Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
CM
36 kV
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 jan 2020 01:08

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door CM » 04 mei 2021 14:11

De foto’s zijn beslist mooi en geven een goede indruk van de voortgang van de aanleg.
Nu ik het zo bekijk allemaal vind ik dat hele wintrack gebeuren één grote mislukking, het ziet er niet uit.
Het hele landschap wordt verpest door die afschuwelijke palen en het is gewoon veel storender dan de vakwerkmasten.
Ze hadden die lijn gewoon ondergronds moeten leggen want daar zou ik meer vrede mee gehad hebben dan dit.
Hoe dan ook, het toch al kale landschap in Groningen wordt compleet verziekt.

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door ktf » 04 mei 2021 15:53

Heb ik het misschien gemist bij het laatste Wintrack project, of is de manier van afspannen bij hoekmasten nieuw? Geen horizontaal geleide bogen, maar 'gewoon' hangend? Ik vind het visueel wel een hele verbetering eerlijk gezegd

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door PJK » 04 mei 2021 19:27

maurice schreef:
04 mei 2021 12:40
De twee noordelijke circuits blijven vooralsnog spanningsloos tussen Brillerij en Oudeschip.
Maar werkelijk? Dus twee circuits aan 1 pyloon spanningsloos? Alles gaat over de andere pyloon?

Dat onderstreept nog eens wat hier eens eerder is geroepen: het zijn gewoon twee dubbelcircuits 380kv-lijnen binnen elkaars valbereik...

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door Tom » 04 mei 2021 22:01

Klopt, deze bretelle is een noviteit voor het concept Wintrack.
Daardoor lijkt hij nog wel wat meer op een "gewone" hoekmast.
Al is de bekende V-fixatie vervangen door de enkele post-isolator.
Hoewel hij zijn hoekmast-eigenschappen verloochent heeft de originele omloopbretelle ook wel wat binnen het concept, in zijaanzicht minimaal in aanzicht.

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door maurice » 05 mei 2021 12:01

PJK schreef:
04 mei 2021 19:27
maurice schreef:
04 mei 2021 12:40
De twee noordelijke circuits blijven vooralsnog spanningsloos tussen Brillerij en Oudeschip.
Maar werkelijk? Dus twee circuits aan 1 pyloon spanningsloos? Alles gaat over de andere pyloon?

Dat onderstreept nog eens wat hier eens eerder is geroepen: het zijn gewoon twee dubbelcircuits 380kv-lijnen binnen elkaars valbereik...
Of een vier-circuit lijn die nog maar voor de helft in bedrijf is. Het is maar hoe je er tegen aan kijkt.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door Shrek » 05 mei 2021 13:50

maurice schreef:
04 mei 2021 12:40
De twee noordelijke circuits blijven vooralsnog spanningsloos tussen Brillerij en Oudeschip.
Echt spanningsloos? Ze gaa' die circuits niet tijdelijk parallel verbinden?

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door Tom » 05 mei 2021 17:57

Als het tussen twee circuits op twee verschillende poles is, dan zal parallel schakelen niet eenvoudig te realiseren zijn.

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door ds23man » 05 mei 2021 19:07


Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door Shrek » 05 mei 2021 19:16

Tom schreef:
05 mei 2021 17:57
Als het tussen twee circuits op twee verschillende poles is, dan zal parallel schakelen niet eenvoudig te realiseren zijn.
Maar dat is toch een heel onlogische configuratie? Je zou toch verwachten dat ze de 110kV aan de buitenkant hangen en de 380 in het midden.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuwbouw 380 kV Vierverlaten Eemshaven

Bericht door Tom » 05 mei 2021 20:31

Voor de aansluiting op het station is dit wel meer geschikt, omdat vanaf een pole de 110 kV kan aansluiten. Ook voor het stijgpunt bij Brillerij is dat gemakkelijker. En vanwege lijndansen is het wenselijk om zo min mogelijk koppelingen in het veld tussen geleiders te maken.

Plaats reactie