Hoogspanningsmasten in Gelderland

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 24 sep 2012 14:04

Klopt als je op de 1ste pagina kijk bij de foto`s van mij van de masten van Zevenaar de 2de foto ervan is van dat stuk bij het station van Zevenaar.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 24 sep 2012 17:11

Deel 2 van de fotoserie de masten bij Wageningen. We zijn aan allebei de kanten geweest. En ik heb nog oude foto`s gevonden van de masten bij Nijmegen uit 2010.

Afbeelding
De Waalportalen en de afspanmasten ervoor nog 2 van de 3 in originele staat.

Afbeelding
Hier zijn de 50kv masten met nog tot het echte eindpunt.

Nu de foto`s van Wageningen.

Afbeelding
Mast 9 van de verbinding naar Ede. Je ziet dat bij de bliksemtraverse de draad aan de rechter kant verschuift.

Afbeelding
Mast 8 op de funamenten.

Afbeelding
Beetje een close up van mast 16 van de inmiddels beroemde lijn van Dodewaard naar Ede.

Toen zijn we naar de andere kant gereden om de overgang te fotograferen en de crossingmasten van de lijn Dodewaard - Veenendaal beter in beeld te krijgen.

Afbeelding
De crossing masten van de bovengenoemde lijn. Ik blijf dit mooie masten vinden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Even mast 68 in delen gefotografeerd omdat ik detail foto`s nodig heb omdat ik deze in model ga na maken.

Afbeelding
De rechter crossingmast nummer 10 met de korte bliksemtraverse.

Afbeelding
De masten naar Ede.

Afbeelding
Hier kun je zien wat het verschil een beetje is tussen de 2 verschillende soorten masten in deze lijn.

En dit blijft wel apart om te zien vanwege de vroegere soorten maatschappijen.
Afbeelding
De overgang van drie-even naar donau. Merk ook op dat de 3de bliksemdraad in de drie-evenmast is opgehangen.

Afbeelding
Zoek het verschil tussen de 2 hoekmasten.

En als laatste foto van de dag.
Afbeelding
De 3 crossings op 1 foto.

Ik ga vaker hier naar toe om te fotograferen maar dat gebeurt pas in de zomer denk ik.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Hans » 24 sep 2012 23:20

Wat een feest van herkenning daar bij Wageningen.
De exacte plekken die je voor de foto's hebt gebruikt heb ik ook allemaal zelf al eens gebruikt. Die schoorsteentjes bij de close-up van de Zwarte Giraf, het Rijkswaterstaathek waar je van de rivierdijk af kan rijden, de inrit van het huis (met boomkwekerij) waar je de overgang van drie-even naar donau kan zien, en tonmast nummer acht, vanaf de weg naar de baksteenfabriek.

Dat betonblok van de oude crossing (de PGEM drie-evenmasten) heb ik wel eens beklommen met dat trappetje dat je nog net rechts kan zien zitten. De Zwarte Giraf is al heel vaak bezet, dus dan moet je even een andere kiezen. Je kan er heerlijk op zitten kijken naar de rivier, al is zelfs het betonblok al best wel hoog als je er met schommelende onderbenen op zit.

Het fotoseizoen is inderdaad al bijna weer voorbij. We zullen nu een half jaar uit moeten zitten met wat we geschoten hebben deze zomer. Gelukkig is dat nogal wat. (Ik voorzie dat het nog wel even duurt voordat het deel van al dat moois dat ook werkelijk ter beschikking aan de site is gesteld allemaal online is in de galerijen. Maar dat geeft de mens weer wat te doen tijdens het grafweer dat er ongetwijfeld aan zit te komen.)
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 25 sep 2012 08:48

Ik weet dat het hele bekende plekken voor je zijn Hans. Maar voor mij was het nog nieuw. Ik ben van plan om aankomende lente of zomer om vanaf Zevenaar naar Wageningen te fiestsen om het weer te fotograferen en wat langer daar te zijn. Ik hoop dat jullie nog wat met de foto`s kunnen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 25 sep 2012 11:06

Wederom prachtige foto's Ruben! Gelderland blijft een interessante provincie op hoogspanningsgebied.

Nu zie ik iets interessants:
Afbeelding
Bij het opstijgpunt van de 50kV lijn zie ik een mast staan van een ouder type! Jammer genoeg is dit gedeelte van de lijn inmiddels verkabeld, maar gelukkig is de Streetview van de weg die er langs loopt oud genoeg om de mast van wat dichterbij te kunnen bekijken

@Hans: Het fotografeerseizoen zit er inderdaad weer op en het lijkt dit jaar vroeger afgelopen te zijn dan andere jaren door het ontbreken van een nazomertje. Toch kun je op een heldere winterdag best nog mooie hoogspanningsfoto's maken. Verder gaat binnenkort de maïs er weer af en kunnen we de broekstukken ook weer zien...

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 25 sep 2012 11:19

Die mast heeft korte bliksemtraversen dan de rest van de lijn. Daar begon ook de lijn naar Hemmen. Maar helaas is dat laatste stukje ook verdwenen. Maar misschien als het lekker is in de winter dat ik nog ga spotten rond Zevenaar.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 25 sep 2012 11:55

De 50kV lijn naar Hemmen kan ik me niet meer herinneren maar deze mast met korte bliksemtraversen moet dan van hetzelfde type zijn geweest als de lijn naar Hemmen.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 25 sep 2012 12:31

Volgens de kaart van de PGEM uit 1955 waar de masten erbij staan klopt het wat je zegt.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Harm
36 kV
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 apr 2012 18:58

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Harm » 25 sep 2012 18:28

Peter schreef:De 50kV lijn naar Hemmen kan ik me niet meer herinneren maar deze mast met korte bliksemtraversen moet dan van hetzelfde type zijn geweest als de lijn naar Hemmen.
Klopt, de lijn naar Hemmen alsmede van Hemmen naar Tiel bestonden de opstijg, hoek en afspanmasten uit hetzelfde type als de (voormalige) opstijgmast op de foto. De hoekmasten op genoemde trajecten waren iets hoger en voorzien van broekstukken wat ik me kan herinneren.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 06 okt 2012 19:54

Ik ben gisteren middag weer naar Wageningen geweest om de masten daar weer te fotograferen en vooral de 50kv lijn.

Afbeelding
Deze masten zijn nog nooit hier op een foto gezien. Het zijn de masten 25 & 26 net buiten Wageningen.

Nadat ik de foto`s heb gemaakt weer Wageningen ingelopen.

Afbeelding
Wat een latten werk in zo`n hoekmast. Mast 23 van de 50kv lijn.

Afbeelding
De portaal bij het verdeelstation Wageningen Nude.

Later gelopen richting de Jachthaven waar een prachtig uitzicht is over de Rijn.

Afbeelding
De Zwarte Giraf vanaf daar op de foto gezet.

Afbeelding
En hoekmast 18.

Later gelopen naar de crossing op de Grebbedijk.

Afbeelding
Wat je zei Hans klopt de hoekmasten zijn hier smaller dan bij Zevenaar. Er zit maar 1 jaar verschil tussen de 2 lijnen.

Afbeelding
Een detailfoto van de hoekmast van de lijn van Dodewaard naar Veenendaal. Merk de 3de bliksemdraad in het midden op.

Afbeelding
De zon brak hier door boven de crossing.

Later ben ik naar mijn doel van de dag gegaan namelijk om bij de Zwarte Giraf te komen.

Afbeelding
De zij-profiel van de mast over de Binnenhaven.

Afbeelding
Ik vind deze foto ook heel mooi gelukt. Ik heb steeds het gevoel dat iemand deze foto precies het zelfde heeft gemaakt.

Afbeelding
Een prachtige opname van de Zwarte Giraf vindt ik zelf

Afbeelding
Een mooie oversicht foto van de crossing.

Afbeelding
Hier stond ik naast de mast. Wat is hij HOOG!!!.

Afbeelding
De laatste foto van de dag. De verschillen tussen de 3 masten die er staan. Voorste uit 1929 de middelste uit 1955 & de achterste uit 1952.

Het was een geslaagde dag ondanks dat er veel regen was voorspeld.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie