Is dit ook jouw creativiteit?Peter schreef: ↑26 apr 2021 19:06@PJK: Waar een zondagmiddag met stratusvelden allemaal wel niet goed voor is
Ik heb inderdaad maar even de rest van de mastposities op de kaart gezet aangezien de masten nu fysiek in het landschap gaan verschijnen. Of het er mooier van wordt in Zeeland waag ik te betwijfelen, ook al hebben we er twee fraaie vakwerk crossingsmasten bij Maar wel mooi dat je het bijhoudt. Een Canon EOS300D heb ik ook nog gehad en ik heb nog ergens een analoge EOS300 liggen.
Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Ah, iemand heeft weer een paasei gevonden.
In de netkaart (althans in het Nederlandse deel) bevinden zich her en der nog een kleine twintig van zulke intekeningen. Ooit waren die bedoeld om te kunnen aantonen wie er met een dataset vandoor was gegaan voor niet-toegestane derdentoepassingen.
'Nee, die data komt echt niet van jullie.'
-'Echt niet? '
Tegenwoordig hebben we daar andere methoden voor en sindsdien zijn deze paaseieren onderhavig aan een uitsterfbeleid. Herzien we een verbinding of moet er een verbetering van een grondkabeltracé plaatsvinden en ligt er zo'n paasei in de weg, dan wordt hij opgeruimd. Een tweede reden om ze uit te faseren is dat het getal voor de circuitlengte niet klopt: een paasei doet deze met enkele tientallen meters extra toenemen. In 2011 en 2012 was dat niet echt een issue omdat de netkaart toen nog een kale KML was. Tegenwoordig is de netkaart een database met een ton aan nucleair precieze metadata en doet het er wel degelijk toe, zodat de relict-paaseieren eigenlijk ongewenst zijn geraakt.
Triviaal feitje: er is nooit geadministreerd waar ze zijn aangelegd. Het zullen er tussen twintig en dertig zijn geweest, maar de enige manier om ze te vinden is dus daadwerkelijk door heel goed te zoeken.
In de netkaart (althans in het Nederlandse deel) bevinden zich her en der nog een kleine twintig van zulke intekeningen. Ooit waren die bedoeld om te kunnen aantonen wie er met een dataset vandoor was gegaan voor niet-toegestane derdentoepassingen.
'Nee, die data komt echt niet van jullie.'
-'Echt niet? '
Tegenwoordig hebben we daar andere methoden voor en sindsdien zijn deze paaseieren onderhavig aan een uitsterfbeleid. Herzien we een verbinding of moet er een verbetering van een grondkabeltracé plaatsvinden en ligt er zo'n paasei in de weg, dan wordt hij opgeruimd. Een tweede reden om ze uit te faseren is dat het getal voor de circuitlengte niet klopt: een paasei doet deze met enkele tientallen meters extra toenemen. In 2011 en 2012 was dat niet echt een issue omdat de netkaart toen nog een kale KML was. Tegenwoordig is de netkaart een database met een ton aan nucleair precieze metadata en doet het er wel degelijk toe, zodat de relict-paaseieren eigenlijk ongewenst zijn geraakt.
Triviaal feitje: er is nooit geadministreerd waar ze zijn aangelegd. Het zullen er tussen twintig en dertig zijn geweest, maar de enige manier om ze te vinden is dus daadwerkelijk door heel goed te zoeken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
In Zeeland zijn ze zich nu aan het afvragen waarom ze daar eigenlijk met de Wintrack zitten opgescheept terwijl Brabant wel vakwerkmasten krijgt: “We hebben ons nooit gerealiseerd dat vakwerkmasten een optie waren, TenneT bracht de wintrackmasten als dé toekomst.”
(Artikel van 7 juli maar nog wel het vermelden waard…)
https://www.pzc.nl/bevelanden/wansmaak- ... ~ac8c31d3/
(Artikel van 7 juli maar nog wel het vermelden waard…)
https://www.pzc.nl/bevelanden/wansmaak- ... ~ac8c31d3/
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Kijk eens aan, nou horen we het ook eens van een ander! 65 tegen 35% van de lezers van de PZC vind de wintracks spuuglelijk. Bij ruim 1900 geënquêteerden lijkt mij dit een representatieve peiling.
Het lijkt er een beetje op dat wij ons allemaal door het wintrack-enthousiasme van de Tennet projectgroepen hebben laten inpakken, terwijl niemand eigenlijk wist wat ons werkelijk te wachten stond. Dit gecombineerd met een niet aflatende lofzang van Tennet over de vele voordelen van deze masten (Citaat oa: Voordeel ten opzichte van de klassieke 'vakwerkmast' is dat de verbinding landschappelijk een rustiger beeld geeft) heeft er kennelijk toe geleid dat er omgevingsvergunningen verstrekt werden zonder dat het uiteindelijk te verwachten landschapsbeeld de prominente rol gespeeld heeft die het had moeten hebben.
We zijn nu dus vermoedelijk de komende 50 jaar in Zeeland, Groningen en Noord- en Zuid-Holland en oost Gelderland met deze landschapsverminking opgezadeld, zonder dat het bevoegde gezag haar verantwoordelijkheid genomen heeft deze massieve ingreep in het landschap te voorkomen dan wel te matigen. Een welstandscommissie voor natuurwaarden is er kennelijk niet. En dat is jammer, want juist op het platte land is de impact van deze lijnen het ergst.
Het blijft af te wachten of, en zo ja hoe, dit zich op de plaatselijke toerisme-economie zal uitwerken.
Het lijkt er een beetje op dat wij ons allemaal door het wintrack-enthousiasme van de Tennet projectgroepen hebben laten inpakken, terwijl niemand eigenlijk wist wat ons werkelijk te wachten stond. Dit gecombineerd met een niet aflatende lofzang van Tennet over de vele voordelen van deze masten (Citaat oa: Voordeel ten opzichte van de klassieke 'vakwerkmast' is dat de verbinding landschappelijk een rustiger beeld geeft) heeft er kennelijk toe geleid dat er omgevingsvergunningen verstrekt werden zonder dat het uiteindelijk te verwachten landschapsbeeld de prominente rol gespeeld heeft die het had moeten hebben.
We zijn nu dus vermoedelijk de komende 50 jaar in Zeeland, Groningen en Noord- en Zuid-Holland en oost Gelderland met deze landschapsverminking opgezadeld, zonder dat het bevoegde gezag haar verantwoordelijkheid genomen heeft deze massieve ingreep in het landschap te voorkomen dan wel te matigen. Een welstandscommissie voor natuurwaarden is er kennelijk niet. En dat is jammer, want juist op het platte land is de impact van deze lijnen het ergst.
Het blijft af te wachten of, en zo ja hoe, dit zich op de plaatselijke toerisme-economie zal uitwerken.
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Alsof toeristen het aanzicht van hoogspanningsmasten mee laten wegen in hun bestemmingskeuze. Dat geldt misschien voor het publiek op dit forum, maar de gemiddelde toerist zal het pas opvallen dat het een andere mast is als je hen erop wijst. Daarbij zien ze die masten alleen als ze naar hun bestemming rijden. In Domburg of Westkapelle is geen hoogspanningsmast te zien. En dat mensen er dan zo'n aanstoot aan zouden nemen dat ze dan weigeren daar langs te rijden, hilarisch. Als het wel zo is dan rijden ze maar om via de Oosterscheldekering.
Maar goed, ik had ook een collega die weigerde in een auto te zitten waar een Ajax sjaaltje in lag. Gekken zul je altijd hebben.
Dit is hetzelfde "ik probeer het helemaal te verketteren"argument als dat de strandtoeristen niet meer naar Zandvoort komen omdat er windmolens in zee staan.
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Hier in Groningen zijn zo druk geweest om de lijn ondergronds te krijgen dat ze vergeten zijn om voor vakwerk te pleiten.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 02 mei 2021 22:09
- Dichtstbijzijnde trafo: Groningen Hunze
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
We gaan het zien bij NoordWest 380kV fase 2, het eerstvolgende megaproject. Dat je in Wintrack-masten geen telecommunicatieapparatuur kan ophangen waardoor de oude vakwerkmasten alsnog blijven staan is toch wel de doodsteek voor Wintrack als “vervanger” van vakwerkmasten.
Re: Voortgang bouw Zuidwest 380kV -West
Vandaag was ik weer eens in de gelegenheid om langs dit toch wel flinke project te rijden. Het weer zat niet echt mee; 1050 tinten grijs, maar in de loop van de middag moest het dan in ieder geval droog worden. Dus heb ik toch maar de kans aangegrepen want er is inmiddels veel vooruitgang geboekt. De foto's zijn daarom niet al te fleurig, maar ik zal ze hier toch maar in een paar posts delen.
Allereerst ben ik helemaal tot Bors(s)ele doorgereden. Zolang het regende kon ik maar beters kilometers maken. Daar staat aan het 380kV-station het nieuwe juk - dat overigens nog niet op de HSN-kaart staat! - en waarop inmiddels mastpositie 1001 is afgespannen.
Via mastpositie 1001 worden straks 2 circuits vanaf 1002 naar het nieuwe juk geleid. Alleen loopt daar nu nog de bestaande lijn Borssele-Rilland tussendoor.
Vanaf positie 1002 tot aan 1004 zijn de geleiders al ingehangen. Verder kan niet, want 1005 bestaat op dit moment nog niet; alleen de onderste delen staan inmiddels.
Draai ik me om dan zie ik opnieuw het nieuwe (witte) juk dat al aan positie 1001 hangt en daarnaast het (grijze) bestaande juk naar de huidige 380kV vakwerklijn.
Daarna terug de auto in - brrrr; toch nog regen - en een snelle stop gemaakt bij de bouw-inrit naar positie 1003.
Voorlopig eindigt dit deel van de geleiders bij afspanpositie 1004. Positie 1005 is dus nog in aanbouw.
De Kaaiweg waar ik sta is ruim voorzien van geleiders die de weg kruisen. Als je dit allemaal optelt, op hoeveel kwadraat zit je dan?
Als laatste nog een blik op 4 masttypes die hier samen te vinden zijn. Na oplevering van de lijn zal de 380kV vakwerklijn in dit deel van Zuid-Beveland helaas verdwijnen. Dat is dus de lijn die hier in de achtergrond loopt.
Binnenkort verder met deel 2 van dit verslag.
Allereerst ben ik helemaal tot Bors(s)ele doorgereden. Zolang het regende kon ik maar beters kilometers maken. Daar staat aan het 380kV-station het nieuwe juk - dat overigens nog niet op de HSN-kaart staat! - en waarop inmiddels mastpositie 1001 is afgespannen.
Via mastpositie 1001 worden straks 2 circuits vanaf 1002 naar het nieuwe juk geleid. Alleen loopt daar nu nog de bestaande lijn Borssele-Rilland tussendoor.
Vanaf positie 1002 tot aan 1004 zijn de geleiders al ingehangen. Verder kan niet, want 1005 bestaat op dit moment nog niet; alleen de onderste delen staan inmiddels.
Draai ik me om dan zie ik opnieuw het nieuwe (witte) juk dat al aan positie 1001 hangt en daarnaast het (grijze) bestaande juk naar de huidige 380kV vakwerklijn.
Daarna terug de auto in - brrrr; toch nog regen - en een snelle stop gemaakt bij de bouw-inrit naar positie 1003.
Voorlopig eindigt dit deel van de geleiders bij afspanpositie 1004. Positie 1005 is dus nog in aanbouw.
De Kaaiweg waar ik sta is ruim voorzien van geleiders die de weg kruisen. Als je dit allemaal optelt, op hoeveel kwadraat zit je dan?
Als laatste nog een blik op 4 masttypes die hier samen te vinden zijn. Na oplevering van de lijn zal de 380kV vakwerklijn in dit deel van Zuid-Beveland helaas verdwijnen. Dat is dus de lijn die hier in de achtergrond loopt.
Binnenkort verder met deel 2 van dit verslag.