Tractieonderstations Infrabel

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 05 nov 2021 00:26

In Heinsch, nabij Arlon, bouwt Infrabel een nieuw tractieonderstation om de 25kV-bovenleiding uit de 220kV te kunnen voeden. Vandaag zit de spoorlijn nog op 3kV, maar het onderstation 3kV bevindt zich op een andere locatie. In de zomer van 2022 zou het tractieonderstation in dienst moeten komen en wordt de bovenleiding omgeschakeld naar 25kV.

Links zien we de 220kV-post van Elia, rechts de Infrabel-post in aanbouw.
IMG_7902.jpg
IMG_7902.jpg (223.12 KiB) 5026 keer bekeken
Het portiek en de scheiders staan er al, maar de transfo's moeten nog geleverd worden.
IMG_7905.jpg
IMG_7905.jpg (192.09 KiB) 5026 keer bekeken
Omdat de voeding van de spoorlijn met 2-fasen transfo's gebeurt, zijn er slechts 2 fasen per draadstel aangesloten op de Elia-post.
IMG_7910.jpg
IMG_7910.jpg (200.61 KiB) 5026 keer bekeken
In het gebouw bevindt zich de 25kV-schakelapparatuur van Infrabel.
IMG_7911.jpg
IMG_7911.jpg (212.45 KiB) 5026 keer bekeken
Het tractieonderstation heet Heinsch-Infrabel, helaas duidt Elia op haar kaarten nog steeds verkeerdelijk NMBS/SNCB aan. Op het terrein is het gelukkig wel correct aangeduid.
IMG_7912.jpg
IMG_7912.jpg (182.38 KiB) 5026 keer bekeken
Heinsch heeft ook een kleine 70kV-post die enkele 70kV-posten in de weide omgeving voedt.
IMG_7917.jpg
IMG_7917.jpg (178.57 KiB) 5026 keer bekeken
IMG_7919.jpg
IMG_7919.jpg (153.67 KiB) 5026 keer bekeken
Hier zien we de 70kV-lijn richting Bonnert.
IMG_7918.jpg
IMG_7918.jpg (146.54 KiB) 5026 keer bekeken
De voeding van Heinsch gebeurt door een inlussing op de 220kV-lijn Villeroux-Aubange.
IMG_7909.jpg
IMG_7909.jpg (171.6 KiB) 5026 keer bekeken
Bij de uitbreiding van de post Heinsch is deze nieuwe eindmast gebouwd, het mastnummer 323Nter verraadt dat hier ooit een andere mast heeft gestaan.
IMG_7916.jpg
IMG_7916.jpg (182.27 KiB) 5026 keer bekeken
IMG_7908.jpg
IMG_7908.jpg (175.18 KiB) 5026 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 07 nov 2021 00:13

Eerder postte ik hier in een ander topic een foto van Tergnée Carinox, één van de twee klantenstations op 380kV, nu zijn we bij de andere klantaansluiting op 380kV: Achêne Infrabel.
Eerst een beeld de 380kV-lijn richting Lonny (Frankrijk).
IMG_7936.jpg
IMG_7936.jpg (145.05 KiB) 4941 keer bekeken
10 jaar geleden gingen in Achêne een aantal masten in een onweer tegen de vlakte (zie viewtopic.php?f=12&t=187). Onder andere deze 70kV-lijn richting Dinant werd zwaar beschadigd, hier zien we dus een rijtje nieuwe masten.
IMG_7937.jpg
IMG_7937.jpg (137.21 KiB) 4941 keer bekeken
Hier een zicht op de 380kV-post Achêne.
IMG_7938.jpg
IMG_7938.jpg (196.72 KiB) 4941 keer bekeken
De 380kV-aansluiting.
IMG_7939.jpg
IMG_7939.jpg (170.66 KiB) 4941 keer bekeken
Ook enkele 380kV-masten gingen tegen de grond in het onweer van toen, ook dit zijn dus nieuwe exemplaren. De kans bestaat echter dat ze er niet zo heel lang zullen staan, Elia denkt immers na over de vervanging van deze lijn door een exemplaar met 2 draadstellen.
IMG_7941.jpg
IMG_7941.jpg (150.05 KiB) 4941 keer bekeken
IMG_7951.jpg
IMG_7951.jpg (151.46 KiB) 4941 keer bekeken
Dan komen we bij de post Infrabel Achêne, deze post is gebouwd om de noordelijke helft van de spoorlijn Dinant-Athus van stroom te voorzien. Achêne Infrabel is met slechts één 380kV-draadstel aangesloten op de Elia-post. Infrabel heeft wel 2 380/25kV transformatoren en vanaf daar tot aan de bovenleiding is alles terplekke redundant uitgevoerd. In het zeldzame geval dat het inkomende draadstel zonder spanning staat kan Infrabel nog redundantie voorzien via de bovenleiding en de voedingspost in St. Mard, maar dit geeft beperkingen op het vermogen van de treinen.
In de toekomst moet vanuit Achêne Infrabel ook de bovenleiding van de spoorlijn Namen-Libramont gevoed gaan worden op 25kV. Daarom plant Infrabel een uitbreiding met een extra inkomend draadstel 380kV en twee extra transfo's 380/25.
IMG_7946.jpg
IMG_7946.jpg (188.99 KiB) 4941 keer bekeken
Door een wetswijziging mag Infrabel sinds enkele jaren geen elektriciteit op middenspanning inkopen van Elia, wat hier jarenlang gebeurde voor alle hulpvoorzieningen van Infrabel. Daarom staan hier nu enkele containers en transfo's om de hulpvoeding uit de tweefasige 25kV te kunnen halen. Na de aanpassing van de post zal dit allemaal wat beter geïntegreerd worden.
IMG_7945.jpg
IMG_7945.jpg (212.49 KiB) 4941 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 08 nov 2021 22:30

De bovenleiding van spoorlijn 162 Namen-Luxemburg wordt stapsgewijs omgezet van 3kV DC naar 25kV AC. Als eerste stuk werd het Luxemburgse gedeelte omgeschakeld, dit wordt gevoed vanuit een tractieonderstation nabij Berchem. Bij die omschakeling is het 3kV-tractieonderstation van Hollerich gesneuveld. Het volgende gedeelte van de lijn dat wordt omgeschakeld gaat van de grens tot Libramont, hier neemt een nieuw tractieonderstation in Heinsch de rol over van de huidige stations Arlon, Marbehan en Longlier. Dit is voorzien voor de zomer van 2022. Nog enkele jaren later zal het uitgebreide station in Achêne vervolgens de 3kV-stations van Hatrival, Forrières, Ciney en Sart-Bernard overbodig maken.

Hier zien we het tractieonderstation van Longlier, aangesloten op 70kV. Vroeger liep de lijn Villeroux-Neufchâteau hierlangs en stond dit station in dubbele aftak, één op elk draadstel. Later werd beslist de lijn op te delen zodat het station door een antenne uit Neufchâteau en een aftak op Villeroux-Orgeo gevoed wordt.
De mast aan de voorkant van het station laat duidelijk zien dat er ooit een verbinding met de rest van de lijn was.
IMG_7973.jpg
IMG_7973.jpg (182.33 KiB) 4881 keer bekeken
In de lijn richting Villeroux zijn beide draadstellen parallel verbonden, de 45mm² Cu-geleiders kunnen zonder parallelschakeling immers veel te weinig stroom verzetten. Deze lijn is een echte bottleneck, ik zie hier dan ook relatief snel een retrofit naar dikkere geleiders en 110kV gebeuren.
IMG_7975.jpg
IMG_7975.jpg (190.97 KiB) 4881 keer bekeken
De post Longlier zelf telt één rail, 2 tractietransfo's en 2 hulptransfo's. Na het in dienst komen van Heinsch-Infrabel wordt dit hier allemaal overbodig, toch is de kans klein dat deze post afgebroken gaat worden. Een windturbine-uitbater heeft immers zijn oog laten vallen op deze locatie om zijn windturbines op het net te hangen.
IMG_7977.jpg
IMG_7977.jpg (201.87 KiB) 4881 keer bekeken

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Knarvel » 09 nov 2021 10:05

Bovenleiding opwaarderen naar 25kV. Komplimenten naar de zuiderburen, daar kan Prorail nog eens een puntje aan zuigen...

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door pietje » 09 nov 2021 12:17

Knarvel schreef:
09 nov 2021 10:05
Bovenleiding opwaarderen naar 25kV. Komplimenten naar de zuiderburen, daar kan Prorail nog eens een puntje aan zuigen...
Niet echt, dat de lijn naar Luxemburg opgewaardeerd wordt naar 25 kV heeft met zaken die voor Prorail niet of veel minder van toepassing zijn:
* De bestaande bovenleiding en onderstations waren einde levensduur en dus aan vervanging toe (anders was die ombouw sowieso niet gebeurd)
* Het sluit aan op een groter gebied dat al 25 kV is, namelijk Noord-Frankrijk, Luxemburg en de iets zuidelijker Athus-Meuse lijn
* Er is voldoende geschkt reizigersmaterieel ter beschikking dat om kan met die 25 kV

Met andere woorden: de balans helde voor Infrabel over naar nieuwbouw op 25 kV AC.

Elders in België worden op dit moment alle nieuwbouwprojecten gewoon in 3 kV DC uitgevoerd, omdat daar operationeel en financieel de meeste voordelen mee behaald worden.
De lijn Herentals-Mol en Mol-Hamont zijn de voorbije jaren geëlectirficeerd en de lijn Mol-Hasselt is men nu bezig, allemaal 3 kV DC
Ik ben er vrij gerust in dat als men in de nabije toekomst verder electrificeert bv. enkele lijnen rond Gent, dat die ook gewoon op 3kV zullen zijn.

Als er in NL al een opwaardering zou komen, zal dat eerder naar 3 kV DC zijn dan naar 25 kV AC, aangezien berekeningen aantonen dat daarmee de meeste winst is te behalen tegen haalbare kosten.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door maarten » 09 nov 2021 14:12

pietje schreef:
09 nov 2021 12:17

Met andere woorden: de balans helde voor Infrabel over naar nieuwbouw op 25 kV AC.
Je moet die balans ook wel meehelpen. HLE 18 en 19 moesten 25 kV hebben omdat ze over HSL 2 gaan en een aantal Desiro's ook omdat ze over HSL 4 gaan en vanwege het stukje Athus-Meuselijn waar MW41 onder de draad reed sinds de omstelling op 25 kV. Daarmee heeft de NMBS gewoon een flink wagenpark dat onder 25 kV kan rijden.

In Nederland is er nog niet echt een balans om te gaan meehelpen. Ja, er komt nu eindelijk materieel dat 25 kV aan kan en een paar dat 3 kV aan kan, maar als je 25 jaar geleden begonnen was met die balans mee te helpen had je nu al een flink deel op 3 kV kunnen ombouwen.

Het 25 kV gedeelte in Wallonië is qua lengte een beetje vergelijkbaar met alles onder Nijmegen/Den Bosch.

Bob
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Bob » 10 nov 2021 10:10

20 jaar geleden hebben ze bewust de einde levensduur-onderstations Ciney, Hogne en Forrières vernieuwd op 3 kV DC. Toen was er ook al sprake om die lijn op 25 kV AC te brengen omdat er dan minder onderstations nodig zijn maar is toch gekozen voor 3 kV DC. Ik denk dus dat ze niet snel de lijn Namen-Libramont zullen ombouwen op 25 kV AC.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 10 nov 2021 11:08

Bob schreef:
10 nov 2021 10:10
20 jaar geleden hebben ze bewust de einde levensduur-onderstations Ciney, Hogne en Forrières vernieuwd op 3 kV DC. Toen was er ook al sprake om die lijn op 25 kV AC te brengen omdat er dan minder onderstations nodig zijn maar is toch gekozen voor 3 kV DC. Ik denk dus dat ze niet snel de lijn Namen-Libramont zullen ombouwen op 25 kV AC.
De ombouwwerken zijn al bezig, het zit er dus zeker wel aan te komen. Er is natuurlijk nog heel wat werk om in Achêne een nieuw onderstation te bouwen, maar tegen 2026 zou het allemaal in dienst moeten zijn.

Het zou me erg verbazen dat Hogne 20 jaar geleden al einde levensduur was, dat onderstation is veel minder oud dan die van Ciney en Forrières.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door kevelek » 10 nov 2021 18:35

Ik heb weinig kennis van de vermogens die treinen tot zich nemen, maar wetende dat er wat tractiestations zijn gevoed op 36kV en zelfs enkele op MS (tienen bv) lijkt het me op het eerste zicht een gigantische overkill (en bijgevolg ook een tamelijke meerkost) om tractiestations te gaan bouwen gevoed op 380kV en 220kV.
Waarom is het tractiestation van Achene niet gevoed op 70kV? Het is voor zover ik kan vinden ook het enige in zijn soort op 380kV
Dezelfde vraag geldt ook voor het tractiestation op 220kV van Heinsch.
Bedrijfszekerheid lijkt me in deze 2 specifieke situaties geen argument met de aanwezigheid van een rechtstreeks beschikbare transformatie uit 380 - 220kV naar 70kV in het naastliggende Elia station.
Het gebrek aan vrij beschikbaar vermogen op de 380/70kV transfo´s van Elia lijkt mij de meest waarschijnlijke verklaring.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door pietje » 10 nov 2021 20:02

Naar ik begrepen heb, heeft dat te maken met de onbalans die dit op het HS net veroorzaakt.
Op 150 en 220 kV is dat procentueel minder erg dan op 70 kV en lager (70 kV wordt trouwens uitgefaseerd)

Bij DC bovenleiding is de belasting wel gelijk verdeeld over de 3 fases, dus kan die zelfs uit MS gehaald worden.

25 kV AC heeft ook minder onderstations nodig

Plaats reactie