Hoogspanningsmasten in Gelderland

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 15 sep 2012 22:28

Mooie foto's Ruben!

Die geleider ophogingen van de 150kV crossingsmasten over het Pannerdenskanaal zien er heel apart uit! In deze lijn heb ik afgelopen zondag ter hoogte van Angeren ook enkele geleiderverhogingen gezien, maar het lijkt erop dat het niet met elke mast gaat gebeuren. Ook in de lijn Nijmegen - Kattenberg - Apeldoorn zijn het tot nu toe maar enkele masten. Ik heb er nog geen logica in kunnen ontdekken.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 15 sep 2012 22:34

Bij Angeren ook al. Ik wist al dat op de lijn Nijemegen - Katteberg & Apeldoorn al een paar verhoog was. Ik dat eerst dat het gewoon omgekeerde V oplegging was net als bij de 380kv crossing. Maar het staat wel raar bij de masten.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Hans » 15 sep 2012 23:58

Dat is inderdaad een bizar gezicht. Maar er valt nog wat anders op. Die tonmasten (de enige ander tonlijn waarbij de bliksemtraversen niet aan Schwaiger voldoen) zijn tot mijn verbazing niet van hetzelfde ontwerp als Dodewaard-Ede. De laatstgenoemden zijn slanker van bouw dan de exemplaren die jij op de foto hebt. Er is dus nog meer variatie in de tonmasten dan we al dachten.
Mooi dat je het hebt vast weten te leggen!
Als je vanaf Arnhem de rivier nog verder volgt krijg je de drie crossings bij Wageningen. Kom maar eens op de koffie. En nu we het toch over de omgeving Wageningen hebben...

Het moet in de lucht gehangen hebben (blauwe lucht, witte cumuluswolken) dat we allemaal weer eens dezelfde tijd hebben uitgezocht om op groot wild te jagen in de Nederlandse velden.

Ik ben er afgelopen woensdag zelf ook weer op uit geweest in Gelderland. Deze keer samen met een huisgenoot van de studentenflat waar ik woon. Nu kom ik wel vaker bij de crossings bij Wageningen aan de noordoever - maar desondanks heb ik ze nog nooit eerder vanaf de zuidoever geprobeerd te benaderen. Dat moest nodig eens geprobeerd worden, zeker nu de zomer op zijn eind loopt zodat de kansen voor een aangename tijd in het open veld snel weer verkeken zijn.

Samen met de huisgenoot (staat garant voor meesterlijke gezichten als je 'm doodleuk vertelt dat een grotere zeeg lijntrillen vermindert) heb ik in de onweerchasemobiel het Lexkesveer genomen om zo aan de zuidoever te komen. Best een mooi gezicht, want die betonnen stiepjes waar de masten op staan in de uiterwaarden zijn bij mij in Wageningen (zegt de student) toch mooier dan bij Arnhem:

Afbeelding

Jawel, netjes taps zodat de druk van het broekstuk optimaal de grond in gaat.

Een crossing verderop komen we bij de Zwarte Giraf uit. Maar dit is de andere, de zuidelijke crossingsmast. Merk op dat de baksteenfabriek er blijkbaar waarde aan hecht om goed voor de dag te komen. Alle graffiti is van de stiep verwijderd zodat de zuidelijke crossingsmast een stuk netter oogt dan de Zwarte Giraf zelf.

Afbeelding

Even wat stunten door de Betuwe later was het reisdoel van die dag bereikt: Dodewaard. Altijd een mooie plek. Een van de grootste trafostations van Nederland en ook eentje waarop men goed kan kijken naar de netgeschiedenis.

Afbeelding

Je zou toch zweren dat hier ooit een bovengrondse verbinding heeft gestaan...
Het niet langer gebruikte portaal spreekt normaliter boekdelen. Toch schijnt dat niet zo te zijn. Of althans niet op 150 kV-niveau. Wat er op 50 kV-niveau wel niet is gebeurd is tenslotte een topic apart.

Afbeelding

In ieder geval staan er nog een mooi setje aangenaam brommende OFAN-trafo's te knetteren. Inclusief coronaringen, oliedrukvaten en aardvoorzieningen. Vlak achter het hek, je kunt ze bijna aanraken (al lijkt me dat laatste niet zo'n geslaagde stunt).

Afbeelding

Even verderop torent de communicatietoren boven de trafo's uit. Dodewaard heeft een vrij hoge toren, maar die van Harculo spant toch echt de kroon. Let ook op de GSM-ontvangers. Liever op de communicatietoren dan in de masten.
De toren staat op het 380 kV-gedeelte. Dus hopla, die kant maar weer eens op. Inmiddels leer je de weg aardig goed op en om het station, dus dat is een koud kunstje.

Afbeelding

Het 380/150 kV-gedeelte mag er zeker zijn op Dodewaard. Er is op het station zelfs een soort hoofdstraat aanwezig.

Afbeelding

En ook een leuk gimmick voor de liefhebbers: roodwitte pantograaf-railscheiders. Op Hessenweg zijn die dingen allemaal wit. Maar roodwit vind ik ze toch mooier.

Helaas werd het tijd om weer te maken dat we wegkwamen uit de Betuwe. De spits kwam eraan en dan wil je dus *niet* op de rivierbrug bij Rhenen of Renkum staan. Want dan mis je je avondeten. Over de dijk terug gereden, na nog een nieuwe blik op de tonmasten in de uiterwaarden bij Randwijk. Maar zoals je ziet ging het weertype hard achteruit. Een beetje naar voorteken van de zes maanden grijze kou die ons dadelijk weer te wachten staan.

Misschien dat er nog een of twee keer op masten gejaagd kan worden voordat de bomen hun blad verliezen, maar daarna is het toch echt gebeurd dit jaar met de fraaie plaatjes. Nuja: er is nog heel wat te programmeren en te bouwen op de main site, dus de winter komen we wel door. Zolang de stroom het tenminste blijft doen.

Afbeelding
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 16 sep 2012 11:10

Ik ben afgelopen zondag daar ook aan de zuidoever geweest met m`n vriendin. Maar wij kwamen vanaf het station van Opheusden.

Afbeelding
Het eerste wat je ziet zijn de masten vanaf de zijkant zoals hier mast 66 van de lijn Dodewaard - Veenendaal.
Afbeelding
En mast 65.
Afbeelding
Een stuk verderop heb je de gelegenheid de overgang te fotograferen.
Afbeelding
De crossing uitgevoerd met omgekeerde V oplegging.
Afbeelding
De rij op fundamenten.
Afbeelding
Mast nummer 8 op andere soort fundamenten dan bij Pannerden.
Afbeelding
De zwaar gebouwde hoekmast nummer 9.
Afbeelding
Vanaf mast nummer 10 zijn de bliksemtraversen hetzelfe als bij de 150kv lijn Nijmegen - Zevenaar - Doetinchem.
Afbeelding
Dan de bekende 50kv masten van Dodewaard - Ede. De betonblokken hadden pas een schilderbeurt ondergaan want ze waren nog mooi wit.
Afbeelding
Nog iets verder gelopen naar mast 13 van de 50kv lijn. En dan kon je ook de masten over de binnenhaven & de mast bij het trafostation Wageningen zien.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Hans » 16 sep 2012 11:25

Ruben schreef:Ik ben afgelopen zondag daar ook aan de zuidoever geweest met m`n vriendin.
Wij kwamen vanaf het station vanaf Opheusden. En zagen eerst de hoekmast nummer 66
Afbeelding
Haha! Daar kijk ik mezelf recht in de glazen! Dat gebouw op de achtergrond is de flat Asserpark en daar woon ik in. Sterker nog, ik kan m'n eigen raam zelfs zien.

De overgang van drie-even naar donau heeft te maken met de oude concessiegrens van PGEM naar PUEM. In Utrecht weigerde men pertinent andere masten te gebruiken dan één bepaald donau-ontwerp. Kortom, zo gevarieerd als Gelderland is, zo saai is Utrecht.
Op je foto kan je trouwens ook weer eens heel duidelijk zien waarom warme dagen waarop het volstrekt zonnig is veel minde ideaal zijn dan dagen met stapelwolken. Op een dag als deze komt er zo'n 800 Watt directe kortgolvige straling per vierkante meter omlaag zetten en dat verhit de lucht zodanig dat je van die scintillingen krijgt. Probeer dan maar eens een scherpe foto te maken...

Toch knap hoe je je vriendin zo ver hebt weten te krijgen dat ze mee ging masten kijken. Jacob is wat dat betreft in een minder gelukkige positie: dat verklaart ook zijn bijna volledige afwezigheid hier momenteel.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 16 sep 2012 11:29

Ik heb m`n vriendin geen eens hoeven over te halen die vond het leuk om daar naar toe te gaan. Het was wel heel warm. Maar ik heb wel lekker kunnen fotograferen daar omdat het daar ook stikt van de masten. Maar des ondanks het warme weer vind ik zelf dat ik hele mooie foto`s heb gemaakt.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Harm
36 kV
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 apr 2012 18:58

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Harm » 16 sep 2012 16:57

Leuke foto's, zeker vanuit tele-lens perspectief !!!

Overigens is de verbinding vanuit Dodewaard naar Veenendaal enkele jaren geleden voorzien van nieuwe geleiders en isolatoren. Dit is goed te zien aan de nieuwe (lichtere) isolatoren en de geleiders die nu strakker hangen dan vroeger.
De omgekeerde V ophanging van de Rijncrossing was voor de renovatie nog niet.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Peter » 16 sep 2012 17:05

Ik meende al te zien dat het eerste gedeelte van de lijn Dodewaard - Veenendaal nieuwe isolatoren had gekregen. Een 150kV PGEM drie-evenmast van het Nijmegen - Apeldoorn type om het zo maar te zeggen had ik nog niet met halfverankering gezien. Ik vraag me alleen af waarom van de 150kV lijn Dodewaard - Ede het ontwerp bij de crossing veranderd. Misschien dat het eerste gedeelte toch volgens de theorie van Schwaiger is gebouwd omdat het dichterbij het trafostation ligt?

Tot slot:
Afbeelding
Zat hier vroeger niet de enkelcircuits lijn met de bekende delatamastjes vanaf de kerncentrale bij Dodewaard aangesloten?

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Ruben » 16 sep 2012 19:01

Als daar de Deltamasten aangesloten moeten hebben gezeten dan zouden ze 360 graden moeten draaien.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Hoogspanningsmasten in Gelderland

Bericht door Shrek » 16 sep 2012 19:15

Ruben schreef:Als daar de Deltamasten aangesloten moeten hebben gezeten dan zouden ze 360 graden moeten draaien.

Cheers Ruben
Dan kom je op dezelfde plek uit, dus dat kan wel

Plaats reactie