foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Max » 12 dec 2011 01:26

hallo iedereen

ik had nog een idee gekregen voor een leuk topic
namelijk 1ntje over de speciale types verbindingen mast soorten noem maar op.
en dan over de hele wereld natuurlijk.
en er zijn er een hoop!

laat ik maar eens beginnen met deze grote jongens:

als 1ste de elbe overspanningen
met name nr 2
Afbeelding
deze mast is maar liefst 227 meter hoog en daarmee de hoogste hoogspanningsmast(en) van europa.

maar zelfs die mast verdwijnt in het nauw als we deze er nog eens naast zetten:
Afbeelding
dit is de hoogste overspanning van de wereld. maar liefst 345 meter hoog zijn deze masten per stuk
dat is ongeveer even hoog als de eiffeltoren!

hier kan je goed het verschil zien tussen de masten:
Afbeelding

ik weet nog wel meer bijzondere masten
maar ik geef eerst de beurt aan iemand anders !
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Hans » 14 dec 2011 12:11

Van die twee had ik wel eerder gehoord. Elbecrossing 2 is vanaf mijn woonplaats (noorden van het land) dichterbij dan Rotterdam. Als ik op onweerchase toch eens die kant op moet, ga ik er een keer een kijkje nemen.

Gelukkig hebben we binnen Nederland ook een paar aparte constructies overeind staan. Eén van mijn favorieten is mast 28 van de verbinding (jawel) Zwolle-Meeden.

Afbeelding

Daar zijn niet alleen twee traversen meer aangeschroefd dan waar het ontwerp op is berekend, maar ook zitten alle vier onderste traversen er met een hoek aan. De 110 kV-circuit Hessenweg-Holslootkabel zijn hier doorverbonden met OmmenDante. (Ten tijde van deze foto waren er juist werkzaamheden aan de circuits, vandaar de aftapping op de voorzijde.)

Wat dit betreft is de gestadige opmars van combinatiemasten wel mooi, want juist dit mastontwerp leent zich prima voor speciale uitvoeringen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Max » 14 dec 2011 23:38

mooie foto!
ik kan wel zien dat dit een erg geliefde mast hier is!

ik kwam reed iets aparts tegen waar me mond wel van open viel

'ultrahoogspanning'

deze masten voeren wel 1000kV!
de masten zelf zijn GIGANTISCH!
wat hier hoge rivier overspanningen zijn zijn voor dit type NORMALE MASTEN!

de masten staan in china of japan
Afbeelding hier een foto

hier een draagmast:
Afbeelding

en deze verbinding ik Kazhakstan draagt wel 1150kV!
Afbeelding

Hans of Jacob kan 1 van jullie vertellen hoeveel MW deze de dan wss de baas kunnen zijn???
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Hans » 15 dec 2011 15:16

Max schreef:mooie foto!
'ultrahoogspanning'

deze masten voeren wel 1000kV!
de masten zelf zijn GIGANTISCH!
wat hier hoge rivier overspanningen zijn zijn voor dit type NORMALE MASTEN!
de masten staan in china of japan
Deze staan in Japan. Daar zijn de transportvermogens enorm maar de afstanden (relatief) klein, zodat wisselstroom favoriet is. Buiten Europa zijn de VS, Canada en Japan de hoogspanningshotspots. China komt er ook aan, maar momenteel is Japan nog het meest indrukwekkend.
Ik heb ze eerder gezien op foto's en netbeschrijvingen Ze zijn zo groot om verschillende redenen. De eerste is dat Japan inderdaad 500 kV en 1000 kV voert op het transportnet. De belangen van zulke zware lijnen zijn enorm: als er eentje klapt is het wegvallend vermogen al snel meerdere GigaWatts en dat kan je niet zomaar omleiden.

De vermogens op deze lijnen zijn enorm. Als je bedenkt dat men in Nederland over twee zware 380 kV-circuits 2,6 GW kan jagen, dan kan met hetzelfde ampérage als hier een kleine 7,5 GW over deze circuits heensturen. De vraag is alleen of de dubbelcircuits zo zijn uitgevoerd dat ze redundant zijn. In Nederland is dat standaard het geval, maar misschien is Japan daar anders in. Wanneer de masten niet als redundant in gebruik zijn (en beide circuits dus tegelijk voluit aan kunnen) kan de verbinding een indrukwekkende 15 GW de baas - 90% van het totale Nederlandse stroomverbruik.
Wanneer je 'm een beetje gaat overbelasten (op een extra GW kijken we niet meer ) moet 100% zelfs haalbaar zijn. Maar let op: dat is nog niet eens genoeg voor de stad Tokyo alleen!

De reden waarom ze zo groot zijn zit hem echter niet alleen in het immense transportvermogen en het grote belang van deze verbindingen (groot is minder kwetsbaar). Japan heeft ook nogal wat last van tyfoons (orkanen) en aardbevingen. Daar moet het hele spul wel tegen kunnen. Daarnaast vallen grote masten in een heuvelachtig landschap minder uit de toon dan in een plat landschap zoals hier. Tenslotte loopt (of beter: liep) Japan voor een aanzienlijk deel op kernenergie en kerncentrales hebben de eigenschap dat ze meestal behoorlijk groot zijn. Kolencentrales komen zelden boven 1,6 GW uit, maar kerncentrales doen vaak wel drie tot vijf GW.
Max schreef:en deze verbinding ik Kazhakstan draagt wel 1150kV!
Kijk aan! Deze mast is een zogeheten tuienmast: die hebben we niet in de Benelux. (De dichtstbijzijnde tuienverbinding kan je vinden bij Rostock in Duitsland, waar de Baltic Cable (HVDC) aan land komt.) En het is een hele grote. Als het goed is staat deze mast in de buurt van de Ekibastuz II-centrale, want in dat gebied voeren ze inderdaad 1.150 kV, meteen de hoogste gangbare netspanning ter wereld.
Max schreef:Hans of Jacob kan 1 van jullie vertellen hoeveel MW deze de dan wss de baas kunnen zijn???
Dat denk ik wel, want een redelijk goede schatting is relatief eenvoudig te maken. Iedereen kan het leren. De netspanning, goed kijken en logisch nadenken is het enige dat nodig is.

We zien één circuit hangen, dus geen redundantie. Het circuit kan daarom standaard voluit belast worden. We nemen aan dat de geleiders per stuk een Ø van 4 cm hebben (gangbare maat, ook hier). Per fasedraad zijn er tenminste acht in gebruik, tot zover ik zie.
Nu gaan we "oprekenen" met als basis de eigenschappen van een Nederlandse 380 kV-circuit voor 2,6 GW, zoals ze in het noorden van het land staan. W = VxA, dus A = W/V. Ampèrage op NL 380 kV-circuit nominaal is dan 2.600.000.000 / 380.000 = 6.842 Ampère.
We nemen aan dat de individuele geleiders van hetzelfde materiaal zijn, dus bij acht geleiders kunnen we 6.842 verdubbelen tot 13.684. Nu vermenigvuldigen we dit getal met de spanning, de 1.150 kV (let op, dat is in de rekensom 1.150.000!). Dat is 13.684 x 1.150.000 = 15.736.600.000 Watt.

Even delen door een miljard en we zien dat de verbinding een zeer indrukwekkende 15,7 GW aankan. Dat is 15.700 MW: praktisch in één keer het totale gemiddelde Nederlandse verbruik dat om en nabij 16 GW slingert.

Tsja. En daar staan wij Hollanders dan sneu te kijken bij Diemen-Krimpen met 3.300 MW...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Mark » 28 feb 2012 21:49

Ik kwam op de blog van een luchtfotograaf een schitterende plaat tegen van de masten bij de Amercentrale, Geertruidenberg. Het walhalla voor de liefhebber. Aangezien er overal copyrights staan durf ik niet direct te linken dus klikkerdeklik.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Peter » 06 mar 2012 17:03

Mooie foto met die masten die net boven de mist uitkomen. Ik vind daar vooral de bocht die de drie-circuits 380kV lijn naar Eindhoven maakt heel bijzonder, die is echt scherp.

Afgelopen zaterdag moest ik iemand naar de Rijnhal in Arnhem brengen en daar trof ik ineens deze Gelderse tonmast aan:
Afbeelding
Na wat zoeken op internet blijkt deze mast nu één van de Adventure towers te zijn van Mountain Network Arnhem, dus wie eens legaal in een hoogspanningsmast wil klimmen kan hier terecht Er staat ook nog een kleinere mast (ex-50kV?) naast maar die kon ik niet mooi in beeld krijgen.

Ik denk dat deze mast afkomstig is van de 150kV verbinding Tiel - Zaltbommel. Ter hoogte van Tiel zijn een aantal nieuwe tonmasten geplaatst omdat de 150kV lijn daar begin deze eeuw is verplaatst ivm de Betuweroute. De nieuwe masten bij Tiel zijn te herkennen aan de stompe traversen en er staan ook nieuwe 50kV donaumasten met kattenoren naast! Het zal een leuke klus zijn geweest om de mast in delen naar Arnhem te vervoeren en hem daar weer netjes in elkaar te zetten.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Ot » 13 mar 2012 21:36

MarkNL schreef:dus klikkerdeklik.
Wauw. daar wordt je toch wel even stil van.
wat een prachtige foto is dat. die wil ik wel supergroot aan de muur van mijn kamer!
Afgelopen zaterdag moest ik iemand naar de Rijnhal in Arnhem brengen en daar trof ik ineens deze Gelderse tonmast aan:
Afbeelding
Na wat zoeken op internet blijkt deze mast nu één van de Adventure towers te zijn van Mountain Network Arnhem, dus wie eens legaal in een hoogspanningsmast wil klimmen kan hier terecht
Aha, legaal kan dus ook. het is vast wel betaalbaar dus als ik eens in de buurt kom, dan..........
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Mark » 28 mar 2012 19:34

Bij jullie ongetwijfeld bekend is de indrukwekkende 150kV verbinding over de Waal bij Nijmegen. Via 2 enorme portaalmasten worden daar 6 circuits van de Energiecentrale Gelderland over de Waal getrokken en zo verder het land in.

Vlakbij deze verbinding is de gemeente Nijmegen momenteel een nieuwe stadsbrug aan het maken. Daarvan zijn 360° foto's genomen waarop ook mooi deze verbinding te zien is, zie hier. Bij de energiecentrale zijn trouwens ook een paar leuke deltamastjes te vinden, klik.

Gebruikersavatar
Lemland
middenspanning
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 mar 2012 15:56
Dichtstbijzijnde trafo: A15 afslag 20

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Lemland » 28 mar 2012 21:11

Afbeelding

Ook bijzonder in NL (gelukkig).

Bart

Gebruikersavatar
Lemland
middenspanning
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 mar 2012 15:56
Dichtstbijzijnde trafo: A15 afslag 20

Re: foto's van bijzondere masten/types/verbindingen

Bericht door Lemland » 28 mar 2012 21:47

Serieuzer: dit is een nog niet gerealiseerd ontwerp van bureau Arphenotype en erg apart. Het resultaat van een IJslandse ontwerpwedstrijd in 2008.

Afbeelding

Website: http://www.arphenotype.com/ (kijk onder Works)

Meer hier: http://www.dezeen.com/2009/03/30/high-v ... phenotype/

Plaats reactie