Tweede lijn met asymmetrische enkelcircuitmasten in Nederland

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door ElektroThriller » 16 okt 2012 22:30

Citaat Hans:
"Het voordeel van de aanduiding even is dat deze impliceert dat er ook de mogelijkheid tot oneven bestaat".
Iets is oneven als deling door twee geen geheel getal oplevert.
De tegenstelling van even is in deze samenhang niet oneven, maar niet even. Even wordt hier gebruikt als even lang. Op een bepaald niveau even lange traversen, respectievelijk traverse-uiteinden.
Even lang (en gelijke constructie) van de uitsteeksels op alle niveaus levert symmetrie op.
Ergo conclusio:
Monosymmetrische mast, bisymmetrische mast, trisymmetrische mast.
(Ik was vandaag in Haarlem en zag de bekende foto van Fokker met zijn monoplane rond de Bavokerk; men sprak van monoplanes, biplanes en triplanes = enkeldekkers, dubbeldekkers en driedubbeldekkers.)
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 17 okt 2012 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door ElektroThriller » 17 okt 2012 10:42

Frankhuis - Kampen
Hieronder heb ik de regel uit de desbetreffende tabel in Tennet KCD 2011 in de vorm van een schermdump laten plaatsen.
Er zijn 2 circuits en de totale circuitlengte is 33,0 km.
Verbindingslengte = 16,5 km. Kabellengte 13,4 km, lijnlengte 3,1 km.

Mijn theorie: de tabelwaarden voor lijn en kabel zijn verwisseld.
Dus: circuit I is 13,4 km lijn plus 3,1 km kabel.
Circuit II is 16,5 km kabel, dus over de volledige verbindingslengte.
De kabeldelen zitten voor beide circuits aan de uiteinden, in Kampen en bij Frankhuis.
Van boven gezien valt de kabel ter plaatse van de lijn met die lijn samen.
Ik neem aan dat die 115 MVA transportcapaciteit voor beide circuits geldt. Dus totaal 330 MVA.
Ik zou zeggen: schiet maar - maar dan graag met argumenten.
Schermafbeelding 2012-10-17 om 10.19.35.png
Kwaliteits- en capaciteitsdocument 2011 Tennet.
Schermafbeelding 2012-10-17 om 10.19.35.png (9.07 KiB) 11599 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door Hans » 17 okt 2012 21:08

Schieten met argumenten? Hmm. Ik zie eerder een reden om juist het tegenovergestelde te doen en ons richting een punt aan deze discussie te bewegen:
Hans schreef:Voorlopige hypothese H0: Frankhuis-Kampen is redundant, waarbij één circuit volledig als grondkabel is uitgevoerd terwijl het andere circuit voor een deel bovengronds loopt. IJsselmuiden is met een tweede grondkabel ingelust op het verkabelde circuit van Frankhuis-Kampen, zodat aan de bovengrondse verbinding niets te zien is. Omdat er op de Tennet-netkaart geen duidelijk onderscheid is tussen een luchtlijn of een grondkabel, is ons (lees: mij) dat niet eerder opgevallen.
Juist. Op de inlussing van IJsselmuiden De Koekoek na denk ik dat het ongeveer duidelijk is. Het op het eerste gezicht onwaarschijnlijke scenario van één circuit als luchtlijn en één circuit als grondkabel, ondanks eenvoudig uitbreidbare masten, komt op de netkaarten en in de KCP's nu toch als meest waarschijnlijk naar voren.
115 MW per circuit lijkt me inderdaad een realistische waarde. De bovengrondse geleiders waren dikker dan die van Hoogeveen-Veenoord (65 MW), maar ook niet zodanig van dikte dat je er per stuk 230 MW overheen kan jagen.

Dan blijft alleen de vraag van het waarom nog open. Een grondkabel kost tenminste een factor 20 keer zoveel geld als het simpelweg inhangen van een tweede circuit in een toch al bestaande, kant en klare verbinding. Blijkbaar heeft de landschapslobby een hele grote vinger in de pap?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door ElektroThriller » 18 okt 2012 12:12

Kabel Kampen - Zwolle
In het KCD 2008 - 2014 vastgesteld 23 - 10 - 2007, van Essent Netwerk B.V. vond ik onderstaande (door mij gecursiveerde) tekst:

Oplossing capaciteitsknelpunten
In de vorige editie van het KCD is van de volgende capaciteitsknelpunten aangegeven dat deze in 2006 en
2007 zouden worden opgelost.
Noordoost-Nederland
1. 110 kV verbinding Zwolle Frankhuis-Kampen
2. 110 kV verbinding Goor-Hengelo Weideweg
3. 110 kV verbinding Enschede Van Heekstraat-Enschede Marssteden
4. 110 kV verbinding Hoogeveen-Wijster
5. HS/MS-station Almelo Mosterdpot
6. HS/MS-station Deventer Bergweide
7. HS/MS-station Emmeloord
8. HS/MS-station Hengelo Weideweg
9. HS/MS-station Kampen
Knelpunt 1 is nog niet opgelost ten gevolge van planologische problemen: het verwerven van een tracé
voor de nieuw te installeren hoogspanningskabel tussen Kampen en Zwolle verloopt uiterst moeizaam. De
hoogspanningskabel komt naar verwachting medio 2008 met twee jaar vertraging alsnog in bedrijf (...).


Deze pdf bevat uitstekende regionale netkaarten anno 2007 van de essent-regio's.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door Peter » 19 okt 2012 11:54

Toch wel een bijzonder verhaal deze lijn. Terwijl er aan de masten ruimte is wordt het tweede circuit toch als kabel aangelegd. Hoezo geldverspilling?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door Hans » 31 okt 2012 19:42

Inderdaad is het wel tekenend voor de (ik zou bijna zeggen) waanzin die we gewoon waren in de jaren waarin er geld genoeg beschikbaar leek voor dit soort dingen. Als dezelfde discussie vandaag de dag zou moeten worden gevoerd was de kans allicht groter geweest dat de roep om verkabeling werd genegeerd vanwege de kosten ervan.

We hebben hier een aantal theorieën de revue laten passeren over de huidige netsituatie in het gebied. FlashEarth blijkt opeens uitkomst te bieden met nieuw beeldmateriaal. Kijk eens onder de verbinding op deze foto's? Die strook door gras en gewas precies onder de verbinding door laat duidelijk omgewoelde grond zien en dat is op zijn minst verdacht te noemen.
Overigens biedt het nieuwere materiaal van Bing ook op andere plekken uitkomst.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door Peter » 31 okt 2012 20:58

Dat is inderdaad handig, dat andere materiaal. Nu is het wel heel duidelijk waar de kabels bij Veenoord liggen Maar dat het tweede circuit van de lijn Kampen - Zwolle ook nog eens pal onder de onvolledig benutte buismasten ligt vind ik echt waanzin ten top

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door Nico uit Gouda » 30 jan 2016 20:18

1. 110 kV verbinding Zwolle Frankhuis-Kampen
...
Knelpunt 1 is nog niet opgelost ten gevolge van planologische problemen: het verwerven van een tracé
voor de nieuw te installeren hoogspanningskabel tussen Kampen en Zwolle verloopt uiterst moeizaam. De
hoogspanningskabel komt naar verwachting medio 2008 met twee jaar vertraging alsnog in bedrijf (...).
Dat van de ondergrondse kabel was mijzelf nu tot op heden nog niet bekend! Lees daarnaast ook http://www.nieuwsbank.nl/inp/2003/06/06/R119.htm
Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.
Laatst gewijzigd door Nico uit Gouda op 31 jan 2016 16:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door Hans » 30 jan 2016 23:09

Er moet wel bij worden gezegd dat de inzichten en naamgeving waar dit oude topic vier jaar geleden mee begon inmiddels wel wat veranderd zijn, waardoor de voorgeschiedenis van dit topic hier en daar niet meer relevant of toepasbaar is.

Deze masten zijn we inmiddels sinds de herziening van het classificatiemodel als driehoeksmasten gaan benoemen. En conform datzelfde mastmodel is er hier niet langer nog sprake van 'echte' driehoeksmasten. Wat we bij Kampen zien zijn onvolledig uitgenutte drievlaksmasten.

De verbinding tussen Frankhuis, IJsselmuiden en Kampen heeft wel degelijk twee circuits: eentje is voor het grootste deel als luchtlijn uitgevoerd en die hangt aan de masten in kwestie. De andere is als grondkabel uitgevoerd en loopt vrijwel parallel aan het bovengrondse tracé pal onder de masten door.
De masten dragen het luchtlijncircuit inderdaad in driehoeksconfiguratie en zouden als zodanig geclassificeerd kunnen worden als we puur naar de ruimtelijke vorm van het circuit kijken - maar het doet meer recht aan de realiteit om ze te benoemen bij wat ze zijn: onvolledig benutte drievlaksmasten die als driehoeksmast worden uitgenut. Dat het tweede circuit uiteindelijk als grondkabel werd uitgevoerd heeft te maken met een landschapslobby en zeker niet met een technische keuze. Immers, de masten waren voorbereid op een tweede circuit, zie de aanzetstukken op de masten maar eens. Het was veel eenvoudiger en goedkoper geweest ook het tweede circuit als luchtlijn in te hangen.

Ter vergelijking, dit zijn masten van hetzelfde ontwerp als tussen Kampen en Zwolle Frankhuis:

Afbeelding

En dit zijn 'echte' driehoeksmasten, in dit geval bij Losser (dank Peter voor de foto):

Afbeelding

Er is geen sprake van 220 kV en daar is ook nooit sprake van geweest. 220 kV loopt op enige afstand aan de vakwerkmasten door de Mastenbroekpolder.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Tweede lijn met asymenkelmasten in Nederland

Bericht door Nico uit Gouda » 31 jan 2016 15:44

Hallo Hans. Héél hartelijk bedankt voor jouw antwoord + foto's! Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Plaats reactie