Ha leuk franse foto's die zien we niet heel vaakPowerlion schreef:Ik ben net terug van een vakantie in Frankrijk (Haute-Provence). Heb wel wat foto's genomen van zowel daar als onderweg (met de TGV). Ik ga morgen wat tijd nemen om ze te sorteren en te uploaden.
Er zijn minimaal drie 25kV elektrificatie systemen in gebruik in europa. Hier geldt natuurlijk wel dat de spanning op de rijdraad altijd 25kV/50Hz is.Even een vraagje ivm treinen en elektrificatie:
TGV en ik vermoed ook alle andere treinen in Frankrijk rijden op 25kV wisselspanning? (In België 5kV?), maar is dit 2 fase-wisselspanning? Want ik zag veel transformatoren naast de spoorlijn met maar 2 uitgangen. Hoe realiseren ze dit juist? Iemand die dit gedetailleerd kan uitleggen?
Bedankt alvast voor de uitleg.
Ik vermoed dat je in FR gereden hebt op een traject met het AT-systeem, een eigenschap van het AT systeem is dat het een 2-fasen 25kV systeem is waarbij er een extra geleider (de negatieve feeder) aan de portalen hangt met daarop ook 25kV/50Hz maar in tegenfase met de spanning op de rijdraad (deze heet dan de positieve feeder).
Deze geleider wordt op regelmatige afstanden gekoppeld met de rijdraad doormiddel van Auto-transformatoren. Deze autotransformatoren zorgen ervoor dat de stroom in de rijdraad buiten de sectie waar de trein rijdt gelijkelijk wordt verdeeld over de pos. en neg. feeder. Dit systeem heeft als voordeel dat EMC effecten (elektromagnetische beïnvloeding van andere systemen) worden gereduceerd. En dat de afstanden tussen voedingsstations groter gemaakt kunnen worden.
Een meer gedetailleerde uitleg en ook uitleg over de andere systemen (RT en ST) vindt je op deze site