Franse Hoogspanningsmasten.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Max » 17 jan 2012 10:50

Hallo iedereen
zoals ik al eerder vermeld heb ga ik een stuk schrijven over Franse hoogspanningsmasten

N.A.V. het topic van Peter heb ik besloten om een topicje te starten over Franse hoogspanningsmasten.
Op het gebied van Franse masten heb ik redelijk veel kennis mede dankzij het feit dat ik begonnen was met het maken van Franse masten. Ook vind ik zelf dat Frankrijk zeer mooie types heeft.
Ik moet er wel bij vertellen dat dit stuk bestaat uit inzichten van eigen ervaring, logica en onderandere kleine stukjes lezen over franse masten.

We beginnen met de voltages van frankrijk want deze zijn redelijk apart (dat vind ik zelf dan :p)

in Frankrijk gaat het als volgt:
laagspanning >> 400 V > 1 isolator

Middenspanning >> 20 kV 2 of 3 isolatoren (meestal 2 en bij de hoekmasten 3)

middenhoogspanning >> 63/90 kV (o.a. vergelijkbaar met de 110/150 kV lijnen in Nederland.) >> 4 a 6 isolatoren voor 63kV en
7 tot 9 isolatoren voor 90kV (meestal 9)

Hoogspanning>> 225/400kV >> voor 225kV 12 a 14 isolatoren(meestal in een paar dus 24 a 28) en voor 400kV 19 isolatoren(ook vaak in paar.)

(Waarom Frankrijk zulke rare voltages heeft is me nog steeds niet duidelijk. Ik vraag me ook af hoe het zit met de buitelandse connecties met 380kV/400kV verbindingen).

Frankrijk heeft verder een best fijn systeem als het om mast types gaat. Het is me opgevallen dat veel masten verschillende namen hebben. Ik neem ook aan dat meerdere types onder de zelfde naam kunnen vallen.

We beginnen met het type genaamd 'chat'.
Dit type varieerd van spanningen van 63kV tot 400kV
en heeft een hoop verschillende mast types.
Het standaard type is waarschijnlijk het meest gebruikte type dat je in Frankrijk kan vinden.

Hier een plaatje van de mast:
Afbeelding
Als we het zo zien kunnen we concluderen dat dit het lichtste type is of terwel de 63kV variant.

Het chat type is eigenlijk gewoon een delta-mast die zoals ik al eerder zei veel types kent.
hier een aantal voorbeelden wat je in het veld in frankrijk tegenkomt :
Afbeelding

voor zover het stuk.
binnenkort wordt er meer informatie toegevoegd waaronder het type 'beaubourg' of terwel de 400 donaumast die de slagaders van frankijk vormen.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Shrek » 22 mei 2012 13:02

Die linksboven in de onderste foto behoort tot de oudste 400kV-lijnen van Frankrijk, vroeger was dat een 220 kV lijn met 2 draadstellen, daar hebben ze dan 1 draadstel 400 van gemaakt

De 400kV is in feite gewoon hetzelfde als de 380kV bij ons, voor zover ik weet is het aan de grens ook gewoon doorverbonden. Wat België betreft maakt de precieze spanning toch niet uit, alles werkt met autotransformatoren die vanzelf exact 150kV uit de 380-400kV halen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Peter » 22 mei 2012 18:11

Leuk overzicht Max! De meeste Franse masten heb ik al wel eens gezien en bij met name de grotere masten van het type "chat" voor het 400kV is de bijnaam duidelijk.
Afbeelding
Je kunt er met een beetje fantasie wel een kat met snorharen van maken

Afbeelding
Deze wekt de indruk voor een hogere spanning (enkelcircuit 750kV?) te zijn ontworpen.

Ik ben benieuwd naar het vervolg. De "Beaubourg" masten zijn daar net zo standaard als onze 380kV donaumasten.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Hans » 22 mei 2012 20:53

Wanneer we de chats gaan classificaren blijken het eigenlijk gewoon deltamasten te zijn - terwijl ze de beide circuits in een soort verkapte tonvorm dragen. Interessante samenloop.
Maar waarom dan voor twee circuits (zoals bij de grote chats) zo'n omslachtig ontwerp? Een reguliere donaumast kan hetzelfde dragen met heel wat minder opsmuk. Zouden ze inderdaad ontworpen zijn voor een hogere netspanning dan waarop ze nu bedreven worden? Vast niet.
Misschien zijn de Fransen gewoon dol op dit ontwerp, net zoals Duitsers iets hebben met spitse donaumasten?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door bas380 » 22 mei 2012 21:04

tja, hans

iedere volk heeft zijn eigen smaak zou ik maar zeggen

de duitsers houden van donaumasten, de belgen houden van dubbelvlagmasten, de fransen houden van deltamasten, de denen houden van gaffelmasten, de britten houden van tonmasten en ga zo maar door.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Peter » 04 sep 2012 12:09

Om nog even terug te komen op de Franse hoogspanningsmasten, onderweg naar Parijs vanuit de Thalys heb ik wel het nodige gezien en daarbij vielen een aantal zaken op. In Frankrijk gebruikt men veel minder hoekmasten en zie je vaker draagmasten waarvan de isolatoren schuin staan omdat de lijn daar een flauwe bocht maakt. Bij Avelin is daar een mooi voorbeeld van te vinden. De Beaubourg-mast hoort bij het binnenlandse koppelnet en de drie-evenmasten is de 380/400kV lijn naar België.

Om de lijncontinuïteit maakt men zich in Frankrijk ook heel wat minder druk. Ik heb diverse lijnen gezien die spontaan van ontwerp veranderden of dat bijvoorbeeld een 400kV lijn bestond uit masten van het type 'chat' er ineens een 'Beaubourg' mast tussen stond. In de regio Picardie is daar wel een mooi voorbeeld van te vinden.

Verder kwam ik in dezelfde lijn nog een ander bijzonder masttype tegen, kijk maar eens naar deze Streetview
Het is een combinatie van een buismast en een lattenmast, maar het is ook een portaal- en een schoormast

In Frankrijk is in elk geval op hoogspanningsgebied ook weer genoeg te zien en te ontdekken.

geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door geomario » 04 sep 2012 14:15

Ik vind die Chat masten wel een omslachtig ontwerp om 6 kabels te dragen (hoewel ik geenzins expert op dat gebied ben). Is er een reden waarom de Fransen deze masten zo hebben ontworpen?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Shrek » 04 sep 2012 19:31

Peter schreef:Om nog even terug te komen op de Franse hoogspanningsmasten, onderweg naar Parijs vanuit de Thalys heb ik wel het nodige gezien en daarbij vielen een aantal zaken op. In Frankrijk gebruikt men veel minder hoekmasten en zie je vaker draagmasten waarvan de isolatoren schuin staan omdat de lijn daar een flauwe bocht maakt.
Inderdaad, maar ze hebben daar al flink spijt van gekregen. Na een paar zware stormen waarbij vele hoogspanningspalen als domino's omvielen zijn ze gaan inzien dat een spanmast om de paar kilometer toch wel handig kan zijn. Sindsdien worden er op verschillende lijnen in Frankrijk masten verstevigd tot of vervangen door spanmasten.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door elo » 04 sep 2012 23:21

Shrek schreef:
Peter schreef:Om nog even terug te komen op de Franse hoogspanningsmasten, onderweg naar Parijs vanuit de Thalys heb ik wel het nodige gezien en daarbij vielen een aantal zaken op. In Frankrijk gebruikt men veel minder hoekmasten en zie je vaker draagmasten waarvan de isolatoren schuin staan omdat de lijn daar een flauwe bocht maakt.
Inderdaad, maar ze hebben daar al flink spijt van gekregen. Na een paar zware stormen waarbij vele hoogspanningspalen als domino's omvielen zijn ze gaan inzien dat een spanmast om de paar kilometer toch wel handig kan zijn. Sindsdien worden er op verschillende lijnen in Frankrijk masten verstevigd tot of vervangen door spanmasten.
Dat is inderdaad een van de taken van afspanmasten, een domino-effect te vermijden. In Denemarken worden er ook veel minder afspanmasten dan in NL gebruikt. Als de bocht niet te scherp is wordt een (aangepaste) draagmast gebruikt. Maar er staat minimaal om de 5km een afspanmast, vreemd genoeg soms dicht bij een flauwe-hoek draagmast! Dat is behalve om grote calameteiten te vermijden ook omdat geleiders blijkbaar niet in lengtes groter dan 5 km worden geleverd! Heb overigens een heleboel nieuwe foto's van deense masten op mijn computer staan

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Franse Hoogspanningsmasten.

Bericht door Shrek » 05 sep 2012 07:04

elo schreef:Dat is inderdaad een van de taken van afspanmasten, een domino-effect te vermijden. In Denemarken worden er ook veel minder afspanmasten dan in NL gebruikt. Als de bocht niet te scherp is wordt een (aangepaste) draagmast gebruikt. Maar er staat minimaal om de 5km een afspanmast, vreemd genoeg soms dicht bij een flauwe-hoek draagmast! Dat is behalve om grote calameteiten te vermijden ook omdat geleiders blijkbaar niet in lengtes groter dan 5 km worden geleverd! Heb overigens een heleboel nieuwe foto's van deense masten op mijn computer staan
Je kan geleiders gewoon aan elkaar zetten tussen 2 masten in hoor, dat is echt geen enkel probleem

Plaats reactie