Bizar! Een schoor-buis/vakwerk-portaal crossingmast?Mark schreef:Soort van schoor-portaal crossingsmasten. Ik kende het nog niet.
Franse Hoogspanningsmasten.
Re: Franse Hoogspanningsmasten.
Re: Franse Hoogspanningsmasten.
Dat zijn inderdaad bijzondere crossingsmasten. Zijn zo te zien ook nog combinatiemasten. De Fransen zijn zo te zien ook erg creatief met hoogspanningsmasten
Re: Franse Hoogspanningsmasten.
Ja, buismasten in combinatie met vakwerk heb ik in Frankrijk al vaak gezien bij voorbeeld naar de Charles-de-Gaulle Aéroport. Buiten Frankrijk ken ik maar ook een lijntje met deze masten namelijk de 110 kV bahnstrom-lijn langs de A60 tussen Bingen en Mainz (direct naar mijn woonplaats). Zéér interessante masten omdat die masten driehoekig zijn! Ik heb beelden van deze lijn maar ik zou het beter in het geschikte thread zetten.
Re: Franse Hoogspanningsmasten.
Ben erg benieuwd .ElexTro schreef:Zéér interessante masten omdat die masten driehoekig zijn! Ik heb beelden van deze lijn maar ik zou het beter in het geschikte thread zetten.
Re: Franse Hoogspanningsmasten.
oke, hier is een beeld van de lijn met de driehoe-buis-vakwerkmasten
- Bijlagen
-
- driehoeksmast.jpg (217.61 KiB) 8933 keer bekeken
Re: Franse Hoogspanningsmasten.
Interessante mast! Maar hoort deze niet in het Duitse topic??
Het doet me een beetje denken aan de Concorde masten.
Het doet me een beetje denken aan de Concorde masten.
'your personal grid modeler'
Re: Franse Hoogspanningsmasten.
De driehoeksconstructie is inderdaad opmerkelijk te noemen. Ziet er zo niet gek uit.
Re: Franse Hoogspanningsmasten.
ik kan het beeld ook in het duitse topic stellen geen probleem!
Re: Franse Hoogspanningsmasten.
Ik ben net terug van een vakantie in Frankrijk (Haute-Provence). Heb wel wat foto's genomen van zowel daar als onderweg (met de TGV). Ik ga morgen wat tijd nemen om ze te sorteren en te uploaden.
Even een vraagje ivm treinen en elektrificatie:
TGV en ik vermoed ook alle andere treinen in Frankrijk rijden op 25kV wisselspanning? (In België 5kV?), maar is dit 2 fase-wisselspanning? Want ik zag veel transformatoren naast de spoorlijn met maar 2 uitgangen. Hoe realiseren ze dit juist? Iemand die dit gedetailleerd kan uitleggen?
En kan een TGV-locomotief ook op andere spanningen rijden? Want ik vertrok uit Brussel-Zuid en daar is er denk ik geen 25kv?
Bedankt alvast voor de uitleg.
Even een vraagje ivm treinen en elektrificatie:
TGV en ik vermoed ook alle andere treinen in Frankrijk rijden op 25kV wisselspanning? (In België 5kV?), maar is dit 2 fase-wisselspanning? Want ik zag veel transformatoren naast de spoorlijn met maar 2 uitgangen. Hoe realiseren ze dit juist? Iemand die dit gedetailleerd kan uitleggen?
En kan een TGV-locomotief ook op andere spanningen rijden? Want ik vertrok uit Brussel-Zuid en daar is er denk ik geen 25kv?
Bedankt alvast voor de uitleg.
Re: Franse Hoogspanningsmasten.
Helemaal gedetailleerd weet ik het niet wat betreft de trafo's langs het spoor maar TGV's rijden op hogesnelheidslijnen op 25kV 50Hz. Op de "klassieke" lijnen in België wordt op 3.000V gelijkspanning gereden. Inderdaad de TGV vertrok uit Brussel onder 3.000V. Bij Lembeek zit de spanningssluis waar omgeschakeld wordt naar 25kV 50Hz.
TGV motorwagens zijn inderdaad geschikt voor meerdere spanningssoorten, evenals het meeste moderne materieel van NMBS. De TGV's die naar België rijden zijn in elk geval geschikt voor 25kV 50Hz, 3.000V en 1.500V. 1.500V wordt in Zuid-Frankrijk en Nederland gebruikt. In Duitsland gebruikt men 15kV 16.7Hz, wel met 2-fasen. Alleen de Thalys PBKA en ICE-3M stellen zijn geschikt voor alle vier deze spanningsoorten.
TGV motorwagens zijn inderdaad geschikt voor meerdere spanningssoorten, evenals het meeste moderne materieel van NMBS. De TGV's die naar België rijden zijn in elk geval geschikt voor 25kV 50Hz, 3.000V en 1.500V. 1.500V wordt in Zuid-Frankrijk en Nederland gebruikt. In Duitsland gebruikt men 15kV 16.7Hz, wel met 2-fasen. Alleen de Thalys PBKA en ICE-3M stellen zijn geschikt voor alle vier deze spanningsoorten.