Wintrack masten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 05 feb 2013 16:30

Wat mij opvalt is dat men nog steeds bezig is met de lijn! Het zal mij benieuwen wanneer de lijn daadwerkelijk onder spanning gaat en of er verder nog kinderziektes inzitten, aangezien dit de eerste wat langere lijn is met wintrack masten.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Wintrack masten

Bericht door elo » 02 mei 2013 00:17

Vandaag de eerste echte fietstraining van dit jaar - met camera. Doel was een rondje om 380kV station Bleiswijk. Dus stukken langs de wintrack masten.

Afbeelding
De wintrack masten langs Munnikenweg bij Zoetermeer.

Afbeelding
De kromme hoekmasten bij hoek Munnikenweg/Lansingpad. Te vergelijking een lanternpaal in de voorgrond. Die masten zijn meer dan een meter uit lood!

Afbeelding
De aansluiting met station Bleiswijk.

Afbeelding
De opstijgpunt bij Pijnacker bekeken vanaf Oud Polderpad.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 02 mei 2013 00:33

Mooie foto's elo! Op de eerste foto's gaan de wintrack masten nog wel maar die hoekmasten zijn wel heel erg krom Leuk die vergelijking met de lantarenpaal op de voorgrond zodat eventuele vertekening van je objectief uitgesloten is. Verder vind ik de wintrack eindmasten aan beide kanten er behoorlijk rommelig uitzien.

Kon je nog geknetter bij de masten horen? Ben eigenlijk wel benieuwd of de lijn al in gebruik is genomen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Wintrack masten

Bericht door Hans » 02 mei 2013 08:51

Dat is inderdaad de vraag: werkt die lijn al? Op de main site staat het veilig omschreven als 'Medio 2013', maar de werkelijke datum is ongewis. Hoewel ik stiekem wel wat tamtam op het nieuws en op de site van Tennet verwacht wanneer het zover is. Ze zijn immers nogal trots op deze breinaalden.
Elo schreef:De kromme hoekmasten bij hoek Munnikenweg/Lansingpad. Te vergelijking een lanternpaal in de voorgrond. Die masten zijn meer dan een meter uit lood!
Mooi fotomateriaal Elo. Dank voor het plaatsen.
Maar die kromme hoekmasten... dat is nog niets. Toen ik in Emmeloord iemand van Tennet sprak over dit kromme verhaal werd mij verteld dat er in extreme omstandigheden (ijzellast, windkracht tien, galloping) een maximaal toegestane afbuiging van niet minder dan vier meter toelaatbaar werd geacht. Kan je nagaan hoe dat eruitziet wanneer 25 november 2005 zich herhalen zal.
Hans schreef:Het enige wat men ondanks allerlei animaties en berekeningen niet had voorzien is dat deze doorbuiging zo op zou vallen in de praktijk. 'Het blijkt wat meer de aandacht te trekken dan de bedoeling was', aldus een oeps-achtige uitspraak iemand van Tennet die ik in Emmeloord sprak. Dat opvallen is zelfs zodanig dat de volgende generatie wintracks (zoals ze die gaan gebruiken bij Doetinchem en in Noordwest 380) een dikkere wanddikte dan wel een halve betonmastconstructie zullen krijgen om het te verminderen.
En nu maar hopen dat men dat werkelijk gaat doen, want anders wordt het wel een krom verhaal in de hoekjes van Nederland.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Wintrack masten

Bericht door ElektroThriller » 02 mei 2013 09:34

Leuk om in een van de foto's van Elo te zien hoe een lantarenpaal bewust als referentie voor die kromte wordt gebruikt. (Meestal zijn lantarenpalen vooral hinderpalen.)
Ik behoor overigens tot diegenen die zich niet zo geringschattend over wintracks uiten. Die kromte kan wellicht by design zijn. Wellicht off topic, maar bij mijn fototochten van de laatste tijd heb ik heel wat sportvissers gezien. En dan vind ik een rechte hengel geen porum...
Die kromte zorgt voor extra krachten die de lijnen strak houden. Strak in de zin van: de gewenste kettinglijn. (Zie een interessant Wikipedia-artikel over de kettinglijn, waarin ook de situatie tussen twee opeenvolgende masten wordt besproken.)
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Wintrack masten

Bericht door Tom » 02 mei 2013 10:26

Mooie foto's de plek is bekend, daar naast die ringweg heb je een mooie plek om foto's te nemen.

Hans, vier meter is echt veel. Zeker als je de tussenafstand van de kabels in acht neemt. Ik vraag me af of de tussenafstand dan nog voldoende is als lijndansen optreedt.

Het is interessant wat ze bij tennet over die doorbuiging zeggen, maar ik ben bang dat substantieel reduceren van de doorbuiging alleen kan door de diameter te vergroten. Een grotere wanddikte is minder effectief. Die is met 5 cm al belachelijk dik moet ik zeggen. Wat dat betreft is dit het tegenovergestelde van de economische vakwerkmast.

ET, ik kan me er wel iets bij voorstellen bij het zichtbaar maken van de krachtswerking, maar als je al het wat rommelige lijnverloop in ogenschouw neemt, vind ik de kromme masten alleen nog extra bijdragen aan dat beeld.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Wintrack masten

Bericht door elo » 02 mei 2013 20:01

Hans schreef:Dat is inderdaad de vraag: werkt die lijn al? Op de main site staat het veilig omschreven als 'Medio 2013', maar de werkelijke datum is ongewis. Hoewel ik stiekem wel wat tamtam op het nieuws en op de site van Tennet verwacht wanneer het zover is. Ze zijn immers nogal trots op deze breinaalden.
Weet het niet zeker. Vorig zondag stond mogelijk een circuit onder spanning omdat de pantograafscheiders van dat circuit in station Wateringen omhoog (gesloten positie) waren. Dat heb ik niet eerder gezien.

Volgens Tennet zijn ze nu bezig met een testfase. Maar de officiele opening zal pas in september plaatsvinden. En op de masten moet nog "een speciale beschermende coating" worden aangebracht (moeten ze nog een keer worden geschilderd?)

http://www.randstad380kv-zuidring.nl/ni ... l-verlopen
Hans schreef:Het enige wat men ondanks allerlei animaties en berekeningen niet had voorzien is dat deze doorbuiging zo op zou vallen in de praktijk. 'Het blijkt wat meer de aandacht te trekken dan de bedoeling was', aldus een oeps-achtige uitspraak iemand van Tennet die ik in Emmeloord sprak. Dat opvallen is zelfs zodanig dat de volgende generatie wintracks (zoals ze die gaan gebruiken bij Doetinchem en in Noordwest 380) een dikkere wanddikte dan wel een halve betonmastconstructie zullen krijgen om het te verminderen.
Ik vraag me af of Tennet nog echt zo trots op de Wintrack mast blijft. Het lijkt me meer en meer een mislukt design.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 02 mei 2013 20:05

Ik vind het ook meer en meer een mislukt design. Verder valt het me op dat ze er wel heel erg lang over doen om de Zuidring op te leveren. Zo te zien wordt de opleverdatum steeds uitgesteld. Wellicht dat de wintrack in combinatie met de lange grondkabels net zo'n "succes" gaat worden als de Fyra?

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Wintrack masten

Bericht door Mark » 22 nov 2013 19:27

Mooie luchtfoto uit de beeldbank van RWS van de Wintrack masten die de A4 passeren nabij Wateringen.

https://beeldbank.rws.nl/Photos/3264/489626.jpg

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Wintrack masten

Bericht door Max » 23 nov 2013 12:48

Die foto geeft echt een futuristische indruk zeg! Mooi plaatje.
'your personal grid modeler'

Plaats reactie