Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door voltron » 10 mar 2021 15:30

Tom schreef:
26 feb 2021 20:29
Dat had inderdaad een wat minder druk beeld opgeleverd zonder de dubbelingen in de palen. Hoewel de isolatoren van de 4-circuitmasten wel een stuk groter zijn en daarmee het voordeel wat vermindert.
Belangrijkste probleem zal zijn dat de breedte van de magneetveldzone dan groter was geweest, omdat de twee circuit wintracks toch aanzienlijk compacter zijn.
Hoe zou dat met afstanden zitten als je hetzelfde type als Meeden-Eemshaven hier had neergezet? En dan de fases a-la wintrack had opgehangen en niet zoals ze nu hangen (omgekeerde donau)

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door ktf » 10 mar 2021 16:30

Is het gebruik van één wintrack paal niet onmogelijk door de eisen met betrekking tot onderhoud? Ik dacht ooit gehoord te hebben dat alle circuits in één paal afgeschakeld worden bij onderhoud, en er daarom altijd sprake moet zijn van een bipole.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door Tom » 10 mar 2021 22:38

Mooie update weer, je kunt nu al goed een indruk van het rijtje steunmasten krijgen. Wat door me heen ging was dat met die grote driehoeken de wintrackmast toch wel wat meer smoel krijgt dan de 2-circuitmast, waarbij de saaie centrale witte paal domineert. Ik ga dit zeker binnenkort ook eens met eigen ogen bekijken.

@Voltron: Bij de viercircuitmasten van Eems-Mee zitten de fasegeleiders 6,5 m uit elkaar. Het werken aan het binnenste circuit terwijl het buitenste circuit onder spanning staat zou misschien nog net kunnen wat betreft werkafstand, andersom wordt zeker een probleem. Wat ik wel gehoord heb is dat op 6 m werken van een 380 kV-geleider eigenlijk niet te doen is zonder heel veel maatregelen. Dus in de praktijk zal een zijde van de mast (dus twee circuits) helemaal afgeschakeld moeten worden wil je een beetje fatsoenlijk veilig kunnen werken.
Impact op magneetveldzone durf ik niet te zeggen met alle wijzigingen in rekenmethode die er inmiddels zijn en er nog aan komen ook. Met de juiste faseindeling zou het weinig uit moeten maken schat ik in.

@Ktf: bij deze Wintracks kan in tegenstelling tot de andere Wintracks één van de twee circuits ingeschakeld blijven bij onderhoud, dat is dus het belangrijke voordeel. Prijs daarvoor is wel dat de sterk verkleinde magneetveldzone, ooit de reden voor introductie van de Wintrack, voor een groot deel verloren gaat.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door bas380 » 11 mar 2021 00:33

Omdat ik hier redelijk vaak kom zal het well effe wennen zijn. Máár...Moet wel bekennen dat ik dit één van de betere Wintrack ontwerpen vind tot nu toe. Het is ook omdat die hoekmasten redeljk lijken op die 110kv buismasten in Friesland en Overijsel, en met die bliksemtraversen past het ontwerp wel mooi met EGD deel Zwolle-Vierverlaten in de buurt!
Thuis in zijn EGD gebied


Gebruikersavatar
Bulb1961
laagspanning
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jan 2021 19:51
Dichtstbijzijnde trafo: Vierverlaten

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door Bulb1961 » 24 mar 2021 17:20

VVL-RBB-220-12 & mast 10.JPG
VVL-RBB-220-12 & mast 10.JPG (614.11 KiB) 7788 keer bekeken
Vanmorgen met het mooie weer even op de fiets geweest en bijgaande plaat geschoten.
De op termijn te amoveren mast VVL-RBB-220-12 met daar schuin achter de nieuwe mast 10

Masten 14, 15 , 18 en 19 liggen in middels op hun plaats, moeten nog worden opgebouwd

CM
36 kV
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 jan 2020 01:08

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door CM » 24 mar 2021 21:10

Doodzonde dat die mooie vakwerkmasten gaan verdwijnen en plaats maken voor die palen.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door Tom » 25 mar 2021 10:27

Mooie foto!
Geeft toch nog een zonnig beeld van de normaal gesproken trieste aanblik van de kale mast.

Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door Bram Gaastra » 25 mar 2021 17:46

Mooie foto daar bij steunmasten 10 en 12 (bij de kruising)!
Dit weekend ga ik ook weer naar Vierverlaten en Eemshaven.
Dan ga ik lijnstuk 2-6 die inmiddels al zijn geleiders heeft hangen fotograferen en ga ik lijnstuk 108-115 fotograferen die inmiddels ook helemaal compleet is.
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 18 okt 2021 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Update 29-03-2021: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door Bram Gaastra » 29 mar 2021 20:58

De P2 pyloon van hoekmast 12 staat inmiddels en in lijnstuk 2-6 hangen sinds afgelopen week alle geleiders.
Dit weekend heb ik ze vanaf beide kanten bij hoekmast 2 en hoekmast 6 gefotografeerd.
Zoals ik eerder al aangaf, komt er op elke mastlocatie in lijnstuk 12-20 tijdelijk eerst alleen de P2 pyloon te staan en de P1 pyloon nog niet. Reden: de hamerkoppen van 110 kV Vierverlaten Winsum staan nog op dat tracé.

Verder hangen nu ook de katrollen in lijnstuk 115-120, hoekmast 108 en steunmasten 109-113 staan inmiddels ook en is lijnstuk 108-115 nu ook compleet.

Hieronder de foto's van afgelopen zaterdag.


Vierverlaten

Update-20210329-01.jpg
De geleiders in lijnstuk 2-6 met links hoekmast 2 en rechts steunmast 3.
Update-20210329-01.jpg (93.26 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-02.jpg
Lijnstuk 2-6 met steunmast 3 op de voorgrond.
Update-20210329-02.jpg (175.7 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-03.jpg
Lijnstuk 2-6 met steunmast 3 op de voorgrond.
Update-20210329-03.jpg (155.53 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-04.jpg
Hier is de hoek bij hoekmast 2 mooi zichtbaar.
Update-20210329-04.jpg (171.16 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-05.jpg
Lijnstuk 2-6 met steunmast 3 op de voorgrond.
Update-20210329-05.jpg (188.34 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-06.jpg
Hier is de hoek bij hoekmast 2 mooi zichtbaar.
Update-20210329-06.jpg (162.6 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-07.jpg
Update-20210329-07.jpg (156.7 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-08.jpg
Lijnstuk 2-6 met steunmast 3 op de voorgrond.
Update-20210329-08.jpg (137.47 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-09.jpg
Lijnstuk 6-2 vanaf de andere kant met nu hoekmast 6 op de voorgrond.
Update-20210329-09.jpg (77.57 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-10.jpg
Lijnstuk 6-2 met hoekmast 6 op de voorgrond.
Update-20210329-10.jpg (110.93 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-11.jpg
Hoekmast 12 met tijdelijk alleen de P2 pyloon.
Update-20210329-11.jpg (122.37 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-12.jpg
Vanaf hier loopt de 380 kV verbinding parallel met de hamerkoppen naar Brillerij.
Update-20210329-12.jpg (145.94 KiB) 7500 keer bekeken




Eemshaven


Update-20210329-13.jpg
Lijnstuk 120-115 heeft nu ook katrollen.
Update-20210329-13.jpg (48.08 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-14.jpg
Ingezoomd op steunmasten 117 116 en lijnstuk 115-108.
Update-20210329-14.jpg (138.68 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-15.jpg
Lijnstuk 115-120 met steunmast 117 op de voorgrond.
Update-20210329-15.jpg (108.23 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-16.jpg
Steunmast 116.
Update-20210329-16.jpg (118.6 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-17.jpg
Lijnstuk 115-108 met hoekmast 115 op de voorgrond.
Update-20210329-17.jpg (67.41 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-18.jpg
Lijnstuk 108-115 vanaf de andere kant met nu steunmast 109 op de voorgrond.
Update-20210329-18.jpg (93.46 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-19.jpg
Lijnstuk 108-115 met steunmast 111 op de voorgrond.
Ook is de hoek bij hoekmast 115 zichtbaar.
Update-20210329-19.jpg (62.61 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-20.jpg
Lijnstuk 108-115 met steunmast 109 op de voorgrond.
Update-20210329-20.jpg (76.42 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-21.jpg
Steunmasten 114-111 en hoekmast 110 van de 220 kV verbinding nu nog zonder lijnstuk 108-102 van de wintracks ernaast.
Update-20210329-21.jpg (96.64 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-22.jpg
Hoekmast 108.
Update-20210329-22.jpg (99.86 KiB) 7500 keer bekeken

Update-20210329-23.jpg
Vanaf hoekmast 108 loopt de 380 kV verbinding parallel aan de 220 kV verbinding tot en met hoekmast 71 bij Stedum. Daar gaat de 380 kV verbinding noorderlijker lopen om meer afstand van Bedum te lopen.
Update-20210329-23.jpg (113.82 KiB) 7500 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 11 mei 2023 14:18, 14 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie