Random foto's

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: Random foto's

Bericht door Bram Gaastra » 20 jun 2020 13:16

derLudolf schreef:
20 jun 2020 11:54
Welk nummertje heeft de mast waar Zwolle-Meeden en Beilen-Emmen kruizen dan? Dat zal ook wel een van de zwaardere zijn denk ik?
Wat jij bedoelt is mast 152 Zwolle Meeden (bij Vesterswijk naast de n391 )
Die kruist met de 110 kv Verbinding Beilen Bargermeer .
En nee de verbinding Beilen Bargermeer is 110 kv.
En Zwolle Meeden 380 kv ( en de 110 kv meelifters onderin natuurlijk) 380 kv zijn de zwaarste verbindingen die we in Nederland hebben.
Daarna 220 kv
Dan 150 kv
En 110 kv
Wat jij denk ik bedoelt, is dat de lijn zwaarder lijkt omdat de 110 kv Lijnen
Beilen Zandberg
Beilen Veenoord
Bargermeer Meeden
En Bargermeer Weerdinge elkaar kruisen
Dat die zwaarder lijkt dan dat hij eigenlijk is, komt doordat er meerdere lijnen bij elkaar komen.
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 21 jun 2020 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Random foto's

Bericht door Tom » 20 jun 2020 16:14

De EC is in sommige lijnen gelijk aan de HC, slechts de E als aanduiding voor eindmast maakt dan het verschil.
Maar er zijn ook lijnen waarbij de E echt staat voor een nog zwaarder masttype.
Mast 82 van Eems-Mee is een speciaal geval, want dit is zowel de enige echte eindmast in de lijn (bij Robbenplaat wordt het station met twee masten benaderd) en tegelijk ook de enige mast met een lijnhoek die tot een HC leidt.

Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: Random foto's

Bericht door Bram Gaastra » 20 jun 2020 20:21

Tom schreef:
20 jun 2020 16:14
De EC is in sommige lijnen gelijk aan de HC, slechts de E als aanduiding voor eindmast maakt dan het verschil.
Maar er zijn ook lijnen waarbij de E echt staat voor een nog zwaarder masttype.
Mast 82 van Eems-Mee is een speciaal geval, want dit is zowel de enige echte eindmast in de lijn (bij Robbenplaat wordt het station met twee masten benaderd) en tegelijk ook de enige mast met een lijnhoek die tot een HC leidt.
Aha op die manier .
Want ik meet heel vaak op de netkaart Hoekmasten van de verbindingen ik laat je de top de 5 zwaarste van Zwolle Meeden, Meeden Eemshaven en heel Zwolle Meeden Eemshaven wel even zien

Zwolle Meeden

1e Hoekmast 171 2e Valthermond 121° graden
2e Hoekmast 54 Dedemsvaart 121,5° graden
3e Hoekmast 81 De Krim 122°5 graden
4e Hoekmast 138 Emmen 123° graden
5e Hoekmast 65 Slagharen 125° graden

Meeden Eemshaven

1e Hoekmast 82 Meeden 123° graden
2e Hoekmast 79 Meeden 142° graden
3e Hoekmast 50 Siddeburen 143,5° graden
4e Hoekmast 29 Appingedam 144° graden
5e Hoekmast 7 Spijk 151° graden

En top 5 van heel Zwolle Meeden Eemshaven
Hier een uitzondering omdat er twee Hoekmasten precies even Zwaar zijn daardoor dus 2X 4e plaats

1e Hoekmast 171 2e Valthermond 121° graden
2e Hoekmast 54 Dedemsvaart 121,5° graden
3e Hoekmast 81 De Krim 122,5 graden
4e Hoekmast 82 Meeden 123° graden
4e Hoekmast 138 Emmen 123° graden
5e Hoekmast 65 Slagharen 125° graden

Als je / jullie het leuk en interessant vinden wil ik ook wel meer hierover op het forum plaatsen.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Random foto's

Bericht door Tom » 20 jun 2020 22:09

Leuk overzicht. Zwolle - Meeden heeft inderdaad een opvallend groot aantal HC-masten, en tegelijkertijd ook lange rechtstanden. En de HC-masten zitten ook dicht tegen hun maximale lijnhoek van 120° aan.

Heb je al eens de 20 jaar ZL-MEE pagina bekeken?
http://zlmeeeems20.hoogspanningsnet.com

Bram Gaastra
150 kV
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 mei 2020 19:49

Re: Random foto's

Bericht door Bram Gaastra » 20 jun 2020 22:16

Tom schreef:
20 jun 2020 22:09
Leuk overzicht. Zwolle - Meeden heeft inderdaad een opvallend groot aantal HC-masten, en tegelijkertijd ook lange rechtstanden. En de HC-masten zitten ook dicht tegen hun maximale lijnhoek van 120° aan.

Heb je al eens de 20 jaar ZL-MEE pagina bekeken?
http://zlmeeeems20.hoogspanningsnet.com
Ja klopt en hier de langste Lijnstukken hier ook weer een uitzondering 2X een 3e plaats

1e de langste uiteraard Lijnstuk 58 79 Meeden Eemshaven 20 Steunmasten
2e Lijnstuk 121 136 langs de n34 Zwolle Meeden 14 Steunmasten
3e Lijnstuk 147 161 langs de n391 Zwolle Meeden 13 Steunmasten
3e Lijnstuk 2 16 Zwolle Meeden 13 Steunmasten
4e Lijnstuk 37 50 Meeden Eemshaven 12 Steunmasten
5e 16 28 Zwolle Meeden 11 Steunmasten

En ja ik kijk daar heel vaak op en ik heb vorig jaar in Juli de hele Lijn van Zwolle Meeden Eemshaven gefietst..
En toen ik dit voorjaar bij Tennet in Hoogeveen was zag ik een grote en mooie nagemaakte mammoethoekmast waarnaast er ook nog een foto van hoekmast 37 stond. Ik begreep dat jij die gemaakt hebt.
Laatst gewijzigd door Bram Gaastra op 21 jun 2020 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Random foto's

Bericht door Hans » 21 jun 2020 20:25

Dat is niet helemaal op die manier gegaan. Ik zei tegen Bram, kijk eens op zlmeeeems20.hoogspanningsnet.com en je ziet dat je niet de enige bent met een extra warm hart voor het project en de verbinding Zwolle - Meeden - Eemshaven. We zijn gelukkig met een aantal mensen meer.
(Een heel contrast als je bedenkt dat ik vier jaar terug heb gebeld met een van de kopstukken uit de ontwerptijd van de verbinding, maar die gaf aan nog altijd liever te zwijgen over zijn aandeel in de bouw van de verbinding uit angst voor represailles.)

Maar dat schaalmodel in Hoogeveen, daarvan was inderdaad aan Bram verteld dat Tom die in elkaar heeft gezet. Al hangt er ook nog een briefje op waar de details en Toms naam keurig op staan. Afgelopen april moest ik trouwens nog bij Tennet Hoogeveen wezen om netjes op anderhalve meter van elkaar een trillingsmeter op te halen en mee naar Doorwerth te nemen, en het mastmodel staat nog altijd trots in de hoek van de vergaderruimte.

Verder is het ook wel eens euh.. mooi om te merken dat er voldoende andere mensen zijn met een nog grotere parate kennis van bepaalde verbindingen. De meeste latten en knoopplaten in de steunmast zijn hier wel parate kennis na het modelbouwproject, maar ik zou echt uit mijn hoofd de karakteristieken van positie 60 of 160 niet weten. De exemplaren tussen Veenhuizen (Zwinderen) en grofweg Emmen Weerdinge lukken wel, maar verderop is het euh... yet another one waarvoor de netkaart nodig is om 'm even na te trekken als dat nodig is.

Plaats reactie