Vierverlaten
Vierverlaten
Vanwege bezoek in Groningen ook wat tijd ingepland om een klein fietstochtje te maken rondom Vierverlaten .
Het weer was niet best, maar vergeleken met vandaag viel het mee.
Begonnen bij Leegkerk. De (met verkabeling bedreigde) 110 kV-lijn die hier de overigens wel erg ver opgerukte woonwijk van Groningen verlaat en het laatste stuk richting het station gaat. Hier is mast 40 kijkrichting west. En het stuk richting Zernike met mast 39. Ik twijfelde of het mogelijk was om via Leegkerk verder naar Den Horn te fietsen, de borden wezen het aan maar op de kaart geen oeververbinding.
Blijkt dat er in 2009 een nieuwe brug is gereed gekomen over het Aduarderdiep die de afstand erg verkort . Kom ik ook langs het mooie kerkje van Leegkerk. Wel in een grauwe stemming. Hierna komt de 220 kV-lijn vanuit Robbenplaat natuurlijk in beeld en vanaf deze plek kijken we ook richting 220 kV-Bergum - Vierverlaten. Af en toe ontstaat er wat kleur in de lucht. Mast 8 kijkrichting zuid. Over niet al te lange tijd zullen we hier de witte buismasten kunnen aanschouwen. Onderweg blijkt dat de spoorverbinding naar Zuidhorn wordt verdubbeld. Er reden best veel treinen, dacht eerst dat het de lijn naar Sauwerd was. Na enige tijd komen we in de buurt van VVL. Mast 96 van Bergum-Vierverlaten met een boel duiven in diagonaalaanzicht. Mast 4 van de 110 kV-lijn naar Winsum en mast 98 BGM-VVL in vertekende schaal. Tot in de jaren tachtig stond hier nog een 110 kV-lijn tussen. Aan de voet van mast 4 van de 220 kV-lijn uit Robbenplaat. De very impressive mast 3 van dezelfde lijn met extreme lijnhoek. Mast 4 vanaf dezelfde stemming in grauwe stemming. Met de tele. Voor de foto kon die veiligheidsbebording van de spoordijk wel gemist worden. Einde deel 1/2
Het weer was niet best, maar vergeleken met vandaag viel het mee.
Begonnen bij Leegkerk. De (met verkabeling bedreigde) 110 kV-lijn die hier de overigens wel erg ver opgerukte woonwijk van Groningen verlaat en het laatste stuk richting het station gaat. Hier is mast 40 kijkrichting west. En het stuk richting Zernike met mast 39. Ik twijfelde of het mogelijk was om via Leegkerk verder naar Den Horn te fietsen, de borden wezen het aan maar op de kaart geen oeververbinding.
Blijkt dat er in 2009 een nieuwe brug is gereed gekomen over het Aduarderdiep die de afstand erg verkort . Kom ik ook langs het mooie kerkje van Leegkerk. Wel in een grauwe stemming. Hierna komt de 220 kV-lijn vanuit Robbenplaat natuurlijk in beeld en vanaf deze plek kijken we ook richting 220 kV-Bergum - Vierverlaten. Af en toe ontstaat er wat kleur in de lucht. Mast 8 kijkrichting zuid. Over niet al te lange tijd zullen we hier de witte buismasten kunnen aanschouwen. Onderweg blijkt dat de spoorverbinding naar Zuidhorn wordt verdubbeld. Er reden best veel treinen, dacht eerst dat het de lijn naar Sauwerd was. Na enige tijd komen we in de buurt van VVL. Mast 96 van Bergum-Vierverlaten met een boel duiven in diagonaalaanzicht. Mast 4 van de 110 kV-lijn naar Winsum en mast 98 BGM-VVL in vertekende schaal. Tot in de jaren tachtig stond hier nog een 110 kV-lijn tussen. Aan de voet van mast 4 van de 220 kV-lijn uit Robbenplaat. De very impressive mast 3 van dezelfde lijn met extreme lijnhoek. Mast 4 vanaf dezelfde stemming in grauwe stemming. Met de tele. Voor de foto kon die veiligheidsbebording van de spoordijk wel gemist worden. Einde deel 1/2
Laatst gewijzigd door Tom op 11 dec 2019 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vierverlaten
Vanaf het fietspad langs de waterloop Zuidwending zijn de werkzaamheden bij station Vierverlaten enigszins zichtbaar.
Het tijdelijke eindpunt van de lijn naar Winsum. Zicht op de tijdelijkeomleiding bij mast 101 om een nieuwe eindmast te bouwen.
Deze zal de komende weken opgericht worden, op de grond liggen al de twee helften van de broek klaar. de tijdelijke mast met de schuinhangende bundel. (Hoek)steunmast 100 . Andere kant op. De drie masten langs de waterloop. Ze zijn wat ongelukkig uitgelijnd. Overzicht richting Vierverlaten met wat beter wordende lichtomstandigheden, hoewel de zonsondergang al begon te naderen. De Zuidwendiger watermolen, in goede staat in tegenstelling tot decennia geleden toen de molen volgens archieffoto's sterk in verval was. Nog een keer de 220 kV-lijn in een ongewone uitsnede om de steunmast van BGM-VVl uit beeld te houden. Wat verderop stond de steunmast niet meer voor mast 3. Mast 5 van 110 kV-lijn naar Winsum recht van voren gezien. 400 mm met 1/45 seconde uit de hand, eigenlijk bizar, maar kan met stabilisatie. De boerderij "Jacobaheerd" ogenschijnlijk omringd door masten. Tenslotte gezien vanuit het buurtschap "De Poffert" nog een keer het splitsingspunt.
Het tijdelijke eindpunt van de lijn naar Winsum. Zicht op de tijdelijkeomleiding bij mast 101 om een nieuwe eindmast te bouwen.
Deze zal de komende weken opgericht worden, op de grond liggen al de twee helften van de broek klaar. de tijdelijke mast met de schuinhangende bundel. (Hoek)steunmast 100 . Andere kant op. De drie masten langs de waterloop. Ze zijn wat ongelukkig uitgelijnd. Overzicht richting Vierverlaten met wat beter wordende lichtomstandigheden, hoewel de zonsondergang al begon te naderen. De Zuidwendiger watermolen, in goede staat in tegenstelling tot decennia geleden toen de molen volgens archieffoto's sterk in verval was. Nog een keer de 220 kV-lijn in een ongewone uitsnede om de steunmast van BGM-VVl uit beeld te houden. Wat verderop stond de steunmast niet meer voor mast 3. Mast 5 van 110 kV-lijn naar Winsum recht van voren gezien. 400 mm met 1/45 seconde uit de hand, eigenlijk bizar, maar kan met stabilisatie. De boerderij "Jacobaheerd" ogenschijnlijk omringd door masten. Tenslotte gezien vanuit het buurtschap "De Poffert" nog een keer het splitsingspunt.
Re: Vierverlaten
Mooie serie foto's weer Tom.
Re: Vierverlaten
Daar sluit ik me bij aan. Mooie foto's, ondanks de mindere lichtomstandigheden.
Re: Vierverlaten
Vers beeldmateriaal uit de omgeving van Vierverlaten. Oostelijk Groningen zitten nog wel wat scheerklanten, maar het westen kom ik vrijwel nooit, dus dit is een fijne update van de overigens niet spectaculair hard vorderende gang van zaken op Vierverlaten. Bijna alles lijkt nog onveranderd ten opzichte van maart 2019. Je zou bijna gaan denken dat de stikstofproblematiek hier het grondverzet in de weg heeft gezeten...
Waardeloos licht deze dagen. Of nou ja, licht... Onderbreking van het duister. Maar daar is het december voor.
Zonde dat deze lijn verdwijnen moet. Netstrategisch op de lange termijn laat het zich nog wel uitleggen, maar op de huidige netkaart en met de huidige vergunningen en plannen lijkt het allemaal wat zinloos. Al is dat voer voor een ander topic, niet in de fotografiehoek.
De fasewissel op de hamerkop geeft een apart beeld, maar of dit nou esthetisch zo'n succes is? Het levert twee enorme smilies op, voor wie behept is met een net iets bovengemiddelde neiging tot antropomorfisme.
Waardeloos licht deze dagen. Of nou ja, licht... Onderbreking van het duister. Maar daar is het december voor.
Zonde dat deze lijn verdwijnen moet. Netstrategisch op de lange termijn laat het zich nog wel uitleggen, maar op de huidige netkaart en met de huidige vergunningen en plannen lijkt het allemaal wat zinloos. Al is dat voer voor een ander topic, niet in de fotografiehoek.
De fasewissel op de hamerkop geeft een apart beeld, maar of dit nou esthetisch zo'n succes is? Het levert twee enorme smilies op, voor wie behept is met een net iets bovengemiddelde neiging tot antropomorfisme.
Re: Vierverlaten
Vandaag nog eens gaan kijken in Vierverlaten, met wat geluk was ik er toen de motregen even ophield maar grijs was het wel.
Mast 101N blijkt al helemaal ingelust te zijn , dacht bij het aanrijden als eerste dat de mast zonder geleiders mast 101N was.
De mast oogt bijna als het origineel alleen bij nader kijken zijn er wat verschillen te zien, hier is een aantal foto's.
Mast 101N blijkt al helemaal ingelust te zijn , dacht bij het aanrijden als eerste dat de mast zonder geleiders mast 101N was.
De mast oogt bijna als het origineel alleen bij nader kijken zijn er wat verschillen te zien, hier is een aantal foto's.
Re: Vierverlaten
Leuk Tom! Mast 101N ziet er goed uit en de verschillen met de originele mast 101 zijn minimaal. Een grappig detail is natuurlijk wel dat we na 25 jaar weer een FGO-hoekmast met railings hebben
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Vierverlaten
Wat een groot verschil met 23 december vorig jaar, toen ik in grote haast en met matig weer die nieuwe mast met twee halve traversen fotografeerde. Na het afronden van de 220kV-werkzaamheden, inclusief slopen oude mast, is het nu wachten op het 380kV-werk, waaronder de nieuwe lijn plus 220/380kV-transformatoren. Is er al een update van de stand van zaken?
@Mast 101N. Is deze nummering gebaseerd op feitelijke kennis of op het gegeven dat de N-toevoeging staand beleid is?
@Mast 101N. Is deze nummering gebaseerd op feitelijke kennis of op het gegeven dat de N-toevoeging staand beleid is?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Vierverlaten
Een nieuwe mast krijgt niet automatisch de toevoeging -N. Kijk maar naar de nieuwe mast bij Angeren in de verbinding Dodewaard - Doetinchem, deze heeft het nummer 53A gekregen.
Re: Vierverlaten
Vandaag was het zulk mooi weer, en ik had zin én de gelegenheid een stukje te gaan rijden... En voor je het weet vind je jezelf op het Groningse platteland...
Ik volg het project (nog) niet heel erg maar wat me opviel was dat de 110kV naar Winsum nabij het OSP hard was verbonden aan het circtuit op de 220kV naar Robbenplaat. Het circuit dat op de netkaart wit staat aangeduid wordt zo te zien momenteel op 110kV bedreven.
Detail van opzij van de koppeling. Slechts twee fasen worden naar beneden gehaald; de derde is op spanhoogte verbonden...
Verder lijkt mast 3 niet van een randstaafschildering voorzien zoals op de netkaart is aangeduid. Het lijkt meer tweemaal rood.
En vanuit de auto nog wat wintracks in aanbouw gevangen...
Ik heb nog wat meer foto’s indien er interesse in is.
Ik volg het project (nog) niet heel erg maar wat me opviel was dat de 110kV naar Winsum nabij het OSP hard was verbonden aan het circtuit op de 220kV naar Robbenplaat. Het circuit dat op de netkaart wit staat aangeduid wordt zo te zien momenteel op 110kV bedreven.
Detail van opzij van de koppeling. Slechts twee fasen worden naar beneden gehaald; de derde is op spanhoogte verbonden...
Verder lijkt mast 3 niet van een randstaafschildering voorzien zoals op de netkaart is aangeduid. Het lijkt meer tweemaal rood.
En vanuit de auto nog wat wintracks in aanbouw gevangen...
Ik heb nog wat meer foto’s indien er interesse in is.