemand is met wie ze te delen vallen.
Ben blij dat jullie uiteindelijk het initiatief hebben genomen om deze site te maken. Van de informatie hierop heb ik al veel meer kunnen leren over het hoogspanningsnet dan dat ik bijvoorbeeld toen der tijd bij het maken van deze foto's ooit had durven dromen .
Max schreef:ik heb dit station ook de grond uit zien komen.
ik reed erg vaak met de brommer langs. helaas wist ik niet hoe ik dichterbij moest komen want ik vond t altijd een bijzonder zicht.
die tijd had ik ook nog geen goede telefoon om foto's te maken.
Leuk om deze post te zien het brengt veel herinneringen om hoog.
Ah leuk, een medegetuige . Blij dat je de bouw kan herbeleven via deze foto's!

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Bericht door Mark » 02 apr 2012 01:03

Ik heb dankzij een drukke maand een 'leuke' backlog aan foto's die nog moeten worden weggewerkt, maargoed. Vond het wel eens tijd worden voor deel 2 in de serie van Simonshaven .

De foto's van deel 2 zijn gemaakt zo'n 2 maanden later, op 25 juli 2008. De aannemer heeft in deze periode flink doorgewerkt aan het station en er is gelukkig ook veel meer te zien. De tijdelijke omlegging van de bestaande 380kV om het bouwterrein is functioneel en zodoende kon er gebouwd worden aan de fundamenten die op dat moment ook al vergevorderd was.

Afbeelding
01. We benaderen het bouwterrein vanaf de andere kant. Op weg naar het bouwterrein kwam ik dit bord tegen. Ergens verwonderd me de mededeling 'slecht wegdek' op die positie niet nee .

Afbeelding
02. Ergens midden in de polder. Bij 3de mast van voren geteld en de hoekmast die volgt is where the magic happends.

Afbeelding
03. Lokale humor. Nabij Spijkenisse ligt het gehucht Biert. Het laat zich niet lang raden wat er met de borden die het buurtschap aangeven gebeurt... .

Afbeelding
04. Het 380kV station kijkend richting het zuiden. De tijdelijke masten zijn zichtbaar.

Afbeelding
05. Zoals op de Standaard Netkaart prima te zien is en Jacob ook al opmerkte hier, loopt er een 380kV grondkabel vanaf Simonshaven naar een station op de Vondelingenplaat, naast Momentive (het voormalige Hexion). De kabel zal de Polderweg hier passeren, in een later verslag heb ik daar nog wel een sort off fotootje van.

Afbeelding
06. Station wederom gezien van het noorden, kijkrichting zuiden.

Afbeelding
07. De werkzaamheden in wat meer detail. Direct duidelijk is, is dat de omlegging in bedrijf is via de tijdelijke masten. Eveneens valt op dat de hoekmast al flink is gemodificeerd (of beter gezegd, gereduceerd), de helft van de isolatoren ontbreekt. Ook ben ik er zojuist pas achtergekomen dat ik blijkbaar niet helemaal goed kan tellen... (je zult dadelijk zien wat ik daar mee bedoel).

Afbeelding
08. Omlegging van het zuidelijke circuit. Dat geschied via 3 masten waarvan er 1 rechts van mij staat op de foto buiten beeld.

Afbeelding
09. Standaard 380kV mast die tijdelijk is omgebouwd tot afspanmast. Na wat bestuderen van wat foto's lijkt het erop dat de bestaande/oudere kabels worden afgespannen met wat isolatoren ertussen. Deze loopt naar de legoblokken op de grond. In het eerste deel vermeldde ik bij foto 7 vrolijk dat blok beton op die foto daar gebruikt voor zou worden. Mijn geheugen heeft me echter in de steek gelaten, het blok beton van die foto is ook hier nog in onbruik. Waar het wel voor is weet ik zo even niet (misschien dat ik dat later terugzie op foto's). In ieder geval, de oude kabels lijken afgespannen te worden en nieuwe tijdelijke kabels vlakbij de isolatoren eraan gehangen.

Afbeelding
10. Deze tijdelijke mast is als ik mij goed herinner van het noordelijke circuit en maakt de hoek tussen andere tijdelijke masten en de Donaumast van foto 9. Te zien zijn 2 extra isolatoren (kunststof vermoed ik) naast de gebruikelijke < vorm ophanging. Eveneens goed te zien is, is dat er van 4 geleiders van de verbinding Maasvlakte - Crayesteijn naar 2 worden gereduceerd.

Afbeelding
11. Zelfde mast. Andere oriëntatie.

Afbeelding
12. Legoblokken.

Afbeelding
13. De tijdelijke hoekmast in het zuidelijke circuit. Ook hier de reductie van 4 naar 2 geleiders.

Afbeelding
14. Het bouwterrein in lijn met de oorspronkelijke hoogspanningslijn. Duidelijk is te zien dat door de omlegging ruimte is vrijgekomen om te bouwen. En dat is gebeurd, er zijn namelijk al een flinke hoeveelheden heipalen geslagen. Deze hoeven alleen nog maar opengebroken om de rest van de wapening aan te leggen waarmee de fundering klaar is.

Afbeelding
15. En dan nu mijn tel fail. Op deze foto zijn 3 tijdelijke masten te zien van het noordelijke circuit. Links op de voorgrond is de 'hoekmast'. Dan zijn er nog 2 zichtbaar. Maar op de vorige foto was er ook nog 1 te zien bij de oude hoekmast. Dat maakt dus 4 tijdelijke masten voor het noordelijke circuit, waarbij ik in het vorige deel nog vrolijk meldde dat het er aan beide zijde 3 waren. Dit detail viel me pas (na al die jaren) net op terwijl op de foto's van deel 1 ook al duidelijk 4 masten te tellen zijn XD...

(Intermezzo alert)

Afbeelding
16. Nog maar een detailfoto van zo'n tijdelijke mast. Ik vind deze tijdelijke masten iets bijzonders hebben maar ik weet niet echt waarom, wellicht omdat ik ze relatief 'vaak' (voor mijn gevoel dan XD) heb gezien. Ik kan mij namelijk nog herinneren dat er in het havengebied tijdelijke masten stonden. Het ging om het gebied waar nu Exxon Mobil zit (de Botlek).

Afbeelding

Ik kan mij nog herinneren dat er een eventjes een enkelcircuits verbinding liep ongeveer tussen de stations Theemsweg en Botlek (en iets verder) via tijdelijke masten. Dit moet nog volgens mij ergens in de jaren 90 zijn. Ik weet nog wel dat ik dit erg bijzonder vond dat er opeens nieuwe masten in de omgeving waren, maar jammer genoeg waren ze ook weer snel weg .

Tot zover de intermezzo.

Afbeelding
17. De middelste mast is simpel uitgevoerd.

Afbeelding
18. De zuidelijke en noordelijke circuits samen in beeld.

Afbeelding
19. Laten we eens kijken hoe de omlegging er bij de hoekmast er precies uitziet.

Afbeelding
20. Waarbij er aan de andere kant een enige ruimte zit tussen de Donaumast en de tijdelijke masten, is hier bij de hoekmast gekozen om de tijdelijke masten pal tegen de oude mast aan te zetten. Duidelijk is te zien dat de mast ontdaan is aan 1 zijde van haar isolatoren wat van de zijkant een nogal abstract gezicht oplevert, zeker met aan de zijkant de extra zware 3 kettingen uitvoering van de ophanging. De vlag van Spie is nog te ontdekken net boven het broekstuk.

Afbeelding
21. Heipalen alom. Hier gaan later nog flinke constructies verrijzen waaronder een nieuwe afspanmast. In deze zompige grond is een goede fundering dan ook een vereiste.

Afbeelding
22. Tuien voor een tijdelijke mast, relatief dicht naast het fietspad.

Afbeelding
23. Goed te zien op deze foto is dat de manier van bevestigen totaal anders is dan aan de andere kant bij de Donaumast. De verbinding naar de andere kant van de traversen is simpelweg weggehaald wat een simpele constructie overhoudt. 2 circuits voor de omlegging zijn er simpelweg aangehangen aan de onderzijde en voeren de spanning verder. Merk eveneens op dat de bliksemdraden niet onderbroken zijn en gewoon verder lopen. Aan de linkerzijde zijn de bliksemdraden opeens dubbel uitgevoerd. De reden daarvoor is mij onbekend .

Afbeelding
24. Een mooie plaat die dit deel van de omlegging duidelijk in beeld brengt.

Afbeelding
25. De laatste foto van de serie die het bouwterrein enigszins probeert samen te vatten. De doorlopende bliksemdraden zijn goed te zien.

Tot deel 3!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Bericht door Peter » 02 apr 2012 10:13

Wat een prachtige fotoserie weer! Dat soort tijdelijke masten heb ik nog nooit gezien, dat die geschikt zijn voor 380kV... Verder ook bijzondere constructies bij de overgang naar de tijdelijke masten, ook dat heb ik nog nooit zo gezien. Dat heb je mooi in beeld gebracht!

Ik neem in elk geval aan dat tijdens de ombouw de 380kV lijn niet op vol vermogen in bedrijf was maar je kan de centrale op de Maasvlakte moeilijk een paar maanden afkoppelen van het net

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Bericht door Ot » 02 apr 2012 20:32

wauw wat een mooi verslag mark!
Wat goed ook dat je er zoveel foto's van hebt gemaakt.

die tijdelijke mastjes doen me een beetje aan wintracks denken.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Bericht door Mark » 07 aug 2012 21:32

Goed, het wordt eens tijd voor deel 3 in de serie van de bouw van Simonshaven 380kV . Het is tijd om terug te keren naar een regenachtige en grauwe 13 februari 2009. 7 maanden na deel 2 is er op het werkterrein veel veranderd, zoals de foto's zullen laten zien.

Afbeelding
01. Kijkend naar het nieuwe station valt al direct de nieuwe afspanmast rechts en de 2 portaalmasten op.

Afbeelding
02. Wat dichterbij is het ook duidelijk dat het noordelijke circuit in gebruik is schijnbaar. De tijdelijke omleiding is weg, de verbinding loopt nu via de portaalmasten.

Afbeelding
03. Het zuidelijke circuit is aan de rechterzijde al wel aangesloten op de portaalmasten. Ook is te zien dat er gewerkt wordt met 2 isolatorkettingen in plaats van 3.

Afbeelding
04. Maar de 2 isolatorkettingen zijn alleen van/naar de portaalmasten. Naar de andere Donaumasten wordt gewoon 3 gebruikt.

Afbeelding
05. De hoekmast wordt gewoon gerecycled. De bliksemdraad loopt nog wel aan 1 zijde door, aan de andere kant niet meer.

Afbeelding
06. Detail van het westelijke portaal. Ook zijn grondwerkzaamheden te zien voor overige installaties op de grond die later nog komen. Het aantal van 4 geleiders per circuit blijft gehandhaafd. Ook is op te merken dat in de portalen gekozen is voor keramische isolatoren in de V ophanging maar verder voor glas.

Afbeelding
07.

Afbeelding
08. De zuidelijke omleiding.

Afbeelding
09. Het bouwterrein noordelijk van het complex, hier zullen later een controlehuis en dergelijke verschijnen.

Afbeelding
10.

Afbeelding
11. De 380kV lijn richting Crayesteijn.

Afbeelding
12. De nieuwe afspanmast in wat meer detail.

Afbeelding
13. Vanaf de andere kant het terrein.

Afbeelding
14. Duidelijk.

Afbeelding
15. Klein beetje opklaring.

Afbeelding
16. Werkmaterieel voor de 380kV landkabel richting de Vondelingenplaat ter hoogte van de Polderweg nabij Geervliet.

Afbeelding
17. Katrollen voor de kabels.

Afbeelding
18. De Polderweg. Ergens ernaast moet de kabel liggen.

Afbeelding
19. Last one.

Tot deel 4!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Bouw 380kV station Simonshaven 2008-2009

Bericht door Peter » 07 aug 2012 22:06

Wederom een prachtige reportage. Je hebt de bouw toen mooi bijgehouden!

Plaats reactie