Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Apart, Tennet had de financiering voor dit project nog niet helemaal rond:
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... -groningen
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... -groningen
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Zondag was ik in de buurt, helaas trof ik het niet met het weer .
Toch een leuke onderneming, in de miezerregen door een landschap waar weinigen zich buiten waagden.
Bij Den Horn inderdaad de vrijwel gerede hoekmast 6 bewonderd.
En de 4-circuit 220 kV-mast nu hij er nog staat.
In noordelijke richting zag het er zo uit, met de 220 kV steunmast op de voorgrond.
Bij dit grijze weer valt de uitgsproken witte kleur van de masten wat minder op . Met de groothoek en standaardlens Wordt vervolgd bij Aduard.
Toch een leuke onderneming, in de miezerregen door een landschap waar weinigen zich buiten waagden.
Bij Den Horn inderdaad de vrijwel gerede hoekmast 6 bewonderd.
En de 4-circuit 220 kV-mast nu hij er nog staat.
In noordelijke richting zag het er zo uit, met de 220 kV steunmast op de voorgrond.
Bij dit grijze weer valt de uitgsproken witte kleur van de masten wat minder op . Met de groothoek en standaardlens Wordt vervolgd bij Aduard.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Fraaie plaatjes bij Lijnstukken 2-6 en 6-9 bij hoekmast 6 en steunmast 7 Tom !
Ik ben benieuwd naar je vervolg in Lijnstukken 12-20 en 20-26 bij Aduard !
Ik ben benieuwd naar je vervolg in Lijnstukken 12-20 en 20-26 bij Aduard !
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Ha, dat zijn zo ongeveer dezelfde fotoplekken als die Bram en ik een week eerder ook hadden, maar wij troffen het beter met het weer (althans later op de dag in Stedum). Het is je vak of niet.
Van een verslag was het nog niet gekomen. Paar foto's alvast en pardon voor dat foeilelijke watermerk, ik had op deze nieuwe tweedehands rekenmachine per ongeluk het verkeerde bestand gepakt. Fixen we bij de volgende serie.
Dezelfde hoekpositie en vakwerkmast naast elkaar. Als je op de juiste plek stopt wijken ze fraai uiteen. Of naderen ze elkaar, net wat je perspectief is. Het zijn indrukwekkende masten, dit was voor mij de eerste keer dat ik een volledig opgetuigde 4x380 aan wintracks heb gezien.
Verderop staat het nieuwe opstijgpunt bij Brillerij, ofwel de mast die enige tijd een broekstuk met een onderbroek had. Ze hebben hem inmiddels zijn onderbroek uitgedaan zodat hij nu in een kilt staat. Da's nog tot daar aan toe, maar er hangen nog wel wat eh.. mastlichaamsdelen nutteloos te wezen. Nooit eerder gezien dat men op deze manier een broekstuk verzwaart. Ergens in Arnhem is een engineer waarschijnlijk helemaal los gegaan.
Verderop in Stedum was een open dag (burendag eigenlijk, maar er was ruimte voor andere geïnteresseerden) en dat was de hoofdactiviteit van die dag. Daar kon je een bouwplaats bezoeken. Van het indrukwekkende fundament met betonwapening en een ankerkooi op zijn plek regelen we later wel wat plaatjes, maar deze willen we u niet onthouden: twee enorme Deense ankerkooien voor een HA+0 wintrack.
Wie goed kijkt ziet dat er ook iemand in de kooi zit. De trekankers zitten zo wijd uit elkaar dat een kind er wel tussendoor kan. Als twee speelse maar grote kinderen doken we daar natuurlijk direct bovenop. Ondergetekende is een schriel mannetje en ik had er ook geen moeite mee die kooi in en uit te stappen tussen de ankers door, maar bij Bram lag dat net even anders. Ik was een ogenblik bang dat we 'm daar moesten achterlaten in de kooi. (Tennet zal die ladder die op de achtergrond op de grond ligt er wel niet voor niets hebben neergelegd. )
Van een verslag was het nog niet gekomen. Paar foto's alvast en pardon voor dat foeilelijke watermerk, ik had op deze nieuwe tweedehands rekenmachine per ongeluk het verkeerde bestand gepakt. Fixen we bij de volgende serie.
Dezelfde hoekpositie en vakwerkmast naast elkaar. Als je op de juiste plek stopt wijken ze fraai uiteen. Of naderen ze elkaar, net wat je perspectief is. Het zijn indrukwekkende masten, dit was voor mij de eerste keer dat ik een volledig opgetuigde 4x380 aan wintracks heb gezien.
Verderop staat het nieuwe opstijgpunt bij Brillerij, ofwel de mast die enige tijd een broekstuk met een onderbroek had. Ze hebben hem inmiddels zijn onderbroek uitgedaan zodat hij nu in een kilt staat. Da's nog tot daar aan toe, maar er hangen nog wel wat eh.. mastlichaamsdelen nutteloos te wezen. Nooit eerder gezien dat men op deze manier een broekstuk verzwaart. Ergens in Arnhem is een engineer waarschijnlijk helemaal los gegaan.
Verderop in Stedum was een open dag (burendag eigenlijk, maar er was ruimte voor andere geïnteresseerden) en dat was de hoofdactiviteit van die dag. Daar kon je een bouwplaats bezoeken. Van het indrukwekkende fundament met betonwapening en een ankerkooi op zijn plek regelen we later wel wat plaatjes, maar deze willen we u niet onthouden: twee enorme Deense ankerkooien voor een HA+0 wintrack.
Wie goed kijkt ziet dat er ook iemand in de kooi zit. De trekankers zitten zo wijd uit elkaar dat een kind er wel tussendoor kan. Als twee speelse maar grote kinderen doken we daar natuurlijk direct bovenop. Ondergetekende is een schriel mannetje en ik had er ook geen moeite mee die kooi in en uit te stappen tussen de ankers door, maar bij Bram lag dat net even anders. Ik was een ogenblik bang dat we 'm daar moesten achterlaten in de kooi. (Tennet zal die ladder die op de achtergrond op de grond ligt er wel niet voor niets hebben neergelegd. )
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Mooie foto's Hans van de verbouwde mast 32!
Bijzondere oplossing is het zeker.
Vervolg bij Aduard.
Mast 8 van opzij gezien. Hoekmast 9, waar nu de geleiders op de westelijke pole stoppen. Hier is ook het tijdelijke opstijgpunt te zien van de 220 kV lijn. Heel wat betonplaten zijn nodig voor de verankering van de geleiders. Dan een stukje verderop bij het V. Starkenborghkanaal. De tijdelijke kruising met één pole van mast 17. De 110 kV-kruising nog altijd te zien. Een circuit staat hiervan nog aan, het was duidelijk te horen aan een licht geknetter De 220 kV-kruising van wat verder weg. Zicht op de rechtstand richting Brillerij. Op de pole is een lijnhoek aanwezig, te zien aan de ophanging bij de V-brace. Er zijn heel wat kunstgrepen om hier de nieuwe lijn aan te leggen langs de 110 kV-lijn en waarschijnlijk een gevoelige bestemming.
Als straks de 110 kV-lijn weg is blijft hier een lijnhoek zichtbaar waarvan men zich in de toekomst wel zal afvragen waarom die er in zit. Mast 21. En zicht vanaf de voormalige brug in Aduard. .
Bijzondere oplossing is het zeker.
Vervolg bij Aduard.
Mast 8 van opzij gezien. Hoekmast 9, waar nu de geleiders op de westelijke pole stoppen. Hier is ook het tijdelijke opstijgpunt te zien van de 220 kV lijn. Heel wat betonplaten zijn nodig voor de verankering van de geleiders. Dan een stukje verderop bij het V. Starkenborghkanaal. De tijdelijke kruising met één pole van mast 17. De 110 kV-kruising nog altijd te zien. Een circuit staat hiervan nog aan, het was duidelijk te horen aan een licht geknetter De 220 kV-kruising van wat verder weg. Zicht op de rechtstand richting Brillerij. Op de pole is een lijnhoek aanwezig, te zien aan de ophanging bij de V-brace. Er zijn heel wat kunstgrepen om hier de nieuwe lijn aan te leggen langs de 110 kV-lijn en waarschijnlijk een gevoelige bestemming.
Als straks de 110 kV-lijn weg is blijft hier een lijnhoek zichtbaar waarvan men zich in de toekomst wel zal afvragen waarom die er in zit. Mast 21. En zicht vanaf de voormalige brug in Aduard. .
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Weer fraaie plaatjes Tom daar in Lijnstukken 12-20 en 20-26 bij Aduard !
Hieronder heb ik nog een foto van gisteren want hoekmast 95 is in aanbouw.
Morgen het vervolg met wat meer foto's van gisteren.
Hieronder heb ik nog een foto van gisteren want hoekmast 95 is in aanbouw.
Morgen het vervolg met wat meer foto's van gisteren.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Update 04-10-2021: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Lijnstuk 12-20 heeft inmiddels al zijn geleiders en ziet er tijdelijk best apart uit met op elke mastlocatie alleen P2 pylonen. Met nu nog de hamerkoppen precies ernaast is natuurlijk het plaatje compleet !
Daarom heb ik vanuit beide kanten de hamerkoppen met lijnstuk 12-20 en ook lijnstuk 20-26 op de foto gezet.
Bij hamerkop 32 is inmiddels het oude broekstuk verwijderd.
In Lijnstuk 26-37 hangen nu de eerste katrollen.
Steunmast 98 staat inmiddels ook en hoekmast 95 is in aanbouw.
Hieronder de foto's van 4 oktober.
Daarom heb ik vanuit beide kanten de hamerkoppen met lijnstuk 12-20 en ook lijnstuk 20-26 op de foto gezet.
Bij hamerkop 32 is inmiddels het oude broekstuk verwijderd.
In Lijnstuk 26-37 hangen nu de eerste katrollen.
Steunmast 98 staat inmiddels ook en hoekmast 95 is in aanbouw.
Hieronder de foto's van 4 oktober.
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 08 apr 2022 08:59, 7 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Update 17-10-2021: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Hoekmast 20 heeft inmiddels de eerste bretellen.
Lijnstuk 26-37 heeft de eerste geleiders, verder staan steunmasten 40-44, hoekmast 95 staat inmiddels ook en is lijnstuk 95-102 compleet.
Hieronder de foto's van vandaag.
Ze zijn gemaakt met mijn nieuwe camera.
Lijnstuk 26-37 heeft de eerste geleiders, verder staan steunmasten 40-44, hoekmast 95 staat inmiddels ook en is lijnstuk 95-102 compleet.
Hieronder de foto's van vandaag.
Ze zijn gemaakt met mijn nieuwe camera.
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 02 dec 2021 16:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Visueel valt zo'n enkele lijn een stuk minder op! Maar praktisch zal dit voor een 2-circuits 380 kV lijn niet mogelijk zijn omdat ze dan bij werkzaamheden de gehele lijn uit moeten zetten?
Mooie update trouwens!
Mooie update trouwens!
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49
Update 16-11-2021: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven
Lijnstuk 20-26 heeft inmiddels alle geleiders en lijnstuk 26-37 heeft inmiddels al meer geleiders.
Steunmast 45 en hoekmast 46 staan en is lijnstuk 37-46 compleet.
Verder staan steunmasten 90 91 inmiddels ook.
Hieronder de foto's van 14 november.
Steunmast 45 en hoekmast 46 staan en is lijnstuk 37-46 compleet.
Verder staan steunmasten 90 91 inmiddels ook.
Hieronder de foto's van 14 november.