Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Peter » 28 dec 2011 23:46

Aangezien het momenteel toch oud-Hollandsch graftakkenweer is begin ik maar eens met een fotoserie die ik het afgelopen najaar heb gemaakt. Het gaat om de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D). Deze lijn is op diverse punten een buitenbeentje. Het mastontwerp wijkt sterk af van de standaard donaumasten die voor het grootste gedeelte van de ring zijn gebruikt en het is ook de eerste lijn in Nederland waar verschillende spanningsniveau's zijn gecombineerd. Ook is de lijn destijds in delen aangelegd en dat is terug te zien aan kleine verschillen in het mastontwerp. Omdat foto's van deze masten nog ontbraken op de 380kV fotopagina heb ik deze fotoserie gemaakt.

Deel 1: Hengelo - Enschede
Afbeelding
Als eerste een foto van trafostation Hengelo - Oele met kenmerkende betonnen vangtoren. Hier is het landelijke 380kV koppelnet verbonden met het 110kV net van het oosten. Links op de voorgrond zien we de eerste mast (eigenlijk laatste gezien de nummering) van de verbinding naar Gronau. Op de achtergrond is de 380kV verbinding naar Doetinchem te zien (loopt na het trafostation met een scherpe bocht naar links) en daar weer naast de 380kV lijn naar Zwolle. Ook zien we enkele lokale 110kV lijnen. De drie-evenmast op de achtergrond is de lijn Hengelo Oele - Hengelo Weideweg. Dit is een zwaar uitgevoerde 110kV lijn met 4 geleiders per fasedraad. De één-evenmast is de eerste mast van de 110kV verbinding naar Enschede die onder de 380kV lijn naar Gronau wordt gecombineerd. De donaumast naast de één-evenmast is de 110kV lijn naar Hengelo Boldershoek. De masten van deze lijn zijn een overblijfsel van de vroegere 110kV lijn Hengelo Weideweg - Enschede Heekstraat en zijn van eind jaren '40/begin jaren '50.

Afbeelding
Mast 68 van de 380kV lijn Hengelo - Gronau van wat dichterbij bekeken. De lijn begint met het standaard Nederlands ontwerp donau-hoekmast met grote kattenoren.

Afbeelding
Bij mast 67 wordt er meteen gecombineerd met de 110kV lijn naar Enschede Marssteden/Wesselerbrink en gaat de 380kV lijn over in drie-evenconfiguratie met daaronder de meeliftende 110kV circuits in één-evenconfiguratie. De masten van de lijn Hengelo - Gronau houden tot vlak voor de grens deze mastindeling waarmee ze sterk afwijken van de rest van het Nederlandse 380kV net. Deze mastindeling levert ook gelijk problemen op met de naamgeving. Het is geen dennenboommast maar eigenlijk een drie-evenmast gecombineerd op een één-evenmast. Ook met het sitebeheer konden we deze mast niet in het Nederlandse en Duitse classificatiesysteem plaatsen en omdat deze masten voor het eerst bij Enschede zijn gebouwd hebben we de naam voorlopig maar gehouden op "Enschede-mast". Mocht iemand de officiële benaming van dit type weten houden we ons aanbevolen.

Afbeelding
Het gedeelte van de lijn tussen Hengelo en Enschede Marssteden is ook gelijk het jongste deel van de lijn. De masten op dit gedeelte zijn voorzien van een railing aan de uiteinden van de traversen, iets wat we ook terug zien bij de donaumasten van de ring op de lijnen Ens - Zwolle - Hengelo - Doetinchem - Dodewaard en in Noord-Nederland zijn ze te vinden tussen Meeden en de Duitse grens. Deze masten zijn van dezelfde "generatie" en zijn eind jaren '80 gebouwd. Ook afwijkend is de V-ophanging van de isolatoren die over de gehele lijn m.u.v. de laatste masten bij Gronau wordt toegepast. Waarschijnlijk is destijds dit ontwerp gekozen zodat deze hoogspanningslijn relatief weinig ruimte in beslag neemt. Bij Enschede loopt de lijn door een vrij dicht bebouwd gebied. Verder is deze lijn voor het grootste deel gebundeld met de A35/N35/B54.

Afbeelding
Bij Boekelo maakt de lijn een scherpe bocht richting Enschede Marssteden. Dit is de enige mast van dit type waarbij de tieren van de buitenbocht zijn vastgezet met keramische isolatoren in V-ophanging. Als je goed kijkt zie je dat ook de binnenste 110kV fasedraad van de buitenbocht is vastgezet met keramische isolatoren. Zoals hierboven ook al te zien was hebben hoek- en afspanmasten van dit type ook de bekende schuin omhoog stekende kattenoren.
Laatst gewijzigd door Peter op 07 feb 2012 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Peter » 29 dec 2011 23:59

Deel 2: Enschede - Duitse grens

Ter hoogte van Enschede Marssteden verandert het mastontwerp enigszins omdat de 380kV verbinding van Hengelo naar Gronau in eerste instantie maar tot Enschede Marssteden is gebouwd. Daar sloot één circuit aan op een bestaande 220kV lijn met Duits type drie-evenmasten die in de jaren '70 is aangelegd tussen Hengelo en Enschede en via een ander tracé naar Enschede liep. Dit lijngedeelte van Enschede naar Duitsland is in 1983 gebouwd en eind 1984 in bedrijf genomen. Dit is dus de eerste echte combinatielijn van Nederland zij het dat de eerste jaren één circuit met 220kV gecombineerd werd met 110kV. Pas in 1989 zijn beide circuits met 380kV in bedrijf genomen toen de nieuwe lijn vanuit Ens hier rechtstreeks op werd aangesloten. Trafostation Hengelo - Oele is pas in 1993 in bedrijf genomen.

Afbeelding
De masten tussen Enschede Marssteden en de Duitse grens zijn dus iets ouder en dat is terug te zien in het mastontwerp. Een belangrijk verschil is het ontbreken van de railing aan de uiteinden van de traversen. Verder zijn de broekstukken smaller en de draagmasten zijn op dit gedeelte uitgevoerd met keramische isolatoren waardoor het er al een klein beetje Duits uit begint te zien. Alleen het 110kV circuit naar Enschede Wesselerbrink heeft hier nog glaskap isolatoren. Ook opvallend is dat de 380kV fasedraden van dit lijngedeelte bestaan uit vier geleiders i.p.v. drie!

Afbeelding
Ook de hoekmasten van dit type hebben een smaller broekstuk maar hier zijn wel de bekende groene glaskap isolatoren toegepast. De bretels van de binnenste fasedraad van het buitenste 110kV circuit zijn met twee extra keramische isolatoren vastgezet. De bretels van het 380kV circuit in de buitenbocht hangen ver genoeg van de mast af zodat ze niet extra vastgezet hoeven te worden.

Afbeelding
De 380kV lijn Hengelo - Gronau loopt ook bij Enschede voor het grootste gedeelte parallel aan de A35/N35 en is vanaf deze snelweg dan ook goed te volgen. Op de achtergrond gaat het 110kV circuit naar trafostation Wesselerbrink via een grondkabel verder en loopt het andere circuit naar Losser nog een aantal kilometer door onder de 380kV lijn richting Duitsland. Hier loopt de lijn dwars door Enschede en waarschijnlijk heeft men vanwege de beperkte ruimte dit mastontwerp gekozen. De bebouwing is net niet te zien door de bomenrij langs de snelweg.

Afbeelding
Vanaf de Wesselerbrink loopt nog een aantal kilometer één circuit gecombineerd mee tot aan deze aftakmast (mast 18) ter hoogte van Glanerbrug op ongeveer een kilometer van de grens. Hier gaat de 110kV lijn over op enkelcircuits buismasten richting Losser.

Afbeelding
Dezelfde mast vanaf het talud van een viaduct over de N35 gezien.
Bijlagen
IMG_2208.jpg
Bij de Burgermeester van Veenlaan in Enschede loopt de 380kV combinatielijn zelfs over enkele huizen en de mast staat letterlijk bij de bewoners van het huis in de tuin! Naast twee circuits 380kV en twee circuits 110kV is de mast ook nog eens volgehangen met GSM en UMTS-ontvangers... Ik heb geen hekel aan hoogspannigsmasten maar het lijkt me niet prettig om onder knetterende 380kV kabels te wonen.
IMG_2208.jpg (275.58 KiB) 13905 keer bekeken
IMG_2213.jpg
De lijn loopt zonder meeliftende circuits door richting Duitsland, nu kunnen we de masten gewoon classificeren als drie-evenmasten ;) De twee draagmasten staan in Nederland, de hoekmast daarna staat zo'n beetje op de grens. Op het eerste gezicht verandert het mastontwerp niet bij het passeren van de grens.
IMG_2213.jpg (209.77 KiB) 13905 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 18 feb 2017 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Peter » 30 dec 2011 23:59

Deel 3: Duitsland

Het bijzondere van de verbinding Hengelo - Gronau is ook dat over de grens het mastontwerp nauwelijks verandert i.t.t. Meeden - Diele en Maasbracht - Siersdorf/Selfkant-Hambach. Op Duits grondgebied gaat deze lijn gewoon verder met drie-evenmasten in dezelfde configuratie en het meest opvallende, ook in Duitsland hebben de hoekmasten kattenoren! Hoekmasten met kattenoren zoals bij ons heb ik verder in Duitsland nog niet gezien.

Afbeelding
Tussen Epe en Gronau komt de lijn uit Nederland aan bij het Duitse net en gaat hier nog een klein stukje over op typisch Duitse combinatiemasten waarbij de 380kV circuits overgaan in de donauconfiguratie. Op de voorgrond zien we de 380/220kV combinatielijn richting het Ruhrgebiet en enkele 110kV lijnen voor de lokale distributie.

Afbeelding
Duitsland is het land van combinatiemasten bij uitstek. De 380kV lijn uit Nederland wordt hier gecombineerd met één 220kV circuit en twee 110kV circuits waarmee er drie spanningsniveaus aan één mast te vinden zijn! Het 220kV circuit uit het Ruhrgebiet is hier waarschijnlijk verplaatst naar de combinatiemast van de 380kV lijn uit Nederland zodat het beter uitkomt bij het trafostation van Gronau. Foto's van dit trafostation moet ik t.z.t. nog eens maken. Tot zover de beschrijving van deze bijzondere grensoverschrijdende lijn
Bijlagen
IMG_9495.jpg
Blik op de lijn richting Gronau, genomen vanaf een viaduct over de B54 net over de grens in Duitsland. Ondanks dezelfde mastindeling ogen de masten toch weer net iets anders dan de masten op Nederlands grondgebied. Let vooral ook op de afstandhouders in de fasedraden die om en om zitten. Dit zie je in Duitsland vrijwel overal in fasedraden die uit vier geleiders bestaan, al zijn er in Nederland ook enkele 380kV lijnen rondom Rotterdam waar je deze manier kan aantreffen.
IMG_9495.jpg (262.51 KiB) 13905 keer bekeken
IMG_9496.jpg
Draagmast op Duits grondgebied. Ook hier is de V-ophanging toegepast met keramische isolatoren. Zoek de verschillen met de masten in Nederland ;)
IMG_9496.jpg (186.16 KiB) 13905 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 18 feb 2017 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Max » 08 jan 2012 17:12

zeer indrukwekkend stuk.
heb het met veel plezier gelezen
toch een mast die ik zelf ook eens vast wil leggen.

vooral dit plaatje vind ik erg indrukwekkend:
Afbeelding
hier is goed te zien dat we toch te maken hebben met 1 van de hogere types in Nederland.

ik hoop nog meer leuke artikelen van je te lezen, Peter.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Peter » 08 jan 2012 20:56

Bedankt Max! Ik heb geen idee hoe hoog de masten precies zijn maar ze bepalen wel een deel van de skyline van Enschede.

Ik ga zeker nog meer van dit soort artikelen posten maar dan moet het om te fotograferen eerst beter weer worden

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Max » 09 jan 2012 18:11

ja inderdaad! al staat een mooi sneeuw landschap denk ik ook wel goed.
ik ga zelf denk ik eens een topic openen over franse masten. de masten in Frankrijk vind ik zelf 1 van de mooiere.
maar als je echt de mekka van hoogspanningsmasten wil moet je maar eens via street view in Tsjechie kijken.
het is me opgevallen dat in dat soort oostblok landen echt elk type te vinden is. in Tsjechie bijvoorbeeld staan heel veel masten die sprekend Duits zijn vooral de lage voltages hebben donau masten die precies de Duitse zijn(met wat kleine verschillen dan.) Maar ze hebben daar voor de rest echt alles van deltamasten tot portaalmasten.

Als ik later wat ouder ben ga ik zeker een motortour uitstippelen voor Tsjechie.

maar goed laten we het voor nu bij dit mast type houden.
ik denk zelf dat de mast tegen de 60 meter aan zit. hij staat op de foto natuurlijk ook wat hoger dan de snelweg daarnaast. Dat geeft al gauw de indruk dat de masten extra hoog zijn.

Overigens vind ik het Nederlandse type wel mooier. vooral de hoekmasten van de duitse vind ik niet erg mooi ogen (ookal zijn de verschillen erg klein. er is toch een verschil te zien zoals je al verteld heb.)
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Peter » 11 jan 2012 21:37

Zou leuk zijn, voor elk land een topic. Frankrijk heeft ook een paar bijzondere types hoogspanningsmasten.

Ik snap wat je bedoelt met de masten in Duitsland. De Nederlandse masten lijken net iets mooier te zijn afgewerkt om het zo maar te zeggen.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Max » 12 jan 2012 11:10

ja een leuk idee
ik zal vanavond een artikel er over schrijven.
al is al mijn kennis gebasseerd op de ervaring die ik met die masten heb dus het zou best wel kunnen dat er dingen tussen zitten die niet helemaal kloppen.
(alhoewel ik redelijk veel ervaring en kennis heb opgedaan over franse masten aangezien dat de 1e masten waren die ik gemaakt had)
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Peter » 31 mar 2012 23:18

Dinsdag 27 maart heb ik een flinke fietstocht gemaakt naar o.a. Enschede en ben nog wat verder langs de 380kV lijn Hengelo - Gronau gefietst om de ontbrekende foto's te maken van het punt bij Glanerbrug waar de enkelcircuits 110kV lijn aftakt richting Losser. De foto's heb ik toegevoegd aan mijn verslag van de lijn aan het begin van dit topic.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Foto's van de 380kV lijn Hengelo - Gronau (D)

Bericht door Hans » 01 apr 2012 00:33

Ik dacht al te herkennen: hee, die foto stond er eerst nog niet.
Mooie toevoegingen, Peter. Met die blauwe luchten en haarscherpe foto's is het een genoegen om het te bekijken, nog te zwijgen over de aangename schrijfstijl die je erop nahoudt.

Dat we maar een mooi jachtseizoen (ehh.. niet op onweersbuien maar op hoogspanningsmasten) tegemoet mogen gaan deze zomer.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie