Voortgang bouw Boxmeer-150 e.o.
Voortgang bouw Boxmeer-150 e.o.
Hoewel de Raad van State onlangs de bestemmingsplannen voor Boxmeer-150 heeft vernietigd (zie punt I. II. en II.) omdat betoog 11.1 slaagt (het project is verkeerd gecategoriseerd), gaat de bouw ervan gestaag door. Inmiddels liggen er drie tracé's kabel in de grond: twee circuits naar Haps (pakweg 5km) en vier naar waar het huidige opstijgpunt is (nog geen 200 meter).
Daarmee worden vanaf Boxmeer-150 straks Haps, Gennep en Venray elk aangesloten met 2 circuits. Voor de laatste twee gaat dat via de huidige bovengrondse lijn, die volledig wordt ingelust, en waar de aantakking van station Haps bovengronds op dat deel teniet wordt gedaan.
Eerst even kijken bij het huidige opstijgpunt waar inmiddels wat buiswerk naar boven komt piepen.
Daarna ietsje terug naar de bouwplaats van Boxmeer-150 waar het andere uiteinde ligt te wachten.
En vervolgens foto's van de voortgang van de bouw van het station zelf. Dit station staat dicht bij de weg, de componenten zijn uitstekend te aanschouwen en ook nog eens goed aangegeven!
Daarmee worden vanaf Boxmeer-150 straks Haps, Gennep en Venray elk aangesloten met 2 circuits. Voor de laatste twee gaat dat via de huidige bovengrondse lijn, die volledig wordt ingelust, en waar de aantakking van station Haps bovengronds op dat deel teniet wordt gedaan.
Eerst even kijken bij het huidige opstijgpunt waar inmiddels wat buiswerk naar boven komt piepen.
Daarna ietsje terug naar de bouwplaats van Boxmeer-150 waar het andere uiteinde ligt te wachten.
En vervolgens foto's van de voortgang van de bouw van het station zelf. Dit station staat dicht bij de weg, de componenten zijn uitstekend te aanschouwen en ook nog eens goed aangegeven!
Re: Voortgang bouw Boxmeer-150 e.o.
Fotografisch nog leuk die gekleurde scheiders, eigenlijk het enige stukje kleur in deze grijze dagen.
Interessant project, wel jammer om te zien dat het bestaande portaal wel het veld zal ruimen.
Dat is vanaf de A73 altijd een leuk ding om te zien. Bijzonder is dat het geen vakwerkkolommen zijn, maar met strippen gekoppelde I-profielen. En de overslaghoorns die geplaatst zijn op de isolatorkettingen springen in het oog.
Interessant project, wel jammer om te zien dat het bestaande portaal wel het veld zal ruimen.
Dat is vanaf de A73 altijd een leuk ding om te zien. Bijzonder is dat het geen vakwerkkolommen zijn, maar met strippen gekoppelde I-profielen. En de overslaghoorns die geplaatst zijn op de isolatorkettingen springen in het oog.
Re: Voortgang bouw Boxmeer-150 e.o.
Misschien zou het verstandig zijn als Tennet ( en Netbeheer Nederland) een afdeling met specialisten op ruimtelijke ordening om gemeentes bij te staan bij de vergunningtrajecten en bestemmingsplanwijzigingen. Helaas is het nog steeds zo dat (vooral) bij kleinere gemeentes te weinig kennis aanwezig is waardoor dit problemen ontstaan. Voordeel is ook dat de trajecten dan sneller doorlopen kunnen worden.
Re: Voortgang bouw Boxmeer-150 e.o.
Mooi stukje veldwerk, eindelijk goed beeld van een project dat hier eigenlijk te weinig aandacht heeft gekregen ondanks de vrij indrukwekkende wijzigingen in het plaatselijke 150 kV-net. Corona is beslist niet goed voor de hoeveelheid veldwerk of bijvangst.
Er wordt blijkbaar nog steeds gebruik gemaakt van keramische staande isolators in plaats van kunststof, en ook zuilscheiders zijn blijkbaar nog altijd de voorkeur boven knikarmscheiders voor 150 kV. Verder wekt het station een moderne indruk. In de Eemshaven valt het bijvoorbeeld ook op hoe goed en duidelijk de bordjes tegenwoordig zijn. De tijden dat je een halve expert nodig had om al die codes en tekens te kunnen begrijpen lijken achter ons te liggen.
Er wordt blijkbaar nog steeds gebruik gemaakt van keramische staande isolators in plaats van kunststof, en ook zuilscheiders zijn blijkbaar nog altijd de voorkeur boven knikarmscheiders voor 150 kV. Verder wekt het station een moderne indruk. In de Eemshaven valt het bijvoorbeeld ook op hoe goed en duidelijk de bordjes tegenwoordig zijn. De tijden dat je een halve expert nodig had om al die codes en tekens te kunnen begrijpen lijken achter ons te liggen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Voortgang bouw Boxmeer-150 e.o.
Mooi stukkie op de main site, maar er staat wel een foutje in de bijgevoegde graphic.
Daar staat namelijk één kabelcircuit naar het noorden en één naar het zuiden, naast de inlussing van de bovengrondse lijn. Dat is onjuist. Beide extra kabeltracé’s gaan naar Haps, dat dan bovengronds uit Boxmeer niet meer wordt gevoed. De bovengrondse lijn naar het noorden komt op beide circuits daarna uit in Gennep.
Daar staat namelijk één kabelcircuit naar het noorden en één naar het zuiden, naast de inlussing van de bovengrondse lijn. Dat is onjuist. Beide extra kabeltracé’s gaan naar Haps, dat dan bovengronds uit Boxmeer niet meer wordt gevoed. De bovengrondse lijn naar het noorden komt op beide circuits daarna uit in Gennep.
Laatst gewijzigd door PJK op 29 mar 2022 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Voortgang bouw Boxmeer-150 e.o.
Ik kwam er afgelopen zaterdag langs over de A73 en zag dat er volop gewerkt werd, niet in het weekeinde, aan de aansluitingen ter plekke. Vanuit de auto te zien waren beide circuits zowel in noordelijke als in zuidelijke richting geaard. Kennelijk is dit stukje lijn dus tijdelijke buiten gebruik.
Re: Voortgang bouw Boxmeer-150 e.o.
Kleine correctie op mezelf: Er komt uiteindelijk inderdaad óók een derde circuit op een kabel naar Venray. Maar naar Haps liggen er sowieso al twee circuits in de grond. Voor Venray moeten ze nog beginnen met aanleggen.PJK schreef: ↑29 mar 2022 22:05Mooi stukkie op de main site, maar er staat wel een grote fout in de bijgevoegde graphic.
Daar staat namelijk één kabelcircuit naar het noorden en één naar het zuiden, naast de inlussing van de bovengrondse lijn. Dat is onjuist. Beide extra kabeltracé’s gaan naar Haps, dat dan bovengronds uit Boxmeer niet meer wordt gevoed. De bovengrondse lijn naar het noorden komt op beide circuits daarna uit in Gennep.
Re: Voortgang bouw Boxmeer-150 e.o.
Afgelopen week heb ik ook meerdere malen een kijk genomen bij de werkzaamheden in Boxmeer. Dat er zes circuits binnenkomen was mij reeds opgevallen, maar ik heb de borden bekeken die nu op het station staan en de volgende circuit aanduidingen heb ik gezien:
Haps: Zwart/Wit
Gennep: Zwart/Wit
Venray: Zwart/ Wit
Ik ga voor alle zekerheid nog mijn foto's bekijken die ik reeds nog heb genomen.
Tevens is wisselmast 101 gesneuveld en verbouwd tot reguliere hoekmast. Tijdens de werkzaamheden is het circuit Venray-Boxmeer in bedrijf om koppeling te maken met het 380kV-gedeelte. Haps-Boxmeer en het doorgaande circuit Haps-Venray zijn spanningsloos en beide afgekoppeld bij mast 87 voor station Haps. Nu zijn beide circuits vanuit Gennep aangesloten op Haps.
Cheers Ruben.
Haps: Zwart/Wit
Gennep: Zwart/Wit
Venray: Zwart/ Wit
Ik ga voor alle zekerheid nog mijn foto's bekijken die ik reeds nog heb genomen.
Tevens is wisselmast 101 gesneuveld en verbouwd tot reguliere hoekmast. Tijdens de werkzaamheden is het circuit Venray-Boxmeer in bedrijf om koppeling te maken met het 380kV-gedeelte. Haps-Boxmeer en het doorgaande circuit Haps-Venray zijn spanningsloos en beide afgekoppeld bij mast 87 voor station Haps. Nu zijn beide circuits vanuit Gennep aangesloten op Haps.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Voortgang bouw Boxmeer-150 e.o.
Dat wil dus zeggen dat Haps en Gennep tijdelijk uit Nijmegen worden ingevoed, en de netopening aldaar dus voor nu even dicht is…?Ruben schreef: ↑30 mar 2022 16:42Tijdens de werkzaamheden is het circuit Venray-Boxmeer in bedrijf om koppeling te maken met het 380kV-gedeelte. Haps-Boxmeer en het doorgaande circuit Haps-Venray zijn spanningsloos en beide afgekoppeld bij mast 87 voor station Haps. Nu zijn beide circuits vanuit Gennep aangesloten op Haps.
Re: Voortgang bouw Boxmeer-150 e.o.
Dat klopt, Haps en Gennep worden nu vanuit Teersdijk gevoed.
Cheers Ruben.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.