Wintrack masten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Wintrack masten

Bericht door Ot » 13 mei 2016 19:55

Is dit nu het idee van kinderziektes?

je gaat toch denken van hoe zouden die bretels het houden als dat rare weer van begin dit jaar daar in hans zijn achtertuin zich zou herhalen in het westen, met dansende draden en heel veel ijsgewicht? Of die plaksneeuw van 2005?
Voor mijn idee knakken ze er dan zo af vlakbij de mast
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Wintrack masten

Bericht door michel » 14 mei 2016 00:02

Ot schreef:Is dit nu het idee van kinderziektes?

je gaat toch denken van hoe zouden die bretels het houden als dat rare weer van begin dit jaar daar in hans zijn achtertuin zich zou herhalen in het westen, met dansende draden en heel veel ijsgewicht? Of die plaksneeuw van 2005?
Voor mijn idee knakken ze er dan zo af vlakbij de mast
Naja,nogmaals het ontbreken van traversen zorgt er gewoon voor dat die bretels/isolatorkettingen veel meer kracht op hun donder krijgen aan beide kanten.Plus komt erbij dat er 2-circuits afgesloten moeten worden ipv 1.Omdat de draden zo dicht bij elkaar staan,lijkt het mij niet veranwoordelijk lijkt om 1 circuit op spanning.Dus hoe mooi ze het ook zeggen op hun wintrack-sierende website;de masten zijn onderhoudsvrij,komt niet geheel uit de verf.Maar we zullen zien.
Bijlagen
Ton-Mast-comic-Bipolair.png
Ton-Mast-comic-Bipolair.png (67.75 KiB) 10817 keer bekeken

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Wintrack masten

Bericht door voltron » 14 mei 2016 01:30

ze zullen vast nog wel meer gebreken gaan ontdekken, kan je niet aan ontkomen bij zo'n nieuw type. Ben wel benieuwd waardoor het is gekomen. Misschien deugt er iets niet in de ophanging en dan moeten ze dat onderdeel op alle hoekmasten gaan vervangen...en misschien zelfs ook wel voor de lijn Zoetermeer Beverwijk.

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Wintrack masten

Bericht door BasH » 16 jun 2019 21:00

Goedenavond,

Deze week reed ik langs zowel de Randstad Noord en -Zuid verbinding. Ik zag dat er bij de Randstad Noord twee extra leidingen halverwege de masten zijn gemonteerd. Bij een 25 kV bovenleiding worden deze draden als equipotentiaalleidingen aangemerkt. Dit duidt erop dat deze draden eventuele spanningsverschillen in de aarding moeten opheffen. Ter illustratie:

Hier op deze foto van Randstad Noord (Vijfhuizen - Bleiswijk) zijn de extra leidingen te zien:
Afbeelding

Hier is een foto van Doetinchem-Wesel (Gemaakt door Tom) waar deze leidingen ook zijn gemonteerd:
Afbeelding
Bij deze opname kun je duidelijk zien dat de equipotentiaalleiding ophoudt bij de grensovergang.

En ook op deze foto van Randstad Zuid (Bleiswijk - Pijnacker) zijn de leidingen te zien:
Afbeelding

Maar op deze foto van Michel van Randstad Zuid (Wateringen - Delft) ontbreken de leidingen:
Afbeelding
Mijn vragen zijn nu:
- Wat is precies de functie van een equipotentiaalleiding (En is dat wel de juiste naam)?
- Waarom zijn ze alleen aanwezig op de Wintrack trajecten?
- Waarom ontbreken ze juist op het traject Wateringen - Delft en het Duitse deel van Doetinchem - Wesel?

Vriendelijke groeten,
Bas

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Wintrack masten

Bericht door Tom » 16 jun 2019 21:23

In het stuk over Doetinchem - Wesel staat wat uitleg over de "retourstroomgeleider".
Het heeft inderdaad te maken met het afleiden van aardstromen.
viewtopic.php?f=11&t=480

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Wintrack masten

Bericht door BaDu » 17 jun 2019 09:13

Ik ben niet enorm goed thuis in de materie, maar dit is hoe ik het begrijp:
- Wat is precies de functie van een equipotentiaalleiding (En is dat wel de juiste naam)?
De functie is zoals tom aan geeft het reduceren van aardstromen én het reduceren van het magnetisch veld van de verbinding. Het totaal effect is dat ook de EMC (Elektromagnetische compatibiliteit, maat voor de elektromagnetische verstoring die de verbinding veroorzaakt) van de verbinding verbeterd wordt.
- Waarom zijn ze alleen aanwezig op de Wintrack trajecten?
Deze equipotentiaalleiding is het gevolg van een EMC-verbeterd ontwerp. Deze wordt bijvoorbeeld ook gebruikt bij 25kV bovenleidingen.
De wintracks zijn in eerste instantie ontworpen door Movares/Holland railconsult (voorheen het ingenieursbureau van de nederlandse spoorwegen).
Het voordeel van wintrack is zoals al vaker aangehaald de veel minder brede strook waarbinnen het magnetisch veld de waarde van 0,4 microTesla overschrijdt. Waardoor het aantal beïnvloede woning en gebouwen flink verlaagd wordt en de lijn makkelijker kan worden ingepast in de omgeving.
In de oude vakwerk tijd bestond deze regelgeving nog niet en was inpassing een minder groot probleem doordat er meer ruimte en minbder aandacht was voor mogelijke gezondheidseffecten van hoogspanningslijnen.
- Waarom ontbreken ze juist op het traject Wateringen - Delft en het Duitse deel van Doetinchem - Wesel?
Voor wat betreft Wateringen-Delft zou ik het eerlijk gezegd niet weten, het verrast me.
Voor het duitse deel is het simpel: In Duitsland hanteert men een andere grenswaarde tav de magnetisch velden (deze ligt veel hoger) en daardoor is de noodzaak voor deze geleider er veel minder. De 0,4 microtesla grens die wij in NL hanteren is bij mijn weten de strengste ter wereld en zoals vaak zijn wij hier het beste jongetje van de klas (in ons dichtbevolkte landje niet heel gek natuurlijk).
KML-generator generator

Gebruikersavatar
BasH
150 kV
Berichten: 198
Lid geworden op: 31 mei 2015 20:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vijfhuizen

Re: Wintrack masten

Bericht door BasH » 17 jun 2019 21:45

Hoi Tom, Bas,

Bedankt voor jullie antwoorden. Wat mijn laatste vraag betreft, die kan ik nu zelf beantwoorden met Bas' (BaDu) antwoord. De compensatieleiding dient ook om het Electromagnetisch veld te reduceren. De Wintracks van Delft - Wateringen lijken een stuk hoger te zijn uitgevoerd waardoor de stroomdraden ook hoger hangen. Omdat de veldsterkte omgekeerd evenredig is met de hoogte van de leidingen is het veld zodanig zwakker dat een compensatieleiding hier niet nodig is.

Nu blijft alleen de vraag waarom voor Delft - Wateringen een hoger type Wintrack is gebruikt ...

Vriendelijke groeten,
Bas

RolandB
middenspanning
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jan 2017 16:35
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Wintrack masten

Bericht door RolandB » 18 jun 2019 00:18

De Wintracks tussen Delft en Wateringen zijn de eerste combimasten met 150 en 380 kV. Ik meen mij te herinneren dat door een slimme combinatie van klokgetallen geen compensatieleiding nodig was om de magneetveldzone te beperken.
Blijkbaar is dat bij de nieuwste lijnen niet gelukt, of is men tot het inzicht gekomen dat een compensatieleiding desondanks noodzakelijk is.
Geboren en opgegroeid in Papendrecht, met prachtige 50, 150 en 380 kV vakwerkmasten.

RolandB
middenspanning
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jan 2017 16:35
Dichtstbijzijnde trafo: Delft

Re: Wintrack masten

Bericht door RolandB » 18 jun 2019 00:35

Nu blijft alleen de vraag waarom voor Delft - Wateringen een hoger type Wintrack is gebruikt ...
Volgens mij heeft dat er vooral mee te maken dat dit betrekkelijk korte traject 4 viaducten over de A4 moet kruisen.
Geboren en opgegroeid in Papendrecht, met prachtige 50, 150 en 380 kV vakwerkmasten.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Wintrack masten

Bericht door Tom » 18 jun 2019 09:20

Blijkbaar is dat bij de nieuwste lijnen niet gelukt, of is men tot het inzicht gekomen dat een compensatieleiding desondanks noodzakelijk is.
Bij de nieuwere leidingen is het weer de afvoer van aardstromen waardoor toepassing van de retourleiding gekozen is, niet zozeer het magnetisch veld.
In de nieuwste RIVM richtlijn voor het berekenen van magneetvelden mag de gunstige invloed van niet-stroomvoerende geleiders niet worden meegerekend dus in die zin wordt (rekentechnisch) niet het onderste uit de kan meer gehaald.

Plaats reactie