Pagina 7 van 25

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Geplaatst: 04 mei 2021 14:11
door CM
De foto’s zijn beslist mooi en geven een goede indruk van de voortgang van de aanleg.
Nu ik het zo bekijk allemaal vind ik dat hele wintrack gebeuren één grote mislukking, het ziet er niet uit.
Het hele landschap wordt verpest door die afschuwelijke palen en het is gewoon veel storender dan de vakwerkmasten.
Ze hadden die lijn gewoon ondergronds moeten leggen want daar zou ik meer vrede mee gehad hebben dan dit.
Hoe dan ook, het toch al kale landschap in Groningen wordt compleet verziekt.

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Geplaatst: 04 mei 2021 15:53
door ktf
Heb ik het misschien gemist bij het laatste Wintrack project, of is de manier van afspannen bij hoekmasten nieuw? Geen horizontaal geleide bogen, maar 'gewoon' hangend? Ik vind het visueel wel een hele verbetering eerlijk gezegd

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Geplaatst: 04 mei 2021 19:27
door PJK
maurice schreef:
04 mei 2021 12:40
De twee noordelijke circuits blijven vooralsnog spanningsloos tussen Brillerij en Oudeschip.
Maar werkelijk? Dus twee circuits aan 1 pyloon spanningsloos? Alles gaat over de andere pyloon?

Dat onderstreept nog eens wat hier eens eerder is geroepen: het zijn gewoon twee dubbelcircuits 380kv-lijnen binnen elkaars valbereik...

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Geplaatst: 04 mei 2021 22:01
door Tom
Klopt, deze bretelle is een noviteit voor het concept Wintrack.
Daardoor lijkt hij nog wel wat meer op een "gewone" hoekmast.
Al is de bekende V-fixatie vervangen door de enkele post-isolator.
Hoewel hij zijn hoekmast-eigenschappen verloochent heeft de originele omloopbretelle ook wel wat binnen het concept, in zijaanzicht minimaal in aanzicht.

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Geplaatst: 05 mei 2021 12:01
door maurice
PJK schreef:
04 mei 2021 19:27
maurice schreef:
04 mei 2021 12:40
De twee noordelijke circuits blijven vooralsnog spanningsloos tussen Brillerij en Oudeschip.
Maar werkelijk? Dus twee circuits aan 1 pyloon spanningsloos? Alles gaat over de andere pyloon?

Dat onderstreept nog eens wat hier eens eerder is geroepen: het zijn gewoon twee dubbelcircuits 380kv-lijnen binnen elkaars valbereik...
Of een vier-circuit lijn die nog maar voor de helft in bedrijf is. Het is maar hoe je er tegen aan kijkt.

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Geplaatst: 05 mei 2021 13:50
door Shrek
maurice schreef:
04 mei 2021 12:40
De twee noordelijke circuits blijven vooralsnog spanningsloos tussen Brillerij en Oudeschip.
Echt spanningsloos? Ze gaa' die circuits niet tijdelijk parallel verbinden?

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Geplaatst: 05 mei 2021 17:57
door Tom
Als het tussen twee circuits op twee verschillende poles is, dan zal parallel schakelen niet eenvoudig te realiseren zijn.

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Geplaatst: 05 mei 2021 19:07
door ds23man

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Geplaatst: 05 mei 2021 19:16
door Shrek
Tom schreef:
05 mei 2021 17:57
Als het tussen twee circuits op twee verschillende poles is, dan zal parallel schakelen niet eenvoudig te realiseren zijn.
Maar dat is toch een heel onlogische configuratie? Je zou toch verwachten dat ze de 110kV aan de buitenkant hangen en de 380 in het midden.

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Geplaatst: 05 mei 2021 20:31
door Tom
Voor de aansluiting op het station is dit wel meer geschikt, omdat vanaf een pole de 110 kV kan aansluiten. Ook voor het stijgpunt bij Brillerij is dat gemakkelijker. En vanwege lijndansen is het wenselijk om zo min mogelijk koppelingen in het veld tussen geleiders te maken.