Duitse hoogspanningsmasten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElexTro » 08 feb 2019 21:23

Klopt met 2003, vroeger was de lijn Hanekenfähr-Merzen-Wehrendorf slechts met één 380-kV-circuit. Maar de combinatielijn van Merzen naar Westerkappeln ken ik slechts met twee 380-kV-citcuits op de bovenste Traversen, vroeger maar 220 kV. Het 380-kV-gedeelte van het station Westerkappeln kwam eerst ruim 2007 (?).

Weet iemand toevallig de leeftijd van Meppen-Diele? Zou zeker ook jaren 70 zijn. Interessant overigens dat er die soort van mast nog wel gebouwd wordt (zoals de nieuwe lijn Audorf-Hamurg Nord in Schleswig-Holstein).

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 09 feb 2019 10:25

Wel leuk trouwens, bij Merzen komt voor een kort stukje een combinatie van 4 spanningen op één mast voor, 380kV, 220kV, 110kV én 30kV ;)

Ik denk dat Diele - Meppen aansluitend op Diele - Conneforde is gebouwd en die is zoals bekend van 1975. Ik weet wel dat het stuk tussen Rhede en Meppen heel lang maar één circuit had en pas rond 2005 is het westelijke circuit erbij gekomen. Verder is natuurlijk bekend dat de aansluiting vanuit Diele naar Nederland pas in 1987 is gebouwd, eerst met één 220kV circuit en vanaf 1996 met twee 380kV circuits.

De leeftijd van de lijnen tussen Hanekenfähr en Meppen is mij ook niet bekend, waarschijnlijk begin jaren '70. De centrale bij Meppen-Hüntel is in 1974 in gebruik genomen en in 2000 van het net gegaan. Op de koeltoren is een wereldkaart geschilderd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 14 feb 2019 20:59

Vandaag heb ik voor het eerst dit jaar weer een fototrip gemaakt naar de Emslandstrecke voor mijn treinenhobby, maar ik heb ook wat veldwerk gedaan omdat ik nog wat vragen had o.a. over het 110kV lijntje naar Holthausen.

Als eerste heb ik naar de stand van zaken bij het trafostation van Öchtel gekeken maar dat is zo goed als klaar, het moet alleen nog aangesloten worden. Ik heb er geen nieuwe foto's gemaakt. Wel heb ik nog twee zware 380/220kV combinatiemasten gefotografeerd toen ik op de Sweden-Xpress van Lineas aan het wachten was.
4307-57.jpg
4307-57.jpg (455.29 KiB) 10795 keer bekeken
Bl. 4307 mast 57 en Bl. 4305 mast 84 naast elkaar met op de achtergrond het nieuwe trafostation Öchtel. Van Bl. 4307 weten we inmiddels dat de masten uit 1973 komen, de masten van Bl. 4305 zijn ouder.

Daarna ben ik naar de Clusorth-Strasse gereden om bij het kleine 110kV station te kijken en ook was ik nog opzoek naar het Bauleitnummer en de nummering van het lijntje naar Holthausen.
1646-H17.jpg
1646-H17.jpg (383.07 KiB) 10795 keer bekeken
Het 110kV lijntje naar Holthausen met dennenboommasten. Opvallend zijn de isolatorkettingen tussen de fasen!
1646-H16.jpg
1646-H16.jpg (327.13 KiB) 10795 keer bekeken
Even op het mastbordje kijken. De lijn heeft een wat vreemde nummering van H15 t/m H28 bij Holthausen. De H zal ongetwijfeld voor Holthausen staan, bij steeklijnen zien we vaker de eerste letter van het eindstation voor het mastnummer.
Biener Bruch WP.jpg
Biener Bruch WP.jpg (462.29 KiB) 10795 keer bekeken
Het 110kV station bleek Biener Bruch WP te heten i.p.v. Clusorth-Strasse en is met een harde aftak aangesloten. Ik hou op de netkaart het liefst de naam aan die op het bordje bij het station staat.
1646-H15.jpg
1646-H15.jpg (348.29 KiB) 10795 keer bekeken
Verder staat bij Biener Bruch dit rare gedrocht waarbij de aftak naar Holthausen wordt ingelust op de 110kV verbinding die meelift op ongebruikte 380kV traversen tussen Meppen en Pkt. Mundersum. Tevens zit hier een harde aftak naar Biener Bruch op circuit Hüntel Ost. En hoe gaan we dit mastmodel classificeren? :hamer:
4310-56.jpg
4310-56.jpg (351.86 KiB) 10795 keer bekeken
De twee 380kV lijnen in oostelijke richting waarbij de rechter lijn een wat vreemde indeling heeft die lijkt op een combinatie van 380/220/110kV aan één mast. Het 110kV circuit met de korte isolatoren bovenaan is spanningsloos en op de traverse daaronder loopt het 110kV circuit naar Hanekenfähr.
4310-55.jpg
4310-55.jpg (357.09 KiB) 10795 keer bekeken
Net voor het station hebben de masten deze indeling waarbij het 110kV circuit aan de oostkant schuinhangende isolatorkettingen heeft vanwege de inlussing bij Biener Bruch. Het is niet fraai gedaan... Verder zijn in deze omgeving veel windmolens te vinden die via station Biener Bruch op het 110kV net van Westnetz invoeden.
4310-54.jpg
4310-54.jpg (256.1 KiB) 10795 keer bekeken
Tot slot van deze reportage twee fraaie 380kV donau-hoekmasten die overigens niet volledig benut worden. V.l.n.r. 110kV circuit Hüntel Ost, 380kV circuit Emsland West, 110kV circuit Rühle Ost op vierbundel 380kV geleiders! en rechts 380kV circuit Meppen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 17 feb 2019 23:08

Zaterdag ben ik met het mooie weer nog even naar Salzbergen gereden om daar treinen te fotograferen. Ook deze keer heb ik het gecombineerd met wat veldwerk omdat ik nog een paar foto's wou hebben voor de netkaart.

Als eerste heb ik de hoekmast bij de afrit Salzbergen van de A30 gefotografeerd. Deze mast is verhoogd vanwege de overspanning van de Autobahn. De hoekmast is onderdeel van de aftak naar Altenrheine.
1626-A5.jpg
1626-A5.jpg (360.97 KiB) 10716 keer bekeken
Toen er bij Salzbergen voorlopig niets meer in aantocht was ben ik naar de Caravellemast bij Pkt. Ahlde gereden. Hier zien we een harde aftak naar Altenrheine en op de achtergrond de Bahnstromleiding Salzbergen - Haren.
1566-71.jpg
1566-71.jpg (450.29 KiB) 10716 keer bekeken
Bahnstrom mast 0541-3355.
0541-3355.jpg
0541-3355.jpg (337.56 KiB) 10716 keer bekeken
Beide lijnen richting Emsbüren.
1566-72.jpg
1566-72.jpg (288.91 KiB) 10716 keer bekeken
Tot slot ben ik naar Pkt. Quendorf gereden waar het steeklijntje naar Bad Bentheim aftakt van de 110kV verbinding tussen Schüttorf en Nordhorn. Ik zag dat de mastnummers niet klopten, dus die zijn inmiddels aangepast. Ook hier begon de sluierbewolking de zon inmiddels te hinderen.
1017-38.jpg
1017-38.jpg (452.04 KiB) 10716 keer bekeken
Hoekmast 27 van het enkelcircuits steeklijntje naar Bad Bentheim.
1169-27.jpg
1169-27.jpg (355.43 KiB) 10716 keer bekeken
Verder zag ik dat Westnet van plan is om op korte termijn de oude 110kV masten uit 1926 die nog over zijn tussen UA Schüttorf en Pkt. Quendorf te vervangen en wat ik bijzonder vind is dat er binnen de bebouwde kom van Schüttorf geen verkabeling komt, maar de lijn gewoon herbouwd wordt met nieuwe vakwerkmasten :DD Meer hierover op:
https://iam.westnetz.de/-/media/westnet ... endorf.pdf

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Tom » 18 feb 2019 22:40

Mooie foto's.
Interessante brochure over dat project in Schüttorf. Begrijp ik het goed dat de gehele verbinding van nieuwe masten wordt voorzien?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 19 feb 2019 10:42

De hele verbinding wordt idd voorzien van nieuwe masten of afgebroken. Oorspronkelijk liep de verbinding als Bl. 0052 van Ibbenbüren via Schüttorf naar Nordhorn. Bij Ibbenbüren zijn vorig jaar nog een aantal masten van deze verbinding afgebroken en de lijn die er nu loopt liep vroeger vanaf Hörstel door naar Salzbergen. Dat gedeelte is een jaar of 15 geleden ook afgebroken. De masten tussen Pkt. Salzbergen en Schüttorf zijn in 2014 vernieuwd als Bl. 1017 waar sinds vorig jaar nog eens twee masten zijn vervangen i.v.m. trafostation Öchtel. De lijn is er nog niet op aangesloten. Tussen het trafostation van Schüttorf en Pkt. Quendorf staan nog de originele masten uit 1926, die daarmee ouder zijn dan de schaarmasten bij Wageningen ;)

Mast 152 van de oorspronkelijke verbinding Ibbenbüren - Nordhorn in Schüttorf. De foto is al een paar jaar oud, de mast zal binnenkort afgebroken worden als ook het gedeelte tussen Schüttorf en Pkt. Quendorf vernieuwd wordt en zal dus de 100 jaar net niet halen...
0052-152.jpg
0052-152.jpg (279.33 KiB) 10665 keer bekeken
De masten tussen Pkt. Quendorf en de B213 bij Nordhorn zijn in 2010 vernieuwd. Binnen de bebouwde kom van Nordhorn zijn ook nog originele masten uit 1926 te vinden!

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElexTro » 19 feb 2019 12:47

Oorspronkelijk liep de verbinding als Bl. 0052 van Ibbenbüren via Schüttorf naar Nordhorn.
Precies, er was ook een voortzetting naar Rühle (Verbinding tussen Torfkraftwerk Rühle en Ibbenbüren)
Dat gedeelte is een jaar of 15 geleden ook afgebroken.
Dit was 2007 8-)

Heel jammer dat alweer oude masten verdwijnen...

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 19 feb 2019 17:46

Van de voortzetting naar Rühle (Bl. 0053) staan binnen de bebouwde kom van Nordhorn ook nog een aantal originele masten. Vanaf de Vecht tot aan Mühlengraben zijn de masten rond 2007/2008 vernieuwd en het gedeelte tussen Mühlengraben en Rühle bestaat al jaren niet meer.

Binnenkort moet ik de oude masten in Schüttorf nog maar eens vastleggen ;)

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElexTro » 20 feb 2019 17:01

https://www.amprion.net/Presse/Presse-D ... 18176.html

Tussen Dauersberg en Betzdorf (zuidelijk van Siegen) is men nu al begonnen met het demonteren van oude masten om ruimte te maken voor de nieuwe 380/110-kV-lijn tussen Dortmund en Dauersberg.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 27 feb 2019 23:05

Ik heb ook ergens gelezen dat men dit jaar het stuk van de Bl. 2304 tussen Pkt. Nordvelen en Pkt. Wettringen gaat amoveren om o.a. plaats te maken voor het vervolg van Wesel - Meppen - Dörpen. Een aantal weken terug was hiervan op de A31 in elk geval nog niets te zien.

Overigens heb ik vandaag een trip gemaakt naar Mehrhoog om treinen te fotograferen. Op de terugweg heb ik nog enkele foto's gemaakt voor de netkaart bij Pkt. Wittenhorst waar de nieuwe 380kV verbinding overgaat op de bestaande masten van de 220kV verbinding van Wesel naar Pfalzdorf.

De zware hoekmast bij Pkt. Wittenhorst in de definitieve vorm. De 380kV circuits gaan vanaf deze hoekmast over op het nieuwe tracé met vakwerkmasten tot Millingen, waar de lijn vervolgens weer overgaat op de nieuwe Amprion buismasten. Wat verder in deze mast opvalt zijn de fasewissels in de twee 220kV circuits en één 110kV circuit. Wat me ook opviel was dat de 220kV verbinding uit Pfalzdorf bij deze mast nu overgaat van tweebundels naar vierbundels! Omdat de 220kV circuits verplaatst moesten worden zijn ze meteen voorzien van vierbundels. De reden hiervoor is mij niet bekend, maar wellicht wordt in de toekomst de verbinding naar Pfalzdorf verzwaard?
2444-60.jpg
2444-60.jpg (390.78 KiB) 10472 keer bekeken
Vervolgens zien we nog een grote combinatiemast die nu in de definitieve vorm drie spanningen draagt, 380kV, 220kV en 110kV. Wat nog het meest opvalt zijn de smoorspoelen? in de buitenste 110kV fasen waarbij de buitenste fase lijkt af te takken naar de mast? Het Bauleitnummer en de mastnummers zijn na de Umbeseilung vorig jaar gelijk gebleven. Hier is ook nog steeds bovengrondse laagspanning aanwezig.
2444-61.jpg
2444-61.jpg (397.22 KiB) 10472 keer bekeken
Verder was ik voor de netkaart op zoek naar het Bauleitnummer van de nieuwe 110kV verbinding die op het tracé van de oude verbinding is gebouwd met nieuwe drievlaksmasten. We zien overigens aan beide kanten vijf fasen, drie voor het gewone 110kV AC 50Hz distributienet en twee voor het 110kV AC 16,7Hz Bahnstrom net van DB-Energie. Met voldoende inzoomen kon ik het mastbord lezen en de mastbollen op de netkaart plaatsen.
1318-49.jpg
1318-49.jpg (361.23 KiB) 10472 keer bekeken
Tot slot de eerste tonmast van de 110kV inlussing naar Bocholt met aftak verderop naar Dingden.
1287-1.jpg
1287-1.jpg (293.55 KiB) 10472 keer bekeken

Plaats reactie