Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
ds23man
380 kV
Loads: 821
Aangesloten op: 11 okt 2020 12:29

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Load door ds23man » 23 sep 2021 07:31

Apart, Tennet had de financiering voor dit project nog niet helemaal rond:

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... -groningen

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2371
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Load door Tom » 04 okt 2021 22:28

Zondag was ik in de buurt, helaas trof ik het niet met het weer :s .
Toch een leuke onderneming, in de miezerregen door een landschap waar weinigen zich buiten waagden.
Bij Den Horn inderdaad de vrijwel gerede hoekmast 6 bewonderd.
En de 4-circuit 220 kV-mast nu hij er nog staat.
DSCN4230-b2.jpg
mast 6
DSCN4230-b2.jpg (722.69 KiB) 596 keer geschouwd
DSCN4231-b2.jpg
Richting Vierverlaten met de grotere hoekmasten bij VVL op de achtergrond.
DSCN4231-b2.jpg (742.68 KiB) 596 keer geschouwd
DSCN4241-b2.jpg
Ander standpunt, de fundaties zijn bijna niet zichtbaar.
DSCN4241-b2.jpg (841.34 KiB) 596 keer geschouwd
In noordelijke richting zag het er zo uit, met de 220 kV steunmast op de voorgrond.
Bij dit grijze weer valt de uitgsproken witte kleur van de masten wat minder op :) .
DSCN4237-b2.jpg
DSCN4237-b2.jpg (1.13 MiB) 596 keer geschouwd
DSCN4234-b2.jpg
DSCN4234-b2.jpg (840.78 KiB) 596 keer geschouwd
DSCN4239-b2.jpg
De 4-circuit 380 kV Wintracks zijn een stuk gedrongener dan de twee-circuit versies. En ze zijn symmetrisch.
DSCN4239-b2.jpg (870.55 KiB) 596 keer geschouwd
Met de groothoek en standaardlens
DSCN4246-b2.jpg
DSCN4246-b2.jpg (700.52 KiB) 596 keer geschouwd
DSCN4248-Pano-b2.jpg
DSCN4248-Pano-b2.jpg (760.99 KiB) 596 keer geschouwd
Wordt vervolgd bij Aduard.

Bram Gaastra
70 kV
Loads: 93
Aangesloten op: 23 mei 2020 19:49

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Load door Bram Gaastra » 04 okt 2021 22:44

Fraaie plaatjes bij Lijnstukken 2-6 en 6-9 bij hoekmast 6 en steunmast 7 Tom !
Ik ben benieuwd naar je vervolg in Lijnstukken 12-20 en 20-26 bij Aduard !

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3592
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Load door Hans » 05 okt 2021 07:28

Ha, dat zijn zo ongeveer dezelfde fotoplekken als die Bram en ik een week eerder ook hadden, maar wij troffen het beter met het weer (althans later op de dag in Stedum). Het is je vak of niet. :engel:

Van een verslag was het nog niet gekomen. Paar foto's alvast en pardon voor dat foeilelijke watermerk, ik had op deze nieuwe tweedehands rekenmachine per ongeluk het verkeerde bestand gepakt. Fixen we bij de volgende serie.

Dezelfde hoekpositie en vakwerkmast naast elkaar. Als je op de juiste plek stopt wijken ze fraai uiteen. Of naderen ze elkaar, net wat je perspectief is. Het zijn indrukwekkende masten, dit was voor mij de eerste keer dat ik een volledig opgetuigde 4x380 aan wintracks heb gezien.

DagjeEemshaven2110.jpg
Wintracks naast vakwerk, slechtere camera, beter weer
DagjeEemshaven2110.jpg (100.35 KiB) 562 keer geschouwd

Verderop staat het nieuwe opstijgpunt bij Brillerij, ofwel de mast die enige tijd een broekstuk met een onderbroek had. Ze hebben hem inmiddels zijn onderbroek uitgedaan zodat hij nu in een kilt staat. Da's nog tot daar aan toe, maar er hangen nog wel wat eh.. mastlichaamsdelen nutteloos te wezen. Nooit eerder gezien dat men op deze manier een broekstuk verzwaart. Ergens in Arnhem is een engineer waarschijnlijk helemaal los gegaan.

DagjeEemshaven2114.jpg
Nieuw opstijgpunt Brillerij
DagjeEemshaven2114.jpg (112.33 KiB) 562 keer geschouwd
DagjeEemshaven2112.jpg
Sporen van vroeger
DagjeEemshaven2112.jpg (83.87 KiB) 562 keer geschouwd

Verderop in Stedum was een open dag (burendag eigenlijk, maar er was ruimte voor andere geïnteresseerden) en dat was de hoofdactiviteit van die dag. Daar kon je een bouwplaats bezoeken. Van het indrukwekkende fundament met betonwapening en een ankerkooi op zijn plek regelen we later wel wat plaatjes, maar deze willen we u niet onthouden: twee enorme Deense ankerkooien voor een HA+0 wintrack.

DagjeEemshaven2113.jpg
Ankerkooi voor een HA+0 wintrack
DagjeEemshaven2113.jpg (139.08 KiB) 562 keer geschouwd

Wie goed kijkt ziet dat er ook iemand in de kooi zit. De trekankers zitten zo wijd uit elkaar dat een kind er wel tussendoor kan. Als twee speelse maar grote kinderen doken we daar natuurlijk direct bovenop. Ondergetekende is een schriel mannetje en ik had er ook geen moeite mee die kooi in en uit te stappen tussen de ankers door, maar bij Bram lag dat net even anders. Ik was een ogenblik bang dat we 'm daar moesten achterlaten in de kooi. (Tennet zal die ladder die op de achtergrond op de grond ligt er wel niet voor niets hebben neergelegd. :lol: )
Halfverankering is net appelmoes: het kan overal bij

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2371
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Load door Tom » 05 okt 2021 20:52

Mooie foto's Hans van de verbouwde mast 32!
Bijzondere oplossing is het zeker.
Vervolg bij Aduard.
Mast 8 van opzij gezien.
DSCN4251-b2.jpg
DSCN4251-b2.jpg (996.1 KiB) 507 keer geschouwd
Hoekmast 9, waar nu de geleiders op de westelijke pole stoppen. Hier is ook het tijdelijke opstijgpunt te zien van de 220 kV lijn. Heel wat betonplaten zijn nodig voor de verankering van de geleiders.
DSCN4253-b2.jpg
DSCN4253-b2.jpg (714.29 KiB) 507 keer geschouwd
Dan een stukje verderop bij het V. Starkenborghkanaal. De tijdelijke kruising met één pole van mast 17.
DSCN4261-b2.jpg
DSCN4261-b2.jpg (591.57 KiB) 507 keer geschouwd
De 110 kV-kruising nog altijd te zien. Een circuit staat hiervan nog aan, het was duidelijk te horen aan een licht geknetter :)
DSCN4275-b2.jpg
DSCN4275-b2.jpg (724.09 KiB) 507 keer geschouwd
De 220 kV-kruising van wat verder weg.
DSCN4277-b2.jpg
DSCN4277-b2.jpg (851.34 KiB) 507 keer geschouwd
Zicht op de rechtstand richting Brillerij. Op de pole is een lijnhoek aanwezig, te zien aan de ophanging bij de V-brace. Er zijn heel wat kunstgrepen om hier de nieuwe lijn aan te leggen langs de 110 kV-lijn en waarschijnlijk een gevoelige bestemming.
Als straks de 110 kV-lijn weg is blijft hier een lijnhoek zichtbaar waarvan men zich in de toekomst wel zal afvragen waarom die er in zit.
DSCN4287-b2.jpg
DSCN4287-b2.jpg (663.28 KiB) 507 keer geschouwd
Mast 21.
DSCN4289-b2.jpg
DSCN4289-b2.jpg (746.18 KiB) 507 keer geschouwd
DSCN4291-b2.jpg
DSCN4291-b2.jpg (721.95 KiB) 507 keer geschouwd
En zicht vanaf de voormalige brug in Aduard.
DSCN4295-b2.jpg
DSCN4295-b2.jpg (762.99 KiB) 507 keer geschouwd
DSCN4297-b2.jpg
DSCN4297-b2.jpg (795.13 KiB) 507 keer geschouwd
.

Bram Gaastra
70 kV
Loads: 93
Aangesloten op: 23 mei 2020 19:49

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Load door Bram Gaastra » 05 okt 2021 22:22

Weer fraaie plaatjes Tom daar in Lijnstukken 12-20 en 20-26 bij Aduard !
Hieronder heb ik nog een foto van gisteren want hoekmast 95 is in aanbouw.

SAM_5679.JPG
Hoekmast 95 in aanbouw.
SAM_5679.JPG (1.15 MiB) 487 keer geschouwd
Morgen het vervolg met wat meer foto's van gisteren.

Bram Gaastra
70 kV
Loads: 93
Aangesloten op: 23 mei 2020 19:49

Update 04-10-2021: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Load door Bram Gaastra » 07 okt 2021 22:31

Lijnstuk 12-20 heeft inmiddels al zijn geleiders en ziet er tijdelijk best apart uit met op elke mastlocatie maar één wintrack pyloon. Met nu nog de hamerkoppen precies ernaast is natuurlijk het plaatje compleet !
Daarom heb ik vanuit beide kanten de hamerkoppen met lijnstuk 12-20 en ook lijnstuk 20-26 op de foto gezet.
Bij hamerkop 32 is inmiddels het oude broekstuk verwijderd.
In Lijnstuk 26-37 hangen nu de eerste katrollen.
En hoekmast 95 is in aanbouw.

Hieronder de foto's van 4 oktober.


IMG-202110-04 01.jpg
Zicht vanaf het treinspoor van Groningen-Leeuwarden in Den Horn.
IMG-202110-04 01.jpg (227.86 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 02.jpg
Steunmasten 7,8 en hoekmast 9.
IMG-202110-04 02.jpg (104.66 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 03.jpg
Steunmast 9 van de 220 kV verbinding en steunmast 7.
IMG-202110-04 03.jpg (149.61 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 04.jpg
Lijnstuk 6-2 en steunmasten 8-4 en hoekmast 3 van de 220 kV verbinding.
IMG-202110-04 04.jpg (187.16 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 05.jpg
Lijnstuk 6-2 en steunmasten 8-4 en hoekmast 3 van de 220 kV verbinding.
IMG-202110-04 05.jpg (135.34 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 06.jpg
Steunmast 11 en lijnstukken 12-20, 20-26 vanuit Den Horn gezien.
IMG-202110-04 06.jpg (127.11 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 07.jpg
Dan komen we bij hoekmast 20 waar het mij opviel dat ie nu een beetje scheef buigt en niet meer zo recht staat als toen er nog geen geleiders in hingen. Zou vast de trekkracht van de geleiders kunnen zijn en omdat het al geen scherpe hoek is.
IMG-202110-04 07.jpg (130 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 08.jpg
IMG-202110-04 08.jpg (120.12 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 09.jpg
Lijnstuk 20-12 en de hamerkoppen vanuit Brillerij gezien.
IMG-202110-04 09.jpg (176.61 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 10.jpg
Lijnstukken 26-20, 20-12, de tweevlaksmasten en de hamerkoppen vanuit Brillerij gezien.
IMG-202110-04 10.jpg (173.2 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 11.jpg
Lijnstuk 26-20 en de hamerkoppen vanuit Brillerij gezien.
IMG-202110-04 11.jpg (180.37 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 12.jpg
IMG-202110-04 12.jpg (165.17 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 13.jpg
Hamerkop 32, het oude broekstuk is inmiddels verwijderd.
IMG-202110-04 13.jpg (158.53 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 14.jpg
IMG-202110-04 14.jpg (200.99 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 15.jpg
IMG-202110-04 15.jpg (157.3 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 16.jpg
Lijnstuk 26-20 en de hamerkoppen vanuit Brillerij gezien.
IMG-202110-04 16.jpg (146.69 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 17.jpg
Lijnstuk 26-20 en de hamerkoppen vanuit Brillerij gezien.
IMG-202110-04 17.jpg (142.35 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 18.jpg
Steunmasten 32-30 en hoekmast 29 van de 220 kV verbinding.
IMG-202110-04 18.jpg (197.86 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 19.jpg
Links steunmasten 32-30 en hoekmast 29 van de 220 kV verbinding en rechts steunmasten 29-27 en hoekmast 26. Hier hangen inmiddels ook de eerste katrollen.
IMG-202110-04 19.jpg (177.05 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 20.jpg
Links crossingsmasten 31,32 en rechts crossingsmast 34 van de 220 kV verbinding.
IMG-202110-04 20.jpg (180.54 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 21.jpg
Crossingsmast 34 vanaf de zijkant gezien.
IMG-202110-04 21.jpg (121.08 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 22.jpg
Crossingsmast 34 van onder gezien.
IMG-202110-04 22.jpg (106.73 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 23.jpg
Crossingsmast 34 van onder gezien.
IMG-202110-04 23.jpg (135.61 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 24.jpg
Crossingsmast 32, steunmasten 33,36 en hoekmast 37.
IMG-202110-04 24.jpg (123.13 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 25.jpg
Crossingsmast 32 met rechts een drone. Misschien dat de bestuurder van de Drone nog wat plaatjes van bovenaf kan toevoegen aan deze bijdrage ;<))
IMG-202110-04 25.jpg (57.77 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 26.jpg
Crossingsmast 31, steunmasten 30,27 en hoekmast 26.
IMG-202110-04 26.jpg (71.2 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 27.jpg
Steunmast 82 en lijnstuk 83-96 van de 220 kV verbinding vanuit Loppersum met op de achtergrond lijnstuk 95-102 met hoekmast 95 in aanbouw.
IMG-202110-04 27.jpg (172.87 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 28.jpg
Ingezoemd op hoekmast 95 en lijnstuk 95-102.
IMG-202110-04 28.jpg (163.18 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 29.jpg
IMG-202110-04 29.jpg (186.47 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 30.jpg
IMG-202110-04 30.jpg (144.78 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 31.jpg
Steunmasten 88-84, hoekmast 83 en steunmasten 82-79 van de 220 kV verbinding.
IMG-202110-04 31.jpg (217.96 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 32.jpg
IMG-202110-04 32.jpg (179 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 33.jpg
Hoekmast 95 in aanbouw.
IMG-202110-04 33.jpg (142.69 KiB) 410 keer geschouwd


IMG-202110-04 34.jpg
IMG-202110-04 34.jpg (203.3 KiB) 410 keer geschouwd

Bram Gaastra
70 kV
Loads: 93
Aangesloten op: 23 mei 2020 19:49

Update 17-10-2021: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Load door Bram Gaastra » 17 okt 2021 23:20

Hoekmast 20 heeft inmiddels de eerste bretellen.
Lijnstuk 26-37 heeft de eerste geleiders, verder staan steunmasten 40-44 en hoekmast 95 staat inmiddels ook en is lijnstuk 95-102 compleet.
Hieronder de foto's van vandaag.
Ze zijn gemaakt met mijn nieuwe camera.

IMG-2021-10-17 01.jpg
Steunmasten 18,19 en daarachter lijnstuk 20-26.
IMG-2021-10-17 01.jpg (101.89 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 02.jpg
Lijnstuk 20-26.
IMG-2021-10-17 02.jpg (116.81 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 03.jpg
Hoekmast 20 met de eerste bretellen.
IMG-2021-10-17 03.jpg (130.86 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 04.jpg
Steunmast 25, hoekmast 26, lijnstuk 26-37 en lijnstuk 29-46 van de 220 kV verbinding.
IMG-2021-10-17 04.jpg (129.01 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 05.jpg
hamerkop 30 en hoekmast 26.
IMG-2021-10-17 05.jpg (107.69 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 06.jpg
Lijnstuk 26-37.
IMG-2021-10-17 06.jpg (99.63 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 07.jpg
Lijnstuk 26-37.
IMG-2021-10-17 07.jpg (42.52 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 08.jpg
Lijnstuk 26-37.
IMG-2021-10-17 08.jpg (111.1 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 09.jpg
Links lijnstuk 46-29 van de 220 kV verbinding en rechts lijnstuk 37-26.
IMG-2021-10-17 09.jpg (108.71 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 10.jpg
Lijnstuk 37-26.
IMG-2021-10-17 10.jpg (103.71 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 11.jpg
IMG-2021-10-17 11.jpg (122.4 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 12.jpg
Steunmasten 39-44.
IMG-2021-10-17 12.jpg (75.85 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 13.jpg
Steunmasten 39-44.
IMG-2021-10-17 13.jpg (76.74 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 14.jpg
Steunmasten 38-44.
IMG-2021-10-17 14.jpg (82.95 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 15.jpg
Hoekmast 95.
IMG-2021-10-17 15.jpg (71.46 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 16.jpg
Lijnstuk 95-102.
IMG-2021-10-17 16.jpg (87.57 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 17.jpg
IMG-2021-10-17 17.jpg (75.89 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 18.jpg
IMG-2021-10-17 18.jpg (94.47 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 19.jpg
Lijnstuk 96-83 van de 220 kV verbinding.
IMG-2021-10-17 19.jpg (189.54 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 20.jpg
Lijnstuk 96-83 van de 220 kV verbinding.
IMG-2021-10-17 20.jpg (126.51 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 21.jpg
Fundering van steunmast 94.
IMG-2021-10-17 21.jpg (186.35 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 22.jpg
Steunmasten 107-103 en hoekmast 102.
IMG-2021-10-17 22.jpg (88.5 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 23.jpg
Steunmasten 106-103 en hoekmast 102.
IMG-2021-10-17 23.jpg (91.88 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 24.jpg
Steunmasten 107-103 en hoekmast 102
IMG-2021-10-17 24.jpg (91.56 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 25.jpg
Links steunmasten 115-111 en hoekmast 110 van de 220 kV verbinding en rechts steunmasten 107-103 en hoekmast 102.
IMG-2021-10-17 25.jpg (111.53 KiB) 272 keer geschouwd

IMG-2021-10-17 26.jpg
IMG-2021-10-17 26.jpg (48.73 KiB) 272 keer geschouwd
Laatst gewijzigd door 2 op Bram Gaastra, in totaal 20 keer gewijzigd.

voltron
380 kV
Loads: 739
Aangesloten op: 25 apr 2012 13:28

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Load door voltron » 18 okt 2021 13:56

Visueel valt zo'n enkele lijn een stuk minder op! Maar praktisch zal dit voor een 2-circuits 380 kV lijn niet mogelijk zijn omdat ze dan bij werkzaamheden de gehele lijn uit moeten zetten?

Mooie update trouwens!

Plaats reactie