Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations
Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations
Ok, dat gaat iets te snel off-topic…
Wat me bij de lijn Diemen-Breukelen nog opviel was het verschil in mastontwerp van het deel zuidelijk van de N201 (Loenersloot), afwijkend van het deel noordelijk daarvan. Het is niet de provinciegrens die daar loopt. Dus wat zou de reden kunnen zijn van dat verschil?
Wat me bij de lijn Diemen-Breukelen nog opviel was het verschil in mastontwerp van het deel zuidelijk van de N201 (Loenersloot), afwijkend van het deel noordelijk daarvan. Het is niet de provinciegrens die daar loopt. Dus wat zou de reden kunnen zijn van dat verschil?
Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations
Komt omdat de lijn verlegd is in de jaren '60 mede door de bouw van de nieuwe wijken in Amsterdam. Het tracé liep voor een groot deel parallel aan de spoorlijn nog voorbij Abcoude. Vroeger ging de lijn rechtstreeks vanuit Utrecht naar Velsen. De masten die tussen Breukelen Kortrijk en ten zuiden van de N201 staan zijn de originele masten uit de jaren '50.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Station Meeden 380-220-110
Thx, Ruben!
Zo aan het einde van dit weekend kan ik niet echt goed kiezen. Wel dat ik station Meeden maar eens moet plaatsen. Maar niet precies welke foto en welke hoek nou precies het beste is. En dus zet ik hier maar een aantal versies neer. Dan kun je je eigen favoriet eruit pikken.
Te beginnen met een overzichtsfoto van het hele station. Dus het 380kV deel (rechts, deels overdekt) en 220 (links vooraan) en 110kV (rechts van 220kV en links achteraan).
Dan even kijken naar het 380kV-gedeelte. Ik vroeg me al af wat ze nou moeten met 3 transporten voor 3 extra dwarsregeltrafo's terwijl er maar 2 circuits uit Duitsland komen. Maar inmiddels is het me duidelijk; de hele extra dwarsregelstap bestaat uit één trafo voor elke fase. En dus zijn er drie nodig voor de uitbreiding. Ze staan zo te zien op de foto links naast het 380kV-gebouw. (Zie kaart onderaan deze post).
Dan nog even de andere hoek opkijken, daar waar de meeste uitbreiding de komende jaren gaat plaatsvinden. 110kV was vanuit deze hoek een beetje ver weg, maar dit was wel de plek vanuit waar ik alles kon zien zonder dat ik bovengrondse verbindingen had moeten kruisen.
En achteraf heb ik nog een korte poging gewaagd om aan de andere kant te komen. Dat schoot niet erg op, dus heb ik alleen nog deze kiek kunnen maken tijdens een heel kort vluchtje:
PS: Nog even gezocht; ik wist dat ik nog ergens een PDF had. Hier de kaart met de uitbreiding van de dwarsregeltrafocapaciteit. Er staan er dus inderdaad wel drie lijkt het, waarvan de laatste toevoeging dus in ieder geval uit drie trafo's bestaat - voor elke fase één. (BRON)
Zo aan het einde van dit weekend kan ik niet echt goed kiezen. Wel dat ik station Meeden maar eens moet plaatsen. Maar niet precies welke foto en welke hoek nou precies het beste is. En dus zet ik hier maar een aantal versies neer. Dan kun je je eigen favoriet eruit pikken.
Te beginnen met een overzichtsfoto van het hele station. Dus het 380kV deel (rechts, deels overdekt) en 220 (links vooraan) en 110kV (rechts van 220kV en links achteraan).
Dan even kijken naar het 380kV-gedeelte. Ik vroeg me al af wat ze nou moeten met 3 transporten voor 3 extra dwarsregeltrafo's terwijl er maar 2 circuits uit Duitsland komen. Maar inmiddels is het me duidelijk; de hele extra dwarsregelstap bestaat uit één trafo voor elke fase. En dus zijn er drie nodig voor de uitbreiding. Ze staan zo te zien op de foto links naast het 380kV-gebouw. (Zie kaart onderaan deze post).
Dan nog even de andere hoek opkijken, daar waar de meeste uitbreiding de komende jaren gaat plaatsvinden. 110kV was vanuit deze hoek een beetje ver weg, maar dit was wel de plek vanuit waar ik alles kon zien zonder dat ik bovengrondse verbindingen had moeten kruisen.
En achteraf heb ik nog een korte poging gewaagd om aan de andere kant te komen. Dat schoot niet erg op, dus heb ik alleen nog deze kiek kunnen maken tijdens een heel kort vluchtje:
PS: Nog even gezocht; ik wist dat ik nog ergens een PDF had. Hier de kaart met de uitbreiding van de dwarsregeltrafocapaciteit. Er staan er dus inderdaad wel drie lijkt het, waarvan de laatste toevoeging dus in ieder geval uit drie trafo's bestaat - voor elke fase één. (BRON)
Re: Station Meeden 380-220-110
Natuurlijk gaat het niet letterlijk om alle stations. Dat moet geen mens willen als het geen een betaalde baan is. Hobbyisten hebben de luxe om zonder consequenties voor de krenten uit de pap te kunnen gaan. En het blijkt inmiddels dat er aardig wat krenten zijn, zie de voorgaande pagina's met foto's alleen al. Iedere meelezer zit hier met open mond te turen naar de details en de vergezichten die tot nu toe zijn verschenen. Los daarvan, zoals je ongetwijfeld snapt gaan er ook een paar beelden van dit materiaal op een aantal uitlegpagina's op de mainsite eindigen om uitleg te kunnen verduidelijken. Denk aan bijvoorbeeld een beter beeld van een stationsplattegrond met aansluitvelden op twee verschillende manieren.
Dat mag gerust wel wat verder gaan 'nou bedankt hè'.
Als je me in een PM je adres door stuurt, dan gaat er gewoon een kalender op de post.
Deze foto is precies wat het satellietdataportaal al een jaar nalaat: recent, duidelijk beeld van de daadwerkelijk gerealiseerde nieuwe aansluitvelden op Meeden-110 in het nieuwe tussenstuk. Voor de aanverwante discussie in het netkaarttopic over wat er nu precies in de grond ligt op en rondom Meeden is dit goud waard voor verificatie.
Daar komt bij dat een drone (gevlogen binnen de regels) heel wat minder potentiële problemen geeft dan een kerel met een slungelig ietwat Oosteuropees uiterlijk, stekeltjeshaar, een verrekijker, een oud bestelbusje vol gereedschap en niemand op de bijrijdersstoel.
De nieuwe dwarsregelaars zitten op een aparte manier aangesloten. Drie dwarsregeltrafo's op twee circuits vereist sowieso al ergens koppeling, maar hoe het precies wordt verdeeld is moeilijk te doorgronden. De twee bestaande exemplaren zijn meteen de zwaarste transformators van het hele land, met 1000 MVA per stuk. Op tweemaal 1645 MVA aangesloten is dat inderdaad wat schraal, zeker omdat die circuits naar 2635 MVA worden gebracht. Alleen hoe moet dan die derde worden ingepast? Zet je er twee parallel, dan heb je 2000 MVA voor dat circuit en nog steeds maar 1000 voor het andere circuit. Zet je ze alle drie parallel, dan ben je je redundantie kwijt. Is die nieuwe dan veel zwaarder dan de bestaande twee? De aangehaalde afbeelding biedt geen antwoord en de luchtfoto's ook niet, dus daar speuren we in een ander topic wel verder naar.
Dankzij de foto is de vraag direct te beantwoorden. Als we goed kijken op de volle resolutie, dan zien we dat de zuilrotatiescheiders gesloten staan zodat de verbinding vanaf de zijde van Breukelen onder spanning staat. Tijd om dat icoontje (alleen weergegeven op de GE-kaart) een stukje op te schuiven tot vlakbij Diemen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Station Meeden 380-220-110
Het is niet zeker dat er geen openingspunt is in Breukelen omdat de scheidingsschakelaar gesloten is. Het kan zijn dat enkel de vermogenschakelaar open staat. Dit is bijvoorbeeld zo bij de koppeling in Auvelais. Deze staat open (scheiding 70 kV net van Henegouwen en Namen) maar de twee scheidingsschakelaars op de rails zijn gesloten. Misschien worden de scheidingsschakelaars bewust gesloten gehouden zodat niemand kan denken dat er geen spanning op staat. Bij een openingspunt staat er namelijk spanning aan beide zijden van de opening.Hans schreef: ↑08 nov 2021 10:50Dankzij de foto is de vraag direct te beantwoorden. Als we goed kijken op de volle resolutie, dan zien we dat de zuilrotatiescheiders gesloten staan zodat de verbinding vanaf de zijde van Breukelen onder spanning staat. Tijd om dat icoontje (alleen weergegeven op de GE-kaart) een stukje op te schuiven tot vlakbij Diemen.
Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations
Ik kan me niet voorstellen dat dat de reden is. Zonder zichtbare aarding moet je ervan uit gaan dat er spanning op staat. Iedereen die in de hoogspanning werkt weet dat.
Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations
Het lijkt me nogal evident dat er op de hele lijn spanning staat. Hij moet immers op elk moment kunnen worden ingeschakeld bij nood. De vraag is alleen welk schakelend deel, waar, open staat om doortransport te voorkomen. Maar daar waar hij open staat staat, als het goed is, aan beide kanten van de schakelaar spanning.
Overigens zie ik dat bij station Breukelen op de netkaart inmiddels een van mijn foto’s is geplaatst - alleen is dat een foto van station Lemmer. Dat zal wel per ongeluk gegaan zijn, maar als naslag bij dit onderwerp misschien wat verwarrend.
Overigens zie ik dat bij station Breukelen op de netkaart inmiddels een van mijn foto’s is geplaatst - alleen is dat een foto van station Lemmer. Dat zal wel per ongeluk gegaan zijn, maar als naslag bij dit onderwerp misschien wat verwarrend.
Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations
Mooie foto's van Meeden, die mag zeker niet ontbreken .
Heb je er misschien nog eentje waarop ook mast 2 van Meeden - Diele wat groter op staat?
Heb je er misschien nog eentje waarop ook mast 2 van Meeden - Diele wat groter op staat?
Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations
Nee sorry, ik denk niet dat ik die hoek beter in beeld gebracht heb. De enige hoek van waaruit ik nog niets geplaatst heb, staat hieronder. En ook voor de volledigheid maar even Meeden-220 uit de andere hoek; al betwijfel ik of dat interessant is.
Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations
Weer mooie plaatjes! Daardoor kan je ook zien dat er 3 noodmasten staan die niet op de netkaart staan.