Tweede lijn met asymmetrische enkelcircuitmasten in Nederland
Geplaatst: 14 okt 2012 00:18
In de categorie WTF-In-Eigen-Land, vandaag een bijdrage uit de Mastenbroek-polder bij Zwolle.
Vandaag moest ik naar IJsselmuiden voor een vergadering van een vereniging (VWK). Dus hup, in de chasemobiel vanuit Wageningen en dan de A50 af, de N50 op en bij Kampen de rivier over. Tot aan Zwolle is dat bekend terrein, maar boven Hattem kom ik niet zoveel.
Altijd als je ergens heen moet waar je niet vaak komt, werp je natuurlijk even een blik op de netkaart of er nog wat te spotten valt in de omgeving.
Welnu, Polder Mastenbroek (met de zware 380 kV-lijn en de 220 kV-lijn naar Ens) was voor de terugweg - lees: doorreis naar Holsloot. Op de heenweg zou er weinig bijzonders te zien zijn, behalve een tweecircuit-verbinding van 110 kV-buismasten tussen Frankhuis en IJsselmuiden. In ieder geval toonde de Tennet-netkaart niet meteen iets opmerkelijks, zoals je hierboven kan zien. Hooguit wat opstijgpunten voor grondkabels en dat soort spul.
Maar wat schetste mijn niet geringe verbazing toen ik bij IJsselmuiden de 110 kV-lijn in beeld kreeg?
Juist. Wát krijgen we... Asymenkelmasten!
Dat is niet redundant en dus ook niet in overeenstemming met de actuele netkaart, noch Google Earth-kaart, noch de Mastsoortenkaart.
Op Google Earth en Streetview staan ze ook als asymenkelmasten, maar sinds de aanleg van de kabel vanaf het kassengebied van IJsselmuiden in eind 2010 dacht ik dat de verbinding sindsdien redundant was. Zo staat het immers ook op de netkaart.
Blijkbaar is één van de twee circuits van Frankhuis naar IJsselmuiden ofwel toch nog niet aanwezig, ofwel als grondkabel onder de verbinding aangelegd. Het lijkt op dat laatste, maar logisch is dat niet bepaald. Een groot vraagteken is wat mij rest...
Feit is wel dat Nederland sinds vandaag (euh.. je moet wat) een tweede asymenkelverbinding telt.
Zoals je ziet zijn de masten ontworpen om ooit redundant te kunnen worden gemaakt, maar om een onbekende reden is dat niet of in ieder geval nóg niet het geval, ondanks de grondkabels die vorig jaar en in 2010 naar een punt ruwweg halverwege de verbinding gelegd zijn.
Dat vroeg om nader onderzoek. Ik heb de zware 380- en 220 kV-lijnen naar Ens maar even gelaten voor wat ze waren (die bekijken we op een andere dag wel) en heb de oude hobby slash kunst van het hoogspanningslijn-chasen even opgepakt. Zo nauwkeurig mogelijk de verbinding volgen en kijken wat je onderweg tegen komt.
Dat was dus de tweede verrassing: helemaal niets. All the way van IJsselmuiden naar Frankhuis was de verbinding gewoon asymenkel met de optie tot drie-even, zoals je aan de aanzetstukken kan zien. Nergens onderweg een onaf of gereed opstijgpunt of zelfs maar iets dat enigszins leek op een toekomstig opstijg- of aftakpunt.
Aan de IJsselmuidenkant kan het opstijgpunt niet eens redundant gemaakt worden. Dan moet er een tweede bij, zoals in Dedemsvaart. Het opstijgpunt bij Frankhuis kan echter wel uitgebreid worden:
De conclusie? Nederland heeft er vandaag twee dingen bijgekregen: een asymenkel-verbinding, en een open vraagstuk voor de mastengekken en andere hoogspanningsliefhebbers... Want hoe de huidige netsituatie precies zit? De bestaande netkaarten die beschikbaar zijn, zijn ofwel onjuist op dit punt ofwel niet actueel. Maar de grondkabel-optie lijkt onlogisch wanneer de luchtlijn die hetzelfde tracé volgt niet redundant is terwijl dat heel eenvoudig te doen zou zijn geweest.
Wie het weet mag het zeggen. Maar in elk geval hebben we sinds deze mooie dag een tweede asymenkel-verbinding in Nederland. Of onvolledig benutte drie-evenmasten, dat mag allebei.
Vandaag moest ik naar IJsselmuiden voor een vergadering van een vereniging (VWK). Dus hup, in de chasemobiel vanuit Wageningen en dan de A50 af, de N50 op en bij Kampen de rivier over. Tot aan Zwolle is dat bekend terrein, maar boven Hattem kom ik niet zoveel.
Altijd als je ergens heen moet waar je niet vaak komt, werp je natuurlijk even een blik op de netkaart of er nog wat te spotten valt in de omgeving.
Welnu, Polder Mastenbroek (met de zware 380 kV-lijn en de 220 kV-lijn naar Ens) was voor de terugweg - lees: doorreis naar Holsloot. Op de heenweg zou er weinig bijzonders te zien zijn, behalve een tweecircuit-verbinding van 110 kV-buismasten tussen Frankhuis en IJsselmuiden. In ieder geval toonde de Tennet-netkaart niet meteen iets opmerkelijks, zoals je hierboven kan zien. Hooguit wat opstijgpunten voor grondkabels en dat soort spul.
Maar wat schetste mijn niet geringe verbazing toen ik bij IJsselmuiden de 110 kV-lijn in beeld kreeg?
Juist. Wát krijgen we... Asymenkelmasten!
Dat is niet redundant en dus ook niet in overeenstemming met de actuele netkaart, noch Google Earth-kaart, noch de Mastsoortenkaart.
Op Google Earth en Streetview staan ze ook als asymenkelmasten, maar sinds de aanleg van de kabel vanaf het kassengebied van IJsselmuiden in eind 2010 dacht ik dat de verbinding sindsdien redundant was. Zo staat het immers ook op de netkaart.
Blijkbaar is één van de twee circuits van Frankhuis naar IJsselmuiden ofwel toch nog niet aanwezig, ofwel als grondkabel onder de verbinding aangelegd. Het lijkt op dat laatste, maar logisch is dat niet bepaald. Een groot vraagteken is wat mij rest...
Feit is wel dat Nederland sinds vandaag (euh.. je moet wat) een tweede asymenkelverbinding telt.
Zoals je ziet zijn de masten ontworpen om ooit redundant te kunnen worden gemaakt, maar om een onbekende reden is dat niet of in ieder geval nóg niet het geval, ondanks de grondkabels die vorig jaar en in 2010 naar een punt ruwweg halverwege de verbinding gelegd zijn.
Dat vroeg om nader onderzoek. Ik heb de zware 380- en 220 kV-lijnen naar Ens maar even gelaten voor wat ze waren (die bekijken we op een andere dag wel) en heb de oude hobby slash kunst van het hoogspanningslijn-chasen even opgepakt. Zo nauwkeurig mogelijk de verbinding volgen en kijken wat je onderweg tegen komt.
Dat was dus de tweede verrassing: helemaal niets. All the way van IJsselmuiden naar Frankhuis was de verbinding gewoon asymenkel met de optie tot drie-even, zoals je aan de aanzetstukken kan zien. Nergens onderweg een onaf of gereed opstijgpunt of zelfs maar iets dat enigszins leek op een toekomstig opstijg- of aftakpunt.
Aan de IJsselmuidenkant kan het opstijgpunt niet eens redundant gemaakt worden. Dan moet er een tweede bij, zoals in Dedemsvaart. Het opstijgpunt bij Frankhuis kan echter wel uitgebreid worden:
De conclusie? Nederland heeft er vandaag twee dingen bijgekregen: een asymenkel-verbinding, en een open vraagstuk voor de mastengekken en andere hoogspanningsliefhebbers... Want hoe de huidige netsituatie precies zit? De bestaande netkaarten die beschikbaar zijn, zijn ofwel onjuist op dit punt ofwel niet actueel. Maar de grondkabel-optie lijkt onlogisch wanneer de luchtlijn die hetzelfde tracé volgt niet redundant is terwijl dat heel eenvoudig te doen zou zijn geweest.
Wie het weet mag het zeggen. Maar in elk geval hebben we sinds deze mooie dag een tweede asymenkel-verbinding in Nederland. Of onvolledig benutte drie-evenmasten, dat mag allebei.