Veldwerk augustus 2020 in het noordoosten

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3385
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Veldwerk augustus 2020 in het noordoosten

Load door Hans » 30 aug 2020 19:35

In de regio tussen Emmen en de Eemshaven gebeurt meer dan het gezapige imago van het lege gebied doet vermoeden.

De tijd dat hier niks meer te zien was, die is voorbij. Zonneparken, windparken, klantaansluitingen op de 110, kapotte GIS op Meeden, dwarsregelaartje hier, nieuw trafostation daar en natuurlijk de gebruikelijke reuring op de Eemshaven zelf. Je kan dan wel blijven loeren op satellietfoto's, bouwfoto's van de aannemers en op allerlei kaarten, maar daarmee zijn niet alle vragen op te lossen. Soms moet je gewoon eens zelf gaan kijken naar wat er in je achtertuin gebeurt. Want eerlijk is eerlijk, zo ver weg is het voor mij allemaal niet.

Toch duurde het even voordat het er echt van kwam. Eerst zaten we met matig weer in juli en daarna kwam de tweede corona-uitbraak, die lelijk liet zien dat we te ver waren gegaan in onze herkregen vrijheden. Aangezien ik een gezinslid heb die vanwege ziekte in de risicogroep valt heb ik mijn knopen geteld en eind juli preventief alle niet-noodzakelijke uitjes geschrapt, waaronder ook het beraamde veldwerk. Better safe than sorry, we wisten toen immers nog niet dat deze tweede coronagolf hier in Drenthe vooralsnog gelukkig geen voet aan de grond zou krijgen.

Pas toen duidelijk werd dat het vooralsnog met een sisser afliep en er geen stiekeme corona-honderdduizendklapper woekerde in deze hoek van het land kon het veldwerkplan weer van de plank. Helaas was toen ook net het mooie weer voorbij, maar voor klassiek veldwerk waarbij het vooral gaat om optekening van de huidige situatie is perfect weer geen vereiste en voor de mooie plaatjes moet je sowieso iemand anders hebben.
Gisteren was het zover. Er stonden wel twintig vragen open in het gebied, dus er werd een hele dag voor uitgetrokken om daar in ieder geval een flinke hap uit te nemen. Gezien de gezakte corona-situatie is er uiteindelijk zelfs hoog ingezet met een patatje in Restaurant Diekgat, onder het genot van toekijkende infra. :phew:

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 1.jpg
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 1.jpg (97.66 KiB) 1560 keer geschouwd

Het doel bestond uit Meeden, de Eemshaven en de netsituatie rond enkele veenkoloniale wind- en zonneparken. Vierverlaten en Weiwerd zijn dus niet bezocht. Dat is iets voor een andere keer, of voor iemand anders die tijd en motivatie heeft. In het eerste deel komt Meeden aan bod, in deel twee de Eemshaven. De terugweg door de Veenkoloniën vormt de afsluiting.
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3385
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Veldwerk '20 in het noordoosten

Load door Hans » 30 aug 2020 20:45

Deel I - Meeden

Meeden is niet alleen het trafostation dat is geworden wat Gasselte had zullen zijn. Het is ook een trafostation dat een flinke overeenkomst vertoont met een cult geworden scène uit een zekere Disneyfilm met een oranje vis en een heel leger zeemeeuwen. Vervang het woord mine! door aansluitcapaciteit! en vervang de zeemeeuwen voor grote investeerders in zon- en windparken, en Tennet voelt zich met de nog beschikbare ruimte voor aansluitvelden op Meeden als de pelikaan uit het fragment. :roll:

De 110 kV-schakeltuin van Meeden is inmiddels net zo'n felbegeerd stuk grond als het stadspark op Rokjesdag. De laatste tijd zijn er aansluitingen gerealiseerd voor een toekomstige stikstoffabriek, een windpark, een zonnepark en ook Enexis wil nog wel eens een nieuwe trafo aansluiten.

De toon voor de foto's is direct gezet. De hamerkop from hell heeft met deze belichting twee zwarte circuits tegelijk. :engel: (In de Eemshaven kwam gelukkig het fototoestel tevoorschijn, dus de beeldkwaliteit aldaar is beter.)

Veldwerk Meeden m 29aug20 3.jpg
Veldwerk Meeden m 29aug20 3.jpg (127.67 KiB) 1549 keer geschouwd

Voor de forse draaddikte kan er verrassend weinig vermogen door de verbinding: 131 MVA. Je zou bijna denken dat het te maken moet hebben met doorhangknelpunten, maar de verbinding staat ook op oude netkaarten al met een dergelijk laag getal in de boeken. Vrij apart.

Kijken we langs de hamerkop heen, dan zien we een van de twee schakeltuinen. Inmiddels wat gemoderniseerd met staande dubbelrails. We zien allemaal nieuwe aansluitvelden (herkenbaar aan de kunststof eindsluiters), maar ondanks een verrekijker waren de werkbordjes en circuit-aanduidingen net niet te lezen. Het blijft voorlopig dus een open vraag welke klant nou precies op welk veld hangt en de kabelspaghetti op de netkaart is nog niet op te lossen.

Veldwerk Meeden m 29aug20 2.jpg
Veldwerk Meeden m 29aug20 2.jpg (121.46 KiB) 1549 keer geschouwd

Meeden staat in de bosjes en al die groenmeuk ontneemt een proper zicht. Om het station heen lopen is tijdens bouwactiviteiten ook niet handig vanwege de camerapalen van bewakingsdiensten die zenuwachtig worden van mensen die dingen interessant vinden die zij zelf niet interessant vinden. Op een werkdag had ik graag even iemand aangesproken als daar een mogelijkheid toe was geweest, maar deze zaterdag was het uitgestorven. Helaas, we zullen bij Meeden-110 vooralsnog moeten accepteren dat de openstaande vragen slechts ten dele beantwoord zijn.

Vanaf de poort is het uitzicht niet beter. Verderop bevindt zich een lang stuk rail dat vroeger dienst deed als een verkapte interne verbinding, maar waar men tegenwoordig nuttig gebruik van maakt door er een paar aansluitvelden op te realiseren. Vermoedelijk komt het zonnepark van Stadskanaal hier ergens binnen, maar hoe en waar precies was zelfs met een verrekijker niet te bevestigen.

Veldwerk Meeden m 29aug20 4.jpg
Veldwerk Meeden m 29aug20 4.jpg (132.13 KiB) 1549 keer geschouwd

Luchtfoto's met graafschade bieden geen uitkomst. Het terrein heeft i.t.t. de meeste andere stations een grote vloer van lichtgekleurde betonklinkers die het complex er op de satellietfoto uit laten zien alsof er sneeuw ligt.
Enigszins mopperend dan maar door naar Meeden-220. Zoals verwacht was dat weinig interessant. Daar werd op het eerste gezicht niets verbouwd en het enige nieuwe ding lijkt daar een nieuw schakelgebouw voor 20 kV, die we nu voor de goeie vorm ook op de foto hebben.

Veldwerk Meeden 29aug20 2.jpg
Noordelijke schakeltuin
Veldwerk Meeden 29aug20 2.jpg (98.1 KiB) 1549 keer geschouwd

Door naar de mooiere kant van Meeden, waar de 380 huist. Nogal letterlijk, omdat het een overdekte GIS is.

Kijk, wij hebben ook wel eens dat het draadje net niet lekker in de kroonsteen zit. :phew: Of dat je schakelaar blijft hangen zodat de buitenlamp niet meer aan of uit wil. Een nieuw draadje aanbrengen wil dan wel eens helpen. Schaal dat principe een beetje op en dan krijg je waar Tennet momenteel mee te maken heeft op Meeden-380.

Veldwerk Meeden 29aug20 3.jpg
Meeden, zuidaanzicht
Veldwerk Meeden 29aug20 3.jpg (139.94 KiB) 1549 keer geschouwd

In het 380 kV GIS-gebouw is iets naar de haaien gegaan waardoor een flinke reparatie nodig is. Dat bleek onmogelijk als niet de gehele GIS spanningsloos werd gemaakt. Oempf, een behoorlijk vervelende kwestie dus. Om toch heel ZL-MEE-EEMS op 380 nog in dienst te kunnen houden is het zwarte circuit tijdelijk rondgeleid en hard verbonden om het station heen.

Veldwerk Meeden 29aug20 6.jpg
Omleiding van iets dichterbij
Veldwerk Meeden 29aug20 6.jpg (123.02 KiB) 1549 keer geschouwd
Veldwerk Meeden 29aug20 4.jpg
Omleiding langsaanzicht
Veldwerk Meeden 29aug20 4.jpg (123.1 KiB) 1549 keer geschouwd

Spie heeft een huzarenstukje neergezet met de realisatie van het tijdelijke circuit Zwolle - Eemshaven ZWART. :DD
Waarschijnlijk betekent dit dat er te allen tijde één circuit kan worden bedreven, terwijl om beurten eerst de GIS-installatie van Zwart en daarna van Wit kan worden gerepareerd (vermits het een technisch euvel is dat de hele installatie betreft natuurlijk, hetgeen niet bekend is hier). Ook de dwarsregelaars zouden in dat geval getroffen worden, maar die kunnen makkelijker uit worden gezet dan 380 kV Eemshaven - Zwolle.

Merk op dat het zwarte circuit ook echt fysiek is losgeknipt van het frame van het gebouw. Niets is aan het toeval overgelaten.

Veldwerk Meeden 29aug20 7.jpg
Vage foto van de nieuwe aanbouw
Veldwerk Meeden 29aug20 7.jpg (144.96 KiB) 1549 keer geschouwd

Aan de andere kant van het complex is men bezig met de schakeltuin voor de dwarsregelaars.
Helaas was daar niet dichtbij te komen vanwege een verbodsbord om de werkweg te betreden. Dat is dan ook niet gedaan. Wel lag er een zo aan te duiden PFAS-berg. Die zie je tegenwoordig overal naast de bouwsites liggen omdat grond niet altijd meer mocht/mag worden afgevoerd vanwege de PFAS-kwestie. In afwachting van opheldering van die kwestie liet men de grond dan maar achter op een hoekje binnen hetzelfde kadastrale kavel om binnen de regels te blijven.

Vanaf die zandberg was alsnog een vrij goed uitzicht te verkrijgen, zij het dat het perspectief maar vanaf één enkel standpunt is.

Veldwerk Meeden 29aug20 8.jpg
Nieuw portaal
Veldwerk Meeden 29aug20 8.jpg (161.64 KiB) 1549 keer geschouwd

Meeden gaat steeds sterker lijken op Zandvliet. Dadelijk staan er drie dwarsregelaars en een schakeltuin om tweemaal 2635 MVA circuit te verdelen over driemaal 1000 MVA dwarsregelvermogen. Klinkt niet echt als ideaal, maar ze zullen er wel over nagedacht hebben.

Zo te zien bouwt men eerst één portaal, compleet met scheiders, breakers, boter en suiker, zodat het zwarte circuit kan worden aangesloten en er geen totale onderbreking van de verbinding nodig is. Daarna kan het witte circuit (dat bovenlangs in de weg hangt voor hijsklussen) er tijdelijk helemaal af, zodat het tweede setje scheiders, breakers en portalen kan worden gezet.

Veldwerk Meeden 29aug20 9.jpg
Het heeft iets weg van Zandvliet
Veldwerk Meeden 29aug20 9.jpg (214.24 KiB) 1549 keer geschouwd
Veldwerk Meeden 29aug20 10.jpg
Rare breaker
Veldwerk Meeden 29aug20 10.jpg (183.12 KiB) 1549 keer geschouwd

Hoe de precieze schakelmogelijkheid eruit komt te zien is een tikje vaag, en dat komt niet alleen door de slechte fotokwaliteit. We zien twee vermogensschakelaars, beiden van een type dat mij persoonlijk niet bekend voorkomt. Zo te zien krijgt er eentje een functie als koppeling tussen circuit wit en circuit zwart vanaf Diele. De andere zal iets gaan doen met de aansluiting van de dwarsregelaars, maar hoe precies is niet bekend. Sowieso wordt het qua redundantie en loadflow best interessant hoe men twee circuits op drie trafo's wil aansluiten terwijl toch de redundantie gehandhaafd moet blijven. Je ontkomt er dan niet aan of één circuit moet worden afgetopt op 1000 MVA, het topvermogen van een solo bedreven dwarsregelaar. Wie hier een beter inzicht over heeft mag het zeggen. :)

Op dit moment is Meeden-380 dus een grote bouwput met twee vragen die nog niet beantwoord zijn. Hoe worden de dwarsregelaars straks aangesloten, en wat is er daarbinnen in de blauwe buik van het gebouw in vredesnaam zó kapot gegaan dat deze "belachelijke" maatregel met helemaal een bovengrondse bypass nodig is om het te kunnen repareren? :s

Veldwerk Meeden m 29aug20 13.jpg
Huidige aansluiting op GIS-380
Veldwerk Meeden m 29aug20 13.jpg (197.84 KiB) 1549 keer geschouwd

Na bij Meeden te vertrekken voerde de route naar het windpark in aanbouw. Dat kon nog net even op de planning. De molens die hier worden gezet (ruim vijfentwintig stuks) zijn behoorlijk aan de maat. De molens (merk en type onbekend) lijken net zo fors te zijn als de Nordex N131-machines waarvan ze in de Drentse Veenkoloniën al eentje hebben staan om LOFAR te plagen. In elk geval wordt de Mammoetlijn er terstond een stuk kleiner van. :hehwatte:

Veldwerk Meeden m 29aug20 16.jpg
Molens en mammoeten
Veldwerk Meeden m 29aug20 16.jpg (85.43 KiB) 1549 keer geschouwd

Het opspanstationnetje in aanbouw voor 33/110 kV liet zich niet benaderen. Er is alleen een werkweg die daar toegang toe verschaft. Men werkt wel door op zaterdag, maar je kan het weggetje niet zomaar betreden. Nuja, zoveel vragen over dat ding zijn er ook niet. Zulke stationnetjes kennen we inmiddels wel en ook het kabeltracé is bekend. Dus dus is maar blijven staan ergens in de verte, vooralsnog fotoloos.

We zien ook dat de lucht betrekt. Er zou een buienlijn passeren en volgens mijn strategisch plan van nucleaire precisie kon die keurig mooi passeren tijdens de rit naar de Eemshaven. Men raadt het al: de zometeen volgende fotoserie uit de Eemshaven is dus een combinatie van een gefaald strategisch plan, vijftig tinten grijze circuits en gelukkig wel een veel betere camera. :engel:
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3385
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Veldwerk augustus 2020 in het noordoosten

Load door Hans » 31 aug 2020 20:51

Deel II - de Eemshaven (1 van 2)

Elke keer als je de Eemshaven nadert is er vanaf enige afstand uitzicht op een antropogeen gebergte van reuring, bedrijvigheid en lomp grote infra. Tot op een paar honderd kilometer in elke richting is dit het epi(sch) centrum van het koppelnet in allerlei facetten. En altijd is er in de Eemshaven wat geks aan de hand. Nieuwe dingen, iets veranderd of men is bezig met een of ander raar project. Ik ben er inmiddels al vaak geweest (telkens met tussenpozen), maar nooit is het er saai en altijd kan je er met gemak een dag kwijt.

Wat deze keer al vanaf een afstandje opviel is dat de RWE-kolenkachel uit leek te staan. Geen stoomwolk uit de schoorsteen, terwijl het weer daar wel aanleiding toe zou moeten geven. Doet ie het nog wel? Of zijn de kolen op? Euh.. da is nie goe nie. :s

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 28.jpg
De kolenkachel staat uit
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 28.jpg (101.24 KiB) 1477 keer geschouwd

Het eerste dat gespot moest worden was het nieuwe trafostation Eemshaven Hogeland. Maar vanwege een grote regenbui precies tijdens aankomst in de haven waren de omstandigheden slecht. Een trafostation loopt niet weg, dus dat gaf tijd om eerst aan de inwendige mens te denken. Horeca is sinds de corona-uitbraak een gewaagde zet, maar op deze rustige plek kon het echter eenvoudig met inachtneming van alle coronaregels.

Restaurant Diekgat heeft dure koffie, maar wat ik de vorige keer niet had gezien is dat ze juist spotgoedkope patat hebben. En verdorie nog heel goeie patat ook. Het betekent dat ik mijn mening over Diekgat nodig moet herzien.
Warme patat is een uitkomst in de Eemshaven - meer beschaving dan Meeden of Holsloot! :vlaming:

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 1.jpg
Patat vreten met uitzicht op de infra
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 1.jpg (97.66 KiB) 1477 keer geschouwd

In restaurant Diekgat was het lekker warm en droog. Verder is er perfect uitzicht op een van de grootste elektrisch-politieke dwalingen van de laatste decennia: het stationnetje Westereems met zijn commerciële 110 kV-grondkabel op Winsum Ranum. We kennen de absurde achtergrond van dit stukje infra al genoegzaam, dus van belang in dit topic is slechts dat de situatie ten opzichte van februari 2019 (de vorige verkenning) niet is gewijzigd. Nog steeds staat de 110/30 kV-trafo te niksen en is alleen het exemplaar van 110/20 kV aangesloten.

Naast Diekgat staat een uitkijktorentje. Altijd mooi, maar ook altijd guur daarboven.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 2.jpg
Uitzicht op Westereems vanaf het uitkijktorentje
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 2.jpg (141.92 KiB) 1477 keer geschouwd

Het zicht op Westereems is uitstekend en inmiddels is aan de andere kant van de dijk ook het zonnepark te zien. Toch is ook hier wat idioterie: de strook grond aan de noordzijde van de dijk is in de hekken gezet waar telkens waarschuwingsbordjes op hangen voor ondergrondse hoogspanningskabels. Euh.. ze begraven die kabels toch wel op diepte? Toch?? :bang:

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 4.jpg
Zonnepark Eemshavendijk met kabelstrook
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 4.jpg (161.22 KiB) 1477 keer geschouwd

Had nou gewoon een fraaie luchtlijn neergezet, dan waren al die gekke issues niet nodig geweest. :engel:

In de verte staat Eemshaven Midden 110 kV nog in een leeg energielandschap.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 3.jpg
Eemshaven Midden (aanblik vanuit een geostationaire plek)
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 3.jpg (108.5 KiB) 1477 keer geschouwd

Die is inmiddels klaar en er waren al wat aanwijzingen dat de tent al in dienst was gegaan, maar er gaat niets boven keiharde verificatie via de bromtoon. Nu was de aanblik vanaf de uitkijktoren een beetje ver weg voor details, dus hopsekee van die toren af en in de kar, we gaan eens even van dichtbij kijken bij Neêrlands nieuwste trafostation.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 25.jpg
Eemshaven Midden, frontaanzicht
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 25.jpg (148.08 KiB) 1477 keer geschouwd
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 23.jpg
Eemshaven Midden, schakeltuin
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 23.jpg (128.1 KiB) 1477 keer geschouwd

Die brom beluisteren viel tegen. Er zijn nog niet zoveel klanten aangesloten zodat de drie 110/20 kV 80 MVA trafo's vooralsnog uit hun neus staan te vreten. Ook maakten de windmolens teveel kabaal om rustig te kunnen luisteren.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 24.jpg
Trafocellen met weinig belaste trafo's
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 24.jpg (107.48 KiB) 1477 keer geschouwd

Shit, geen drugsgebruik toegestaan op het terrein. Da's nou weer jammer voor Nederlanders. :hamer:

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 62.jpg
Stationsbord met allerhande geboden en verboden
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 62.jpg (108.3 KiB) 1477 keer geschouwd

Conclusie vooralsnog: alle kabelvelden en de trafovelden stonden niet meer geaard, dus we kunnen aannemen dat dit station toch al wel gereed is en in dienst is. En zo zij het inmiddels op de netkaart.

Via een slingerende route voerde de route eerst onder de grote molen van 2B Energy door, dat enorme proefding op de vakwerkpaal. Vorige keer piepte en kreunde ie dat het een lieve lust was (en niet bepaald vertrouwen wekkend), maar vandaag klonken er nog enkel normale geluiden. Nouja, het zoefen van de wieken is indrukwekkend en ook dreigend als je er pal onder staat. Ik kreeg er de zenuwen van. Wegwezen hier.

Even verderop lag nog een propellertje op de grond...

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 7.jpg
Ja joh gooi 'm daar maar even neer
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 7.jpg (109.1 KiB) 1477 keer geschouwd

...och, gooi daar maar even neer ofzo. Nuja, ruimte zat hier.

Terug naar de oostlob. Eerst maar eens naar Oudeschip, kijken hoe het inmiddels is gesteld met de aansluitingen voor de nieuwe verbinding naar Vierverlaten, de aansluiting voor het filterstation. Hee, grote zwarte wormvormen. Zouden dat XLPE-kabels zijn?

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 37.jpg
Mantelbuizen voor grondkabels
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 37.jpg (169.15 KiB) 1477 keer geschouwd

Het bleek van niet, het zijn alleen de mantelbuizen. Dat wijst erop dat men het filterstation ondergronds aansluit via HDD-boring in plaats van via open ontgraving.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 51.jpg
Nieuwe portalen op Oudeschip
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 51.jpg (145.29 KiB) 1477 keer geschouwd
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 36.jpg
Nieuwe portalen op Oudeschip
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 36.jpg (171.49 KiB) 1477 keer geschouwd

Op Oudeschip zelf zijn inmiddels een aantal nieuwe portalen neergezet. Als die dadelijk in dienst zijn en het filterstation en ook de verbinding naar Vierverlaten zijn opgeleverd, dan zit Oudeschip heel even volledig vol, totdat de noodlijn wordt opgeruimd. Met of zonder noodlijn is er in beide gevallen sprake van het absoluut grootste solo-380 schakelstation zonder trafofunctie van de hele Benelux en wellicht ook Denemarken.

- bovengronds circuit op Nuon Magnum Wit
- bovengronds circuit op Nuon Magnum Zwart
- bovengronds circuit op RWE-centrale Wit
- bovengronds circuit op RWE-centrale Zwart
- ondergronds circuit op de COBRA-cable converter (kleur onbekend)
- een compensatiespoel
- nog een compensatiespoel
- ondergronds circuit op het filterstation 1 (kleur onbekend)
- ondergronds circuit op het filterstation 2 (kleur eveneens onbekend)
- bovengronds circuit op Eemshaven Robbenplaat Wit
- bovengronds circuit op Eemshaven Robbenplaat Zwart
- geïmproviseerd bovengronds circuit (noodlijn) op Eemshaven Robbenplaat Wit)
- ondergronds circuit op Gemini Wind (kleur onbekend)
- bovengronds circuit op Vierverlaten Wit
- bovengronds circuit op Vierverlaten Zwart
- (interne koppelvelden)


Goeiemorgen dan. Leest u even mee, Elia? België heeft dan misschien de deftigste grondkabel, hoogste masten, zwaarste luchtlijn en grootste dwarsregelaars, maar dit schakelrecord is voor de Hollanders. :lekkerpuh:

Loeren we de bocht om, dan was daar de vorige keer de vrijwel voltooide bouwsite van de COBRA te zien, pal naast een zompig moeras. Anderhalf jaar later is de COBRA klaar en nu is het dat voormalig zompige moeras ernaast dat de aandacht trekt. 380 kV Eemshaven Filterstation in aanbouw.
En het schiet al op, want de fundatie, aardnetten en het betonwerk voor allerlei apparaten lijken al klaar.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 61.jpg
Eemshaven filterstation, zuidoostaanzicht
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 61.jpg (122.6 KiB) 1477 keer geschouwd

De globale functie van een filterstation begrijpen, dat lukt nog wel. Maar het naadje van de krimpkous gaat aan me voorbij. Hogere harmonischen kennen we vooral van foute filmpjes op internet waarbij ze wijnglazen laten springen of (toegepaster) van lijndansende hoogspanningsverbindingen. En BaDu zal vermoedelijk nog wel enige tijd blijven grinniken om die boerenzoon die ooit dacht dat een filterhal bedoeld was om lucht schoon te maken voordat het in de converterhal werd geblazen. :hamer:

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 8.jpg
Filterstation, overzicht hele bouwplaats
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 8.jpg (130.35 KiB) 1477 keer geschouwd

Naar verluidt (bevestiging is er niet) heeft Tennet de hele strook grond tussen het filterstation en het landstation van Gemini ook gekocht voor toekomstige uitbreidingen waar nu nog niet acuut plannen voor zijn.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 9.jpg
Filterstation, detail
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 9.jpg (157.15 KiB) 1477 keer geschouwd
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 10.jpg
Filterstation, detail
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 10.jpg (161.76 KiB) 1477 keer geschouwd

De koers ging noordwaarts richting het landstation van Gemini. Altijd een lekkere bocht om doorheen te vlammen met de kar. 8-)

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 29.jpg
Een van de betere bochten op de Eemshaven
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 29.jpg (110 KiB) 1477 keer geschouwd

In deze hoek van de haven was geen enkele verandering ten opzichte van vorig jaar te bespeuren. Ook de mishandelde ZL-MEE-mast met V-ophanging, het GIS-station Doekegat en de aanblik van de Nuon Magnumcentrale waren onveranderd.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 30.jpg
Het blijft geen gezicht, die V-ophanging
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 30.jpg (114.67 KiB) 1477 keer geschouwd

Toch was er voor de zeer oplettende kijker wel wat de zien vanaf de Eemshavendijk, staande net naast de koelwateruitlaat van de kolencentrale. Daar liep nog water uit, dus er moet toch enige activiteit zijn geweest in de centrale.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 60.jpg
Koelwateruitlaat
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 60.jpg (144 KiB) 1477 keer geschouwd

Je moet alles geven wat je hebt qua oogscherpte, verrekijker (10x) en schone lucht, maar die minuscule witte dingen die net over de aardronding heen komen piepen - dat zijn dus de voorste molens van de enorme windparken van DolWin Alpha, Beta, Gamma en de oudjes van Alpha Ventus.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 32.jpg
DolWin net te zien, althans op het beeldorigineel
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 32.jpg (100.73 KiB) 1477 keer geschouwd
DolWin-molens net te zien.png
Goed kijken, DolWin is net te zien
DolWin-molens net te zien.png (109.47 KiB) 1477 keer geschouwd

Het idee dat je met je eigen ogen het offshore windgeweld van Duitsland nog net kan zien vanuit de Eemshaven was onvermoed leuk. 8-)
Van de dijk af dan maar, en terug in het ouwe rooie busje dat inmiddels in de loop van ruim tien jaar al heel wat infra heeft gezien.

Ik heb altijd al eens privé bij de COBRA willen parkeren. :phew:

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 38.jpg
De hele COBRA-parkeerplek voor mijn busje alleen
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 38.jpg (130.18 KiB) 1477 keer geschouwd

Wie goed op de bouwtekeningen en de netkaart kijkt, ziet dat de serie stelconplaten exact bovenop de 700 MW jævnstrom til/fra Danmark liggen. Bij een luchtlijn kan je soms wat inductie-effecten voelen op de carrosserie van je auto. Bij een grondkabel lukt dat alleen als je een zware driefasenkabel neemt die in vlakke configuratie is gelegd. Bij DC kan het überhaupt niet als je stilstaat. Maar wat je wel kan proberen is kijken of je kompas gaat afwijken bovenop de kabels als je er wat overheen wandelt, zeker omdat beide polen bij de COBRA een aantal meter uit elkaar liggen.

- *Hans pakt kompas uit de auto.
- *loopt wat op en neer bovenop de kabels terwijl hij dom naar het kompas loert
- *ziet geen reet gebeuren.

:jaleuk

- *loert op Elektricitymap.org
- *ziet dat de COBRA toch best wat vermogen verzette op dat moment
- *snapt er niets van

:jaleuk :jaleuk

NorNed dan maar? Ook daar kan je op de kabel staan. Als een chagrijnige schildpad ligt het converterstation met de filterhal nog steeds in hetzelfde hoekje zompig en slecht gemaaid gras zijn werk te doen. Maar NorNed heeft beide polen vlakbij elkaar in één fysieke kabel zitten en dat werkt niet lekker als je met een kompas in de weer wil. Weet je, laat ook maar. Er is meer te doen.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 39.jpg
Eemscentrale in al zijn euh.. saaiheid
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 39.jpg (104.46 KiB) 1477 keer geschouwd

De Eemscentrale is nog steeds de meest mysterieuze centrale van het land. Wat draait er nog en wat niet? Wat we in elk geval wel weten is dat daar ruim twee gigawatt aan regelbaar gasvermogen staat. Dat kan interessant worden in de toekomst, als de hoeveelheid zonneparken in noordoost Nederland qua netbalans dusdanig uit de hand gaat lopen dat balanceer-acts rechtstreeks op de koppelspanningen nodig worden.
Maar het blijft aan de buitenkant een saai blok. Alle hoogspanning is overdekt, ondergronds of spanningsloos. :hoekonje:

Tijd om door te gaan naar een van de spannendste stukken van de haven, namelijk Eemshaven Robbenplaat met de twee nieuwe trafo's, het stationnetje Hogeland en de noodlijn. Eén vraag was opgelost (Eemshaven Midden in dienst?) maar er moesten nog twee andere grote open vragen worden opgelost.

(Vanwege het niet overschrijden van de bijlagenlimiet per bericht doen we dat in het volgende deel.)
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3385
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Veldwerk augustus 2020 in het noordoosten

Load door Hans » 01 sep 2020 11:11

Deel II - de Eemshaven (2 van 2)

Station Eemshaven Robbenplaat is een beetje rommelig ding van heel veel zware inkomende circuits, twee verschillende gebouwen en wat gepruttel met noodlijnen, rare overkruisingen of ad-hoc aanpassingen sinds 1995 en 2011. Ook is het de plek waar Neêrlands nieuwste 110 kV-deelnet tegenwoordig zijn aankoppeling vindt. Het trafovermogen van de beide nieuwe 220/110 kV koppeltrafo's voor het nieuwe deelnet op Eemshaven West behoort al geruime tijd tot de Grote Open Vragen van hoogspanningsland anno nu.

Bepaalde mensen hier weten hoe groot de frustratie bij ondergetekende inmiddels was over die twee apparaten. Er zijn stiekem best wat uren heengegaan in het steeds fanatieker uitzoeken van de eigenschappen van die trafo's. Niets hielp. Uiteindelijk blijft er dan maar een oplossing over: ter plekke gaan kijken en met gekruiste vingers hopen op aanwijzingen. We laten niets aan het toeval over. Verrekijker dus mee. En als dat ook nog niet genoeg is, dan gebruiken we de janboerenfluitzoomlens: je laat een compactcamera met serieuze optische zoom door het oculair van de verrekijker kijken. Dat levert een buitengewoon lelijke foto op met rouwrandeffecten, maar als het domweg gaat om een leesbaar getal, een code, of (helemaal mooi) een typeplaatje, dan is fotorechnisch alles geoorloofd.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 14.jpg
Nieuwe koppeltrafo's Eemshaven Robbenplaat
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 14.jpg (161.9 KiB) 1407 keer geschouwd
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 13.jpg
Nieuwe koppeltrafo (iets dichterbij)
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 13.jpg (161.92 KiB) 1407 keer geschouwd

Twee levensgrote trafo's achter een scherfmuur en een hek. Nu kon het niet lang meer duren of het moment van de waarheid brak aan.
Bij het naderen van de trafo's klonk een bromtoon (Eemshaven West is dus echt in dienst) en op beide trafo's zat waar ik op hoopte: een typeplaatje! :vlaming:

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 45.jpg
Typeplaatje (maximale zoom camera)
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 45.jpg (63.96 KiB) 1407 keer geschouwd

Dat is mooi, want naast de naam van de fabrikant, de productieplek en het assetnummer staan er ook allerlei schematische afbeeldingen van sterpunten, taps en getallen op. Als een voyeuristische puber die een gaatje in een schutting heeft ontdekt stoof ik naar het hek met de verrekijker. In de tabellen was nauwelijks leesbaar uiteindelijk een felbegeerde tekst te ontwaren, dus er moest vertrouwd worden op de tweetrapsraket van verrekijker met volledig ingezoomde compactcamera achter het oculair.

RATED POWER

Raak! Okee, stil houden die kijker en de optische zoom op standje maximaal. Alles was echt op het uiterste randje van wat mogelijk was met de camera-verrekijker.

Het voelde net zo spannend als herbeleving van springen naar de ringen in de brugklas, waar ik als klein schriel mannetje alles moest geven wat ik had om nét nét nét met één hand de ring te bereiken met drie vingers, om dan op het nippertje te blijven hangen en uiteindelijk de andere ring ook te kunnen grijpen, waardoor de missie slaagde en een salvo hoongelach over de leraar die me moest optillen werd voorkomen. :DD

Geen enkele stap had gemist kunnen worden - 12,5x optische zoom op de camera, 16 megapixels, een verrekijker, een vaste hand dankzij een hek met stevige tralies en voldoende zonlicht. En ik maar loeren, de belichtingstijd van de camera zo kort mogelijk zetten om bewegingsonscherpte te beperken en zelfs rustig uitademen tijdens het schieten van een serie foto's op verschillende standen. Tel op, allerlei beeldbewerking, unsharp mask en contrasten verhogen.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 44.jpg
Typeplaatje, half ingezoomd maar door de verrekijker
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 44.jpg (62.41 KiB) 1407 keer geschouwd

Maar dan heb je ook echt wat.
RATED POWER: 376/370/206 MVA

Uiterste resultaat aflezen typeplaatje.png
Uiterst haalbare resultaat typeplaatje aflezen
Uiterste resultaat aflezen typeplaatje.png (341.8 KiB) 1407 keer geschouwd

Hee ho wacht eens even? DRIE getallen? :snapnie:
AAAAARGH! Dat is niet de bedoeling, Arnhem!

Kijken we op het netschema, dan zien we 370 MVA en 200 MVA beide als gebruikelijke waardes voor 110/220 kV-koppeltrafo's. Het lijkt erop dat 376/370 MVA kan worden behaald met geforceerde koeling (OFAF of OFAN) terwijl 200 MVA de maximaal toelaatbare waarde is onder een ONAN-regime. Kijken we goed naar de trafo's, dan zien we dat er geen radiateurs of ventilatorkorven op zitten. Er is ook geen compensatiespoel aanwezig en eigenlijk zijn ze bare bone met slechts alleen een expansievat.

Dat wijst erop dat de trafo's momenteel als ONAN in dienst zijn, waardoor hun topcapaciteit op dit moment beperkt is tot 200 MVA per stuk.
De case is dus nog steeds niet 100% waterdicht (grrrr!), maar inmiddels wel voldoende om er met droge ogen een netschema mee te kunnen aanvullen. [KCD]

Stukje netschema 20NLT04.jpg
Stukje netschema 20NLT04 - missie geslaagd
Stukje netschema 20NLT04.jpg (59.04 KiB) 1407 keer geschouwd

Van dit triomfmomentje moest even genoten worden. Als ik op de fiets was geweest had ik een biertje gekocht op Diekgat. Maar ook dichterbij de twee trafo's was er mogelijkheid voor wat recreatie, want er was een uitstekende zitgelegenheid neergekwakt op het terrein.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 46.jpg
Powerbank
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 46.jpg (140.21 KiB) 1407 keer geschouwd

Hij was nog droog ook. Geen idee wie dat bankstel daar gedumpt had, maar voor het relaxte uitzicht op de assets in het besef dat de trafo-vraag eindelijk was opgelost was het een welkom object. Het ding zat beduidend beter dan mijn autostoel. :mijnnaamishaas:

Hallo, Tennet? Is het een idee om aan de rand van het hek van dit soort fatsoenlijke trafostations bij een goede zichtlijn een stukje straatmeubilair te plaatsen? Gewoon een standaard betonnen picknicktafel ofzo, voortaan aan te duiden als een powerbank?

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 47.jpg
Prima uitzicht voor een zitplaats
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 47.jpg (147.64 KiB) 1407 keer geschouwd

Helaas was deze keer de achterzijde van het gebouw niet te benaderen, want er was een nieuw verbodsbord verschenen vanwege werkzaamheden. Nuja, vooruit dan maar, de noodlijn aan de achterkant hadden we de vorige keer al op de plaat.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 48.jpg
Noodlijn
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 48.jpg (116.28 KiB) 1407 keer geschouwd

Het laatste doel in de Eemshaven was het nieuwe tijdelijke station Eemshaven Hoogeland. Heel sneaky, stiekem en bijna geruisloos (wonderlijk in dit land waar een vergunningenveldslag normaal is) plopte daar opeens een nieuw station op met een koppeltrafo en wat schakelaars.

Belgen vernoemen hun belangrijkste trafostations naar grote landgenoten uit de geschiedenis. Nederlanders doen dat niet - hoon zou je deel zijn. Net als het hijsen van de landsvlag of het zingen van het volkslied, dat gebeurt hier niet vanzelf. Nederlanders zien Nederland liever als een maaiveld. Geen trots, geen superioriteit. Geen ruimte voor grote namen.
Volledig anders wordt dat als je lokaler kijkt, op het niveau van provincies of eerder nog streken. Dan opeens verschijnt er een daadwerkelijk on-Nederlandse vorm van trots en waardering. Niemand van ons is daar vrij van, zeker plattelanders niet. Persoonlijk vind ik het dus ook veel mooier dat koppelstations net als verkeersknooppunten de streeknamen van de onooglijke en van god verlaten gehuchten dragen waar ze naast of in staan. Anonieme geschiedenissen en verhalen over lief en leed die langzaam en onherroepelijk wegzakken in de tijd, maar ook gehuchten waarvan de eeuwenoude naam in tijd en de ruimte vastgespijkerd is aan het landschap. Net als onze achternamen die een echo vormen van streken en beroepen van twee eeuwen geleden.

De naam Hoogeland weerspiegelt net als Robbenplaat en Oudeschip een van de oude namen van het gebied dat de laatste jaren zo snel verandert. De Drentse veenkoloniën hebben tegenwoordig Daniël Lohues, maar in noordelijk Groningen was er Ede Staal met zijn simpele piano, murmelende stemgeluid en bekoelde teksten over de vergankelijkheid van alles. Ook lang na zijn dood is hij nog populair in heel Groningen en Drenthe. Een van zijn bekendere platen is het zwaarmoedige Hoogeland, waarin hij gelijk Jaques Brel zijn geboortestreek beschrijft.
In die zin is het mooi dat het station Eemshaven Hoogeland slechts tijdelijk is, omdat dat ook wel weer past bij de vergankelijkheid waar Ede Staal het in bijna al zijn liederen over heeft.

Los van al die levensbeschouwelijkheden (urenlang op een tractor op de grens van lucht en aarde is niet altijd goed voor je) zat ik ondertussen met een praktisch probleem achter het stuur van het oude busje. Hoe kom je zo dicht mogelijk bij die tent in de buurt. :uhokee:

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 57.jpg
Zandpad annex snelweg naar waar het te doen is
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 57.jpg (132.06 KiB) 1407 keer geschouwd

Via de weg langs de voorkant van NorNed en langs Oudeschip (waar de circuitkleur van de noodverbinding werd meegepakt, die tot mijn verbazing ook wit bleek te zijn) voerde de route de haven uit langs het Googlecomplex.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 50.jpg
Noodlijn is ook circuitkleur wit
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 50.jpg (166.22 KiB) 1407 keer geschouwd

Een paar honderd meter verderop is een afrit als een circuit aangelegd voor zwaarverkeer dat de bouwplaats op moet. Dat was een uitkomst, want er was geen verbodsbord te bespeuren. Het nieuwe station Eemshaven Hoogeland was daardoor veel beter dichtbij te benaderen dan verwacht. Een vrijelijk toegankelijk zandpaadje van dusdanige kwaliteit dat zelfs een brak postbodebusje er probleemloos overheen kon rijden bood een rechtstreekse weg tot pal onder mast 04.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 58.jpg
Eemshaven Hoogeland met mast 04
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 58.jpg (140.59 KiB) 1407 keer geschouwd

Hopla, pure perfectie en overzicht.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 53.jpg
Eemshaven Hoogeland, detail
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 53.jpg (141.33 KiB) 1407 keer geschouwd

Het stationnetje lijkt inderdaad een provisorium te zijn. Alle staanders en portalen lijken eerder op de kwaliteit van Gemini (commerciële standaard) dan op die van staatsstations van Tennet. Beetje dunner, trekstangen voor afschoring, allemaal net wat smaller.
De trafo zelf vormt een uitzondering, dat lijkt een gewone 220/380 off-the-shelf zoals ze die in heel Europa met honderden tegelijk gebruiken.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 54.jpg
Eemshaven Hoogeland, nog meer detail
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 54.jpg (154.11 KiB) 1407 keer geschouwd

Helaas zijn we eigenlijk net te vroeg ter plekke voor de belangrijkste openstaande vraag: hoe wordt die trafo aangesloten op de luchtlijn? Er was nog geen spoor van afspanning, een opstijgportaal of wat dan ook te zien. Alleen als je goed in de mast zelf keek was er iets aparts te zien tegen de wolken die zich weer samenbalden.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 71.jpg
Caravelle in aanbouw?
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 71.jpg (174.79 KiB) 1407 keer geschouwd

Twee traversen die er dwars op steken. Beide kanten van de toren had er eentje. Komt er een caravelle? In Nederland? Wát!? :uunk:

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 56.jpg
Extra balkonscène
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 56.jpg (162.75 KiB) 1407 keer geschouwd

We zien verder een nieuw balkonnetje, nog blinkend in de zon. Ook mast 03 en mast 05 hebben er een balkonnetje bij gekregen. Aan die masten hoeft toch niets verbouwd te worden? :s Wat dit allemaal te betekenen heeft is nog een open vraag, al zal het op een of andere manier wel iets met de caravelles op mast 04 te maken hebben. Maar daarover is in dit stadium van de bouw nog niets te zeggen.

Er zijn nog wat meer foto's van het stationnetje voorhanden, maar dat betreft voornamelijk een net iets ander perspectief of slechter weer.

Inmiddels was het vijf uur geweest. Ook de zaterdag (in dit soort industrieën een halve werkdag) kent een uiteinde. Uit ervaring weten we inmiddels dat je veldwerk met een busje alleen tijdens werktijden moet doen, en zeker niet op zondag of in de avond. De buit is wel binnen, de Eemshaven is up-to-date te maken op de netkaart en we weten weer met enige actualiteit hoe de zaak er momenteel voor staat.

In mast 123 richting Vierverlaten is tenslotte de doorverbinding te zien die voor parallelbedrijf wordt gebruikt.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 59.jpg
Bekend beeld in de Eemshaven
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 59.jpg (147.33 KiB) 1407 keer geschouwd

In 2020 zal het wel niet meer opnieuw gaan worden, maar volgend voorjaar moet er maar eens opnieuw een trip gemaakt worden om destand van zaken te zien met de nieuwe lijn naar Vierverlaten, Eemshaven Hoogeland en het filterstation. Mogelijk is het bezoekerscentrum van Tennet dan ook open. En ook weten we nu dat de patat in restaurant Diekgat van uitstekende kwaliteit is. 8-)
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3385
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Veldwerk augustus 2020 in het noordoosten

Load door Hans » 01 sep 2020 11:49

Deel III - veenkoloniën

Na vertrek uit de Eemshaven en de bemerking dat de agenda voor de avond al zodanig geweld was aangedaan dat er dingen kwamen te vervallen, bleek dat er alsnog een gat viel tussen het nu en de zonsondergang. Nu worden de veenkoloniën momenteel in rap tempo verwindmolend en verzonneparkt. Aan de ene kant is dat interessant voor wie van infra en veel stroom houdt, zodat er nog best wat veldwerkvragen open staan. Maar omdat ze het komend half jaar gaan takelen, was dit ook de laatste kans om het lege gebied nog één keer te doorkruisen in zomergroen zonder molenwit. Een korte afsluiter omdat het daglicht eerder verdween dan ingeschat.

Een en ander was probleemloos combineerbaar. Via Stadskanaal (waar een enorm zonnepark verrijst) was het de bedoeling naar Vlagtwedde te gaan (ander megazonnepark) en dan over de Drentse Mondenweg terug te rijden naar Holsloot. De N34 was geen optie, want die zat bij Emmen dicht vanwege hijswerkzaamheden aan een nieuw viaduct.

Stadskanaal bood weinig zichtlijnen en stopmogelijkheden. Op zich was dat ook niet nodig, want de aansluiting (110 kV grondkabel) was al bekend. Helaas is een foto van het stationnetje niet gemaakt, het stond te ver weg voor een zinvolle plaat. Dit zonnepark, samen met Paardetangendijk 33 kV, zal een andere keer dan maar bekeken moeten worden.

Een heel ander verhaal bleek Vlagtwedde.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 17.jpg
Zonnepark Vlagtwedde
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 17.jpg (88.31 KiB) 1403 keer geschouwd

Al vanaf enige afstand was er een keur aan bedrijvigheid te zien. Nu was het inmiddels zaterdagavond geraakt, dus dan blijf je zelfs bij de rand van de hekken weg. Vanwege de gesteldheid van de bouwweg (modder) heb ik op grote afstand geparkeerd en ben ik gaan wandelen.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 15.jpg
Voor je het weet sta je heel lang in Groningen
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 15.jpg (100.62 KiB) 1403 keer geschouwd

De grootste open vraag was de aansluiting van dit zonnepark op het elektriciteitsnet. Met ruim honderd megawatt is dat niet iets wat je even op 10 kV doet, dus er moet ergens aan 110 kV op Stadskanaal of Zandberg worden gewerkt.

Nergens kon ik voorheen ook maar het minste of geringste vinden over het kabeltracé, de vergunning of de aansluiting. Een totale open vraag dus. In dat geval is veldwerk de enige optie - meestal. Want soms, heel soms, lost zelfs veldwerk de vraag niet op. :grotegrutten:

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 18.jpg
Bunkertjes
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 18.jpg (84.48 KiB) 1403 keer geschouwd

Deze bunkertjes stonden in de berm. Duidelijk vrij nieuw en ook duidelijk bedoeld voor schakelapparatuur op MS-niveau. Ook de bordjes op de deuren en de gevarentekens (hoge spanning) zeiden genoeg. Maar waar is dan de 110 kV-installatie?

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 16.jpg
Bunkertje, ander aanzicht
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 16.jpg (100.93 KiB) 1403 keer geschouwd

Ergens anders op het terrein? Nu had ik wel een net bloesje aan, maar toch bevalt loeren met een verrekijker over een verlaten maar wel bewaakte bouwsite me slecht. Je moet echter wat. Helaas was er niets te ontdekken van een 110 kV-installatie in aanbouw. Geen bliksempieken, andere spullen zoals rails, geen trafo en ook geen CDG-bunkertje. Alleen maar siliciumblauw en omvormers, zover het ook reikt.

Het enige wat als optie overblijft is dat er in de witte tent of in de schuur pal zuid van de twee bunkertjes iets intern gebeurt. Maar de witte tent leek eerder een tijdelijke montagehal voor dingen die ze niet vol op de wind willen doen. Het kan een lastent zijn of er kan onder dat ding gebouwd worden aan de 110 kV-aansluiting in kwestie, maar er slingerde nog niet eens een losse isolator rond.
Het werd donker, en dan moet je gewoon wegwezen. In een staat van verbazing werd het gebied weer verlaten. Je gaat toch niet menen dat ze honderd megawatt op middenspanning aan willen sluiten? Nee toch? :hamer:

Omdat het vrij rap donker werd, kwam er niet zoveel meer van het loeren naar de molens die dadelijk in de veenkoloniën verschijnen. Eéntje staat er al om LOFAR te plagen. Een Nordex N131 met tiphoogte van 210 meter.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 82.jpg
Nordex N131 testmachine
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 82.jpg (63.6 KiB) 1403 keer geschouwd
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 90.jpg
Handig, je merknaam achterop aan de onderkant
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 90.jpg (59.11 KiB) 1403 keer geschouwd

Die is ongeveer even hoog als wat er bij Meeden verschijnt. Vanaf enige afstand denk je menskinders, dat bunt beulen van meuls. Maar eenmaal aan de voet aangekomen (wat bij hele grote dingen altijd langer duurt dan wat je vooraf inschat) overviel me een heel ander gevoel.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 80.jpg
Nu is het nog leeg, voor het laatst
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 80.jpg (68.83 KiB) 1403 keer geschouwd

Dit is de laatste keer dat ik deze streek, zo dichtbij huis, zo bekend en altijd zo aangenomen als iets eeuwigs, zal zien in zijn desolate leegte die op een gure nazomerdag zo tekenend is voor een plek die nooit van de grond kwam of hoefde te komen. Opeens is het voorbij, de leegte is voorbij. De ruimte is voorbij.
Het zal wennen zijn. Zoals alles langzamer went dan de verandering zelf.

Veldwerk Eemshaven m 29aug20 81.jpg
Pruttelbui boven Itzehoe, te zien vanuit Exloo
Veldwerk Eemshaven m 29aug20 81.jpg (91.15 KiB) 1403 keer geschouwd

Volgend voorjaar moet waarschijnlijk dit hele rondje veldwerk op dezelfde wijze worden herhaald, zo snel verandert alles hier momenteel. En dan mag ook de Emmense zanger Jaap Lamfers, waarmee we hier begonnen, nodig zijn plaat herzien. :lol:
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aansluiting
kevelek
110 kV
Loads: 117
Aangesloten op: 05 jun 2019 20:00
Dichtstbijzijnde trafo: Hoeilaart 36/11kV

Re: Veldwerk augustus 2020 in het noordoosten

Load door kevelek » 01 sep 2020 20:29

Prachtige post.
Zeer mooi gebracht, je avonturen lezen als een leuk boek.
Benieuwd wat een bewakingsagent zou denken van je telelens met verrekijker rustende op de omheining :lol:
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2242
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Veldwerk augustus 2020 in het noordoosten

Load door Tom » 01 sep 2020 22:59

Knap verhaal weer en interessant om te lezen.
Bijzonder dat station direct naast mast 4. Mooi in beeld gebracht met zon erbij.
Wel opvallend hoe die bliksemdraden vanaf de traverse naar beneden zijn gespannen richting de portalen.
En ik ben benieuwd hoe de aftak wordt gemaakt. Ik neem aan vanaf het 220 kV-circuit?

De opkomst van de windmolens is wel confronterend beschreven, dit zijn werkelijk giganten en ik denk dat er weinig andere plaatsen in Nederland zijn waar deze zo gaan opvallen. In die zin zijn de hoogspanningsmasten nog relatief vriendelijk :s

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3223
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Veldwerk augustus 2020 in het noordoosten

Load door Peter » 03 sep 2020 19:15

Mooi verhaal Hans! Leuk om op deze manier weer eens in die hoek te kunnen kijken naar de stand van zaken. Ik ben benieuwd hoe mammoetmast 4 er straks in zijn definitieve vorm uit gaat zien.

PJK
70 kV
Loads: 95
Aangesloten op: 31 mei 2019 17:18

Re: Veldwerk augustus 2020 in het noordoosten

Load door PJK » 04 sep 2020 18:56

Dat is inderdaad weer een mooi naslagwerkje geworden Hans... Leest lekker weg en voelt voor de lezer als een uitstapje op zich! Zonder de kilometers dan (en de friet).

Snap nou alleen nog steeds niet het doel van dat provisorium bij mast 4. Wordt daar nog een koppeling gemaakt tussen 380 en 220? Want dat is 1,5km verderop toch ook al zo? Of wordt er wat anders gemaakt, en waarom dan?

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 2073
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Veldwerk augustus 2020 in het noordoosten

Load door Shrek » 04 sep 2020 18:58

PJK voegde de load toe:
04 sep 2020 18:56
Dat is inderdaad weer een mooi naslagwerkje geworden Hans... Leest lekker weg en voelt voor de lezer als een uitstapje op zich! Zonder de kilometers dan (en de friet).

Snap nou alleen nog steeds niet het doel van dat provisorium bij mast 4. Wordt daar nog een koppeling gemaakt tussen 380 en 220? Want dat is 1,5km verderop toch ook al zo? Of wordt er wat anders gemaakt, en waarom dan?
Ja er is al een koppeling, maar die is niet sterk genoeg. Er moet immers gigantisch veel stroom richting Viervlaten en Meeden ;)

Plaats reactie