Hoogspanningsmasten in Twente
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Afgelopen zondag een wandeling gemaakt bij natuurgebied De Borkeld, waarbij het rondje ook langs een deel van de aftak Rijssen ging.
De laatste 110 kV-lijn van IJC uit 1972 met de karakteristieke dennenboom-donaumasten. Niet al te lang, maar er zitten wel wat leuke passages van bos in, door een licht glooiend terrein. Mast 204 was de eerste waar ik langs kwam vanaf de parkeerplaats bij De Poppe. Deze werd nog aangelicht door zon. De A1 wordt gepasseerd met steunmasten met gedeeltelijke hangende afspanning. Ook is de steunmast ten noorden van de snelweg een tijdje terug verhoogd. Ik vraag me af hoe laag de geleiders daarvoor toen wel niet hebben gehangen, erg hoog is het nu nog niet .
De geschiedenis van de autosnelweg A1 geeft aan dat het vak tussen Markelo en Rijssen in 1974 werd geopend, dus twee jaar na aanleg. Het moet dus wel bekend zijn geweest dat de weg er zou komen toen de hoogspanningslijn werd gebouwd. Staande met op de achtergrond de enige hoekmast zonder boventraverse uit deze lijn. Mast 209 en verder vanaf een glooiing gezien. Met de zon erbij nog een aardig plaatje al lag het weiland al in de schaduw met de laagstaande zon. Detail van de mastkop met de hangende afspanning, ook hier, gelukkig dan wel bij alle zes de fases. In het bos staat de hoekmast die via een voetpaadje goed benaderbaar is. Helaas trok het behoorlijk dicht en moest de bewerking van de foto vrij ver worden doorgevoerd om een acceptabel plaatje te maken. Verder naar mast 201, en de driewegshoekmast uit Deventer - Goor.
Via een onverharde weg is die te voet goed te benaderen. De mast staat niet in een logische richting, alsof er rekening werd gehouden met een mogelijk trafostation zoals bij Goor. Met het toegangshek op de voorgrond sluiten we af.
De laatste 110 kV-lijn van IJC uit 1972 met de karakteristieke dennenboom-donaumasten. Niet al te lang, maar er zitten wel wat leuke passages van bos in, door een licht glooiend terrein. Mast 204 was de eerste waar ik langs kwam vanaf de parkeerplaats bij De Poppe. Deze werd nog aangelicht door zon. De A1 wordt gepasseerd met steunmasten met gedeeltelijke hangende afspanning. Ook is de steunmast ten noorden van de snelweg een tijdje terug verhoogd. Ik vraag me af hoe laag de geleiders daarvoor toen wel niet hebben gehangen, erg hoog is het nu nog niet .
De geschiedenis van de autosnelweg A1 geeft aan dat het vak tussen Markelo en Rijssen in 1974 werd geopend, dus twee jaar na aanleg. Het moet dus wel bekend zijn geweest dat de weg er zou komen toen de hoogspanningslijn werd gebouwd. Staande met op de achtergrond de enige hoekmast zonder boventraverse uit deze lijn. Mast 209 en verder vanaf een glooiing gezien. Met de zon erbij nog een aardig plaatje al lag het weiland al in de schaduw met de laagstaande zon. Detail van de mastkop met de hangende afspanning, ook hier, gelukkig dan wel bij alle zes de fases. In het bos staat de hoekmast die via een voetpaadje goed benaderbaar is. Helaas trok het behoorlijk dicht en moest de bewerking van de foto vrij ver worden doorgevoerd om een acceptabel plaatje te maken. Verder naar mast 201, en de driewegshoekmast uit Deventer - Goor.
Via een onverharde weg is die te voet goed te benaderen. De mast staat niet in een logische richting, alsof er rekening werd gehouden met een mogelijk trafostation zoals bij Goor. Met het toegangshek op de voorgrond sluiten we af.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Een paar plaatjes van Hengelo - Oldenzaal, een van de typische 110 kV-lijnen met de spitse Donaumasten. Wel nogal veranderd over een derde van het tracé, want een ondergrondse kabel.
Mast 29 met sneeuw erbij. Wisselmast 28 staat mooi naast de weg. Van onderen belicht door de sneeuw ziet er apart uit en zeer de moeite waard. Voeten in de sneeuw. Nog een keer met neutraler perspectief. Verderop ten noorden van Deurningen mast 24 En mast 21 als laatste. Het stijgpunt bij mast 18 doen we wel eens op de fiets bij aangenamere temps:) .
Mast 29 met sneeuw erbij. Wisselmast 28 staat mooi naast de weg. Van onderen belicht door de sneeuw ziet er apart uit en zeer de moeite waard. Voeten in de sneeuw. Nog een keer met neutraler perspectief. Verderop ten noorden van Deurningen mast 24 En mast 21 als laatste. Het stijgpunt bij mast 18 doen we wel eens op de fiets bij aangenamere temps:) .
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Mooie winterse plaatjes van Oldenzaal Hengelo.
- Bjorn Hagedoorn
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 21 feb 2021 21:52
- Dichtstbijzijnde trafo: Hengelo Weideweg
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Goedemorgen, ik ben Bjorn en dit is mijn eerste post hier.
Er staat van alles te gebeuren met het Twentse 110kV net heb ik gelezen al is het deels ondergronds. Ik heb het idee dat veel geplande werkzaamheden vertraagt zijn maar op Hengelo-Weideweg zijn er inmiddels aanwijzingen dat er wat op stapel staat. Zo zijn de hoogspanningscomponenten afgezet met bouwhekken en liggen er rijplaten op het station. Tevens zijn er diverse gekleurde piket paaltjes op en om het terrein te vinden. Als ik het goed begrepen heb zal het station compleet vervangen worden. Daarnaast worden er 110Kv kabels gelegd naar station Hengelo-Oele en richting Almelo-Mosterdpot. Op de foto station Hengelo-Weideweg waar de rijplaten en de piket paaltjes goed te zien zijn.
Vorig weekend was ik in Rijssen en ook daar is er activiteit op het hoogspanningsstation te zien, dit zal te maken hebben met de complete vervanging van dat station en de nieuw aan te leggen 110kV kabel naar het hoogspanningsstation in Nijverdal.
Er staat van alles te gebeuren met het Twentse 110kV net heb ik gelezen al is het deels ondergronds. Ik heb het idee dat veel geplande werkzaamheden vertraagt zijn maar op Hengelo-Weideweg zijn er inmiddels aanwijzingen dat er wat op stapel staat. Zo zijn de hoogspanningscomponenten afgezet met bouwhekken en liggen er rijplaten op het station. Tevens zijn er diverse gekleurde piket paaltjes op en om het terrein te vinden. Als ik het goed begrepen heb zal het station compleet vervangen worden. Daarnaast worden er 110Kv kabels gelegd naar station Hengelo-Oele en richting Almelo-Mosterdpot. Op de foto station Hengelo-Weideweg waar de rijplaten en de piket paaltjes goed te zien zijn.
Vorig weekend was ik in Rijssen en ook daar is er activiteit op het hoogspanningsstation te zien, dit zal te maken hebben met de complete vervanging van dat station en de nieuw aan te leggen 110kV kabel naar het hoogspanningsstation in Nijverdal.
- Bijlagen
-
- 20210227_Hengelo_Weideweg_small.jpg (144.85 KiB) 5930 keer bekeken
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
natuurlijk is dit net in Gelderland maar ik dacht dat 2 foto's niet kwaad konden van het , 110 kv station Eibergen en mast 19
- Bijlagen
-
- 110 kv station Eibergen en mast 20
- IMG_20220214_153932127~2.jpg (653.5 KiB) 3719 keer bekeken
-
- Mast 19
- IMG_20220214_153758998~2.jpg (590.1 KiB) 3719 keer bekeken
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Vanmiddag heb ik met het prachtige weer deze S-3/R oostring-mast gefotografeerd tussen Almelo en Wierden. Het betreft hier mast 110.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Van gisterenmiddag in de buurt van Almelo. Prachtig zonnig weer, droge heldere lucht maar wel wat cirrus.
Bij Lageweg, mast 98. Mast met een kleine lijnhoek waardoor de 380 kV-lijn niet meer exact parallel liep met de oude 220 kV-lijn. Op de achtergrond mast 97 met een heel serieuze lijnhoek Die stond vroeger naar de 220 kV-hoekmast. Mast 96 Mast 100 met herfstige kleuren. De driewegsmast 13 van Almelo - Tubbergen. Detail. Steunmast 15 en de kruisingsmast 16. De buismast in de lijn naar Vroomshoop. Deze staat nu op een bedrijventerrein in ontwikkeling. Rechtstand in de lijn Deventer - Hengelo bij Herike. Spoorwegovergang en treinmoment bij Armhoede, Lochem, mast 85, de kleine S-6. Mast 81 tenslotte.
Bij Lageweg, mast 98. Mast met een kleine lijnhoek waardoor de 380 kV-lijn niet meer exact parallel liep met de oude 220 kV-lijn. Op de achtergrond mast 97 met een heel serieuze lijnhoek Die stond vroeger naar de 220 kV-hoekmast. Mast 96 Mast 100 met herfstige kleuren. De driewegsmast 13 van Almelo - Tubbergen. Detail. Steunmast 15 en de kruisingsmast 16. De buismast in de lijn naar Vroomshoop. Deze staat nu op een bedrijventerrein in ontwikkeling. Rechtstand in de lijn Deventer - Hengelo bij Herike. Spoorwegovergang en treinmoment bij Armhoede, Lochem, mast 85, de kleine S-6. Mast 81 tenslotte.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Nog een van de driewegsmast, met de lijn op de achtergrond.
En de verhoogde steunmast.
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Het geeft opeens te denken hoe je zo'n driewegmast eigenlijk veilig kan beklimmen in geval van onderhoud. En zeker dit exemplaar omdat hij twee steeklijnen faciliteert. De plaatselijke netsituatie is net een rij kerstboomlampjes in serie: Nijverdal, Vroomshoop, Tubbergen en uiteindelijk Mosterdpot, via redundante steeklijnen die op elkaar uitlopen.
De drie randstaven met klimbouten (aan de noordzijde lijken ze te missen) zitten aan de westelijke, zuidelijke en oostelijke randstaaf. Wanneer je de zuidelijke randstaaf wil gebruiken, moeten beide passerende circuits spanningsloos worden gezet. Dat gaat niet omdat dan zowel Vroomshoop als Tubbergen dan spanningsloos vallen. Willen we de oostelijke randstaaf gebruiken, dan kan Nijverdal - Vroomshoop rood in dienst blijven zodat Vroomshoop nog licht houdt, maar ook nu zal Tubbergen het nakijken hebben. Omgekeerd zal Vroomshoop juist in het donker komen te staan als we de noordelijke randstaaf willen beklimmen met beide passerende circuits spanningsloos. Dat maakt de klimbouten aan de oostelijke en noordelijke zijde in geen enkel scenario van nut. Kijken we goed, dan zien we ook nog eens een ingepropte fasewissel zitten in Tubbergen - Mosterdpot zwart. In de categorie kan er ook nog wel bij.
Het zal het onderhoud van dit beestje tot een nachtmerrie maken om het met maatwerk veilig te doen.
De drie randstaven met klimbouten (aan de noordzijde lijken ze te missen) zitten aan de westelijke, zuidelijke en oostelijke randstaaf. Wanneer je de zuidelijke randstaaf wil gebruiken, moeten beide passerende circuits spanningsloos worden gezet. Dat gaat niet omdat dan zowel Vroomshoop als Tubbergen dan spanningsloos vallen. Willen we de oostelijke randstaaf gebruiken, dan kan Nijverdal - Vroomshoop rood in dienst blijven zodat Vroomshoop nog licht houdt, maar ook nu zal Tubbergen het nakijken hebben. Omgekeerd zal Vroomshoop juist in het donker komen te staan als we de noordelijke randstaaf willen beklimmen met beide passerende circuits spanningsloos. Dat maakt de klimbouten aan de oostelijke en noordelijke zijde in geen enkel scenario van nut. Kijken we goed, dan zien we ook nog eens een ingepropte fasewissel zitten in Tubbergen - Mosterdpot zwart. In de categorie kan er ook nog wel bij.
Het zal het onderhoud van dit beestje tot een nachtmerrie maken om het met maatwerk veilig te doen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Hoogspanningsmasten in Twente
Ideaal zou zijn als de zuidelijke randstaaf nog net voldoet aan de veilige afstand voor klimmen, dan hoeft Tubbergen niet geheel afgeschakeld te worden. Vanwege de isolatoren die van de mast af wijzen, zou dat misschien nog net gaan.