Helmond Brandevoort

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Helmond Brandevoort

Bericht door Tom » 30 jan 2021 22:14

Vorige week zondag was het fraai weer en was er gelegenheid om een bezoek te brengen aan een van de meest heikele punten in het koppelnet waar de hoogspanning zich direct naast bebouwing bevindt. In de nieuwbouwwijk Helmond Brandevoort is vanaf ongeveer 2003 de lijn Maasbracht - Eindhoven ingesloten door bebouwing. In 2012 werd de lijn ingrijpend aangepast om te kunnen voldoen aan de richtlijnen van het RIVM van destijds. Toen kon te oordelen aan de topokaarten ten zuiden van de lijn meer bebouwing komen, en wel nog dichter bij het tracé, namelijk op slechts 45 m. Dit gebeurde maar ondertussen zijn de rekenmethoden aangescherpt en voldoet het niet meer, en wordt er gezocht naar oplossingen. Tijd voor een reportage want de laatste foto's dateren alweer uit de tijd van de ombouw en nu is de wijk er ook bij te zien.
Kijkrichting west, mast 114 is een normale hoekmast die tussen de omgebouwde masten staat en is het "lot" van mast 119 bespaard gebleven. Daarachter de omgebouwde masten, met 115 de aftakmast.
DSCM0822-b2.jpg
DSCM0822-b2.jpg (754.34 KiB) 7885 keer bekeken
Mast 113 en 112 over het kanaal zijn verbouwde S+9-masten.
DSCM0825-b2.jpg
DSCM0825-b2.jpg (793.25 KiB) 7885 keer bekeken
Mast 114, een klassieke koppelnet hoekmast.
DSCM0826-b2.jpg
DSCM0826-b2.jpg (653.11 KiB) 7885 keer bekeken
Mast 115 is een nieuwbouwmast met indrukwekkende diagonale traverse. Door het ontbreken van een knikpunt in de rand oogt de onderkant wat smal.
DSCM0833-b2.jpg
DSCM0833-b2.jpg (721.61 KiB) 7885 keer bekeken

Mast 115 van dichterbij. De zon stond er net niet lekker op, namelijk precies van opzij.
DSCM0843-b2.jpg
DSCM0843-b2.jpg (853.39 KiB) 7885 keer bekeken
Mast 116 is een omgebouwde S+9, maar dan zonder de ton-kop.
DSCM0842-b2.jpg
DSCM0842-b2.jpg (673.08 KiB) 7885 keer bekeken
Van dichterbij.
DSCM0844-b2.jpg
DSCM0844-b2.jpg (861.02 KiB) 7885 keer bekeken
Mast 117 is een omgebouwde S+9, met 380 kV in ton-opstelling. De mast is voorzien van een tweetal telecomopstellingen. Een indrukwekkende constructie als je het mij vraagt :) . De ondertraverse met de 150 kV moest naast de extra traverse hogerop nog ingepast worden en hangt opvallend laag. Onder de mast staande was het bekende knetterende geluid te horen, duidelijk vanaf de 380 kV-kettingen.
DSCM0846-b2.jpg
DSCM0846-b2.jpg (581.62 KiB) 7885 keer bekeken
Hier begint de meest nabije bebouwing, onder de lijn loopt ook een vrij drukke verkeersroute. Op deze fraaie dag ook veel wandelaars.
DSCM0859-b2.jpg
DSCM0859-b2.jpg (783.53 KiB) 7885 keer bekeken
Nog een keer mast 117, kijkrichting oost.
DSCM0864-b2.jpg
DSCM0864-b2.jpg (571.64 KiB) 7885 keer bekeken
En van dichterbij.
DSCM0865-b2.jpg
DSCM0865-b2.jpg (756.45 KiB) 7885 keer bekeken
Mast 118 is een omgebouwde S+0. Hij lijkt op een S+9, maar hij is in 2012 hoger gemaakt met een nieuw bovenstuk, vandaar het vrij spitse einde.
DSCM0866-b2.jpg
DSCM0866-b2.jpg (504.84 KiB) 7885 keer bekeken
En overzicht met de vijver.
DSCM0868-b2.jpg
DSCM0868-b2.jpg (688.12 KiB) 7885 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Helmond Brandevoort

Bericht door Tom » 30 jan 2021 22:31

Tweede stuk, met hoekmast 119, ooit een gewone HB+0, nu een tot tonmast omgebouwde combinatiemast.
Opvallend door zijn wisselend brede traverses en de spitse kattenoren, ook zien we zeer lange kettingen.
De ondertraverse hangt vrij laag. Net als mast 118 is de mast verhoogd met een extra bovenstuk.
DSCM0881-b2.jpg
DSCM0881-b2.jpg (815.15 KiB) 7882 keer bekeken
Overzichtje met de weg op de voorgrond, waarvan de lantaarns moeilijk buiten beeld gehouden konden worden :s .
DSCM0882-b2.jpg
DSCM0882-b2.jpg (702.81 KiB) 7882 keer bekeken
Mast 120 is net als 118 een tot combi-tonmast verbouwde S+0.
DSCM0889-b2.jpg
DSCM0889-b2.jpg (720.91 KiB) 7882 keer bekeken
De mastkop met het spitse bovenstuk.
DSCM0890-b2.jpg
DSCM0890-b2.jpg (487.76 KiB) 7882 keer bekeken
Hier is te zien dat er nog altijd dichtbij de lijn wordt gebouwd.
DSCM0888-b2.jpg
DSCM0888-b2.jpg (532.46 KiB) 7866 keer bekeken
Mast 121 is dan weer een nieuwbouw-mast, blijkbaar was dat gemakkelijker dan de oude S+0 ombouwen.
DSCM0906-b2.jpg
DSCM0906-b2.jpg (918.7 KiB) 7882 keer bekeken
Mast 122 is de laatste mast van de reconstructie en is gelijk aan mast 115 een aftakmast. Inmiddels was de cirrusbewolking opgerukt en veranderde het licht nogal. Op de achtergrond de VAM-berg, het hoogste punt van Noord-Brabant.
DSCM0913-b2.jpg
DSCM0913-b2.jpg (638.37 KiB) 7882 keer bekeken
Alweer op de terugweg het onderstuk van mast 122, met een treinmomentje. Later zou duidelijk worden waarom er alleen goederentreinen te zien waren.
DSCM0915-b2.jpg
DSCM0915-b2.jpg (993.12 KiB) 7882 keer bekeken
Mast 119 beeldvullend van onderaf, tel de schakeltjes maar eens :lol: .
DSCM0918-b2.jpg
DSCM0918-b2.jpg (855.05 KiB) 7882 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Tom op 30 jan 2021 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Helmond Brandevoort

Bericht door Tom » 30 jan 2021 22:40

Laatste stukje, op de terugweg was het oorspronkelijke plan om met gunstigere zon mast 115 nog beter te krijgen, maar dat werd dus met wolken.
Hier is vanuit het noorden gezien mast 117 nog eens.
DSCM0923-b2.jpg
DSCM0923-b2.jpg (501.76 KiB) 7881 keer bekeken
mast 115.
DSCM0933-b2.jpg
DSCM0933-b2.jpg (655.55 KiB) 7881 keer bekeken
en gezien vanuit de nabije doorgaande weg.
DSCM0935-Pano-b2.jpg
DSCM0935-Pano-b2.jpg (651.12 KiB) 7881 keer bekeken
De 150 kV-mast, en bijzonder "kattig" mastje met bijzondere fasewisseling.
DSCM0942-b2.jpg
DSCM0942-b2.jpg (687.74 KiB) 7881 keer bekeken
Toch nog mast 113 bekeken, die staat toch wel mooi in een weiland bij het kanaal.
DSCM0947-b2.jpg
DSCM0947-b2.jpg (699.87 KiB) 7881 keer bekeken
De bijzondere verlaagde isolatorophanging.
DSCM0950-b2.jpg
DSCM0950-b2.jpg (582.21 KiB) 7881 keer bekeken
Onderstuk met ladder. De kleur van deze mast is nog wat groenig, in tegenstelling tot de Brandevoort-masten.
DSCM0953-b2.jpg
DSCM0953-b2.jpg (853.59 KiB) 7881 keer bekeken
Mast 113 als geheel vanuit het oosten gezien.
DSCM0955-b2.jpg
DSCM0955-b2.jpg (474.55 KiB) 7881 keer bekeken
In Mierlo-hout zien we nog een 150 kV-hoekmast, die bewaren we voor een andere keer.
DSCM0960-b2.jpg
DSCM0960-b2.jpg (646.46 KiB) 7881 keer bekeken

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Helmond Brandevoort

Bericht door ds23man » 31 jan 2021 08:57

Mooie foto's weer! Ben benieuwd hoe ze zit gaan oplossen. Totale omleiding van het 380KV traject?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Helmond Brandevoort

Bericht door Peter » 31 jan 2021 11:37

Als het nu weer anders moet wordt het wel een enorme kapitaalvernietiging. Mooie fotoserie Tom! Ik heb daar destijds nog gelopen toen men druk was met de ombouw :)

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Helmond Brandevoort

Bericht door ds23man » 31 jan 2021 11:49

als ik dit zo eens zie op de netkaart, is dit wel echt een planologisch gedrocht. Denk dat Tennet in het vervolg zal zeggen: jullie kunnen ons de rug op, bouw je woonwijkje maar er ergens anders.

Peter_S
110 kV
Berichten: 120
Lid geworden op: 01 sep 2014 21:40

Re: Helmond Brandevoort

Bericht door Peter_S » 31 jan 2021 16:44

Mooie foto's weer Tom. Wel weer een triest voorbeeld waarbij een gemeente bouwt tot, of net voorbij, de grenzen wat mogelijk/wenselijk is en daarna de beheerder, lees belastingbetaler, opzadelt met de consequenties. Of het nu om een spoorlijn, weg of hoogspanningslijn gaat het is telkens weer hetzelfde liedje.

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Helmond Brandevoort

Bericht door ktf » 31 jan 2021 19:50

Misschien komt men al een eind met alleen het verkabelen van de 150kV? Anders misschien vervangen door Wintrack, of ombouw naar Moldau?

Ik zou het niet eerlijk vinden als dit (snel) aangepakt wordt, dit is echt niet de enige bestaande lijn waar het een probleem vormt. Uiteraard houdt men bij nieuwe lijnen en reconstructies alle richtlijnen aan, maar hier heeft men echt besloten tegen de lijn aan te bouwen. Die mensen zijn er met hun volle verstand gaan wonen. Dan denk ik dat de vele gevallen waarbij de bebouwing er eerder was dan de hoogspanningslijn (en waarbij de mast niet speciaal is ontworpen voor een smalle magneetveldzone) een hogere prioriteit horen te krijgen.
Laatst gewijzigd door ktf op 31 jan 2021 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Helmond Brandevoort

Bericht door Shrek » 31 jan 2021 19:52

Huh ik kan niet goed volgen. Ze hadden destijds toch de donau naar duoton omgebouwd net om de magneetvelden binnen de juiste toleranties te krijgen? En nu is het nog niet goed?

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Helmond Brandevoort

Bericht door Tom » 31 jan 2021 20:34

Zie:
https://www.helmond.nl/Hoogspanningslijnen
In 2015 is men op het minimum gaan zitten, maar door gewijzigde rekenmethode en mogelijk hogere belasting wordt die afstand overschreden.
Zie overigens ook de link naar de brief van Co Verdaas waarin de mogelijke toekomstige omgang met magneetvelden is voorgesteld.

Plaats reactie