Diversen Belgische Ardennen
Diversen Belgische Ardennen
Een verslag vanuit België, dit jaar ging de vakantie weer door.
Als eerste aandacht voor de oude 220 kV-lijn Lixhe - Jupile die ik met de fiets (beginnend vanaf Maastricht) heb gevolgd vanaf Visé tot Jupille.
Het was zaterdag 16 oktober. Het begon zonnig maar al snel wolkenvelden.
Dit is bij het beginpunt met de voormalige wisselmast, gezien vanaf het terrein van een tuincentrum .
Helaas de zon pal in de rug, dus wat fletse foto's. Bij mast 15 was er een mooie fotoplek. Van de zijkant is het beter. Ik vond de naar binnen gekeerde diagonalen wezenlijk bijdragen tot een rustiger en "gladder" aanblik .
Detail van de traverse. De ophanging moet ooit zijn vernieuwd met een stukje hoeklijn. Richting mast 12. En richting het zuiden waar de wolken al naderen. Een groot verschil tussen beide lijnen. Het duurde even tot een fotogelegenheid erin zat. De 220 kV-lijn kiest bij Argenteau een tracé over een woonwijk wat interessant is, maar passeert een vrij diep dal wat voor een ATB-fiets geen probleem is maar wel voor een toerfiets . Dit stuk tracé is vanaf de snelweg E25 langs de Maas overigens goed te zien.
Vlak voor de snelwegkruising met E42 kwam ik uiteindelijk weer boven en kon ik deze schieten. In Xhavée stond er een hoekmast dichterbij om een foto te maken. In de lijn staan ook overigens veel tot hoekmast verbouwde steunmasten, een soort hangende afspanning avant-la-lettre. Detail van deze interessante Duitse mast. De Deltamasten trokken ook aandacht uiteraard. Toe had ik pech, want een lekke band! Lang geleden want met de anti-lekbanden komt het niet vaak meer voor. Dubbel pech want in de haast had ik vergeten de bandenplakspullen en een pomp mee te nemen. Met ontzettend geluk liep ik echter al na een halve kilometer tegen een fietsenwinkel aan, waar ik mijn band kon plakken. Een glassplinter was de boosdoener, hij zat nog in de buitenband. Toen was er een uur verloren en was er te weinig tijd om de 220 kV-lijn tot het eind te volgen.
Bij Bellaire was er dit mooie uitzicht. En een overzicht over de plaats Jupille. De laatste foto's van de 220 kV-lijn was deze, een verdiend rustpunt in een zeer steile klim van zeker 18% uit het dal naar Bruyeres. Vanaf de voormalige spoorlijn N3 een blik op de 220 kV-lijn Jupille - Rimiere, die in een boog om Luik heen gaat. En tenslotte de 70 kV-lijn naar Bevercé bij Romsee. Hierna was het nog een kilometer of 35 fietsen en klimmen door de Ardense heuvels .
Vervolg volgt.
Als eerste aandacht voor de oude 220 kV-lijn Lixhe - Jupile die ik met de fiets (beginnend vanaf Maastricht) heb gevolgd vanaf Visé tot Jupille.
Het was zaterdag 16 oktober. Het begon zonnig maar al snel wolkenvelden.
Dit is bij het beginpunt met de voormalige wisselmast, gezien vanaf het terrein van een tuincentrum .
Helaas de zon pal in de rug, dus wat fletse foto's. Bij mast 15 was er een mooie fotoplek. Van de zijkant is het beter. Ik vond de naar binnen gekeerde diagonalen wezenlijk bijdragen tot een rustiger en "gladder" aanblik .
Detail van de traverse. De ophanging moet ooit zijn vernieuwd met een stukje hoeklijn. Richting mast 12. En richting het zuiden waar de wolken al naderen. Een groot verschil tussen beide lijnen. Het duurde even tot een fotogelegenheid erin zat. De 220 kV-lijn kiest bij Argenteau een tracé over een woonwijk wat interessant is, maar passeert een vrij diep dal wat voor een ATB-fiets geen probleem is maar wel voor een toerfiets . Dit stuk tracé is vanaf de snelweg E25 langs de Maas overigens goed te zien.
Vlak voor de snelwegkruising met E42 kwam ik uiteindelijk weer boven en kon ik deze schieten. In Xhavée stond er een hoekmast dichterbij om een foto te maken. In de lijn staan ook overigens veel tot hoekmast verbouwde steunmasten, een soort hangende afspanning avant-la-lettre. Detail van deze interessante Duitse mast. De Deltamasten trokken ook aandacht uiteraard. Toe had ik pech, want een lekke band! Lang geleden want met de anti-lekbanden komt het niet vaak meer voor. Dubbel pech want in de haast had ik vergeten de bandenplakspullen en een pomp mee te nemen. Met ontzettend geluk liep ik echter al na een halve kilometer tegen een fietsenwinkel aan, waar ik mijn band kon plakken. Een glassplinter was de boosdoener, hij zat nog in de buitenband. Toen was er een uur verloren en was er te weinig tijd om de 220 kV-lijn tot het eind te volgen.
Bij Bellaire was er dit mooie uitzicht. En een overzicht over de plaats Jupille. De laatste foto's van de 220 kV-lijn was deze, een verdiend rustpunt in een zeer steile klim van zeker 18% uit het dal naar Bruyeres. Vanaf de voormalige spoorlijn N3 een blik op de 220 kV-lijn Jupille - Rimiere, die in een boog om Luik heen gaat. En tenslotte de 70 kV-lijn naar Bevercé bij Romsee. Hierna was het nog een kilometer of 35 fietsen en klimmen door de Ardense heuvels .
Vervolg volgt.
Re: Diversen Belgische Ardennen
Op maandag 18 oktober volgde een bezoek aan de vernieuwbouw van de hoogspanningslijn tussen Bevercé en Brume.
Tussen Spa en Francorchamps zijn hier nieuwe betonnen masten geplaatst voor twee circuits 150 (of 110?) kV.
Jammer van de oude vakwerkmasten, gelukkig nog wel vrij goed op de foto gezet de voorgaande jaren.
De nieuwe zijn ehm, groot . Wat betreft samenhang tussen de geïsoleerde mastarmen met stalen frames en de betonnen veelhoekige mast niet ideaal als je het mij vraagt.
De hoekmast, nog met wielen. Rechtstandje richting Francorchamps tenslotte. Na deze maandag veranderde het weer nogal en kwam het niet tot een vervolg bij het station bij Bevercé.
Wel bovenop de berg bij het T-punt "Bronrome" ten noorden van Brume.
Hier staat nu een bijzonder hoge mast met meerdere lagen.
Voorbij het punt staat nu nog de vakwerkmastenlijn. De fundaties daarvan zijn recent nog gerenoveerd, maar of dat iets zegt weet ik niet. Zo te zien kan een circuit bovenlangs passeren. Naar het zuiden nu nog de 70 kV-vakwerkmastenlijn naar Brume. Vanuit Bevercé komt de nieuwe betonmastenlijn er aan. Detail van de behoorlijk ingewikkeld gedetailleerde splitsingsmast, met de korte dwarsarmen.
Tussen Spa en Francorchamps zijn hier nieuwe betonnen masten geplaatst voor twee circuits 150 (of 110?) kV.
Jammer van de oude vakwerkmasten, gelukkig nog wel vrij goed op de foto gezet de voorgaande jaren.
De nieuwe zijn ehm, groot . Wat betreft samenhang tussen de geïsoleerde mastarmen met stalen frames en de betonnen veelhoekige mast niet ideaal als je het mij vraagt.
De hoekmast, nog met wielen. Rechtstandje richting Francorchamps tenslotte. Na deze maandag veranderde het weer nogal en kwam het niet tot een vervolg bij het station bij Bevercé.
Wel bovenop de berg bij het T-punt "Bronrome" ten noorden van Brume.
Hier staat nu een bijzonder hoge mast met meerdere lagen.
Voorbij het punt staat nu nog de vakwerkmastenlijn. De fundaties daarvan zijn recent nog gerenoveerd, maar of dat iets zegt weet ik niet. Zo te zien kan een circuit bovenlangs passeren. Naar het zuiden nu nog de 70 kV-vakwerkmastenlijn naar Brume. Vanuit Bevercé komt de nieuwe betonmastenlijn er aan. Detail van de behoorlijk ingewikkeld gedetailleerde splitsingsmast, met de korte dwarsarmen.
Re: Diversen Belgische Ardennen
Laatste reportage is hoe kan het ook anders de 220/380 kV-lijn Brume - Aubange.
Ten zuiden van het station in de buurt van Fosse en Odrimont gaat de lijn over een berg en klimt tot 500 m. Een leuke onderneming met de ATB. Wel met dreiging van regen, het was donderdag 21 oktober.
Zicht op het station Brume. Mast 108 op de berg. Mast 105, de kleine weg die hier was, is recent vergroot omdat het nu een toegangsweg is tot een windmolenpark. Hoekmast 106 in een schaarse zonnestraal. Mast 104 is een favoriete mast, met grotere lijnhoek en van verre zichtbaar. En staand, dit vereiste wel een wandeling door een doornenstruik, met blote fietsbenen geen goed idee : Hierna afdalend richting Arbrefontaine. De regen naderde nu snel. Laatste foto met hoekmast 96.
Ten zuiden van het station in de buurt van Fosse en Odrimont gaat de lijn over een berg en klimt tot 500 m. Een leuke onderneming met de ATB. Wel met dreiging van regen, het was donderdag 21 oktober.
Zicht op het station Brume. Mast 108 op de berg. Mast 105, de kleine weg die hier was, is recent vergroot omdat het nu een toegangsweg is tot een windmolenpark. Hoekmast 106 in een schaarse zonnestraal. Mast 104 is een favoriete mast, met grotere lijnhoek en van verre zichtbaar. En staand, dit vereiste wel een wandeling door een doornenstruik, met blote fietsbenen geen goed idee : Hierna afdalend richting Arbrefontaine. De regen naderde nu snel. Laatste foto met hoekmast 96.
Re: Diversen Belgische Ardennen
Prachtige combinatie zo, mast 104 met die dreigende regenluchten op de achtergrond! Mooier eigenlijk dan strakblauwe luchten als er toch nog een zonnetje doorkomt.
Re: Diversen Belgische Ardennen
Die foto van 104 is inderdaad schitterend!
Re: Diversen Belgische Ardennen
Vanuit Bronrome gaan alledrie de richtingen in de toekomst de 110kv dubbelvlag betonmasten worden. Ook Heid-de-Goreux zal via deze aftak op het 110kV-net verbonden worden.
Weer een prachtige reportage trouwens!
Weer een prachtige reportage trouwens!
Re: Diversen Belgische Ardennen
Fietsen in de herfstige Ardennen. Je hebt ons al eerder verrast met een eigenlijk best mooi seizoen in de heuvels. De herfst is onderschat.
Toch verrast het telkens weer hoe bruikbaar een seizoen met een slechte naam eigenlijk is. Ook met grote buien, want wat PJK daar zegt vond ik tot mijn verrassing ook. Het zal niet eenvoudig zijn met belichten en wat nabewerking, maar die masten vallen niet tegen met dreigende buienluchten erachter. Het is een boosaardig typetje met die chevronvormige bliksembok, al is de omvang in breedte en hoogte eigenlijk vrij goed uitgebalanceerd. Beetje jammer van dit ontwerp is dat het broekstuk aanzienlijk meer knikverkorters heeft dan de toren erboven, zodat een ongemakkelijke discontinuïteit ontstaat.
Bevercé - Brumé is inderdaad een behoorlijk oof-gehalte. De betonnen toren en ook de vreemde knik in de trekisolators maken de mast fors en laten het frontaaloppervlak groot lijken.
Een van de weinig mastontwerpen waarbij de hoekmasten kleiner en beschaafder lijken dan de steunmasten.
Toch verrast het telkens weer hoe bruikbaar een seizoen met een slechte naam eigenlijk is. Ook met grote buien, want wat PJK daar zegt vond ik tot mijn verrassing ook. Het zal niet eenvoudig zijn met belichten en wat nabewerking, maar die masten vallen niet tegen met dreigende buienluchten erachter. Het is een boosaardig typetje met die chevronvormige bliksembok, al is de omvang in breedte en hoogte eigenlijk vrij goed uitgebalanceerd. Beetje jammer van dit ontwerp is dat het broekstuk aanzienlijk meer knikverkorters heeft dan de toren erboven, zodat een ongemakkelijke discontinuïteit ontstaat.
Bevercé - Brumé is inderdaad een behoorlijk oof-gehalte. De betonnen toren en ook de vreemde knik in de trekisolators maken de mast fors en laten het frontaaloppervlak groot lijken.
Een van de weinig mastontwerpen waarbij de hoekmasten kleiner en beschaafder lijken dan de steunmasten.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Diversen Belgische Ardennen
Bedankt voor de reacties. Jammer om te lezen dat ook het stukje naar Heid de Goreux zal worden omgebouwd.
De herfst is mijn favoriete seizoen, ik begrijp niet waarom het zo'n slechte naam heeft . Moet je eens kijken hoe het weer in het voorjaar is bij deze zonnestand (begin maart).
De herfst is mijn favoriete seizoen, ik begrijp niet waarom het zo'n slechte naam heeft . Moet je eens kijken hoe het weer in het voorjaar is bij deze zonnestand (begin maart).
Re: Diversen Belgische Ardennen
Prachtig fotoverslag. Leuk om aan de hand van de foto's de lijnen te volgen
Re: Diversen Belgische Ardennen
Op DSCN4409-b2 lijkt die deltamast meer een schaarmast ontwerp te hebben.
Op DSCN4580-b2 moest ik die isolatoren meer aan PEB Donau I tussen Drachten en Oosterwolde 110kV toen hij nog tot ongeveer 2000 keramische isolatoren had denken.
Op DSCN4580-b2 moest ik die isolatoren meer aan PEB Donau I tussen Drachten en Oosterwolde 110kV toen hij nog tot ongeveer 2000 keramische isolatoren had denken.