Dagje in het noorden
Dagje in het noorden
Afgelopen zaterdag had ik gelegenheid om een kijkje te nemen langs een aantal interessante plekken in het Noorden, Meeden, Oudeschip en Vierverlaten. Helaas geen fotoweer, in het vooruitzicht gestelde opklaringen kwamen niet en een hardnekkige stratuslaag op nog geen 50 m hoogte belemmerde het zicht. Omdat er op korte termijn niets zou verbeteren toch maar gegaan, het is uitzittten zowel op weergebied als de dagelijkse realiteit .
Als eerste bij station Meeden de noodlijnen bekeken.
Vanuit de westkant de omleiding van het witte circuit die in juli is gebouwd. De bijzondere tijdelijkemast met de aflopers naar de geleiders van ZL-MEE. Vanaf de weg gezien aan de voorzijde. Hier is op de achtergrond de nieuwe noodlijn te zien voor het zwarte circuit. Drie masten zijn tegen het station geplaatst om de buis te overbruggen. Na dit uiterst sombere bezoek verder gereden via Heiligerlee naar Delfzijl. De windmolens bij Meeden (een ander fotodoel) zaten namelijk volledig verscholen in de wolkenbasis . Dat is op deze foto van de huidige ombouw van Groningen - Weiwerd ook te zien. Ten opzichte van een jaar terug was het aantal windmolens met formaatje "mega" enorm toegenomen. Als het helder is zou ik het nog wel eens willen zien . De stand van zaken bij station Weiwerd is hier te zien.
Als eerste bij station Meeden de noodlijnen bekeken.
Vanuit de westkant de omleiding van het witte circuit die in juli is gebouwd. De bijzondere tijdelijkemast met de aflopers naar de geleiders van ZL-MEE. Vanaf de weg gezien aan de voorzijde. Hier is op de achtergrond de nieuwe noodlijn te zien voor het zwarte circuit. Drie masten zijn tegen het station geplaatst om de buis te overbruggen. Na dit uiterst sombere bezoek verder gereden via Heiligerlee naar Delfzijl. De windmolens bij Meeden (een ander fotodoel) zaten namelijk volledig verscholen in de wolkenbasis . Dat is op deze foto van de huidige ombouw van Groningen - Weiwerd ook te zien. Ten opzichte van een jaar terug was het aantal windmolens met formaatje "mega" enorm toegenomen. Als het helder is zou ik het nog wel eens willen zien . De stand van zaken bij station Weiwerd is hier te zien.
Re: Dagje in het noorden
Vervolg bij Eemshaven.
Als eerste het station Hogeland.
Als je via de N33 de dijk bij Spijk overkomt kom je in een industrieel park terecht dat totaal anders is dan het landelijke gebied daarvoor .
Uit de centrales maar ook het google datacentrum kwamen grote wolken die rap versmolten met de wolkendek. Gelukkig was de basis hier wat hoger zodat de foto's hier wat helderder zijn, het gokje hierop pakte goed uit.
Mast 123 met een wisseling vanwege de werkzaamheden bij Vierverlaten en Brillerij. Dan mast 4 van Eems-Mee met de nieuwe aftakking naar station Hogeland, op 220 en 380 kV. Een klein beetje zonlicht was me gegund zelfs . De indrukwekkende mastkop met de aanpassingen. Dichterbij kon ik niet komen, de wegen eronder waren bouwterrein en bij het oprijden naar de klaarblijkelijke poort maakte ik snel rechtsomkeert toen de bewaking al tevoorschijn kwam .
Iets verderaf met een 220 kV-mast op de voorgrond nu het nog kan. Vanaf de N33 kon nog wel deze foto eraf die goed laat zien hoe best ingenieus de draden aftakken. Vanaf ongeveer dezelfde plaats kwamen de nieuwe Wintracks in beeld. Deze staan hier midden in het land en komen recht op de centrale af in tegenstelling tot Eems-Mee die een andere richting heeft. Over enige tijd staan hier dus twee viercircuit-lijnen of dubbele dubbelcircuitlijnen . Indrukwekkend gebouw die RWE-centrale, ook als je bedenkt hoeveel mensen van dit bedrijf afhankelijk zijn. Alleen een hoge schoorsteen ontbreekt, dit is toch wat jammer, een schoorsteen niet hoger dan het ketelhuis. Nogmaals de Wintrack-masten van dichterbij. Keurig wit als het station en de windmolens . We zien ook de maatregelen tegen de vortex-trillingen. In de tui hangt een gewicht. Vervolg gaat verder met Oudeschip en de 380 kV-lijnen daar.
Als eerste het station Hogeland.
Als je via de N33 de dijk bij Spijk overkomt kom je in een industrieel park terecht dat totaal anders is dan het landelijke gebied daarvoor .
Uit de centrales maar ook het google datacentrum kwamen grote wolken die rap versmolten met de wolkendek. Gelukkig was de basis hier wat hoger zodat de foto's hier wat helderder zijn, het gokje hierop pakte goed uit.
Mast 123 met een wisseling vanwege de werkzaamheden bij Vierverlaten en Brillerij. Dan mast 4 van Eems-Mee met de nieuwe aftakking naar station Hogeland, op 220 en 380 kV. Een klein beetje zonlicht was me gegund zelfs . De indrukwekkende mastkop met de aanpassingen. Dichterbij kon ik niet komen, de wegen eronder waren bouwterrein en bij het oprijden naar de klaarblijkelijke poort maakte ik snel rechtsomkeert toen de bewaking al tevoorschijn kwam .
Iets verderaf met een 220 kV-mast op de voorgrond nu het nog kan. Vanaf de N33 kon nog wel deze foto eraf die goed laat zien hoe best ingenieus de draden aftakken. Vanaf ongeveer dezelfde plaats kwamen de nieuwe Wintracks in beeld. Deze staan hier midden in het land en komen recht op de centrale af in tegenstelling tot Eems-Mee die een andere richting heeft. Over enige tijd staan hier dus twee viercircuit-lijnen of dubbele dubbelcircuitlijnen . Indrukwekkend gebouw die RWE-centrale, ook als je bedenkt hoeveel mensen van dit bedrijf afhankelijk zijn. Alleen een hoge schoorsteen ontbreekt, dit is toch wat jammer, een schoorsteen niet hoger dan het ketelhuis. Nogmaals de Wintrack-masten van dichterbij. Keurig wit als het station en de windmolens . We zien ook de maatregelen tegen de vortex-trillingen. In de tui hangt een gewicht. Vervolg gaat verder met Oudeschip en de 380 kV-lijnen daar.
Re: Dagje in het noorden
Mooie foto's Tom! Kon ze pas net in volle glorie bekijken omdat ik net het scherm van mijn laptop vervangen heb waar de kleur rood van uit gevallen was. Maar om even terug te komen op die bypass in Meeden, zou het gewoon niet een idee zijn om eens een mailtje naar Tennet te sturen met de vraag wat daar aan de hand is?
Re: Dagje in het noorden
Foto's van de 380 kV-lijn naar de RWE-centrale en Vattenfall-centrale (Doekegat).
Eindmast van de noodlijn naar Eemshaven voor station Oudeschip. De twee portalen in de lijn naar Eemshaven met de kortst mogelijke veldlengte Eindmast 4 met de laaghangende geleiders naar het portaal. Portaal met centrale op de achtergrond. Dan vanaf de weg de aankomst van de nieuwe lijn uit Vierverlaten. De windmolen wordt op korte afstand gepasseerd. Portaalmast voor de RWE-centrale. Hierna kwam er bewaking langs die vertelde dat de centrale liever niet op de foto wil worden gezet, dus dat respecteren we maar met tegenzin. Een foto van de eindmast, een gespierde ZL-MEE achtige, kon er wel vanaf. Die maakt een hoek van bijna 90°.
Mast 5 van de lijn naar Doekegat om de scherpe bocht te maken. Richting Oudeschip. De wolken versmelten op de achtergrond. De malle mastkop. V-kettingen voor de lijnhoek. Via de V-ketting kunnen ook langere kettingen ingepast worden, dichtbij de kust met zout niet gek. Maar visueel . De twee eindmasten bij Oudeschip nog eens met de eerste centrale Eemshaven.
Eindmast van de noodlijn naar Eemshaven voor station Oudeschip. De twee portalen in de lijn naar Eemshaven met de kortst mogelijke veldlengte Eindmast 4 met de laaghangende geleiders naar het portaal. Portaal met centrale op de achtergrond. Dan vanaf de weg de aankomst van de nieuwe lijn uit Vierverlaten. De windmolen wordt op korte afstand gepasseerd. Portaalmast voor de RWE-centrale. Hierna kwam er bewaking langs die vertelde dat de centrale liever niet op de foto wil worden gezet, dus dat respecteren we maar met tegenzin. Een foto van de eindmast, een gespierde ZL-MEE achtige, kon er wel vanaf. Die maakt een hoek van bijna 90°.
Mast 5 van de lijn naar Doekegat om de scherpe bocht te maken. Richting Oudeschip. De wolken versmelten op de achtergrond. De malle mastkop. V-kettingen voor de lijnhoek. Via de V-ketting kunnen ook langere kettingen ingepast worden, dichtbij de kust met zout niet gek. Maar visueel . De twee eindmasten bij Oudeschip nog eens met de eerste centrale Eemshaven.
Re: Dagje in het noorden
Ik wist niet dat centrales ook al portretrecht hadden.
Re: Dagje in het noorden
Tja, ik denk dat ze alert zijn op afwijkende zaken en er zal wel niet iedere dag iemand uit belangstelling of interesse langskomen. De fotopositie is ook direct voor de ingang dus niet echt verdekt .
Re: Dagje in het noorden
Ondanks het bedroevende weer valt het me mee hoeveel je hier nog uit hebt weten te slepen.
Het sfeertje zit er wel in zo met die opklaring.
Het Mysterie van Meeden dan. De eh.. dubbele bypass-operatie.
Tja, wat daar aan de hand is zou inmiddels welhaast een spannend boek kunnen zijn. Noodmasten zet je ook niet neer voor een tientje en voor een lekke pakking breng je ook geen bovengrondse U-bocht aan. Nuja, klein voordeel voor ons geïnteresseerden is dat het euvel kennelijk zo groot is dat het letterlijk en figuurlijk het gebouw overstijgt, zodat we tenminste überhaupt weten dat er iets aan de hand is. Dat gesloten fort zou anders niets prijsgeven.
Eemshaven Hogeland is sinds de ontdekking van Shrek (de rechtstreekse bovengrondse 70 kV interconnectie vanaf Lixhe op de ENCI) dan wel gedegradeerd naar de op één na grootste netkaartverrassing van 2020, maar het blijft een apart geval. Dat men de aftak op deze manier zou maken verrast wel. Die stapel PVC-buizen staat nog altijd gewoon pal onder mast 04, waar ze afgelopen zomer ook al stonden. Toen dacht ik nog dat daar op de grond een of andere afspanconstructie zou worden neergezet. Niets van dat alles, op één caravelle na dan (maar dat red je wel met wat betonblokken). De aftak is werkelijk rechtstreeks vanaf de traversen en ook duidelijk een provisorium. Voldoende solide voor een aantal jaar, maar niet robuust genoeg om nog langer dienst te doen dan dat.
Overigens is het nog steeds niet duidelijk waarom er ook in mast 03 en 05 extra balkons zijn aangebracht ter hoogte van de onderste traversen. Aan die masten is niets veranderd.
Het sfeertje zit er wel in zo met die opklaring.
Het Mysterie van Meeden dan. De eh.. dubbele bypass-operatie.
Tja, wat daar aan de hand is zou inmiddels welhaast een spannend boek kunnen zijn. Noodmasten zet je ook niet neer voor een tientje en voor een lekke pakking breng je ook geen bovengrondse U-bocht aan. Nuja, klein voordeel voor ons geïnteresseerden is dat het euvel kennelijk zo groot is dat het letterlijk en figuurlijk het gebouw overstijgt, zodat we tenminste überhaupt weten dat er iets aan de hand is. Dat gesloten fort zou anders niets prijsgeven.
Eemshaven Hogeland is sinds de ontdekking van Shrek (de rechtstreekse bovengrondse 70 kV interconnectie vanaf Lixhe op de ENCI) dan wel gedegradeerd naar de op één na grootste netkaartverrassing van 2020, maar het blijft een apart geval. Dat men de aftak op deze manier zou maken verrast wel. Die stapel PVC-buizen staat nog altijd gewoon pal onder mast 04, waar ze afgelopen zomer ook al stonden. Toen dacht ik nog dat daar op de grond een of andere afspanconstructie zou worden neergezet. Niets van dat alles, op één caravelle na dan (maar dat red je wel met wat betonblokken). De aftak is werkelijk rechtstreeks vanaf de traversen en ook duidelijk een provisorium. Voldoende solide voor een aantal jaar, maar niet robuust genoeg om nog langer dienst te doen dan dat.
Overigens is het nog steeds niet duidelijk waarom er ook in mast 03 en 05 extra balkons zijn aangebracht ter hoogte van de onderste traversen. Aan die masten is niets veranderd.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Dagje in het noorden
Even een blonde vraag: ligt de verbinding in Meeden met Duitsland er nu uit door die dubbele bypass?
Re: Dagje in het noorden
Nee, Station Meeden is nog wel verbonden, maar als een aftak van beide circuits. De bretelles zijn bij wit en zwart steeds aan één kant losgemaakt, zodat er aan die kant in het station gewerkt kan worden. De andere kant is wel aangekoppeld.
Re: Dagje in het noorden
Aha, dat is interessante informatie.
Wat er binnenin de buik van het bastion mis is blijft voorlopig in het ongewis, maar als er van dat soort ad-hoc harde aftakken op de beide bovenlangs denderende circuits zitten, dan is het netschema in ieder geval te radicaal geweest in het losnemen van alle schakelmogelijkheden (en Diele alleen via een dwarsregelaar en de 380/220 750 MVA koppeltrafo verbinden).
Wat er binnenin de buik van het bastion mis is blijft voorlopig in het ongewis, maar als er van dat soort ad-hoc harde aftakken op de beide bovenlangs denderende circuits zitten, dan is het netschema in ieder geval te radicaal geweest in het losnemen van alle schakelmogelijkheden (en Diele alleen via een dwarsregelaar en de 380/220 750 MVA koppeltrafo verbinden).
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd