Hoogspanningsmasten in Gelderland

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 13 aug 2012 22:32

Ook voor Gelderland mag een apart fototopic niet ontbreken omdat hier in het voormalige PGEM gebied ook veel te zien is.

Vandaag was ik even in de buurt van Twello en heb een paar foto's van de 150kV lijn Woudhuis - Hattem gemaakt nu deze nog (grotendeels) in originele staat is.

Afbeelding
Bij Twello zijn de oude drie-evenmasten nog in oorspronkelijke staat te vinden. Bij deze masten zijn de geleiders nog niet omhoog gehaald en van deze masten zijn zelfs de bliksemtraversen nog origineel. Bij de lijnen Nijmegen - Kattenberg - Apeldoorn en Nijmegen - Dodewaard - Veenendaal is aan één kant in de jaren '90 de bliksemtraverse versterkt zodat deze een bliksemdraad met glasvezelkabel kon dragen.

Daarna ben ik nog even richting Terwolde gereden om de overgangsmast te fotograferen waar de lijn overgaat van drie-even naar tonconfiguratie maar dat lukte in eerste instantie niet vanwege een klein nadeel dat in deze tijd van het jaar op het land te vinden is: maïs...
Bijlagen
HTM-WHS-150-48.jpg
De stokoude 150kV mast van nog wat dichterbij bekeken. Vroeger liep deze lijn niet naar Hattem maar naar Deventer waar het 150kV net van de PGEM gekoppeld was aan het 110kV net van de IJsselmij.
HTM-WHS-150-48.jpg (247.6 KiB) 16359 keer bekeken
HTM-WHS-150-58.jpg
Zodoende heb ik maar een rondje gereden en toen viel mijn oog op wat anders... Bij de eerste mast (nr. 58) na de overgangshoekmast had men de geleiders al omhoog gehaald en blijken de bovenste twee fasedraden een v-ophanging te hebben gekregen :o De rest van de masten richting Hattem waren voor zover ik het kon zien nog origineel.
HTM-WHS-150-58.jpg (295.34 KiB) 16359 keer bekeken
HTM-WHS-150-57.jpg
Toen ik door reed kreeg ik na een bocht de overgangsmast alsnog mooi in beeld. Als je goed kijkt naar de bretels zie je mooi de overgang van drie-even naar tonconfiguratie. Toch is dit niet de plek waar vroeger een andere hoekmast stond waarbij de lijn verder afboog richting Deventer zoals ik aanvankelijk dacht. Toen ik het vanavond nog even nakeek op watwaswaar.nl blijkt dat de lijn in de jaren '50 bij de andere hoekmast op de achtergrond al afboog richting Deventer. Ik vermoed dat de hoekmast op de achtergrond destijds 180º is gedraaid om de lijn wat meer af te buigen richting Hattem en dat de draagmast tussen beide hoekmasten in is hergebruikt.
HTM-WHS-150-57.jpg (247.8 KiB) 16359 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 20 feb 2017 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door bas380 » 13 aug 2012 22:53

mooie fotos, peter.

die tonmast op foto 3 lijkt met V-ophanging veel op zijn limburgse soortgenoten.
die overgangsmast ziet er nog best jong uit vergeleken met die hoekmast op de achtergrond.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 13 aug 2012 23:13

Bij die tonmast met v-ophanging dacht ik ook al aan zijn Limburgse soortgenoten

Toch zou de overgangsmast ergens rond 1960 gebouwd moeten zijn als ik alle documenten van ET doorspit. De overgangsmast doet mij denken aan de twee masten bij de afrit Schaarsbergen waar de 150kV lijn Kattenberg - Apeldoorn de A50 kruist. Die twee masten zijn later gebouwd toen halverwege de jaren '80 de lijn werd aangepast vanwege de aanleg van de A50 tussen Hoenderloo en Arnhem.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 14 aug 2012 00:00

Ik doe ook maar mee met de foto`s want ik heb veel foto`s van masten in GLD.

Afbeelding
Bij Valburg staan ook 2 nieuwere masten vanwege de uitbreiding van de A50.
Afbeelding
Bij de lijnen Nijmegen - Dodewaard - Veenendaal is de bliksemtraverse niet veranderd Peter die is gelijk van Apeldoorn naar Hattem. En hier zijn de geleiders omhoog gehaald. Deze foto is vanuit de trein genomen tussen Valburg & Zetten
Afbeelding
Van de lijn van Nijmegen - Kattenberg - Apeldoorn klopt dat het veranderd is hier is een foto bij Oosterbeek vanuit de trein genomen.
Afbeelding
Een mooie shot van de masten bij Elst in de richting van Nijmegen waar ze in de achtergrond de 380kv lijn Dtc - Dod.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 14 aug 2012 08:27

Leuke foto's! Ik vind die drie-evenmast waarvan alle fasen omhoog gehaald zijn er zo beter uitzien dan die langs de A50 op de Veluwe. Als je de isolatorophanging veranderd moet je dat wel voor alle fasen doen, anders krijg je zo'n verstoord lijnbeeld. Ik dacht altijd dat Nijmegen - Dodewaard ook de aangepaste bliksemtraverse had maar ik zie het

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 14 aug 2012 12:48

Ik heb nog meer foto`s gevonden.
Afbeelding
De mast bij het verdeelstation in Tiel.
Afbeelding
De masten die midden in het industrieterrein in Tiel staan en de hoge mast die over het Amsterdam-Rijnkanaal gaat met verhoogde geleiders.
Afbeelding
Hier een betere foto van.
Afbeelding
Een wisselmast in de buurt van Echteld. Hier kun je denk ik wel zien hoe hij in elkaar zit.
Afbeelding
De aparte mast die is neer gezet i.v.m de aanleg van de Betuweroute.
Afbeelding
De mast ernaast met omgekeerde V ophanging.
Afbeelding
De slanke vorm van de drie-evenmast in de buurt van Zetten.
Afbeelding
1 van de 2 masten waar niks is gebeurd met de bovenste geleiders.
Afbeelding
Een woud aan masten bij knp. Valburg
Afbeelding
Een verplaatste mast bij Valburg met V ophanging.
Afbeelding
De masten van de 380kv verbinding van Dodewaard naar Maasbracht met de crossing in de achtergrond.
Afbeelding
De 380kv Dtc - Dod in de voorgrond en de waalportalen in de achtegrond.
Afbeelding
In de buurt van Oosterhout staan ook 2 nieuwere masten vanwege de betuweroute.
Afbeelding
Hier zie je dat de 150kv onder de 380kv gaat maar stopt er precies onder vanwege de Betuweroute.
Afbeelding
De verhoogde masten voor de 150kv Nijmegen - Kattenberg - Apeldoorn.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Hans » 14 aug 2012 22:18

Als we het zo gaan spelen ga ik ook meedoen.

Gelderland is qua hoogspanning waarschijnlijk de interessantste provincie van Nederland, hoewel je altijd moet uitkijken met dit soort uitspraken. Ik ben er inmiddels vaak op uit geweest om eens rond te kijken in het gebied, meestal als "bijverdienste" als je toch al om een andere reden op reis moet. Ik studeer in Wageningen en dat combineert goed. Vandaar dat het hier nogal kriskras door de provincie gaat.

Laten we eens heel klein beginnen, met de oude 50 kV-lijn tussen Barneveld en Nijkerk. De masten hebben niet eens trekschoren. Het hangt ervan af wat de Mannesmann-portaalmasten in Noord Holland verzetten, maar vermoedelijk is dit de kleinste nog werkelijk in gebruik zijnde luchtlijn van Nederland...

Afbeelding

...en dat valt extra op als we daarna een blik werpen op de grootste mast van Gelderland, de noordelijke pyloon van de Waalcrossing van 380 kV Maasbracht-Dodewaard.

Afbeelding

Een heel contrast: van 12,4 naar 124 meter ongeveer.
Ja ja, ik weet het. Jacob zegt het minstens iedere maand een keer en ook Ot doet dat inmiddels. Hans heeft geen fototalent. Mijn toestel is een haperende ouwe Nikon 3.2 megapixel uit 2004 en ik heb het fototalent van een gecastreerde chihuahua met jicht. Maar vandaag gaat het om het globale beeld. Immers, als sitebeheer mogen we ons verheugen met zoveel andere goede fotografen die toegezegd hebben dat materiaal van hen ook op de mainsite gebruikt mag worden. Dank daarvoor.

Ontopic dan maar weer. Gelderland = tonmastenland.

Afbeelding
Tussen Hattem en Vaassen (nuja, ter hoogte daarvan) lopen twee 150 kV-verbindingen parallel en beide zijn met tonmasten uitgevoerd. De een echter wel wat zwaarder dan de ander.


Afbeelding
Ook in Gelderland: een significant percentage van alle roodwit opgeverfde masten in Nederland. Deze twee roodwitte tonmasten bij Ede vormen zo'n 50% van de opstand van deze dingen.


Afbeelding
Je hebt ze sinds 1976 ook in buis-uitvoering. Deze hierboven is echter van ruwweg 2000, tussen Harderwijk en Nunspeet. Waarschijnlijk is dit de laatste bovengrondse 50 kV-verbinding die ooit in Nederland is gebouwd.


Afbeelding
Sinds midden jaren tachtig zelfs in eh... nouja, laat maar. Laten we het er maar op houden dat de onvolledig benutte tonmasten er een teken van zijn dat de Achterhoek weinig stroom verbruikt, en niet dat men het gebied geen knip voor de neus waard vindt.

Nee, dan dit.

Afbeelding
Een wel heel bruut afgezaagde GSM-ontvanger. Op de HVI-schaal scoort deze een vier. De bovenkant van de mast zal ik de lezer besparen.

Wil je ze zo plat mogelijk? Ook dat kan in Gelderland.

Afbeelding
Vliegveld Teuge vlakbij Apeldoorn is er de oorzaak van dat de tonmasten over een lengte van een kilometer of vier niet zijn toegepast. Platte donaumasten met extreem spitse traversen bleken de geëigende oplossing.
Waarom heeft men niet gewoon voor een Maaswaal-mast of een IJsselmij-éénevenmast gekozen, ga je dan denken. Die zijn immers nog platter.

We gaan zuidelijker, richting de rivieren. Want, denkend aan Holland zien we lange hoogspanningslijnen traag door oneindig laagland slingeren.

Afbeelding
Wanneer is een riviercrossing op zijn mooist? In de zomer, met dikke cumuluswolken aan een blauwe lucht. Hier zien we de Rijncrossing van de lijn vanaf Dodewaard naar Lage Weide (via Veenendaal).

Nog zuidelijker? DDW? Bingo. Ook een van de grootste trafostations van Nederland is te vinden in Gelderland:

Afbeelding

Maar ik ga er niet al te diep op in. Dat hebben Ruben en Peter al gedaan.
Tijd om Dodewaard te verlaten en terug te gaan in noordelijke richting voor een blik op een van de grootste highlights van Gelderland.

Afbeelding
Want ook de oudste nog bestaande hoogspanningslijn is immers in Gelderland te vinden. De inmiddels roemruchte verbinding tussen Dodewaard en Ede. Voor wie het niet wist: opgeleverd in 1929!

Deze foto's zijn ruwweg anderhalve maand oud en op die dag had was het schitterend weer. Je kan dan gewoon onder de verbinding doorfietsen vanaf Ede tot de rivier aan toe. Prachtig was dat. Echt genieten.

Afbeelding
Het stokoude ontwerp bestaat alleen hier nog. Vroegâh zaten er geen railingen op de traversen, maar of die railings nu afbreuk doen aan het karakter van de masten? Dramatisch is het in elk geval niet.

Afbeelding
Interessant is ook het zijprofiel van deze masten. Merk op dat de twee poten van de mast in feite uitgerekte tetraëders zijn, net als een enkele broekstukpoot van een moderne lattenmast. Zien we hier de evolutie en ontwikkeling van het broekstuk langzaam vorm krijgen?

Waar de verbinding de Rijn oversteekt bevindt zich de enige hoogspanningsmast van Nederland met een eigen naam: de Zwarte Giraf. Een geliefde hangplek voor studenten. Het verhaal achter de naam Zwarte Giraf is elders op het forum reeds te vinden.

Afbeelding

Dat het inderdaad een geliefde hangplek is kan men aan verschillende dingen zien. Lege bierblikken, een oud winkelwagentje van Appie Happie dat als barbecue gebruikt wordt - en een niet te missen hoeveelheid grafitti op de betonnen stiep.

Afbeelding

Tower of Power? Hmmm... Waar heb ik dat eerder gehoord?
Helaas heeft hangjeugd ook de neiging de boel te willen slopen:

Afbeelding

De resten van wat ooit een poging tot een vuurtje moet zijn geweest.
Verdorie, moet dat nou? Stook dan liever een vuurtje onder die oude winkelwagen en ga wat hamburgers roosteren. Dan heb je tenminste nog wat te bikken.

We besluiten met een ansichtkaart van Wageningen. Tenslotte (en dat weten maar weinig mensen) is het "gebouw" op de foto na Hotel de Wereld en het arboretum misschien wel het meest unieke monument dat de stad rijk is. 'Groeten uit Gelderland'. Ik zie 'm ooit nog wel eens liggen bij de rekken vol ansichtkaarten.

Afbeelding
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 15 aug 2012 11:55

Mooie foto`s Hans. Ik blijf de masten van Dodewaard naar Ede aparte masten vinden omdat ze heel anders zijn dan de gewone masten van nu.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Max » 15 aug 2012 14:01

inderdaad ik ben blij dat teminste 1 type daarvan bewaard gebleven is.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 15 sep 2012 22:15

Ik ben vandaag wezen fietsen richting de crossings die bij Loo het Pannerdensch Kanaal over gaan.
Het gaat om de 380kv verbinding Doetinchem - Dodewaard. En de 150kv Nijmegen - Zevenaar - Doetinchem.
Afbeelding
Ik begon te fotograferen bij mast 62. Dit was voor mei 2008 een gewone hoekmast. Maar hier gaat nu de kabels ondergronds i.v.m een woonwijk die nu nog in aanbouw is. Afbeelding
Hier mee is wel een splitsing mast weg gehaald.
Ik ben toen later gefietst door Oud-Zevenaar en Ooy richting mast nr. 56 die een antenne ingebouwd heeft.
Afbeelding
In mast 55 is in mei 2011 een man verongelukt. Omdat hij tegen de kabels aan kwam. Hij heeft er 3de graads brandwonden aan over gehouden.
Afbeelding
Iets verder op zag ik dat bij mast 52 de geleiders zijn verhoogd. Voor 2 maanden terug was er nog niks aan de hand.
Afbeelding
Ik ben toen verder gaan fietsen naar mast 50 dat is de 1ste mast die daar op fundamenten staat. Die rij loopt helemaal door naar mast 43 dat is de hoekmast voor de crossing.
Afbeelding
De boven genoemde mast 43.
Afbeelding
De crossings mast aan de Pannerdensche kant mast 42. Met voltooide geleider verhoging.
Afbeelding
Een close up.
Afbeelding
Mast 41 met links onder de originele ophanging nog.
Afbeelding
Ook een close up ervan.
Afbeelding
Een paar 100m verderop ligt de 380kv crossing.
Afbeelding
De verhoogde draagmasten van de crossing.
Afbeelding

Ik ga morgen naar de crossing van de 150kv verbinding Apeldoorn - Katteberg - Elst - Nijmegen. Ik zal daarvan ook foto`s plaatsen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie