Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Leuk hoor! De enige echt mooie masten van deze nieuwe verbinding
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Dit draadje was alweer te ver weggezakt, dus op 26 maart was het tijd om eens af te zakken naar Zuid-Beveland. De kinderen bij oma gelaten, en hup, op weg naar Zuidwest-380kV-West.
Deel 1: Vlakecrossing e.o.
Al van veraf kun je ze zien; de vakwerkjongens aan de Vlakecrossing. Dus ook al hebben we er al een hoop foto's van, en hangen er nog geen geleiders in, het weer was mooi genoeg om er een stop te maken en meteen even de drone uit te laten.
Hier een overzichtje van de huidige stand van zaken:
https://ten.projectatlas.app/zuid-west- ... ,14.84,0,0
Ik begin bij positie 1059. Daar ligt net het eerste deel van de fundering in de grond. En meteen zien we al iets raars in de telling. Want voordat we van positie 1059 naar positie 1060 springen, zit daar nog een positie 1059A tussenin. De werkweg is gelegd, maar daar blijft het voor nu even bij. Ik ben er nog steeds niet uit waarom er hier een A-positie is tussengesjoemeld:
Voordat we doorrijden naar de positie 1061 nog even een telefoto:
Aan de voet van positie 1060 is een goeie parkeerplek met uitzicht op beide masten. Eerst maar eens een close up van de traversen:
Dan de drone de lucht in voor wat blauweluchtfoto's.
En nu het nog kan; even precies tussen de masten in gaan hangen en ze beide nog even vanuit die positie vereeuwigd:
Deel 1: Vlakecrossing e.o.
Al van veraf kun je ze zien; de vakwerkjongens aan de Vlakecrossing. Dus ook al hebben we er al een hoop foto's van, en hangen er nog geen geleiders in, het weer was mooi genoeg om er een stop te maken en meteen even de drone uit te laten.
Hier een overzichtje van de huidige stand van zaken:
https://ten.projectatlas.app/zuid-west- ... ,14.84,0,0
Ik begin bij positie 1059. Daar ligt net het eerste deel van de fundering in de grond. En meteen zien we al iets raars in de telling. Want voordat we van positie 1059 naar positie 1060 springen, zit daar nog een positie 1059A tussenin. De werkweg is gelegd, maar daar blijft het voor nu even bij. Ik ben er nog steeds niet uit waarom er hier een A-positie is tussengesjoemeld:
Voordat we doorrijden naar de positie 1061 nog even een telefoto:
Aan de voet van positie 1060 is een goeie parkeerplek met uitzicht op beide masten. Eerst maar eens een close up van de traversen:
Dan de drone de lucht in voor wat blauweluchtfoto's.
En nu het nog kan; even precies tussen de masten in gaan hangen en ze beide nog even vanuit die positie vereeuwigd:
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Deel 2: Willem Annapolder e.o.
De volgende stop is net ten weste van Willem Annapolder:
https://ten.projectatlas.app/zuid-west- ... ield=false
Hier sluiten twee circuits van de 4-circuits-Wintracklijn uit Borssele straks aan op de bestaande vakwerklijn naar Rilland. De overige twee gaan, gecombineerd met twee 150kV-circuits verder naar Rilland.
Dat deel, zeg maar 380kV-West-Oost, wordt door een andere aannemersgroep (Switch) uitgevoerd dan 380kV-West-West. De Vlakecrossing is onderdeel van 380kV-West-Oost, want oostelijk van station Willem Annapolder. Maar verder staat er van dit deel nog geen Wintrack overeind. Deze 380/150-masten worden geleverd door VDL Network Supplies, en geplaatst door aannemer Switch, een samenwerking tussen Strukton en Mobilis.
Maar daar is dus nog weinig te zien. De nu volgende foto's zijn dus westelijk van Willem Annapolder, waar aannemer BAM Infra en mastenbouwer Valmont SM bezig zijn de laatste 4x380kV-Wintracks weg te zetten.
De eerste foto; hier zien we, vanuit het noorden, mast 155 van de 150kV-lijn Goes-Rilland. Daarachter de vakwerkmast 354 van de huidige lijn Borssele-Rilland. Twee Wintrack-380-circuits vervolgen straks langs deze (inmiddels verbouwde) mast hun weg over de huidige 380kV-verbinding. Rechts daarvan staat de ietwat speciale positie 1051. Dat wordt een klassieke 2x380kV-Wintrackpositie. Met één circuit aan elke pyloon zoals bv in Vijfhuizen-Bleiswijk, vervolgen de andere twee circuits hier straks hun weg naar de combimasten 380/150. Deze positie is de enige in deze soort van het hele project, want alle andere mast posities dragen 2 circuits per pyloon.
Hier nog een overzichtsfoto, vanaf positie 1051, naar 1050AB (de twee keer twee circuits gaan hier uit elkaar lopen) en daarachter de normale hoekpositie 1050. De twee vakwerkmasten in de achtergrond, 355 en 356 van de huidige lijn naar Borssele, worden na afronding van het project geamoveerd. Op de tweede foto zijn positie 1050, 1049 en het topje van 1048 te zien:
Dan rijden we even door naar de andere kant van 1050, voor dezelfde drie posities, maar dan in Oostelijke richting gefotografeerd:
En kijken we ietsje verderop in Westelijke richting dan zien we dat op dit stuk, vanaf pakweg hoekmast 1044 tot en met 1050, alleen de geleiders nog moeten worden getrokken. De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang; inclusief de portalen bij de wegkruisingen:
En als laatste een blik verder westelijk richting Goes: Op de voorgrond mastpositie 1045; daarachter de hoekpositie 1044 tot waar de geleiders er nu in hangen:
De volgende stop is net ten weste van Willem Annapolder:
https://ten.projectatlas.app/zuid-west- ... ield=false
Hier sluiten twee circuits van de 4-circuits-Wintracklijn uit Borssele straks aan op de bestaande vakwerklijn naar Rilland. De overige twee gaan, gecombineerd met twee 150kV-circuits verder naar Rilland.
Dat deel, zeg maar 380kV-West-Oost, wordt door een andere aannemersgroep (Switch) uitgevoerd dan 380kV-West-West. De Vlakecrossing is onderdeel van 380kV-West-Oost, want oostelijk van station Willem Annapolder. Maar verder staat er van dit deel nog geen Wintrack overeind. Deze 380/150-masten worden geleverd door VDL Network Supplies, en geplaatst door aannemer Switch, een samenwerking tussen Strukton en Mobilis.
Maar daar is dus nog weinig te zien. De nu volgende foto's zijn dus westelijk van Willem Annapolder, waar aannemer BAM Infra en mastenbouwer Valmont SM bezig zijn de laatste 4x380kV-Wintracks weg te zetten.
De eerste foto; hier zien we, vanuit het noorden, mast 155 van de 150kV-lijn Goes-Rilland. Daarachter de vakwerkmast 354 van de huidige lijn Borssele-Rilland. Twee Wintrack-380-circuits vervolgen straks langs deze (inmiddels verbouwde) mast hun weg over de huidige 380kV-verbinding. Rechts daarvan staat de ietwat speciale positie 1051. Dat wordt een klassieke 2x380kV-Wintrackpositie. Met één circuit aan elke pyloon zoals bv in Vijfhuizen-Bleiswijk, vervolgen de andere twee circuits hier straks hun weg naar de combimasten 380/150. Deze positie is de enige in deze soort van het hele project, want alle andere mast posities dragen 2 circuits per pyloon.
Hier nog een overzichtsfoto, vanaf positie 1051, naar 1050AB (de twee keer twee circuits gaan hier uit elkaar lopen) en daarachter de normale hoekpositie 1050. De twee vakwerkmasten in de achtergrond, 355 en 356 van de huidige lijn naar Borssele, worden na afronding van het project geamoveerd. Op de tweede foto zijn positie 1050, 1049 en het topje van 1048 te zien:
Dan rijden we even door naar de andere kant van 1050, voor dezelfde drie posities, maar dan in Oostelijke richting gefotografeerd:
En kijken we ietsje verderop in Westelijke richting dan zien we dat op dit stuk, vanaf pakweg hoekmast 1044 tot en met 1050, alleen de geleiders nog moeten worden getrokken. De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang; inclusief de portalen bij de wegkruisingen:
En als laatste een blik verder westelijk richting Goes: Op de voorgrond mastpositie 1045; daarachter de hoekpositie 1044 tot waar de geleiders er nu in hangen:
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Deel 3: Goes e.o.
Bij Goes de foto's van twee korte stops aan beide kanten van de snelweg. De nieuwe verbinding is hier al klaar; de geleiders zijn er door Spie ingehangen en staan klaar om iets spannends te gaan doen.
Eerst een overzichtsfoto van hoekpositie 1031, kijkend in Oostelijke richting, dus richting Willem Annapolder. De lijn loopt hier een stuke parallel aan de snelweg A58.
En nog een foto dichterbij positie 1031, wederom kijkend naar het oosten.
Dan een foto van dezelfde positie richting zuidwesten. Op de voorgrond wederom positie 1031. En nog een foto van hetzelfde stuk met de naastgelegen 150kV-lijn.
En gewoon omdat het kan; trafo's op Goes De Poel.
Bij Goes de foto's van twee korte stops aan beide kanten van de snelweg. De nieuwe verbinding is hier al klaar; de geleiders zijn er door Spie ingehangen en staan klaar om iets spannends te gaan doen.
Eerst een overzichtsfoto van hoekpositie 1031, kijkend in Oostelijke richting, dus richting Willem Annapolder. De lijn loopt hier een stuke parallel aan de snelweg A58.
En nog een foto dichterbij positie 1031, wederom kijkend naar het oosten.
Dan een foto van dezelfde positie richting zuidwesten. Op de voorgrond wederom positie 1031. En nog een foto van hetzelfde stuk met de naastgelegen 150kV-lijn.
En gewoon omdat het kan; trafo's op Goes De Poel.
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Mooie fotoserie! Het schiet daar ook al aardig op, al blijft het jammer dat er straks een groot deel van de bestaande 380kV verbinding gaat sneuvelen.
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Mooie reportage! Het vordert al verder dan ik vermoedde, vooral met de vier-circuit masten. Bijzonder om te zien dat gescheiden paar Wintracks net voor de opsplitsing. De witte palen steken bij dit weer uitstekend af tegen de lucht.
De grote vakwerkmasten blijven indrukwekkend zeker vanuit de lucht gezien.
De grote vakwerkmasten blijven indrukwekkend zeker vanuit de lucht gezien.
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Deel 4: Oude Zanddijk
Ook bij Oude Zanddijk is alles vanaf positie 1016 al lang en breed klaar. Maar omdat ik van de uiteindelijke situatie nog geen mooiweerdronefoto's had, ben ik daar toch nog even gestopt.
Eerst drie nagenoeg gelijke overzichtsfoto's vanaf positie 1016, maar allemaal toch net anders. 1016 is de hoekpositie vanaf waar de geleiders hangen helemaal tot aan 1044. De posities voor 1016 daarentegen zijn nog niet klaar; sommige pylonen stonden nog niet rechtop. Hier gaat de 150kV-lijn naar Terneuzen een meter of honderd ondergronds om de nieuwe 4x380-lijn te kruisen.
Omdat de geleiders vanaf 1015 tot aan 1016 er nog niet inhangen kon ik ook mooi even dit shot maken:
Nog een statieportret van één van mijn lievelingsposities: 1018. Nu van 'de achterkant' en met mast 21 van de lijn naar Terneuzen; mast 21 is de eerste mast na de splitsing van de 4x150kV-lijn naar Goes en Terneuzen:
En als laatste nog een kijkje naar het noorden:
Ook bij Oude Zanddijk is alles vanaf positie 1016 al lang en breed klaar. Maar omdat ik van de uiteindelijke situatie nog geen mooiweerdronefoto's had, ben ik daar toch nog even gestopt.
Eerst drie nagenoeg gelijke overzichtsfoto's vanaf positie 1016, maar allemaal toch net anders. 1016 is de hoekpositie vanaf waar de geleiders hangen helemaal tot aan 1044. De posities voor 1016 daarentegen zijn nog niet klaar; sommige pylonen stonden nog niet rechtop. Hier gaat de 150kV-lijn naar Terneuzen een meter of honderd ondergronds om de nieuwe 4x380-lijn te kruisen.
Omdat de geleiders vanaf 1015 tot aan 1016 er nog niet inhangen kon ik ook mooi even dit shot maken:
Nog een statieportret van één van mijn lievelingsposities: 1018. Nu van 'de achterkant' en met mast 21 van de lijn naar Terneuzen; mast 21 is de eerste mast na de splitsing van de 4x150kV-lijn naar Goes en Terneuzen:
En als laatste nog een kijkje naar het noorden:
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Deel 5: Borssele e.o.
En zo zijn we aan het eind van de reis, maar het begin van de lijn aangekomen.
Nog een kleine tussenstop na Oude Zanddijk op een weggetje tussen positie 1012 en 1013 in. Kijken we oost dan zien we eerst positie 1013, en zo verder tot in de achtergrond 1016, van waar de geleiders dus al hangen:
Kijken we west, dan zien we dat nog niet alle masten staan. 1012 wel, maar 1011 nog helemaal niet:
Bij Borssele nog even een teleshot richting 1005 en hoger:
En dan snel even de drone de lucht in; hier mag het, maar de wind begint langzaam wat aan te trekken en de kinderen wachten...
Eindelijk de hele 380kV Borssele op één foto ipv een samengestelde foto:
En om het af te maken nog een foto van de centrale zelf:
En zo zijn we aan het eind van de reis, maar het begin van de lijn aangekomen.
Nog een kleine tussenstop na Oude Zanddijk op een weggetje tussen positie 1012 en 1013 in. Kijken we oost dan zien we eerst positie 1013, en zo verder tot in de achtergrond 1016, van waar de geleiders dus al hangen:
Kijken we west, dan zien we dat nog niet alle masten staan. 1012 wel, maar 1011 nog helemaal niet:
Bij Borssele nog even een teleshot richting 1005 en hoger:
En dan snel even de drone de lucht in; hier mag het, maar de wind begint langzaam wat aan te trekken en de kinderen wachten...
Eindelijk de hele 380kV Borssele op één foto ipv een samengestelde foto:
En om het af te maken nog een foto van de centrale zelf:
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Update 08-05-2022: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
In het weekend van 30 April 1 mei verbleef ik in Domburg zodat ik het bestaande deel (nu het nog kan) en het nieuwe deel tussen Borssele en Willem Annapolder vast kon leggen.
Ik ben vanaf Willem Annapolder met het bestaande deel naar Borssele gefietst en vervolgens met nieuwe deel terug gefietst van Borssele naar Willem Annapolder
Hieronder begin ik met de foto’s
Ik ben vanaf Willem Annapolder met het bestaande deel naar Borssele gefietst en vervolgens met nieuwe deel terug gefietst van Borssele naar Willem Annapolder
Hieronder begin ik met de foto’s
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 13 jul 2022 18:19, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Update 08-05-2022: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Steunmast 404 heeft aan de zuidelijke kant geen geleiders meer doordat het nu vanaf steunmast 403 via de noodmast naar eindmast 1001 gaat.
Dit was het bestaande deel Borssele Willem Annapolder, in het volgende deel verdeelstation Borssele.
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 22 mei 2022 13:58, 2 keer totaal gewijzigd.