In dit topic wil ik graag wat foto's laten zien van een dagje masten kijken tijdens afgelopen zomervakantie in Frankrijk en nog wat andere bijvangst .
Op 30 juli onderweg van Orleans richting Tours zagen we deze 400 kV buismasten van het Muguet-type. Er is zelfs een lijnhoek mogelijk al trekt die dan wel krom.
Ook een hoekmast is aanwezig, al is er een met grotere lijnhoek uitgevoerd als vakwerkmast.
Toch maar even twee 400 kV-circuits op een pyloon. Hoewel slechts een tweebundel.
Het weer bleek wel te zijn veranderd na de ultra-hittegolf van juli, getuige deze foto van de dubbele enkelcircuitlijn die hier ook meeloopt met de snelweg.
Ternauwernood vanuit het zijraam deze hoekmast van het Trianontype. Blijft bijzonder dat de tuien hier geheel voor de stabiliteit zorgen. Dit is nabij de centrale van St. Laurent des Eaux.
Deze fraaie Beaubourg's zien we ten noorden van Tours staan.
Bij La Rochelle een kilometer of 200 boven Bordeaux de volgende dag een tweetal 225 kV-lijnen gepasseerd.
Het linkerexemplaar op bovenstaande foto blinkt nog in de zon en is duidelijk van recente datum. De laatste jaren wordt meer en meer de renovatiegolf zichtbaar die zich voltrekt in het RTE-net. Gelukkig is het originele masttype behouden gebleven.
Dan een kleine twee weken verbleven aan de kust dus weinig hoogspanning gezien, maar op de terugweg in de omgeving van Bordeaux deze Beaubourgs vastgelegd.
In de Creuse ten noorden van het grote station van Eguzon kwamen we deze 63 kV dubbellijnen tegen, vanwege de extra ondertraverse moet het hier gaan om zeer oude ('20) lijnen.
Marmagne (Bourges) Frankrijk
Re: Marmagne (Bourges) Frankrijk
De volgende dag 13 augustus hadden we tijd om de 400 kV-lijn Breuil - Marmage te bekijken en het station Marmagne. De 400 kV-lijn is onderdeel van de Noord-Zuid verbinding die helemaal bij Parijs begint en dateert van kort na de oorlog. Het masttype is natuurlijk de Chat en in deze versie mijn favoriete type . Hij stond er gelukkig nog steeds al wordt de onderhoudstoestand steeds slechter met de jaren.
Bij Chateaumeillant pikten we het tracé op. Het was een frisse maar wel zonnige ochtend. De masten maken indruk door hun imposante gestalte en ook door het corona-geluid van de 400 kV-tweebundel. Tijdens het maken van de onderstaande foto vielen me wel de nieuwe schetsplaten op, maar realiseerde me pas thuis dat deze mast recent moet zijn verhoogd door middel van het plaatsen van een extra tussenstuk! Een van de kenmerken van deze lijnen is dat er weinig tot geen hoekmasten in voorkomen . Bij Chateaumeillant staat er echter wel een wist ik nog van een vorig bezoek uit 2007. Ditmaal eens van dichterbij gekeken om een zeldzame hoekmast te spotten. Het lijkt echter eerder op een steunmast met afspanning, ogenschijnlijk is het type gelijk . De andere kant op gezien stond een steunmast zonder de kenmerkende v-ketting. Thuis blijkt ook hier bij nadere inspectie de mast te zijn verhoogd! Let op het kruisblok onder de ligger. Het is even zoeken voor een goede foto vanwege begroeiing en hoogteverschil. Een aantal kilometer verderop is er een mogelijk interessante foto vanwege een klein meertje. Maar het is een mooi perspectief. Nog weer een aantal kilometer verder is een mast van dichterbij te bekijken langs een klein weggetje. Andere kant op toch ook fraai. De v-ketting van dichtbij gezien. De speciaal meegebrachte telelens wierp zijn vruchten af. Het is mast 314. Let op de slechte conditie van het staal. Ondanks de mastverhogingen is er geen onderhoud gepleegd en lijkt vervanging op termijn onafwendbaar . Foto van onderaf. En precies gezien in het verlengde van de gaffel.
Er kwam nog een fotopunt, waarbij doel was de steunmast met lijnhoek vast te leggen, maar die stond verscholen, alleen de bovenzijde is hier op de achtergrond te zien. Er zijn ook al aardig wat stapelwolken verschenen maar gelukkig zou het niet helemaal dichtsmeren zoals we in NL vaak zien.
Bij Chateaumeillant pikten we het tracé op. Het was een frisse maar wel zonnige ochtend. De masten maken indruk door hun imposante gestalte en ook door het corona-geluid van de 400 kV-tweebundel. Tijdens het maken van de onderstaande foto vielen me wel de nieuwe schetsplaten op, maar realiseerde me pas thuis dat deze mast recent moet zijn verhoogd door middel van het plaatsen van een extra tussenstuk! Een van de kenmerken van deze lijnen is dat er weinig tot geen hoekmasten in voorkomen . Bij Chateaumeillant staat er echter wel een wist ik nog van een vorig bezoek uit 2007. Ditmaal eens van dichterbij gekeken om een zeldzame hoekmast te spotten. Het lijkt echter eerder op een steunmast met afspanning, ogenschijnlijk is het type gelijk . De andere kant op gezien stond een steunmast zonder de kenmerkende v-ketting. Thuis blijkt ook hier bij nadere inspectie de mast te zijn verhoogd! Let op het kruisblok onder de ligger. Het is even zoeken voor een goede foto vanwege begroeiing en hoogteverschil. Een aantal kilometer verderop is er een mogelijk interessante foto vanwege een klein meertje. Maar het is een mooi perspectief. Nog weer een aantal kilometer verder is een mast van dichterbij te bekijken langs een klein weggetje. Andere kant op toch ook fraai. De v-ketting van dichtbij gezien. De speciaal meegebrachte telelens wierp zijn vruchten af. Het is mast 314. Let op de slechte conditie van het staal. Ondanks de mastverhogingen is er geen onderhoud gepleegd en lijkt vervanging op termijn onafwendbaar . Foto van onderaf. En precies gezien in het verlengde van de gaffel.
Er kwam nog een fotopunt, waarbij doel was de steunmast met lijnhoek vast te leggen, maar die stond verscholen, alleen de bovenzijde is hier op de achtergrond te zien. Er zijn ook al aardig wat stapelwolken verschenen maar gelukkig zou het niet helemaal dichtsmeren zoals we in NL vaak zien.
Re: Marmagne (Bourges) Frankrijk
Bij station Marmagne werd het terrein vlakker en opener wat uitnodigde tot mooie vergezichten. Ook de zon kwam weer wat beter door.
De lijnen passeren de D160 onder een flauwe hoek.
Als eerste de 225 kV-lijn die vanaf Eguzon aankomt. Fraaie oude masten. De 400 kV-lijn is parallel aan deze aangelegd. Hier is het laagste type Chat te zien. Richting Marmagne met al uitgebloeide zonnebloemen wordt het mastenlandschap steeds dichter. De 400 kV-lijn vanuit Eguzon komt er ook bij. Deze dateert van eind jaren vijftig. De originele Chats zijn in de buurt van het station vervangen door masten van het nieuwere jaren vijftig type. Detail van de drievoudige ketting van de 400 kV-mast. Onderstuk met op de achtergrond Marmagne. De nieuwere 400 kV-masten zijn een stuk minder groot. Verschil komt ook doordat ze in tegenstelling tot de oudste Chats niet van twee circuits 225 kV kunnen worden voorzien. Zonnebloemen en masten. Dan bij station Marmagne dat van een betonnen ommuring is voorzien zoals gebruikelijk. De 400 kV-eindmasten zijn alle ongeveer van hetzelfde type, ook gebruikelijk. Een vrij groot betonnen gebouw markeert het centrum van het station. Er stonden ook nog originele dienstwoningen. Als je daar woont moet je wel bestand zijn tegen het enorme geluidsniveau van de corona van de 400 kV-lijn die eerder ook werd gevolgd. Deze eindmast dus. In tegenlicht zien we ook een dubbelcircuit-Chat aantakken. Een beetje de reus onder de Chats, ik zie hem als een masttype dat zijn doel voorbij is geschoten. Tenslotte om af te sluiten nog de enkelcircuitmasten. Tot volgend jaar weer, bedankt voor het kijken!
De lijnen passeren de D160 onder een flauwe hoek.
Als eerste de 225 kV-lijn die vanaf Eguzon aankomt. Fraaie oude masten. De 400 kV-lijn is parallel aan deze aangelegd. Hier is het laagste type Chat te zien. Richting Marmagne met al uitgebloeide zonnebloemen wordt het mastenlandschap steeds dichter. De 400 kV-lijn vanuit Eguzon komt er ook bij. Deze dateert van eind jaren vijftig. De originele Chats zijn in de buurt van het station vervangen door masten van het nieuwere jaren vijftig type. Detail van de drievoudige ketting van de 400 kV-mast. Onderstuk met op de achtergrond Marmagne. De nieuwere 400 kV-masten zijn een stuk minder groot. Verschil komt ook doordat ze in tegenstelling tot de oudste Chats niet van twee circuits 225 kV kunnen worden voorzien. Zonnebloemen en masten. Dan bij station Marmagne dat van een betonnen ommuring is voorzien zoals gebruikelijk. De 400 kV-eindmasten zijn alle ongeveer van hetzelfde type, ook gebruikelijk. Een vrij groot betonnen gebouw markeert het centrum van het station. Er stonden ook nog originele dienstwoningen. Als je daar woont moet je wel bestand zijn tegen het enorme geluidsniveau van de corona van de 400 kV-lijn die eerder ook werd gevolgd. Deze eindmast dus. In tegenlicht zien we ook een dubbelcircuit-Chat aantakken. Een beetje de reus onder de Chats, ik zie hem als een masttype dat zijn doel voorbij is geschoten. Tenslotte om af te sluiten nog de enkelcircuitmasten. Tot volgend jaar weer, bedankt voor het kijken!
Re: Marmagne (Bourges) Frankrijk
Mooie foto's ! Leuk weetje bij de laatste masten uit de eerste post: deze zijn ooit gebouwd met 2 draadstellen 220kV. Later zijn ze omgebouwd naar één draadstel 400kV.
Het kan goed zijn dat deze lijn niet lang meer te leven heeft: RTE wil immers alle lijnen met 1 draadstel vervangen door 2 draadstellen vierbundels om zo de capaciteit van het netwerk te verhogen.
Het kan goed zijn dat deze lijn niet lang meer te leven heeft: RTE wil immers alle lijnen met 1 draadstel vervangen door 2 draadstellen vierbundels om zo de capaciteit van het netwerk te verhogen.
Re: Marmagne (Bourges) Frankrijk
Mooie fotoserie Tom! De 400 kV buismasten van het Muguet-type lijken toch wel heel veel op de buismasten van de PGEM zoals we die o.a. in de Achterhoek zien, maar daar staan de masten toch niet zo scheef... deze mast met lijnhoek is net zo erg als de kromtracks bij Bleiswijk Misschien maar goed dat dit masttype niet gebruikt is voor vierbundels AMS620.
Bijzonder, markeringsbollen in die driebundel bij Tours Markeringsbollen in fasedraden zijn al een zeldzaamheid, laat staan in bundelgeleiders... Het zal ongetwijfeld met de naburige luchthaven te maken hebben.
Het onstabiele zomerweer is overigens ook goed zichtbaar op de foto's zoals bij de 63kV lijnen in de Creuze.
Mooi dat je ook de 400kV verbinding Marmagne - Le Breuil hebt vastgelegd. Dit masttype is in meerdere oude 400kV verbindingen te zien. Gezien de huidige staat van de masten is de kans dat deze lijn in de komende jaren bij een flinke storm zwaar beschadigd raakt groot, zeker met de toenemende weersextremen. Toch jammer want het is wel een mooi mastontwerp.
Het zal daar bij die lage eindmasten van station Marmagne ongetwijfeld een geknetter van jewelste zijn, dat zal wat zijn met mistig weer
Bijzonder, markeringsbollen in die driebundel bij Tours Markeringsbollen in fasedraden zijn al een zeldzaamheid, laat staan in bundelgeleiders... Het zal ongetwijfeld met de naburige luchthaven te maken hebben.
Het onstabiele zomerweer is overigens ook goed zichtbaar op de foto's zoals bij de 63kV lijnen in de Creuze.
Mooi dat je ook de 400kV verbinding Marmagne - Le Breuil hebt vastgelegd. Dit masttype is in meerdere oude 400kV verbindingen te zien. Gezien de huidige staat van de masten is de kans dat deze lijn in de komende jaren bij een flinke storm zwaar beschadigd raakt groot, zeker met de toenemende weersextremen. Toch jammer want het is wel een mooi mastontwerp.
Het zal daar bij die lage eindmasten van station Marmagne ongetwijfeld een geknetter van jewelste zijn, dat zal wat zijn met mistig weer
Re: Marmagne (Bourges) Frankrijk
Ja, die markeringsbollen vielen me ook al op achteraqf, best bijzonder. De Beaubourgs op de foto zijn ook van het bredere type dat je bij grotere overspanningen tegenkomt.
Van het geknetter heb ik nog een filmpje gemaakt, zelfs zonder speciale apparatuur leuk om terug te bekijken. Zal eens zien of ik hem op YT kan zetten.
Van het geknetter heb ik nog een filmpje gemaakt, zelfs zonder speciale apparatuur leuk om terug te bekijken. Zal eens zien of ik hem op YT kan zetten.
Re: Marmagne (Bourges) Frankrijk
mooie plaatjes. hele typische look hebben die franse masten.
Re: Marmagne (Bourges) Frankrijk
Tom is weer op veldwerk geweest.
Nog altijd geldt hetzelfde als vorig jaar: Frankrijk is terra incongita. Met de Scandinavische netten ben ik vrij bekend, Duitsland is vanuit de stormchasing bekend gebied, maar Frankrijk is wonderlijk. De frivole en ietwat landelijke, ontspannen sfeer die alle varianten van de chat-familie wekken passen net zo goed bij Frankrijk als de strakke stuurse doelmatige Duitsers. Minder rust, reinheid en regelmaat, maar meer vrijheid.
Van de Muguets vind ik de minder uitgesproken tonvorm een beetje jammer. Een Muguet-drievlaksmast mist precies hetgeen waarin een Muguet zich onderscheidt van andere buismasten, namelijk het ontsnappen aan het krampachtige zichzelf menen te moeten verbergen. De gebogen traversevorm kan dat niet in zijn geheel compenseren.
Trianons met twee tuien die het hele ding overeind houden en permanent zo staan? Probeer dat op de Berg maar eens uit te leggen aan een netstrateeg, het zal donderen in Keulen.
Nog altijd geldt hetzelfde als vorig jaar: Frankrijk is terra incongita. Met de Scandinavische netten ben ik vrij bekend, Duitsland is vanuit de stormchasing bekend gebied, maar Frankrijk is wonderlijk. De frivole en ietwat landelijke, ontspannen sfeer die alle varianten van de chat-familie wekken passen net zo goed bij Frankrijk als de strakke stuurse doelmatige Duitsers. Minder rust, reinheid en regelmaat, maar meer vrijheid.
Van de Muguets vind ik de minder uitgesproken tonvorm een beetje jammer. Een Muguet-drievlaksmast mist precies hetgeen waarin een Muguet zich onderscheidt van andere buismasten, namelijk het ontsnappen aan het krampachtige zichzelf menen te moeten verbergen. De gebogen traversevorm kan dat niet in zijn geheel compenseren.
Trianons met twee tuien die het hele ding overeind houden en permanent zo staan? Probeer dat op de Berg maar eens uit te leggen aan een netstrateeg, het zal donderen in Keulen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd