Vakantiefoto's Frankrijk
Vakantiefoto's Frankrijk
Drie weken zomervankantie in Frankrijk, mooi land ook wat betreft hoogspanning. Met de nieuwe camera op stap en het weer was grotendeels uitstekend een heel verschil met vorig jaar.
Deel 1 is bij Gien, ongeveer 150 km ten zuiden van Parijs aan de Loire, in de nabijheid van de kerncentrale Dampierre-en-Burley. En het bijbehorende grote trafostation Tabarderie.
De centrale is uitgerust met vier koeltorens en van veraf zichtbaar.
Foto's zijn van dinsdag 19 juli, in de ochtend, want die dag zou het tegen de 40° worden. Een 400 kV Chat op de voorgrond. Het station is wat verscholen en op een heuvel. Eromheen staan zoals bij meer kerncentrales de dubbelcircuit Chats en de buismasten van het type Trianon.
Hieronder op de achtergrond het station. Wat meer zijaanzicht. Deze lijnen gaan verder door een bos, via een voormalige spoorlijn kon ik met wat inspanning het tracé nog volgen. De onderstaande foto is daar genomen. Dan takt een van de twee 400 kV-lijnen af, de andere gaat over in een verticale mast, dat geldt ook voor een 225 kV-lijn. Hier is het spoortracé te zien, bij de kruising met de (als altijd lekker knetterende) lijnen. Nog wat verderop viel deze mast, mogelijk is dit een nieuwe mast als onderdeel van de anti-cascade maatregelen die in Frankrijk zijn doorgevoerd. Deze steunmast is in feite gebouwd als een hoekmast. De dag erop sloeg het weer om, na het overtrekken van de storing kon ik de avond nog een andere 400 kV-lijn bezoeken. Een tweede generatie Chat, waarvan er vele te zien in Frankrijk. Deze dateren uit de jaren vijftig schat ik. Bij een spoorweg is er een zeldzame halfverankering te zien, hoewel de hoek erg flauw is vergeleken met Nederlandse halfverankeringen . Wat verderop kwam de aap uit de mouw: de lijn wordt ingevoed vanaf Tabarderie. Op de terugweg nog een fotomomentje bij een wat vreemd aandoende 90 kV-mast. Deel 2 zal Eguzon omvatten
Deel 1 is bij Gien, ongeveer 150 km ten zuiden van Parijs aan de Loire, in de nabijheid van de kerncentrale Dampierre-en-Burley. En het bijbehorende grote trafostation Tabarderie.
De centrale is uitgerust met vier koeltorens en van veraf zichtbaar.
Foto's zijn van dinsdag 19 juli, in de ochtend, want die dag zou het tegen de 40° worden. Een 400 kV Chat op de voorgrond. Het station is wat verscholen en op een heuvel. Eromheen staan zoals bij meer kerncentrales de dubbelcircuit Chats en de buismasten van het type Trianon.
Hieronder op de achtergrond het station. Wat meer zijaanzicht. Deze lijnen gaan verder door een bos, via een voormalige spoorlijn kon ik met wat inspanning het tracé nog volgen. De onderstaande foto is daar genomen. Dan takt een van de twee 400 kV-lijnen af, de andere gaat over in een verticale mast, dat geldt ook voor een 225 kV-lijn. Hier is het spoortracé te zien, bij de kruising met de (als altijd lekker knetterende) lijnen. Nog wat verderop viel deze mast, mogelijk is dit een nieuwe mast als onderdeel van de anti-cascade maatregelen die in Frankrijk zijn doorgevoerd. Deze steunmast is in feite gebouwd als een hoekmast. De dag erop sloeg het weer om, na het overtrekken van de storing kon ik de avond nog een andere 400 kV-lijn bezoeken. Een tweede generatie Chat, waarvan er vele te zien in Frankrijk. Deze dateren uit de jaren vijftig schat ik. Bij een spoorweg is er een zeldzame halfverankering te zien, hoewel de hoek erg flauw is vergeleken met Nederlandse halfverankeringen . Wat verderop kwam de aap uit de mouw: de lijn wordt ingevoed vanaf Tabarderie. Op de terugweg nog een fotomomentje bij een wat vreemd aandoende 90 kV-mast. Deel 2 zal Eguzon omvatten
Re: Vakantiefoto's Frankrijk
Ah, ik zie het alweer, Tom is weer op safari geweest.
Het ontbreken van bliksemdraden op de oude 225 kV-lijnen is apart in een land met meer onweer dan wij hier. Blijkbaar is het te duur om ze alsnog aan te brengen of het probleem van trippende circuits is beheersbaar geworden met voldoende redundantie in het koppelnet. Maar inslag op een fase kan ook de draad beschadigen, het blijft een aparte keuze.
Minstens zo apart is wat de Fransen ooit bezield heeft om 400 kV chats te bouwen. Voor een enkelcircuitlijn laat het zich goed uitleggen waarom je een delta goed kan gebruiken (ook al krijg je met één fase door dat gat wel een beetje last van wervelstromen), maar voor twee circuits is het minder logisch, zeker wanneer je bekijkt hoe de draden eraan hangen. Kleine puntige traversen als uitkragingen, alle drie op een andere afstand van de hartlijn zodat er ook weinig tonvorm in zit, en die grote hoekige balk bovenop. De mast wekt zeker niet de indruk efficiënt of minimalistisch te zijn. Was het idee soms dat ie meer op een boom zou lijken of zoiets?
Die 90 kV-lijn is ook wel een ontdekking. Hypothese: de mast was bedoeld als een hamerkop, maar toen bleek dat de afstand tussen de fasen net niet lekker voldeed hebben ze de bliksemtraversen maar gebruikt voor de derde fase. Ik denk ook maar hardop.
Eguzon is op de netkaart een spin in het web, dat belooft wat. Even kijken of er nog chips in huis is.
Het ontbreken van bliksemdraden op de oude 225 kV-lijnen is apart in een land met meer onweer dan wij hier. Blijkbaar is het te duur om ze alsnog aan te brengen of het probleem van trippende circuits is beheersbaar geworden met voldoende redundantie in het koppelnet. Maar inslag op een fase kan ook de draad beschadigen, het blijft een aparte keuze.
Minstens zo apart is wat de Fransen ooit bezield heeft om 400 kV chats te bouwen. Voor een enkelcircuitlijn laat het zich goed uitleggen waarom je een delta goed kan gebruiken (ook al krijg je met één fase door dat gat wel een beetje last van wervelstromen), maar voor twee circuits is het minder logisch, zeker wanneer je bekijkt hoe de draden eraan hangen. Kleine puntige traversen als uitkragingen, alle drie op een andere afstand van de hartlijn zodat er ook weinig tonvorm in zit, en die grote hoekige balk bovenop. De mast wekt zeker niet de indruk efficiënt of minimalistisch te zijn. Was het idee soms dat ie meer op een boom zou lijken of zoiets?
Die 90 kV-lijn is ook wel een ontdekking. Hypothese: de mast was bedoeld als een hamerkop, maar toen bleek dat de afstand tussen de fasen net niet lekker voldeed hebben ze de bliksemtraversen maar gebruikt voor de derde fase. Ik denk ook maar hardop.
Eguzon is op de netkaart een spin in het web, dat belooft wat. Even kijken of er nog chips in huis is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Vakantiefoto's Frankrijk
Op DSCO0432-b2 staat er op de achtergrond een eind-chat met extra traverse voor de fasewissel zeg maar.
Maar mooie foto's, Tom
Maar mooie foto's, Tom
Re: Vakantiefoto's Frankrijk
@Hans, leuke bespiegeling over de dubbelcircuit Chat, het is inderdaad die rechte bovenligger die hem zo nukkig maakt, voor de rest is de gekromde gaffel best aardig als je het mij vraagt. De wat smallere steunmast met de v-kettingen is wat dat betreft nog het minst opvallend. Misschien dat dit type ooit is geïntroduceerd om visueel aan te sluiten bij de enkelcircuit Chats, maar het ontwerp is daarmee uit de bocht gevlogen. Technisch gezien is het logisch dat de Beaubourgs het uiteindelijk hebben gewonnen.
Eguzon is een van de stuwdammen die in de jaren twintig zijn gebouwd voor de elektriciteitsvoorziening (van Parijs). De oudste masten dateren ook uit die tijd. Dat houdt dus in 225 kV-masten met driehoekvorm. Geleidelijk zijn er nog nieuwere 225 kV-lijnen bijgebouwd en ook 400 kV-lijnen. Vier enkelcircuits Chats waarvan de tracé elkaar een beetje kruisen, vandaar de spin in het web. Naar het westen eindigt er een dubbelcircuit lijn met Beaubourgs, die is vrij nieuw nog uit de jaren negentig. Opvallend genoeg wordt het station niet aangedaan door een 400 kV-lijn met de oudste Chats. Deze verbinding loopt ongeveer 30 km oostelijk langs Eguzon, curieus.
Bij Eguzon heb je een aardig stuwmeertje met camping, op 5 km van het trafostation, maar wel aan de andere kant. Dus voor een bezoek wel even 150 m omlaag en weer omhoog fietsen .
Drie keer heb ik een uitstapje gemaakt met mooie omstandigheden. Eerste keer was in de avond, 21 juli. Dit is aan de westkant van het station, met ook 90 kV erbij. Op de achtergrond de twee eindmasten van de dubbelcircuit lijn en natuurlijk het bijzondere gebouw. Het indrukwekkende gebouw, helaas verscholen achter een betonnen muur. Detail van het EDF-logo. TenneT kan nog niet bogen op zoveel historie . Dan twee foto's van de oudste 225 kV-lijnen naar het noorden. De eerste mast is vrij slank. De tweede is wat breder en zonder verspringende diagonalen. Een andere 225 kV-lijn toen er met Chats werd gebouwd, '40 type. Toen zocht is de 400 kV-lijn naar Verger met Chats op, deze bleek goed te fotograferen te zijn, alleen een metersdikke haag met doorns scheidde mij van het open veld erachter. Na wat avontuur en vele krassen op mijn benen lukte het om deze foto te maken. Nadere blik op de draden laat zien dat deze zijn opgebouwd uit trapeziumvormige draadjes, waarschijnlijk is deze lijn zeer recent verzwaard. Deze lijn met Chats heeft zeer weinig hoekmasten, ook niet in deze bocht. Dit is een Chat met afgezaagde oren. Tenslotte nog sfeerplaatjes in het avondlicht. Eindmast met ondergaande zon. Mooie test voor het dynamisch bereik van de camera.
Eguzon is een van de stuwdammen die in de jaren twintig zijn gebouwd voor de elektriciteitsvoorziening (van Parijs). De oudste masten dateren ook uit die tijd. Dat houdt dus in 225 kV-masten met driehoekvorm. Geleidelijk zijn er nog nieuwere 225 kV-lijnen bijgebouwd en ook 400 kV-lijnen. Vier enkelcircuits Chats waarvan de tracé elkaar een beetje kruisen, vandaar de spin in het web. Naar het westen eindigt er een dubbelcircuit lijn met Beaubourgs, die is vrij nieuw nog uit de jaren negentig. Opvallend genoeg wordt het station niet aangedaan door een 400 kV-lijn met de oudste Chats. Deze verbinding loopt ongeveer 30 km oostelijk langs Eguzon, curieus.
Bij Eguzon heb je een aardig stuwmeertje met camping, op 5 km van het trafostation, maar wel aan de andere kant. Dus voor een bezoek wel even 150 m omlaag en weer omhoog fietsen .
Drie keer heb ik een uitstapje gemaakt met mooie omstandigheden. Eerste keer was in de avond, 21 juli. Dit is aan de westkant van het station, met ook 90 kV erbij. Op de achtergrond de twee eindmasten van de dubbelcircuit lijn en natuurlijk het bijzondere gebouw. Het indrukwekkende gebouw, helaas verscholen achter een betonnen muur. Detail van het EDF-logo. TenneT kan nog niet bogen op zoveel historie . Dan twee foto's van de oudste 225 kV-lijnen naar het noorden. De eerste mast is vrij slank. De tweede is wat breder en zonder verspringende diagonalen. Een andere 225 kV-lijn toen er met Chats werd gebouwd, '40 type. Toen zocht is de 400 kV-lijn naar Verger met Chats op, deze bleek goed te fotograferen te zijn, alleen een metersdikke haag met doorns scheidde mij van het open veld erachter. Na wat avontuur en vele krassen op mijn benen lukte het om deze foto te maken. Nadere blik op de draden laat zien dat deze zijn opgebouwd uit trapeziumvormige draadjes, waarschijnlijk is deze lijn zeer recent verzwaard. Deze lijn met Chats heeft zeer weinig hoekmasten, ook niet in deze bocht. Dit is een Chat met afgezaagde oren. Tenslotte nog sfeerplaatjes in het avondlicht. Eindmast met ondergaande zon. Mooie test voor het dynamisch bereik van de camera.
Re: Vakantiefoto's Frankrijk
Wow, mooi licht. Welke camera heb je nu uiteindelijk? En je lens is ook niet misselijk als je de geleider zo kunt fotograferen.
Dat gebouw, art deco als je het mij vraagt, geeft mooi de lange geschiedenis aan van de lijnen eromheen!
Dat gebouw, art deco als je het mij vraagt, geeft mooi de lange geschiedenis aan van de lijnen eromheen!
Re: Vakantiefoto's Frankrijk
@PJK: ik heb de Fuji XT3 voor de groothoekopnames gebruikt, de Fuji GFX100s voor de foto's met standaardperspectief (63mm) en de teleopnames (100-200mm). Dit is inderdaad 100 megapixel, dus een stukje bijsnijden is goed te doen. Volgende stukje Eguzon, deze keer eind van de middag, 23 juli. De sluiters klikten weer door dat een lieve lust was..
Aan de westkant staat de verbinding met Beaubourgs naast de oudere 225 kV-lijn naar Distré, een ander belangrijk knooppunt.
De Beaubourg steunmast is van een nogal vreemd aandoend type met opgaande boventraverse, gelukkig zien we deze niet vaak. De laatste Beaubourg hoekmast voor het station. Dan aan de zuidkant van het station bij Bonnu ook de twee 225 kV-lijnen vanuit de oorspronkelijke aanleg. Soms heb je geluk met een passerende auto . Aan de zuidkant komt ook een bijzonder type voor, een kruising tussen een portaalmast en een Chat. Aan de andere kant van de weg voor de steunmast. Voor de hoekmast was het weer lopen langs een haagdoorn, maar het was de moeite waard. Tenslotte nog een verhoogde 400 kV-hoekmast voor de diverse lijnkruisingen.
Aan de westkant staat de verbinding met Beaubourgs naast de oudere 225 kV-lijn naar Distré, een ander belangrijk knooppunt.
De Beaubourg steunmast is van een nogal vreemd aandoend type met opgaande boventraverse, gelukkig zien we deze niet vaak. De laatste Beaubourg hoekmast voor het station. Dan aan de zuidkant van het station bij Bonnu ook de twee 225 kV-lijnen vanuit de oorspronkelijke aanleg. Soms heb je geluk met een passerende auto . Aan de zuidkant komt ook een bijzonder type voor, een kruising tussen een portaalmast en een Chat. Aan de andere kant van de weg voor de steunmast. Voor de hoekmast was het weer lopen langs een haagdoorn, maar het was de moeite waard. Tenslotte nog een verhoogde 400 kV-hoekmast voor de diverse lijnkruisingen.
Re: Vakantiefoto's Frankrijk
En het laatste uitstapje bij Eguzon, ook in de avond 25 juli.
Het weer was bewolkt geworden, maar er zouden nog opklaringen volgen.
Eerst de dam bekeken. Toen weer naar boven getrapt en in het laatste licht van de dag gezocht naar mooie plaatjes.
Hier is de eindmast van de Beaubourglijn. De 400 kV-mastenstraat met het bijzondere eindportaal. Een van de hogere 400 kV-hoekmasten voor de lijnkruisingen. Hier is een 225kV-lijn verscholen voor de achtergrond. Eigenlijk had ik hier nog wat door het hoge gras moeten afdalen en met een langere tele recht door de kattenkoppen moeten kijken. Volgende keer . Allerlaatste opname was een bijzondere met de reflectie van de zon op de draden en die vreemde Beaubourgs.
Het weer was bewolkt geworden, maar er zouden nog opklaringen volgen.
Eerst de dam bekeken. Toen weer naar boven getrapt en in het laatste licht van de dag gezocht naar mooie plaatjes.
Hier is de eindmast van de Beaubourglijn. De 400 kV-mastenstraat met het bijzondere eindportaal. Een van de hogere 400 kV-hoekmasten voor de lijnkruisingen. Hier is een 225kV-lijn verscholen voor de achtergrond. Eigenlijk had ik hier nog wat door het hoge gras moeten afdalen en met een langere tele recht door de kattenkoppen moeten kijken. Volgende keer . Allerlaatste opname was een bijzondere met de reflectie van de zon op de draden en die vreemde Beaubourgs.
Re: Vakantiefoto's Frankrijk
Die Duits ogende Beaubourg masten hebben een eigen naam: F88 heten ze.
Ik vond jaren terug toen een website waar aantal Franse masten kon zien met een media player.
Ik kan die website nu niet meer terug vinden.
Ik vond jaren terug toen een website waar aantal Franse masten kon zien met een media player.
Ik kan die website nu niet meer terug vinden.
Re: Vakantiefoto's Frankrijk
Wederom schitterende foto's vanuit Frankrijk, Tom! Dat nieuwe model Beaubourg/F88 doet me eerder denken aan een masttype dat ik met intekenen in Slowakije ben tegengekomen:
https://goo.gl/maps/KzmcTAvJbVXMmp3u9
Verder blijven de tweecircuits Chats bijzondere masten om te zien. Ik vind ze wel mooi. Ik weet nog dat ik vroeger naar de Tour de France keek en het altijd leuk vond als ze even in beeld kwamen Verder vraag ik me af, knettert een 380kV verbinding over een tweebundel eerder dan bij een drie- of vierbundel? Onlangs in België viel het me op dat de tweebundels bij Drogenbos ook behoorlijk knetterden terwijl de lucht toch vrij droog was op dat moment.
https://goo.gl/maps/KzmcTAvJbVXMmp3u9
Verder blijven de tweecircuits Chats bijzondere masten om te zien. Ik vind ze wel mooi. Ik weet nog dat ik vroeger naar de Tour de France keek en het altijd leuk vond als ze even in beeld kwamen Verder vraag ik me af, knettert een 380kV verbinding over een tweebundel eerder dan bij een drie- of vierbundel? Onlangs in België viel het me op dat de tweebundels bij Drogenbos ook behoorlijk knetterden terwijl de lucht toch vrij droog was op dat moment.
Re: Vakantiefoto's Frankrijk
Ja, hoe meer geen geleiders in een bundel, hoe lager de sterkte van het elektrisch veld op het oppervlak van de geleiders (de randveldsterkte). En dus ook minder corona. In Nederland is het daarom voorschrift om bij 220 kV minimaal een 2 bundel toe te passen en bij 380 kV minimaal een 3 bundel.