Franse Hoogspanningsmasten.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door elo » 01 mar 2015 19:01

Mark schreef:Soort van schoor-portaal crossingsmasten. Ik kende het nog niet.
Bizar! Een schoor-buis/vakwerk-portaal crossingmast?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Peter » 01 mar 2015 19:24

Dat zijn inderdaad bijzondere crossingsmasten. Zijn zo te zien ook nog combinatiemasten. De Fransen zijn zo te zien ook erg creatief met hoogspanningsmasten

ElexTro
220 kV
Berichten: 322
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door ElexTro » 02 mar 2015 21:05

Ja, buismasten in combinatie met vakwerk heb ik in Frankrijk al vaak gezien bij voorbeeld naar de Charles-de-Gaulle Aéroport. Buiten Frankrijk ken ik maar ook een lijntje met deze masten namelijk de 110 kV bahnstrom-lijn langs de A60 tussen Bingen en Mainz (direct naar mijn woonplaats). Zéér interessante masten omdat die masten driehoekig zijn! Ik heb beelden van deze lijn maar ik zou het beter in het geschikte thread zetten.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Mark » 03 mar 2015 11:35

ElexTro schreef:Zéér interessante masten omdat die masten driehoekig zijn! Ik heb beelden van deze lijn maar ik zou het beter in het geschikte thread zetten.
Ben erg benieuwd .

ElexTro
220 kV
Berichten: 322
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door ElexTro » 03 mar 2015 13:43

oke, hier is een beeld van de lijn met de driehoe-buis-vakwerkmasten
Bijlagen
driehoeksmast.jpg
driehoeksmast.jpg (217.61 KiB) 8933 keer bekeken

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Max » 07 mar 2015 16:08

Interessante mast! Maar hoort deze niet in het Duitse topic??
Het doet me een beetje denken aan de Concorde masten.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Mark » 07 mar 2015 21:02

De driehoeksconstructie is inderdaad opmerkelijk te noemen. Ziet er zo niet gek uit.

ElexTro
220 kV
Berichten: 322
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door ElexTro » 07 mar 2015 21:03

ik kan het beeld ook in het duitse topic stellen geen probleem!

Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Powerlion » 22 jul 2015 23:06

Ik ben net terug van een vakantie in Frankrijk (Haute-Provence). Heb wel wat foto's genomen van zowel daar als onderweg (met de TGV). Ik ga morgen wat tijd nemen om ze te sorteren en te uploaden.

Even een vraagje ivm treinen en elektrificatie:

TGV en ik vermoed ook alle andere treinen in Frankrijk rijden op 25kV wisselspanning? (In België 5kV?), maar is dit 2 fase-wisselspanning? Want ik zag veel transformatoren naast de spoorlijn met maar 2 uitgangen. Hoe realiseren ze dit juist? Iemand die dit gedetailleerd kan uitleggen?

En kan een TGV-locomotief ook op andere spanningen rijden? Want ik vertrok uit Brussel-Zuid en daar is er denk ik geen 25kv?


Bedankt alvast voor de uitleg.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Peter » 22 jul 2015 23:21

Helemaal gedetailleerd weet ik het niet wat betreft de trafo's langs het spoor maar TGV's rijden op hogesnelheidslijnen op 25kV 50Hz. Op de "klassieke" lijnen in België wordt op 3.000V gelijkspanning gereden. Inderdaad de TGV vertrok uit Brussel onder 3.000V. Bij Lembeek zit de spanningssluis waar omgeschakeld wordt naar 25kV 50Hz.

TGV motorwagens zijn inderdaad geschikt voor meerdere spanningssoorten, evenals het meeste moderne materieel van NMBS. De TGV's die naar België rijden zijn in elk geval geschikt voor 25kV 50Hz, 3.000V en 1.500V. 1.500V wordt in Zuid-Frankrijk en Nederland gebruikt. In Duitsland gebruikt men 15kV 16.7Hz, wel met 2-fasen. Alleen de Thalys PBKA en ICE-3M stellen zijn geschikt voor alle vier deze spanningsoorten.

Plaats reactie