Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door PJK » 07 nov 2021 14:45

Ok, dat gaat iets te snel off-topic…

Wat me bij de lijn Diemen-Breukelen nog opviel was het verschil in mastontwerp van het deel zuidelijk van de N201 (Loenersloot), afwijkend van het deel noordelijk daarvan. Het is niet de provinciegrens die daar loopt. Dus wat zou de reden kunnen zijn van dat verschil?

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door Ruben » 07 nov 2021 17:36

Komt omdat de lijn verlegd is in de jaren '60 mede door de bouw van de nieuwe wijken in Amsterdam. Het tracé liep voor een groot deel parallel aan de spoorlijn nog voorbij Abcoude. Vroeger ging de lijn rechtstreeks vanuit Utrecht naar Velsen. De masten die tussen Breukelen Kortrijk en ten zuiden van de N201 staan zijn de originele masten uit de jaren '50.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Station Meeden 380-220-110

Bericht door PJK » 07 nov 2021 22:46

Thx, Ruben!

Zo aan het einde van dit weekend kan ik niet echt goed kiezen. Wel dat ik station Meeden maar eens moet plaatsen. Maar niet precies welke foto en welke hoek nou precies het beste is. En dus zet ik hier maar een aantal versies neer. Dan kun je je eigen favoriet eruit pikken.

Te beginnen met een overzichtsfoto van het hele station. Dus het 380kV deel (rechts, deels overdekt) en 220 (links vooraan) en 110kV (rechts van 220kV en links achteraan).

Meeden-380-220-110-1.JPG
Meeden 380/220/110
Meeden-380-220-110-1.JPG (2.09 MiB) 3808 keer bekeken
Meeden-380-220-110-2.JPG
Meeden 380/220/110
Meeden-380-220-110-2.JPG (2.08 MiB) 3808 keer bekeken
Meeden-380-220-110-3.JPG
Meeden 380/220/110
Meeden-380-220-110-3.JPG (1.92 MiB) 3808 keer bekeken

Dan even kijken naar het 380kV-gedeelte. Ik vroeg me al af wat ze nou moeten met 3 transporten voor 3 extra dwarsregeltrafo's terwijl er maar 2 circuits uit Duitsland komen. Maar inmiddels is het me duidelijk; de hele extra dwarsregelstap bestaat uit één trafo voor elke fase. En dus zijn er drie nodig voor de uitbreiding. Ze staan zo te zien op de foto links naast het 380kV-gebouw. (Zie kaart onderaan deze post).

Meeden-380-1.JPG
Meeden 380
Meeden-380-1.JPG (2.15 MiB) 3808 keer bekeken
Meeden-380-2.JPG
Meeden 380
Meeden-380-2.JPG (2.09 MiB) 3808 keer bekeken
Meeden-380-3.JPG
Meeden 380
Meeden-380-3.JPG (2.14 MiB) 3808 keer bekeken

Dan nog even de andere hoek opkijken, daar waar de meeste uitbreiding de komende jaren gaat plaatsvinden. 110kV was vanuit deze hoek een beetje ver weg, maar dit was wel de plek vanuit waar ik alles kon zien zonder dat ik bovengrondse verbindingen had moeten kruisen.

Meeden-220-110-1.JPG
Meeden 220 en daarchter Meeden 110
Meeden-220-110-1.JPG (2.01 MiB) 3808 keer bekeken
Meeden-220-110-2.JPG
Meeden 220 en daarchter Meeden 110
Meeden-220-110-2.JPG (2.77 MiB) 3808 keer bekeken

En achteraf heb ik nog een korte poging gewaagd om aan de andere kant te komen. Dat schoot niet erg op, dus heb ik alleen nog deze kiek kunnen maken tijdens een heel kort vluchtje:

Meeden-380 andere kant.JPG
Meeden 380 van de achterzijde
Meeden-380 andere kant.JPG (2 MiB) 3808 keer bekeken

PS: Nog even gezocht; ik wist dat ik nog ergens een PDF had. Hier de kaart met de uitbreiding van de dwarsregeltrafocapaciteit. Er staan er dus inderdaad wel drie lijkt het, waarvan de laatste toevoeging dus in ieder geval uit drie trafo's bestaat - voor elke fase één. (BRON)

Meeden 380kV kaart.JPG
Meeden 380kV kaart.JPG (170.26 KiB) 3805 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Station Meeden 380-220-110

Bericht door Hans » 08 nov 2021 10:50

PJK schreef:
07 nov 2021 08:12
Hans schreef: Om te beginnen kunnen we 'm paaien met een kalendertje. :phew:
Oeh! En dan blijkt direct hoe omkoopbaar ik eigenlijk ben! :baby: Daar zou ik stiekem wel een heel erg goed plekje voor kunnen vinden. Maar goed, álle stations zal dus een lastig verhaal worden.

Natuurlijk gaat het niet letterlijk om alle stations. Dat moet geen mens willen als het geen een betaalde baan is. :phew: Hobbyisten hebben de luxe om zonder consequenties voor de krenten uit de pap te kunnen gaan. En het blijkt inmiddels dat er aardig wat krenten zijn, zie de voorgaande pagina's met foto's alleen al. Iedere meelezer zit hier met open mond te turen naar de details en de vergezichten die tot nu toe zijn verschenen. Los daarvan, zoals je ongetwijfeld snapt gaan er ook een paar beelden van dit materiaal op een aantal uitlegpagina's op de mainsite eindigen om uitleg te kunnen verduidelijken. Denk aan bijvoorbeeld een beter beeld van een stationsplattegrond met aansluitvelden op twee verschillende manieren.

Dat mag gerust wel wat verder gaan 'nou bedankt hè'.
Als je me in een PM je adres door stuurt, dan gaat er gewoon een kalender op de post.

PJK schreef:
07 nov 2021 22:46
Meeden-220-110-1.JPG

Deze foto is precies wat het satellietdataportaal al een jaar nalaat: recent, duidelijk beeld van de daadwerkelijk gerealiseerde nieuwe aansluitvelden op Meeden-110 in het nieuwe tussenstuk. Voor de aanverwante discussie in het netkaarttopic over wat er nu precies in de grond ligt op en rondom Meeden is dit goud waard voor verificatie. :love
Daar komt bij dat een drone (gevlogen binnen de regels) heel wat minder potentiële problemen geeft dan een kerel met een slungelig ietwat Oosteuropees uiterlijk, stekeltjeshaar, een verrekijker, een oud bestelbusje vol gereedschap en niemand op de bijrijdersstoel.

De nieuwe dwarsregelaars zitten op een aparte manier aangesloten. Drie dwarsregeltrafo's op twee circuits vereist sowieso al ergens koppeling, maar hoe het precies wordt verdeeld is moeilijk te doorgronden. De twee bestaande exemplaren zijn meteen de zwaarste transformators van het hele land, met 1000 MVA per stuk. Op tweemaal 1645 MVA aangesloten is dat inderdaad wat schraal, zeker omdat die circuits naar 2635 MVA worden gebracht. Alleen hoe moet dan die derde worden ingepast? Zet je er twee parallel, dan heb je 2000 MVA voor dat circuit en nog steeds maar 1000 voor het andere circuit. Zet je ze alle drie parallel, dan ben je je redundantie kwijt. Is die nieuwe dan veel zwaarder dan de bestaande twee? De aangehaalde afbeelding biedt geen antwoord en de luchtfoto's ook niet, dus daar speuren we in een ander topic wel verder naar.

PJK schreef:
07 nov 2021 08:12
Naar het noorden, richting Diemen, zit een netopening. Maar zit die nou hier of in Diemen?

Dankzij de foto is de vraag direct te beantwoorden. Als we goed kijken op de volle resolutie, dan zien we dat de zuilrotatiescheiders gesloten staan zodat de verbinding vanaf de zijde van Breukelen onder spanning staat. Tijd om dat icoontje (alleen weergegeven op de GE-kaart) een stukje op te schuiven tot vlakbij Diemen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Bob
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2021 18:01
Dichtstbijzijnde trafo: Slijkens

Re: Station Meeden 380-220-110

Bericht door Bob » 08 nov 2021 12:06

Hans schreef:
08 nov 2021 10:50
Dankzij de foto is de vraag direct te beantwoorden. Als we goed kijken op de volle resolutie, dan zien we dat de zuilrotatiescheiders gesloten staan zodat de verbinding vanaf de zijde van Breukelen onder spanning staat. Tijd om dat icoontje (alleen weergegeven op de GE-kaart) een stukje op te schuiven tot vlakbij Diemen.
Het is niet zeker dat er geen openingspunt is in Breukelen omdat de scheidingsschakelaar gesloten is. Het kan zijn dat enkel de vermogenschakelaar open staat. Dit is bijvoorbeeld zo bij de koppeling in Auvelais. Deze staat open (scheiding 70 kV net van Henegouwen en Namen) maar de twee scheidingsschakelaars op de rails zijn gesloten. Misschien worden de scheidingsschakelaars bewust gesloten gehouden zodat niemand kan denken dat er geen spanning op staat. Bij een openingspunt staat er namelijk spanning aan beide zijden van de opening.

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door maurice » 08 nov 2021 12:48

Ik kan me niet voorstellen dat dat de reden is. Zonder zichtbare aarding moet je ervan uit gaan dat er spanning op staat. Iedereen die in de hoogspanning werkt weet dat.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door PJK » 08 nov 2021 13:37

Het lijkt me nogal evident dat er op de hele lijn spanning staat. Hij moet immers op elk moment kunnen worden ingeschakeld bij nood. De vraag is alleen welk schakelend deel, waar, open staat om doortransport te voorkomen. Maar daar waar hij open staat staat, als het goed is, aan beide kanten van de schakelaar spanning.

Overigens zie ik dat bij station Breukelen op de netkaart inmiddels een van mijn foto’s is geplaatst - alleen is dat een foto van station Lemmer. Dat zal wel per ongeluk gegaan zijn, maar als naslag bij dit onderwerp misschien wat verwarrend.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door Tom » 08 nov 2021 19:51

Mooie foto's van Meeden, die mag zeker niet ontbreken :) .
Heb je er misschien nog eentje waarop ook mast 2 van Meeden - Diele wat groter op staat?

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door PJK » 08 nov 2021 23:01

Tom schreef:
08 nov 2021 19:51
Mooie foto's van Meeden, die mag zeker niet ontbreken :) .
Heb je er misschien nog eentje waarop ook mast 2 van Meeden - Diele wat groter op staat?
Nee sorry, ik denk niet dat ik die hoek beter in beeld gebracht heb. De enige hoek van waaruit ik nog niets geplaatst heb, staat hieronder. En ook voor de volledigheid maar even Meeden-220 uit de andere hoek; al betwijfel ik of dat interessant is.

Meeden_Extra1.JPG
Meeden_Extra1.JPG (2.02 MiB) 3689 keer bekeken
Meeden_Extra2.JPG
Meeden_Extra2.JPG (1.9 MiB) 3689 keer bekeken
Meeden_220_andere hoek.JPG
Meeden_220_andere hoek.JPG (1.91 MiB) 3689 keer bekeken

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door ds23man » 09 nov 2021 08:14

Weer mooie plaatjes! Daardoor kan je ook zien dat er 3 noodmasten staan die niet op de netkaart staan.

Plaats reactie