Hoe zou dat met afstanden zitten als je hetzelfde type als Meeden-Eemshaven hier had neergezet? En dan de fases a-la wintrack had opgehangen en niet zoals ze nu hangen (omgekeerde donau)Tom schreef: ↑26 feb 2021 20:29Dat had inderdaad een wat minder druk beeld opgeleverd zonder de dubbelingen in de palen. Hoewel de isolatoren van de 4-circuitmasten wel een stuk groter zijn en daarmee het voordeel wat vermindert.
Belangrijkste probleem zal zijn dat de breedte van de magneetveldzone dan groter was geweest, omdat de twee circuit wintracks toch aanzienlijk compacter zijn.
Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Is het gebruik van één wintrack paal niet onmogelijk door de eisen met betrekking tot onderhoud? Ik dacht ooit gehoord te hebben dat alle circuits in één paal afgeschakeld worden bij onderhoud, en er daarom altijd sprake moet zijn van een bipole.
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Mooie update weer, je kunt nu al goed een indruk van het rijtje steunmasten krijgen. Wat door me heen ging was dat met die grote driehoeken de wintrackmast toch wel wat meer smoel krijgt dan de 2-circuitmast, waarbij de saaie centrale witte paal domineert. Ik ga dit zeker binnenkort ook eens met eigen ogen bekijken.
@Voltron: Bij de viercircuitmasten van Eems-Mee zitten de fasegeleiders 6,5 m uit elkaar. Het werken aan het binnenste circuit terwijl het buitenste circuit onder spanning staat zou misschien nog net kunnen wat betreft werkafstand, andersom wordt zeker een probleem. Wat ik wel gehoord heb is dat op 6 m werken van een 380 kV-geleider eigenlijk niet te doen is zonder heel veel maatregelen. Dus in de praktijk zal een zijde van de mast (dus twee circuits) helemaal afgeschakeld moeten worden wil je een beetje fatsoenlijk veilig kunnen werken.
Impact op magneetveldzone durf ik niet te zeggen met alle wijzigingen in rekenmethode die er inmiddels zijn en er nog aan komen ook. Met de juiste faseindeling zou het weinig uit moeten maken schat ik in.
@Ktf: bij deze Wintracks kan in tegenstelling tot de andere Wintracks één van de twee circuits ingeschakeld blijven bij onderhoud, dat is dus het belangrijke voordeel. Prijs daarvoor is wel dat de sterk verkleinde magneetveldzone, ooit de reden voor introductie van de Wintrack, voor een groot deel verloren gaat.
@Voltron: Bij de viercircuitmasten van Eems-Mee zitten de fasegeleiders 6,5 m uit elkaar. Het werken aan het binnenste circuit terwijl het buitenste circuit onder spanning staat zou misschien nog net kunnen wat betreft werkafstand, andersom wordt zeker een probleem. Wat ik wel gehoord heb is dat op 6 m werken van een 380 kV-geleider eigenlijk niet te doen is zonder heel veel maatregelen. Dus in de praktijk zal een zijde van de mast (dus twee circuits) helemaal afgeschakeld moeten worden wil je een beetje fatsoenlijk veilig kunnen werken.
Impact op magneetveldzone durf ik niet te zeggen met alle wijzigingen in rekenmethode die er inmiddels zijn en er nog aan komen ook. Met de juiste faseindeling zou het weinig uit moeten maken schat ik in.
@Ktf: bij deze Wintracks kan in tegenstelling tot de andere Wintracks één van de twee circuits ingeschakeld blijven bij onderhoud, dat is dus het belangrijke voordeel. Prijs daarvoor is wel dat de sterk verkleinde magneetveldzone, ooit de reden voor introductie van de Wintrack, voor een groot deel verloren gaat.
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Omdat ik hier redelijk vaak kom zal het well effe wennen zijn. Máár...Moet wel bekennen dat ik dit één van de betere Wintrack ontwerpen vind tot nu toe. Het is ook omdat die hoekmasten redeljk lijken op die 110kv buismasten in Friesland en Overijsel, en met die bliksemtraversen past het ontwerp wel mooi met EGD deel Zwolle-Vierverlaten in de buurt!
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
De op termijn te amoveren mast VVL-RBB-220-12 met daar schuin achter de nieuwe mast 10
Masten 14, 15 , 18 en 19 liggen in middels op hun plaats, moeten nog worden opgebouwd
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Doodzonde dat die mooie vakwerkmasten gaan verdwijnen en plaats maken voor die palen.
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Mooie foto!
Geeft toch nog een zonnig beeld van de normaal gesproken trieste aanblik van de kale mast.
Geeft toch nog een zonnig beeld van de normaal gesproken trieste aanblik van de kale mast.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Mooie foto daar bij steunmasten 10 en 12 (bij de kruising)!
Dit weekend ga ik ook weer naar Vierverlaten en Eemshaven.
Dan ga ik lijnstuk 2-6 die inmiddels al zijn geleiders heeft hangen fotograferen en ga ik lijnstuk 108-115 fotograferen die inmiddels ook helemaal compleet is.
Dit weekend ga ik ook weer naar Vierverlaten en Eemshaven.
Dan ga ik lijnstuk 2-6 die inmiddels al zijn geleiders heeft hangen fotograferen en ga ik lijnstuk 108-115 fotograferen die inmiddels ook helemaal compleet is.
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 18 okt 2021 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Update 29-03-2021: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
De P2 pyloon van hoekmast 12 staat inmiddels en in lijnstuk 2-6 hangen sinds afgelopen week alle geleiders.
Dit weekend heb ik ze vanaf beide kanten bij hoekmast 2 en hoekmast 6 gefotografeerd.
Zoals ik eerder al aangaf, komt er op elke mastlocatie in lijnstuk 12-20 tijdelijk eerst alleen de P2 pyloon te staan en de P1 pyloon nog niet. Reden: de hamerkoppen van 110 kV Vierverlaten Winsum staan nog op dat tracé.
Verder hangen nu ook de katrollen in lijnstuk 115-120, hoekmast 108 en steunmasten 109-113 staan inmiddels ook en is lijnstuk 108-115 nu ook compleet.
Hieronder de foto's van afgelopen zaterdag.
Vierverlaten
Eemshaven
Dit weekend heb ik ze vanaf beide kanten bij hoekmast 2 en hoekmast 6 gefotografeerd.
Zoals ik eerder al aangaf, komt er op elke mastlocatie in lijnstuk 12-20 tijdelijk eerst alleen de P2 pyloon te staan en de P1 pyloon nog niet. Reden: de hamerkoppen van 110 kV Vierverlaten Winsum staan nog op dat tracé.
Verder hangen nu ook de katrollen in lijnstuk 115-120, hoekmast 108 en steunmasten 109-113 staan inmiddels ook en is lijnstuk 108-115 nu ook compleet.
Hieronder de foto's van afgelopen zaterdag.
Vierverlaten
Eemshaven
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 11 mei 2023 14:18, 14 keer totaal gewijzigd.