Wintrack masten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Wintrack masten

Bericht door elo » 07 apr 2012 18:06

Iets verder gegoogled, die plannen waren blijkbaar niet definitief
http://www.randstad380kv.nl/d/f/file/11 ... of_def.pdf

De nieuwe 150 kV kabeltrace gaat toch langs de Kruithuisweg lopen. Door gebruik van gestuurde boringen is er bijna niets aan de oppervlakte te zien. Maar behalve dat klopt de informatie uit mijn vorige bericht. De lijn naar Schiedam blijft onaangetast bestaan

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Wintrack masten

Bericht door Mark » 10 apr 2012 00:16

Peter schreef:Ik denk niet dat de eindmasten krom zijn, dat komt door de vertekening van de lens van zijn camera. Over de extra draden onderaan de masten heb ik wat gelezen, dat is de zogenaamde passive loop, dit moet d.m.v. inductie het magneetveld verder reduceren.
Dit principe zie je ook bij 25kV bovenleidingsystemen bij het spoorwegennet. Daar loopt ook een kabel aan de 'buitenkant' van de masten.

Mooie fotoserie elo ! Ze zijn daar zo te zien al veel verder dan rond Delft.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Wintrack masten

Bericht door elo » 22 apr 2012 22:58

MarkNL schreef:Dit principe zie je ook bij 25kV bovenleidingsystemen bij het spoorwegennet. Daar loopt ook een kabel aan de 'buitenkant' van de masten.
Ik denk dat de redenen hier wat anders zijn. Niet om het magneetveld voor omwonende te beperken maar meer om de stroom uit de rails te halen en storingen van het signaalsysteem te voorkomen. Ik heb ooit gelezen dat er speciale "zuigtransformatoren" worden toegepast om de stroom van de rails weg te halen (in Denemarken ten minste).

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 24 apr 2012 16:07

Klopt, 25kV 50Hz bovenleidingssystemen schijnen nogal last te hebben van stoorstromen. Dit EMC (Elektro Magnetische Compatabiliteit) probleem speelt vooral bij de HSL-Zuid en mede daarom zijn er al extra trafostations langs de HSL-Zuid gebouwd. Ook is het meeste Nederlandse materieel al eens getest op gevoeligheid voor deze stoorstromen. Het is gebleken dat met name de eerste generatie Interregio dubbeldekkers daar last van heeft en deze stellen worden nu voorzien van nieuwe tractiemotoren die minder last hebben van dit probleem. Maar goed, nu gaan we wel heel erg off-topic dus laten we maar weer terug gaan naar de Wintrack masten.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Wintrack masten

Bericht door Mark » 25 apr 2012 10:56

Ah, dank voor de correctie !

Om direct terug te keren naar de Wintrack masten. Ik zag gisteren vanuit de trein dat er een 2de paar is geplaatst bij Delft. Binnenkort weer even langs dus om te kijken hoe het ervoor staat.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Wintrack masten

Bericht door elo » 25 apr 2012 19:25

MarkNL schreef:Ik zag gisteren vanuit de trein dat er een 2de paar is geplaatst bij Delft. Binnenkort weer even langs dus om te kijken hoe het ervoor staat.
Te hoogte van Den Hoorn is nog een mastenpaar geplaatst. Was te zien tijdens mijn hardlooptraining langs de lijn Wateringen-Westerlee op zondag Op die lijn is er overigens ook vooruitgang. De geleiders van het eerste 400kV circuit hangen nu tot de hoekmast bij Wollebrand (wel steeds op katrollen).

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Wintrack masten

Bericht door bas380 » 25 apr 2012 21:35

Ik heb twee interesante filmpjes gevonden:

Link


Link
... ure=relmfu
Thuis in zijn EGD gebied

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Wintrack masten

Bericht door voltron » 27 apr 2012 16:04

http://i46.photobucket.com/albums/f134/ ... CN0177.jpg

Deze mast staat in Zuid-Spanje, in Italie heb je ook zon type mast voor 380 kv. Hebben dit soort masten hetzelfde effect als Wintrack masten? De ophanging lijkt erg op elkaar (al is het hier binnenstebuiten en aan zon metalen mast). Heb zelf helaas weinig technische kennis over masten. Vind ze wel mooier en een stuk rustiger in het landschap dan Wintracks, bij Pijnacker ziet het er vanaf afstand best wel chaotisch uit.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Wintrack masten

Bericht door Peter » 27 apr 2012 20:00

Ik denk dat die mast wel in de buurt komt van de wintrack wat betreft de magneetveldzone maar bij de wintrack zijn juist twee aparte masten gebruikt om zo de geleiders van beide circuits nog wat dichter bij elkaar te kunnen plaatsen waardoor het magneetveld nog kleiner wordt. Ik vind deze Spaanse mast er eerlijk gezegd een beetje low-budget uitzien

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Wintrack masten

Bericht door bas380 » 07 mei 2012 16:45

@Voltron

bedoel je met italie deze lelijkerd?
Bijlagen
mast1.jpg
mast1.jpg (56.35 KiB) 8967 keer bekeken
Thuis in zijn EGD gebied

Plaats reactie