Hoogspanningsmasten in Gelderland

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 16 sep 2012 19:55

Ik had niet gezien dat dit portaal aan de andere kant van het trafostation zat. Volgens mij gaan hier de drie 150kV circuits de grond in van de kabelverbinding naar Renkum en Kattenberg en was hier het enkelcircuits lijntje vanuit de kerncentrale aangesloten.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 16 sep 2012 20:05

Het klopt volgens mij nu wel omdat aan die kant wat dingen missen. Want je eerst dacht Peter was aan de kant van de lijnen naar Ede & Veenendaal. Nu is het aan de kant van de lijn naar Nijmegen.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 17 sep 2012 19:34

Ik ga zondag met m`n vader op pad om masten te fotograferen. Ik ga onder andere naar de 50kv lijn Bemmel - Huissen. En de 150kv rond Nijmegen. En weer naar de Randwijkdijk bij Opheusden. Bij de crossings.

Cheers Ruben.

PS. @Hans. Jullie mogen mijn foto`s die ik hier gepost heb ook voor de fotohoek gebruiken waar jullie mee bezig zijn.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 17 sep 2012 23:00

Ruben schreef:PS. @Hans. Jullie mogen mijn foto`s die ik hier gepost heb ook voor de fotohoek gebruiken waar jullie mee bezig zijn.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor mijn foto's en deze mogen natuurlijk ook overgenomen worden op de voorpagina als er iets over te schrijven valt

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 23 sep 2012 20:38

Ik ben vanmiddag met m`n vader op pad geweest naar een aantal masten in Gelderland die ik nog niet op de foto had. En 1 plek waar ik weer naar toe wou namelijk de 3 crossings bij Wageningen.

We zijn eerst naar het verdeelstation bij Huissen geweest waar de 50kv lijn uit Nijmegen sinds de jaren 80 eindigt.
Afbeelding
Mast 26 is een aparte hoekmast met 9 traversen en 3 bliksemtraversen, omdat hij een hoek van 180 graden moet maken. Je kan het heel mooi fotograferen vanaf de straat aan de overkant ervan.

Later zijn we door gereden het kleine stukje van het station tot aan de 380kv lijn Dtc-Dod te fotograferen.
Afbeelding
Mast 26 is de enigste hoekmast in dit stukje.

Afbeelding
Het gedeelte naar het station met draagmasten 24 & 25 & de aparte hoekmast 26.

Afbeelding
Mast 22 is een drie-evenmast maar mast 21 is een donaumast geworden. Op de achtergrond kun je weer een normale drie-evenmast zien aan de andere kant van de A15 die midden in Bemmel staat.

Later zijn we door gereden naar het punt waar de lijn uit Huissen nu begint en de lijn naar Zevenaar weer verder gaat.

Afbeelding
Hier eindigt nu de 50kv uit Huissen met een portaalmast nummer 9.

Afbeelding
En hier gaat de 150kv lijn uit Zevenaar de grond in bij mast 13 die een donaumast is geworden.
Op de achtergrond de centrale & de Waalportalen bij Nijmegen.

Afbeelding
Een mooie close up van mast 10 van de 50kv lijn.

Afbeelding
Toch groot zo`n mast. Links onze auto . Rechts loop ik met de mast te fotograferen. Bedankt pa voor de vergelijking .

Later doorgereden naar Oosterhout waar de 150kv lijn uit Elst/Katteberg/Apeldoorn onder de grond gaat.

Afbeelding
De laatste drie-evenmast nummer 13 (alweer). Die is hoger als de donaumasten. Ook weer links de auto.

Afbeelding
Even omgedraaid zie de lijn verder richting Elst & de 380kv mast die er overheen gaat.

Afbeelding
Even het bordje op de foto gezet. Ik maak onderhand van alle bordjes foto`s.

Afbeelding
Mast 12 is precies hetzelfde als bij de centrale. Tussen 2005 & heden heeft hij een GSM ontvanger erop gekregen en is hij z`n topstuk kwijt geraakt zonde.

Volgende keer deel 2 waar ik foto`s heb gemaakt aan de noord oever van de Rijn. Met de overgang van drie-even naar donau daar heel dichtbij.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door bas380 » 23 sep 2012 21:15

die mast op het eerste foto ziet er inderdaad apart uit ik zou ze eigenlijk normaal verwachten in belgie.

als die ET-mast verderop pas echt later is gebouwd, zou deze mast wellicht één van de jongste zuivere ET-masten zijn.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 23 sep 2012 21:17

De eerste lijn die daar verkabeld is de lijn uit Elst in April 2005. En de lijnen uit Huissen & Zevenaar begin 2011. Dus ze zijn nog jong de ET masten.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 23 sep 2012 23:16

Leuke fotoserie Ruben!

Die aparte mast bij het trafostation van Huissen had ik al wel eens eerder gezien, is een uniek exemplaar en het valt me mee dat deze 50kV lijn nog niet in z'n geheel is verkabeld. Het zijn nu nog maar twee korte stukjes.

Die 150kV donaumasten met kattenoren vind ik ook wel apart en passen eigenlijk helemaal niet bij de gebruikelijke ton- en drie-evenmasten van Gelderland. Bij Tiel is een kleinere variant van deze donaumasten te vinden voor de 50kV lijn naar Culemborg. Deze masten zijn aan het begin van deze eeuw gebouwd i.v.m. de aanleg van de Betuweroute. Voor zover ik weet zijn dit de enige 50kV masten met kattenoren! Daarnaast trouwens een typisch Gelderse tonmast maar dan met stompe traversen in Zwolle-Meeden stijl.

Ben benieuwd naar deel 2

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 23 sep 2012 23:36

Ik heb nog foto`s op internet gevonden dat die masten in Tiel nog in aanbouw waren. Ik vind het wel jammer dat die 50kv lijn Nijmegen - Huissen steeds korter is geworden.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door ElektroThriller » 24 sep 2012 13:48

Even een korte reactie via de WaaiFaai op onze hotelkamer im Hallenberg im Sauerland:
Goed werk Ruben! Ik was er al achter gekomen dat het verleden van Gelderland qua PGEM interessant is, maar dat geldt ook voor het heden. Eigen foto's zijn per definitie beter dan dat StreetView-werk, dat verder ook nog eens lang niet alles bedekt.

Overigens: op de A12 richting Duitsland kwam ik direct langs de snelweg A12 en voorbij Zevenaar een opstijgpunt tegen. Ik heb hier alleen de RIVM-netkaart ter beschikking. Het zou dan gaan om een stukje van de 150 kV-lijn richting station Zevenaar, van waaruit het in oostelijke richting naar Langerak (Doetinchem) en in westelijke richting naar Nijmegen gaat.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie