Helmond Brandevoort
Helmond Brandevoort
Vorige week zondag was het fraai weer en was er gelegenheid om een bezoek te brengen aan een van de meest heikele punten in het koppelnet waar de hoogspanning zich direct naast bebouwing bevindt. In de nieuwbouwwijk Helmond Brandevoort is vanaf ongeveer 2003 de lijn Maasbracht - Eindhoven ingesloten door bebouwing. In 2012 werd de lijn ingrijpend aangepast om te kunnen voldoen aan de richtlijnen van het RIVM van destijds. Toen kon te oordelen aan de topokaarten ten zuiden van de lijn meer bebouwing komen, en wel nog dichter bij het tracé, namelijk op slechts 45 m. Dit gebeurde maar ondertussen zijn de rekenmethoden aangescherpt en voldoet het niet meer, en wordt er gezocht naar oplossingen. Tijd voor een reportage want de laatste foto's dateren alweer uit de tijd van de ombouw en nu is de wijk er ook bij te zien.
Kijkrichting west, mast 114 is een normale hoekmast die tussen de omgebouwde masten staat en is het "lot" van mast 119 bespaard gebleven. Daarachter de omgebouwde masten, met 115 de aftakmast. Mast 113 en 112 over het kanaal zijn verbouwde S+9-masten. Mast 114, een klassieke koppelnet hoekmast. Mast 115 is een nieuwbouwmast met indrukwekkende diagonale traverse. Door het ontbreken van een knikpunt in de rand oogt de onderkant wat smal.
Mast 115 van dichterbij. De zon stond er net niet lekker op, namelijk precies van opzij. Mast 116 is een omgebouwde S+9, maar dan zonder de ton-kop. Van dichterbij. Mast 117 is een omgebouwde S+9, met 380 kV in ton-opstelling. De mast is voorzien van een tweetal telecomopstellingen. Een indrukwekkende constructie als je het mij vraagt . De ondertraverse met de 150 kV moest naast de extra traverse hogerop nog ingepast worden en hangt opvallend laag. Onder de mast staande was het bekende knetterende geluid te horen, duidelijk vanaf de 380 kV-kettingen. Hier begint de meest nabije bebouwing, onder de lijn loopt ook een vrij drukke verkeersroute. Op deze fraaie dag ook veel wandelaars. Nog een keer mast 117, kijkrichting oost. En van dichterbij. Mast 118 is een omgebouwde S+0. Hij lijkt op een S+9, maar hij is in 2012 hoger gemaakt met een nieuw bovenstuk, vandaar het vrij spitse einde. En overzicht met de vijver.
Kijkrichting west, mast 114 is een normale hoekmast die tussen de omgebouwde masten staat en is het "lot" van mast 119 bespaard gebleven. Daarachter de omgebouwde masten, met 115 de aftakmast. Mast 113 en 112 over het kanaal zijn verbouwde S+9-masten. Mast 114, een klassieke koppelnet hoekmast. Mast 115 is een nieuwbouwmast met indrukwekkende diagonale traverse. Door het ontbreken van een knikpunt in de rand oogt de onderkant wat smal.
Mast 115 van dichterbij. De zon stond er net niet lekker op, namelijk precies van opzij. Mast 116 is een omgebouwde S+9, maar dan zonder de ton-kop. Van dichterbij. Mast 117 is een omgebouwde S+9, met 380 kV in ton-opstelling. De mast is voorzien van een tweetal telecomopstellingen. Een indrukwekkende constructie als je het mij vraagt . De ondertraverse met de 150 kV moest naast de extra traverse hogerop nog ingepast worden en hangt opvallend laag. Onder de mast staande was het bekende knetterende geluid te horen, duidelijk vanaf de 380 kV-kettingen. Hier begint de meest nabije bebouwing, onder de lijn loopt ook een vrij drukke verkeersroute. Op deze fraaie dag ook veel wandelaars. Nog een keer mast 117, kijkrichting oost. En van dichterbij. Mast 118 is een omgebouwde S+0. Hij lijkt op een S+9, maar hij is in 2012 hoger gemaakt met een nieuw bovenstuk, vandaar het vrij spitse einde. En overzicht met de vijver.
Re: Helmond Brandevoort
Tweede stuk, met hoekmast 119, ooit een gewone HB+0, nu een tot tonmast omgebouwde combinatiemast.
Opvallend door zijn wisselend brede traverses en de spitse kattenoren, ook zien we zeer lange kettingen.
De ondertraverse hangt vrij laag. Net als mast 118 is de mast verhoogd met een extra bovenstuk. Overzichtje met de weg op de voorgrond, waarvan de lantaarns moeilijk buiten beeld gehouden konden worden . Mast 120 is net als 118 een tot combi-tonmast verbouwde S+0. De mastkop met het spitse bovenstuk. Hier is te zien dat er nog altijd dichtbij de lijn wordt gebouwd. Mast 121 is dan weer een nieuwbouw-mast, blijkbaar was dat gemakkelijker dan de oude S+0 ombouwen. Mast 122 is de laatste mast van de reconstructie en is gelijk aan mast 115 een aftakmast. Inmiddels was de cirrusbewolking opgerukt en veranderde het licht nogal. Op de achtergrond de VAM-berg, het hoogste punt van Noord-Brabant. Alweer op de terugweg het onderstuk van mast 122, met een treinmomentje. Later zou duidelijk worden waarom er alleen goederentreinen te zien waren. Mast 119 beeldvullend van onderaf, tel de schakeltjes maar eens .
Opvallend door zijn wisselend brede traverses en de spitse kattenoren, ook zien we zeer lange kettingen.
De ondertraverse hangt vrij laag. Net als mast 118 is de mast verhoogd met een extra bovenstuk. Overzichtje met de weg op de voorgrond, waarvan de lantaarns moeilijk buiten beeld gehouden konden worden . Mast 120 is net als 118 een tot combi-tonmast verbouwde S+0. De mastkop met het spitse bovenstuk. Hier is te zien dat er nog altijd dichtbij de lijn wordt gebouwd. Mast 121 is dan weer een nieuwbouw-mast, blijkbaar was dat gemakkelijker dan de oude S+0 ombouwen. Mast 122 is de laatste mast van de reconstructie en is gelijk aan mast 115 een aftakmast. Inmiddels was de cirrusbewolking opgerukt en veranderde het licht nogal. Op de achtergrond de VAM-berg, het hoogste punt van Noord-Brabant. Alweer op de terugweg het onderstuk van mast 122, met een treinmomentje. Later zou duidelijk worden waarom er alleen goederentreinen te zien waren. Mast 119 beeldvullend van onderaf, tel de schakeltjes maar eens .
Laatst gewijzigd door Tom op 30 jan 2021 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Helmond Brandevoort
Laatste stukje, op de terugweg was het oorspronkelijke plan om met gunstigere zon mast 115 nog beter te krijgen, maar dat werd dus met wolken.
Hier is vanuit het noorden gezien mast 117 nog eens. mast 115. en gezien vanuit de nabije doorgaande weg. De 150 kV-mast, en bijzonder "kattig" mastje met bijzondere fasewisseling. Toch nog mast 113 bekeken, die staat toch wel mooi in een weiland bij het kanaal. De bijzondere verlaagde isolatorophanging. Onderstuk met ladder. De kleur van deze mast is nog wat groenig, in tegenstelling tot de Brandevoort-masten. Mast 113 als geheel vanuit het oosten gezien. In Mierlo-hout zien we nog een 150 kV-hoekmast, die bewaren we voor een andere keer.
Hier is vanuit het noorden gezien mast 117 nog eens. mast 115. en gezien vanuit de nabije doorgaande weg. De 150 kV-mast, en bijzonder "kattig" mastje met bijzondere fasewisseling. Toch nog mast 113 bekeken, die staat toch wel mooi in een weiland bij het kanaal. De bijzondere verlaagde isolatorophanging. Onderstuk met ladder. De kleur van deze mast is nog wat groenig, in tegenstelling tot de Brandevoort-masten. Mast 113 als geheel vanuit het oosten gezien. In Mierlo-hout zien we nog een 150 kV-hoekmast, die bewaren we voor een andere keer.
Re: Helmond Brandevoort
Mooie foto's weer! Ben benieuwd hoe ze zit gaan oplossen. Totale omleiding van het 380KV traject?
Re: Helmond Brandevoort
Als het nu weer anders moet wordt het wel een enorme kapitaalvernietiging. Mooie fotoserie Tom! Ik heb daar destijds nog gelopen toen men druk was met de ombouw
Re: Helmond Brandevoort
als ik dit zo eens zie op de netkaart, is dit wel echt een planologisch gedrocht. Denk dat Tennet in het vervolg zal zeggen: jullie kunnen ons de rug op, bouw je woonwijkje maar er ergens anders.
Re: Helmond Brandevoort
Mooie foto's weer Tom. Wel weer een triest voorbeeld waarbij een gemeente bouwt tot, of net voorbij, de grenzen wat mogelijk/wenselijk is en daarna de beheerder, lees belastingbetaler, opzadelt met de consequenties. Of het nu om een spoorlijn, weg of hoogspanningslijn gaat het is telkens weer hetzelfde liedje.
Re: Helmond Brandevoort
Misschien komt men al een eind met alleen het verkabelen van de 150kV? Anders misschien vervangen door Wintrack, of ombouw naar Moldau?
Ik zou het niet eerlijk vinden als dit (snel) aangepakt wordt, dit is echt niet de enige bestaande lijn waar het een probleem vormt. Uiteraard houdt men bij nieuwe lijnen en reconstructies alle richtlijnen aan, maar hier heeft men echt besloten tegen de lijn aan te bouwen. Die mensen zijn er met hun volle verstand gaan wonen. Dan denk ik dat de vele gevallen waarbij de bebouwing er eerder was dan de hoogspanningslijn (en waarbij de mast niet speciaal is ontworpen voor een smalle magneetveldzone) een hogere prioriteit horen te krijgen.
Ik zou het niet eerlijk vinden als dit (snel) aangepakt wordt, dit is echt niet de enige bestaande lijn waar het een probleem vormt. Uiteraard houdt men bij nieuwe lijnen en reconstructies alle richtlijnen aan, maar hier heeft men echt besloten tegen de lijn aan te bouwen. Die mensen zijn er met hun volle verstand gaan wonen. Dan denk ik dat de vele gevallen waarbij de bebouwing er eerder was dan de hoogspanningslijn (en waarbij de mast niet speciaal is ontworpen voor een smalle magneetveldzone) een hogere prioriteit horen te krijgen.
Laatst gewijzigd door ktf op 31 jan 2021 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Helmond Brandevoort
Huh ik kan niet goed volgen. Ze hadden destijds toch de donau naar duoton omgebouwd net om de magneetvelden binnen de juiste toleranties te krijgen? En nu is het nog niet goed?
Re: Helmond Brandevoort
Zie:
https://www.helmond.nl/Hoogspanningslijnen
In 2015 is men op het minimum gaan zitten, maar door gewijzigde rekenmethode en mogelijk hogere belasting wordt die afstand overschreden.
Zie overigens ook de link naar de brief van Co Verdaas waarin de mogelijke toekomstige omgang met magneetvelden is voorgesteld.
https://www.helmond.nl/Hoogspanningslijnen
In 2015 is men op het minimum gaan zitten, maar door gewijzigde rekenmethode en mogelijk hogere belasting wordt die afstand overschreden.
Zie overigens ook de link naar de brief van Co Verdaas waarin de mogelijke toekomstige omgang met magneetvelden is voorgesteld.