foto's van je favoriete mast type.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

foto's van je favoriete mast type.

Bericht door Max » 08 dec 2011 23:58

Goeie avond iedereen !

Ik lees allemaal favoriete types onder de namen staan
maar welke zijn deze precies?

Die van mij(eigenlijk gedeeld met de portaal masten van gtb/ehv) is een type die onderandere bij de Quebec(Canada) hydro dam gebruikt wordt.

Hier een foto:
Afbeelding

Ik vind dit type erg mooi, hij ziet er moderner uit dan de meeste delta types(en daar zijn er eigenlijk ook verrekt veel van!)
ik meende dat dit type 750kV meeneemt! dat is gewoon 2x zoveel als hier in nederland!

dus mijn vraag:
wat is die van jullie? en waarom?
als het kan graag met foto !

Max
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: foto's van je favoriete mast type.

Bericht door Ot » 11 dec 2011 22:48

Gaaf onderwerp.

ik hou zelf van donaumasten en ik denk om dezelfde reden waarom Max van deltamasten houdt. Er zijn er zoveel verschillende van. donaumasten zijn er in wel honderd soten geloof ik en het blijft spannend om nieuwe soorten te ontdekken.

Een van de mooiste ontwerpen heb ik gevonden in de fotohoek van de site. Ik heb hem er even uit geplukt, het is deze:

Afbeelding

Hij is niet groot maar hij beheerst het landschap niet. In plaats van er boven uit te steken gaat hij erin op en als de netbeheerder het toelaat kan hij daar nog wel 100 jaar blijven. hij stoort niet en domineert niet en het zicht erop geeft me een vriendelijk platteland gevoel.
jammer dat er geen 50 KV in het noorden staat. ik heb buiten alleen die zum kotzen een-evenmasten.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: foto's van je favoriete mast type.

Bericht door Max » 11 dec 2011 23:04

wat ik persoonlijk zo jammer vind is dat wij het enige land zijn zonder middelspanning..
of in iedergeval niet bovengronds.
ik kom ook graag in het buitenland. want daar vind je al die enkelvoudige circuit paaltjes nog wel.
vandaar dat ik daar nu ene project voor simcity heb.
ik denk vooral dat de heuvel vriendelijke variant een aangename aanwinst wordt voor vele.

welkom op het forum trouwens ot! hoe meer liefhebbers hoe beter !
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: foto's van je favoriete mast type.

Bericht door Ot » 14 dec 2011 15:39

Max schreef:wat ik persoonlijk zo jammer vind is dat wij het enige land zijn zonder middelspanning..
of in iedergeval niet bovengronds.

welkom op het forum trouwens ot! hoe meer liefhebbers hoe beter !
Ik heb wel gehoord dat er in de buurt van gouda nog laagspanning staat. Op houten palen. streetview laat er wel een paar zien. Midden spanning hebben we nergens want ik zie geen transformators aan de palen hangen. het is dus laagspanning.

dank je voor het welkom. Ik ben trouwens een kennis van beheerder hans. soms is de wereld klein.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: foto's van je favoriete mast type.

Bericht door Max » 14 dec 2011 16:18

dat klopt
in omgeving gouda zijn er nog redelijk veel laagspanningspalen.
ik hoop ook dat die blijven staan aangezien die een behoorlijk landschappelijke sfeer geven van vroeger.
ik weet overigens niet of ze nog in werking zijn. ik betwijfel dat in iedergeval. dus ik denk dat ze er vooral voor de sier staan.
ook als je de conditie van de draden ziet zou je dat zeggen naar mijn idee.(heel kronkelig etc)
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: foto's van je favoriete mast type.

Bericht door Peter » 15 dec 2011 16:37

De laagspanningspalen rondom Gouda zijn volgens mij nog volop in gebruik. Verkabelen schijnt daar lastig te zijn vanwege de bodemgesteldheid. Ik heb er pas nog gereden en het heeft zeker iets nostalgisch.

Ik heb niet echt een favoriet masttype maar als ik er dan toch één moet noemen is dat eigenlijk ook de meest voorkomende in Nederland. Het is de 380kV donaumast waar het grootste gedeelte van het koppelnet mee is opgebouwd. Het is een eenvoudig ontwerp en ik vind ze karakteristiek voor het Nederlandse landschap.
Afbeelding
Hoekmasten met kattenoren horen net zo bij het Nederlandse landschap als tulpen en molens
Afbeelding
En ondanks dat de 380kV donaumasten erg op elkaar lijken zijn daar ook weer enkele varianten in te vinden met kleine verschillen. De 380kV lijnen in Oost-Nederland hebben een railing aan het eind van de traversen en zijn jonger (eind jaren '80, begin jaren '90) dan de lijnen in West- en Zuid-Nederland. De bovenste traverse van de 380kV lijn van Geertruidenberg naar Borssele is breder waardoor de bliksemdraad iets verder van de fasedraden af hangt. Verder zijn de 380kV lijnen naar de Maasvlakte zwaarder uitgevoerd dan die van de ring.

Jacob K
50 kV
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 dec 2011 23:47

Re: foto's van je favoriete mast type.

Bericht door Jacob K » 20 dec 2011 00:37

Mensen, dit onderwerp is even gesplitst om een enorme runaway van de bedoeling van de startpost te voorkomen. De discussie over verschillen binnen 380 kV-verbindingen kan hier vervolgd worden. Dan kunnen we in dit topic verder met favoriete masten.
Oud-sitebeheerder. Mothballing sinds 2013.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: foto's van je favoriete mast type.

Bericht door Hans » 27 jan 2012 17:27

Ah, uitstekend.
Tot m'n verbazing had ik nog niet gereageerd. Snel wat aan doen.

In scherpe tegenstelling tot Jacob ben ik een beetje een landverrader. Om eerlijk te zijn ben ik vooral gek op uitgesproken Duitse mastontwerpen. Neem bijvoorbeeld het volgende ontwerp voor Duits-type 110 kV-donaumasten.

Afbeelding

Het voormalige gebied van de IJsselmij (zuid-Drenthe en Overijssel) staat er vol mee.
De masten zijn klein en met name in Drenthe (verlatener dan Twente) komen ze niet vreemd over. Het is een minimalistische mast zonder opsmuk en hoewel het ontwerp wat zwaktes heeft, zoals een grote bliksemgevoeligheid en relatief slechte bestendigheid tegen sneeuwlast, passen ze op een of andere manier goed in een modern, maar toch leeg en tam landschap zoals het zuiden van Drenthe is. Zeker met het heiige, vergeelde weer zoals op de foto.

(Beter in elk geval dan de stokoude één-evenmasten van het Hunzetype, hè Ot? )

Maar het ontwerp waar ik als een blok voor val (eh.. hobbymatig dan) is toch anders. Dat is het ontwerp van de 220 kV-verbinding Hessenweg-Zeyerveen-Vierverlaten. Die bestaat over zijn volle lengte uit twee verschillende ontwerpen drie-evenmasten. Tussen Vierverlaten, Zeyerveen en Hoogeveen (voormalig trafostation voor 220 kV) is het mastontwerp goeddeels Nederlands.
Gaan we echter door richting Hessenweg, dan verandert het ontwerp aanzienlijk richting Duitse masten. Sterker nog, het zijn misschien wel de meest uitgesproken Duitse masten die we in Nederland hebben.

Afbeelding

Elegant, minimalistisch, klein magneetveld, weinig ruimte innemend en van een strakheid die eigenlijk alleen Duitsers beheersen.

Nu is de foto zelf helaas wat minder elegant, dus laten we hopen dat het snel weer zomer wordt. En dan een beter exemplaar dan die van 2011. Dan kunnen we eindelijk weer het veld in om sommige foto's nog eens over te doen met een groen landschap en een felblauwe lucht met dikke wolken.

P.S. @Jacob: ik zie dat ons embleempje tegenwoordig wel erg fel staat: hij stoort. Dat kan niet de bedoeling zijn. Wat mij betreft sleutelen we dat even wat omlaag.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: foto's van je favoriete mast type.

Bericht door ElektroThriller » 22 mar 2012 21:01

Voor mij is nog altijd de waarschijnlijk eerste in Nederland gebruikte donaumast mijn grote favoriet. In de korte tijd dat ik op dit forum meedoe heb ik diverse vindplaatsen opgegeven. In Brabant en Limburg is de uitvoering zonder broekstuk, elders met broekstuk.
Als hommage aan een van de grootste fotografen die de naoorlogse wederopbouw mooi in beeld bracht kies ik voor Cas Oorthuys:

Zie http://proxy.handle.net/10648/af2d65ce- ... 3048976d84

Een foto uit de Beeldbank van het Nationaal Archief
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: foto's van je favoriete mast type.

Bericht door Peter » 25 mar 2012 21:39

Afgelopen zaterdag kwam ik bij Dodewaard "mijn" donaumast tegen en ik kon het niet laten om toch even een foto te maken:

Afbeelding
Een typisch Nederlandse 380kV donaumast zoals ze in een groot deel van het land te vinden zijn en waarvan er toch weer diverse varianten zijn. De oudere 380kV masten vind ik toch net iets mooier dan de exemplaren bij mij in de buurt met railing aan de uiteinden van de traversen, misschien omdat ze zonder iets simpeler ogen. Voor wie goed kijkt, er zit een ooievaar op de bovenste traverse helemaal aan de linkerkant

Terwijl wij ons druk maken over magneetveldzone's en daarvoor dure wintracks ontwerpen maakt het ooievaars blijkbaar weinig uit. Bij Lelystad staat een soortgelijke 380kV draagmast als deze waarin verschillende ooievaarsnesten zitten.

Plaats reactie