Tractieonderstations Infrabel

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Knarvel » 13 nov 2021 19:24

Ook kun je geen treindetectie met spoorstroomlopen doen, wat in zo'n beetje heel Nederland gebeurt.
Hoe werkt dit? En waarom zou dat bij een hogere tractiespanning niet kunnen werken?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 13 nov 2021 19:38

Knarvel schreef:
13 nov 2021 19:24
Ook kun je geen treindetectie met spoorstroomlopen doen, wat in zo'n beetje heel Nederland gebeurt.
Hoe werkt dit? En waarom zou dat bij een hogere tractiespanning niet kunnen werken?
Dat is gewoon omdat Prorail een prehistorisch systeem met heel lage frequenties gebruikt, in België worden daar moderne systemen met hogere frequenties voor gebruikt waardoor er geen problemen met EMC zijn.

Maar we wijken nu wel erg ver af van de tractieonderstations ;)

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door ds23man » 13 nov 2021 20:06

Kuch, kuch, uche kuch...

We doen hier in NL met blijkbaar een zwaar verouderd systeem slechts 1,3 miljoen reizigers per dag:

https://dashboards.nsjaarverslag.nl/reizigersgedrag

Terwijl de Belgische Spoorwegen slechts 0.6 miljoen per dag weten weg te zetten.

Overigens is de meerderheid van de vervoersbeweging geconcentreerd in de Randstad, een gebied ter grootte van BE!

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 13 nov 2021 20:09

ds23man schreef:
13 nov 2021 20:06
Kuch, kuch, uche kuch...

We doen hier in NL met blijkbaar een zwaar verouderd systeem slechts 1,3 miljoen reizigers per dag:

https://dashboards.nsjaarverslag.nl/reizigersgedrag

Terwijl de Belgische Spoorwegen slechts 0.6 miljoen per dag weten weg te zetten.

Overigens is de meerderheid van de vervoersbeweging geconcentreerd in de Randstad, een gebied ter grootte van BE!
Nederland heeft door zijn betere ruimtelijke ordening het veel gemakkelijker om reizigers op de trein te krijgen en boekt dus betere resultaten op dat vlak, maar technologisch hinkt Prorail achter op Infrabel.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door ds23man » 13 nov 2021 20:14

Ben je wel eens in de Randstad in NL geweest??

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 13 nov 2021 20:19

ds23man schreef:
13 nov 2021 20:14
Ben je wel eens in de Randstad in NL geweest??
Ken jij überhaupt wel iets van treintechnologie?

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door ds23man » 13 nov 2021 20:35

Jawel hoor, kan hier elk half uur een trein pakken vanuit Groningen naar Amsterdam:

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertre ... 1-15T09:00

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door pietje » 13 nov 2021 23:39

Sommigen lijken hier het begrip "remmende voorsprong" niet te kennen.
NL had al een grootschalig uitgerold treinbeveiligingssysteem decennia voordat BE iets had die naam waardig.
Daardoor zit NL nu met een grote migratie in het vooruitzicht die eigenlijk veel minder toevoegt en waardoor dit op een vele trager tempo wordt uitgerold.
In BE had men 20 jaar geleden nagenoeg nergens iets, met uitzondering van de hogesnelheidslijnen.
Uiteindelijk heeft men hier beslist om iets in te voeren op basis van hardware die in een migratie naar ETCS kan hergebruikt worden.
Daardoor is de treinbeveiliging in BE veel moderner dan in NL, maar dat is altijd het voordeel als je (veel) langer wacht dan anderen.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door ds23man » 14 nov 2021 12:06

Daarom rijden ze in BE nog met stoomtreinen.. :mrgreen:

Maar even serieus, het ATB systeem is hier in NL in 1970 ingevoerd:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Automatis ... Fnvloeding

Al met al met de verbeterde versies, heeft dat systeem echt wel zijn (economische) dienst gedaan. Verder heb je voor ERMTS een GSM rail netwerk nodig. Dat was hier in 2004 al volledig operationeel terwijl BE nog moest beginnen met de aanleg in 2007. Inmiddels is al bekend dat het systeem na 2030 niet meer ondersteund wordt. Dus de afschrijf termijn is zeer ongunstig voor BE.

Bob
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Bob » 15 apr 2022 23:39

Shrek schreef:
12 nov 2021 14:43
Als ze 20 jaar geleden vernieuwd zijn en nog 5 jaar in dienst blijven hebben de investeringen toch 25 jaar gediend, dat is toch niet niks. Bepaalde componenten als de transfo's en gelijkrichters kunnen trouwens moeiteloos hergebruikt worden in andere tractieonderstations, dat is dus zeker geen verloren kost.
In Ciney hebben ze 1 transfo en gelijkrichter buiten dienst genoemen. Het volledige veld 70 kV is weggenomen om te herbruiken in Rivage waar een tweede groep erbij komt. Het gaat hier dus over een scheider en een vermogenschakelaar.

Plaats reactie