Tractieonderstations Infrabel

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door maarten » 10 nov 2021 21:01

Op de Athus-Meuselijn (Namen - Dinant - Luxemburg) mag 500 A op 25 kV per trein opgenomen worden. De sterkste locs in België doen 6 MW op piekvermogen (HLE 18 en 19), dus je kunt met twee treinen in dubbeltractie rijden.
Het is een beetje koffiedikkijken hoeveel treinen er gelijktijdig zullen rijden, maar als ik het goed heb zijn daar twee tractiestations, Houyet en Virton en het traject is 140 km dus als je elk half uur een trein hebt dan heb je 2-3 treinen per richting op je baanvak en zul je dus 4-6x 12,5 MW moeten kunnen leveren, 50-75 MW per tractiestation.
Het zal dus eerder in de orde van 100 MW zijn.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 12 nov 2021 00:26

kevelek schreef:
10 nov 2021 18:35
Ik heb weinig kennis van de vermogens die treinen tot zich nemen, maar wetende dat er wat tractiestations zijn gevoed op 36kV en zelfs enkele op MS (tienen bv) lijkt het me op het eerste zicht een gigantische overkill (en bijgevolg ook een tamelijke meerkost) om tractiestations te gaan bouwen gevoed op 380kV en 220kV.
Waarom is het tractiestation van Achene niet gevoed op 70kV? Het is voor zover ik kan vinden ook het enige in zijn soort op 380kV
Dezelfde vraag geldt ook voor het tractiestation op 220kV van Heinsch.
Bedrijfszekerheid lijkt me in deze 2 specifieke situaties geen argument met de aanwezigheid van een rechtstreeks beschikbare transformatie uit 380 - 220kV naar 70kV in het naastliggende Elia station.
Het gebrek aan vrij beschikbaar vermogen op de 380/70kV transfo´s van Elia lijkt mij de meest waarschijnlijke verklaring.
Het grootste verschil is dat die tractieonderstations op 36kV (er zijn er ook op MS trouwens) allemaal voor 3kV DC-bovenleiding dienen. Omdat 3kV belangrijke verliezen veroorzaakt bij lange bovenleidingen moeten er tractieonderstations om de 15km staan. Omdat er zo veel zijn is het vermogen beperkt tot minder dan 10MW per station.
Op 25kV kan je een heel lange spoorlijn voeden, 100km is hier geen probleem. Je voorziet dus veel meer treinen van stroom en moet dus veel meer vermogen leveren per tractieonderstation, in Avernas staan er bijvoorbeeld 3 transfo's van 60MVA, in Achêne staan er 2 van 40MVA. Deze vermogens zijn ondenkbaar op MS of 36kV. 70kV zou in principe wel deze 40MVA kunnen leveren, maar omdat er bij 25kV-tractieonderstations een grote onbalans is in de belasting van de fasen eist Elia dat dit op 150kV of meer gebeurt. In Achêne of Heinsch is geen 150kV in de buurt, dus zijn 220 en 380kV de enige oplossing.

Achêne is ook verre van het enige tractieonderstation op 380kV, in Frankrijk, Spanje, Italië, het VK, ... vind je er tientallen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 12 nov 2021 00:48

Net als in Longlier staat er in Arlon een tractieonderstation dat aan zijn laatste jaar bezig is. Ook hier gaat het om een 70kV-station dat de bovenleiding op 3kV voedt en overbodig wordt bij de omschakeling naar 25kV.
IMG_7995.jpg
IMG_7995.jpg (165.53 KiB) 3932 keer bekeken
Het onderstation wordt gevoed door een 70kV-lijn uit Arlon, maar elektrisch gezien komen de draadstellen uit Aubange en Bonnert/Heinsch.
In 1988 werd er een mast vervangen in deze lijn, toen de chocoladefabriek hier gebouwd werd. Als je je ooit afvraagt waar de Nutella of Kinder Suprises vandaan komen, dit is dus de locatie :mrgreen:
IMG_7994.jpg
IMG_7994.jpg (174.01 KiB) 3932 keer bekeken
In de lijn van Arlon tot Arlon-Infrabel zitten deze geïsoleerde afstandhouders tussen de fasen, waarschijnlijk toegevoegd na wat problemen met galopping.
IMG_7986.jpg
IMG_7986.jpg (173.39 KiB) 3932 keer bekeken
Het tractieonderstation van Arlon lijkt heel erg op de andere exemplaren van Infrabel: een enkele rail en twee inkomende velden. Op deze plaats staan er 3 transfo's aangesloten, in Longlier zijn het er slechts 2.
IMG_7993.jpg
IMG_7993.jpg (199.84 KiB) 3932 keer bekeken
IMG_7996.jpg
IMG_7996.jpg (236.49 KiB) 3932 keer bekeken

Bob
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Bob » 12 nov 2021 14:15

Shrek schreef:
12 nov 2021 00:26
In Achêne of Heinsch is geen 150kV in de buurt, dus zijn 220 en 380kV de enige oplossing.
Ter aanvulling: In Brume (voeding Trois-Ponts), Romsée (voeding Ayeneux/Soumagne) en Saint-Mard (voeding Virton) zijn er ook tractieonderstations op 220 kV voor de voeding van bovenleidingen op 25 kV AC. Daar is ook geen 150 kV in de buurt.

Bij de aanleg van de eerste hogesnelheidslijn in België (en dus de eerste bovenleiding op 25 kV AC) werd zelfs gezegd dat dit uit het 380 kV net moest gehaald worden wegens de ongelijke belasting van de fasen. In Frankrijk is dat (bijna ?) overal zo voor de hogesnelheidslijnen. Zo was er sprake om een 380 kV verbinding te maken tussen Tihange en Avernas. Uiteindelijk kon het ook op 150 kV en kwam in Chièvres het eerste tractieonderstation met 3 transformatoren van 75 MVA. Meer info in dit artikel uit het Ingenieursblad van 1995 (er ontbreken geen bladzijden; p. 37 en 41 zijn reclamepagina's :sobeit:).
Tractievoedingen voor HST deel 1.pdf
(2.34 MiB) 167 keer gedownload
Tractievoedingen voor HST deel 2.pdf
(2.28 MiB) 160 keer gedownload
Tractievoedingen voor HST deel 3.pdf
(1.52 MiB) 172 keer gedownload
De vermogens waarvan hier sprake zijn deze voor hogesnelheidstreinen. Drie van de 4 lijnen op 25 kV AC in de Ardennen zijn geen hogesnelheidslijnen (enkel deze gevoed door Romsée is HST) en daar geldt de berekening van maarten : 4-6 treinen x 6 MW = 24 - 36 MW is ongeveer 40 MVA, de capaciteit van 1 transfo in Achène.

Bob
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Bob » 12 nov 2021 14:20

Shrek schreef:
10 nov 2021 11:08
Het zou me erg verbazen dat Hogne 20 jaar geleden al einde levensduur was, dat onderstation is veel minder oud dan die van Ciney en Forrières.
Van Hogne was ik niet zeker, dus die zal wel niet vernieuwd geweest zijn. De verwarring was omdat de voeding van Hogne wel aangepast geweest is.
De investeringen om die onderstations te vernieuwen zullen dan ook niet veel opgebracht hebben.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 12 nov 2021 14:43

Bob schreef:
12 nov 2021 14:20
Shrek schreef:
10 nov 2021 11:08
Het zou me erg verbazen dat Hogne 20 jaar geleden al einde levensduur was, dat onderstation is veel minder oud dan die van Ciney en Forrières.
Van Hogne was ik niet zeker, dus die zal wel niet vernieuwd geweest zijn. De verwarring was omdat de voeding van Hogne wel aangepast geweest is.
De investeringen om die onderstations te vernieuwen zullen dan ook niet veel opgebracht hebben.
Als ze 20 jaar geleden vernieuwd zijn en nog 5 jaar in dienst blijven hebben de investeringen toch 25 jaar gediend, dat is toch niet niks. Bepaalde componenten als de transfo's en gelijkrichters kunnen trouwens moeiteloos hergebruikt worden in andere tractieonderstations, dat is dus zeker geen verloren kost.

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door ds23man » 12 nov 2021 14:50

Daarom hebben ze hier in NL een speciale database opgezet:

https://www.netbeheernederland.nl/nieuw ... ng-op-1478

Een trafo die vervangen moet worden door een zwaarder exemplaar kan probleemloos op een nieuwe locatie ingezet worden waar minder vermogen nodig is.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 12 nov 2021 14:52

ds23man schreef:
12 nov 2021 14:50
Daarom hebben ze hier in NL een speciale database opgezet:

https://www.netbeheernederland.nl/nieuw ... ng-op-1478

Een trafo die vervangen moet worden door een zwaarder exemplaar kan probleemloos op een nieuwe locatie ingezet worden waar minder vermogen nodig is.
Maar vermits we het hier hebben over specifieke 6-fasige transfo's 70kV-3500v en gelijkrichters van 3500v kunnen andere bedrijven hier niets mee doen, ze blijven dus gewoon binnen Infrabel en worden op andere Infrabel-locaties ingezet.

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door ds23man » 12 nov 2021 15:22

Waarom op nationaal niveau kijken?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Tractieonderstations Infrabel

Bericht door Shrek » 12 nov 2021 15:24

ds23man schreef:
12 nov 2021 15:22
Waarom op nationaal niveau kijken?
Omdat de combinatie 70kV en 3500v nergens anders in de wereld gebruikt wordt.

Plaats reactie