Duitse hoogspanningsmasten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Shrek » 21 feb 2018 22:57

peter1954 schreef:
21 feb 2018 20:09
Shrek schreef:
09 okt 2017 23:29
Die Duitsers en hun ingewikkelde masten toch. Echt mooi zijn ze niet, maar wel interessant :)
Niet mooi ? De Duitsers zijn meesters in mastontwerpen en ze zijn erg mooi. Daar kunnen de masten in Nederland eigenlijk niet aan tippen
ook al door die lelijke halfverankering die een erg onrustig beeld geven. Verder zie je in Duitsland gewoon veel meer lijnen dus is er beslist meer te genieten. Tig jaar geleden bij Rommerskirchen wezen kijken en bij dat gigantische stroomstation verbleken de Nederlandse.
Ik vergelijk natuurlijk vooral met België, hier zijn de aftakmasten doorgaans met caravellemasten of een aparte vlagmast uitgevoerd. Dat ziet er toch een heel stuk minder druk uit dan die Duitse combi-masten met traversen in alle richtingen.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door michel » 22 feb 2018 10:49

peter1954 schreef:
21 feb 2018 22:39
Peter schreef:
08 apr 2013 22:13
Dat vind ik ook fraaie vakwerkmasten. Ik zag op de tweede foto al een soort kruising tussen Eemshaven - Meeden en Meppen - Diele in tonvorm Ziet er heel wat beter uit dan onze wintracks

Hopelijk wordt de donauvariant straks gebruikt voor de nieuwe 380kV verbinding van Diele naar Niederrhein bij Wesel. Daar kunnen we ook nog een nieuw trafostation verwachten aangezien Doetinchem - Wesel er ook nog bij komt.
Die wintracks zien er ook niet uit. Snap niet dat TenneT er zo laaiend enthousiast over is.
Eeh..ja de netbeheerder is apetrots op de satéprikkers.De monteurs zijn er natuurlijk minder enthousiast over omdat die dingen gewoon lastig te onderhouden zijn en nog maar te zwijgen over de reparaties.Vakwerk kan je gewoon makkelijk beklimmen en de breinaalden mag je met zo'n step aan de haal wat gewoon tijd kost.De reden dat ze trots zijn is het minimale magneetveld.Scheelt weer kosten in het kopen van de grond.Desondanks kosten die palen wel weer meer om te bouwen.Al vindt ik die 'dingen' totaal nergens thuishoren,enkel als kapstok.Het is puur het kostenplaatje en imagokwestie.Duitsland heeft meer zeggenschap over het hoogspanningsnet en hanteert nog steeds het 100 microtesla norm en daarom worden daar nog mooie nieuwe vakwerkmasten gemaakt.

peter1954
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 dec 2017 19:56

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door peter1954 » 22 feb 2018 11:07

Mark schreef:
30 mei 2015 20:10
Zojuist zag ik vanuit de trein bij Neuss een serie nieuwe masten langs de al bestaande lijn bij de A57. Wat voor project is daar gaande?

Afbeelding
Ja dat zijn pas hoogspanningsmasten. Prachtige vormgeving en groot en vooral erg hoog. Schitterend. Ook die diverse spanningsniveaus geven het geheel een grootse aanblik. Als je dit zo ziet dan vind je het in Nederland eigenlijk niks meer. En zeker de standaard tweecircuit 380 kV-donaumasten zijn in Duitsland veel mooier dan de Hollandse - komt ook doordat de Duitsers vertikale isolatorkettingen gebruiken die het geheel een rustig aanzien geven. Verder zijn de mastvormen gewoon veel gestroomlijnder en de spits voor de bliksemdraad maakt het geheel compleet.

Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door michel » 22 feb 2018 12:44

peter1954 schreef:
22 feb 2018 11:07
Mark schreef:
30 mei 2015 20:10
Zojuist zag ik vanuit de trein bij Neuss een serie nieuwe masten langs de al bestaande lijn bij de A57. Wat voor project is daar gaande?

Afbeelding
Ja dat zijn pas hoogspanningsmasten. Prachtige vormgeving en groot en vooral erg hoog. Schitterend. Ook die diverse spanningsniveaus geven het geheel een grootse aanblik. Als je dit zo ziet dan vind je het in Nederland eigenlijk niks meer. En zeker de standaard tweecircuit 380 kV-donaumasten zijn in Duitsland veel mooier dan de Hollandse - komt ook doordat de Duitsers vertikale isolatorkettingen gebruiken die het geheel een rustig aanzien geven. Verder zijn de mastvormen gewoon veel gestroomlijnder en de spits voor de bliksemdraad maakt het geheel compleet.
Als echte donau-man ben ik ook dol op die Duitse Krachtpatsers.Die combi's zijn werkelijk briljant,meerdere spanningen op 1 lijn.De reden dat mijn favoriet de 1e gen 380kV is dat ze heerlijk rustig overkomen.Het vriendelijke aanblik van deze masten hebben mijn hart veroverd als klein jongetje eind jaren 80.De halfverankering maakt deze masten juist heel rustig en relaxt,terwijl de hoek/wissel/crossingsmasten juist met de kattenoren buitengewoon stoer en leidinggevend overkomen in positieve zin.Het is heel erg betreuringswaardig dat Nederland afgestapt is op het vakwerk qua nieuwe verbindingen.Al is het wel zo dat bij Eemshaven tegen alle verwachtingen in toch voor de 380kv vakwerkers gekozen zijn paar jaar geleden.Wat ik zo bijzonder aan Duitse donau's vindt is ook de aanblik zoals Peter1954 al eerder vermeld had.Ik vind de breinaalden juist te aanwezig en zijn van zeer ver al zichtbaar.En omdat het massieve witgeschilderde kokers zijn hebben ze niet het eigenschap van vakwerk;die passen zich aan het weer aan omdat het open bouwstukken zijn.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElexTro » 27 feb 2018 21:28

Vandaag in Urberach geweest (ruim 15 km noordoostelijk van Darmstadt) en foto's opgenomen:
UW Urberach 1.png
UW Urberach 1.png (1.4 MiB) 9304 keer bekeken
UW Urberach 2.png
UW Urberach 2.png (1.38 MiB) 9304 keer bekeken
UW Urberach 3.png
UW Urberach 3.png (1.23 MiB) 9304 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Tom » 01 mar 2018 23:16

Mooie foto's. Wat een machtige mast is dat op de middelste foto.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 03 mar 2018 14:02

Tja, Duitsland blijft Weltmeister met combinatiemasten :DD Mooie foto's!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door Peter » 03 mar 2018 18:05

ElexTro schreef:
26 nov 2017 21:46
Beeld gemaakt vandaag nordelijk van Steinfurt (Neuenkirchen)
Ltg. Hanekenfähr-Uentrop bei Neuenkirchen.png
Ik ben er inmiddels achter, deze 110kV verbinding sluit Windpark Hollich (ten noorden van Steinfurt) aan op het 110kV net. Dit gebeurt met een harde aftak van de 110kV verbinding tussen Schüttorf en Salzbergen en lift over ruim 18 kilometer mee met de 380/220kV verbinding Hanekenfähr - Roxel - Uentrop. Ik vermoed dat er binnenkort een definitieve aansluiting op het nieuwe 380/110kV station Öchtel komt.

peter1954
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 dec 2017 19:56

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door peter1954 » 03 mar 2018 19:58

TomBorger schreef:
01 mar 2018 23:16
Mooie foto's. Wat een machtige mast is dat op de middelste foto.
Dat is zeker zo ! Maar die 'kleine' 220 kV-dubbelcircuitlijn is ook minstens net zo mooi. Het Duitse net is volgens mij niet te overtreffen. Ook tonen deze foto's aan dat het ook veel "spannender" is om te zien die wirwar aan draden.
In ons land vind ik het zelf nog het meest interessante in Limburg, Overijssel, Drenthe en Groningen. Komt ook door de combilijnen zoals bijv. bij Enschede. Maar een Duitse fan van lijnen zal het wel niet zo interessant vinden hier in ons land.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Duitse hoogspanningsmasten

Bericht door ElexTro » 03 mar 2018 21:09

Beetje foto's heb ik nog :)
UW Urberach 5.png
UW Urberach 5.png (1.49 MiB) 9158 keer bekeken
UW Urberach 4.png
UW Urberach 4.png (1.52 MiB) 9158 keer bekeken
UW Urberach 8.png
UW Urberach 8.png (1.62 MiB) 9158 keer bekeken
UW Urberach 7.png
UW Urberach 7.png (1.77 MiB) 9158 keer bekeken
UW Urberach 6.png
UW Urberach 6.png (1.77 MiB) 9158 keer bekeken
W.png
W.png (1.37 MiB) 9158 keer bekeken

Plaats reactie