Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door PJK » 17 aug 2022 15:56

Hans schreef:
16 aug 2022 13:57
Die stikstoffabriek wordt ook nog een leuk dossier. Hoe krijgen we dadelijk aan het land verkocht dat de veehouderij door de helft moet vanwege een overschot aan stikstof terwijl we middenin de Groningse akkers een stikstoffabriek bouwen? Lang niet iedereen zal ver genoeg nadenken om het verschil in chemische samenstelling van stikstofverbindingen te doorzien die we gemakshalve onder dezelfde noemer aanduiden... :roll:
De "fabriek" onttrekt de benodigde stikstof uit de lucht. Dus als we er nou eens aan elke kant van een natuurgebied eentje neerzetten... :leraar: :lol:
Laatst gewijzigd door PJK op 17 aug 2022 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Drie keer Zevenaar

Bericht door PJK » 17 aug 2022 15:59

Drie keer 150kV in Zevenaar. Beide tractiestations voor de Betuweroute - west en oost - die allebei worden ingevoed per kabel vanuit 150kV-station Zevenaar; op de laatste 2 foto's.

150kV Zevenaar West Betuweroute.JPG
Station West Betuweroute
150kV Zevenaar West Betuweroute.JPG (2.09 MiB) 1691 keer bekeken
150kV Zevenaar Oost Betuweroute.JPG
Station Oost Betuweroute
150kV Zevenaar Oost Betuweroute.JPG (2.57 MiB) 1691 keer bekeken
150kV Zevenaar-1.JPG
Station Zevenaar-150kV
150kV Zevenaar-1.JPG (2.4 MiB) 1691 keer bekeken
150kV Zevenaar-2.JPG
Station Zevenaar-150kV
150kV Zevenaar-2.JPG (1.93 MiB) 1691 keer bekeken

Wat inzoomend lijkt het er trouwens op dat deze trafo's op 2 fasen zijn aangesloten. Wie kan iets nuttigs zeggen over de bekabeling aan secundaire zijde?

Detail Zevenaar-West.JPG
Close up trafo secundair
Detail Zevenaar-West.JPG (132.85 KiB) 1686 keer bekeken

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Station Tiel-150 en Tiel Betuweroute

Bericht door PJK » 17 aug 2022 16:14

Station Tiel en daarop aangesloten Tiel Oost Betuweroute.
Ook hier dezelfde vraag over hoe die trafo's nou eigenlijk werken; aan twee fasen?

Station_Tiel-150kV.JPG
Station Tiel-150kV
Station_Tiel-150kV.JPG (2.06 MiB) 1685 keer bekeken
Tiel Oost Betuweroute.JPG
150kV-station Tiel Oost Betuweroute
Tiel Oost Betuweroute.JPG (3.01 MiB) 1685 keer bekeken
Tiel-closeup.JPG
Closeup van de trafo
Tiel-closeup.JPG (100.15 KiB) 1685 keer bekeken

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door maurice » 17 aug 2022 16:45

Aan de secundaire zijde zijn er twee 25kV wikkelingen. Beide wikkelingen hangen aan één zijde aan aarde zodat er tweemaal 25 kV in tegenfase ontstaat. De ene 25 kV gaat naar de bovenleiding, de andere naar de zogenaamde negative feeder. Om de zoveel km staat er een autotransformator om van de 50 kV tussen bvl en nf weer 25 kV te maken.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Station Dedemsvaart-110kV

Bericht door PJK » 21 aug 2022 20:20

Dankjewel voor de uitleg Maurice!

Verder met station Dedemsvaart-110kV

Dedemsvaart-110-1.JPG
Station Dedemsvaart
Dedemsvaart-110-1.JPG (1.82 MiB) 1591 keer bekeken
Dedemsvaart-110-2.JPG
Station Dedemsvaart
Dedemsvaart-110-2.JPG (2.03 MiB) 1591 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door Hans » 22 aug 2022 08:22

Wat een dotje. :love

Een klassieker, heerlijk overzicht op een station op een redundante steeklijn (helaas als grondkabel). Met twee distributietrafo's die tegenwoordig beide kanten op werken met al die decentrale productie, en met een dwarskoppelveld dat gesloten lijkt te staan. Dat lijkt ook logisch als je groter op de netkaart kijkt, het is in feite geen steeklijn maar een inlussing tussen Hoogeveen en Hardenberg. Het betekent wel dat aan de secundaire zijde van de trafo's, weggestopt in het 10 kV schakelgebouw, toch een railkoppeling moet zijn tussen beide trafo's. Anders is er een probleempje met de N-1 in het net.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door Johan » 22 aug 2022 10:13

@PJK
Wat een geweldige foto’s weer, je kan prachtig de opbouw van het station zien.

@Hans
Lang niet alle trafo’s staan aan de middenspanningszijde gekoppeld.
Als het kortsluitvermogen voor het middenspanningsnet te hoog wordt dan staat de koppeling open.

Dit wordt opgelost door automatische omschakeling, waardoor de klanten heel kort door het donker gaan
of door op afstand de belasting naar de gezonde trafo te verschuiven. Hier duurt de uitval natuurkijk wat langer.

Johan

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Overzichtsfoto's Hoogspanningsstations

Bericht door Hans » 22 aug 2022 17:10

Johan schreef:
22 aug 2022 10:13
Lang niet alle trafo’s staan aan de middenspanningszijde gekoppeld.
Als het kortsluitvermogen voor het middenspanningsnet te hoog wordt dan staat de koppeling open.

Dit wordt opgelost door automatische omschakeling, waardoor de klanten heel kort door het donker gaan
of door op afstand de belasting naar de gezonde trafo te verschuiven. Hier duurt de uitval natuurkijk wat langer.

Dat is interessant. Ik heb me wel eens vaker afgevraagd hoe je een net(werk) enerzijds redundant kan bedrijven terwijl je anderzijds de hele bende niet met elkaar wil verknopen. Daar wreekt zich een gebrek aan een elektrotechnische opleiding weer eens. In een situatie zoals hier op Dedemsvaart lijkt het logisch de 110 kV hard te koppelen zodat een lus ontstaat waarop beide trafo's als twee steeltjes aangesloten zitten. De 10 kV heeft dan geen doortransport via de secundaire zijde en kan dus ook gekoppeld staan. Tenminste dat lijkt me logisch. Als een knippering van het net en een vlot reagerende schakelaar ook toelaatbaar is schept dat natuurlijk veel meer mogelijkheden voor gescheiden bedrijf terwijl toch de leveringszekerheid overeind blijft. Dan kunnen beide trafo's alsnog los van elkaar opereren.

Automatische omschakeling is echt iets om eens op tafel te gooien bij een kop koffie of zoiets. Zaterdag is voor jullie niet haalbaar of kort dag (zie Schakelveld 51), maar ik zal mijn best eens doen om volgend voorjaar iets te plannen waar meer lucht in zit van tevoren.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Station Oss 150kV

Bericht door PJK » 29 aug 2022 13:37

Station Oss

Oss-150kV-1.JPG
Station Oss
Oss-150kV-1.JPG (1.88 MiB) 1290 keer bekeken
Oss-150kV-2.JPG
Station Oss
Oss-150kV-2.JPG (2.34 MiB) 1290 keer bekeken

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Station Breda 150kV

Bericht door PJK » 29 aug 2022 13:39

Station Breda. Van ietsje verder weg ivm no-fly zones...

150kV_Breda.JPG
150kV Breda
150kV_Breda.JPG (1.42 MiB) 1289 keer bekeken

Plaats reactie